دوشنبه 27 و سه شنبه 28 ارديبهشت 1395 ـ  16 و17 ماه مه 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

خلافی نکرده ام و پشیمان نیستم

فائزه هاشمی

من بدیدن خانم کمال‌آبادی رفتم به دلیل اینکه هم‌بندی من بود و شش ماه با هم زندگی کردیم... حیوان که نیستیم در زندگی در دوران‌های مختلف یک چیزهایی وجود دارد که یک سری وظایف اخلاقی و انسانی را بر دوش آدم می‌گذارد و یک سری ارتباطاتی را برقرار می‌کند... من با اینها آشنایی نداشتم و قبل از زندان با جامعه بهایی هیچ ارتباطی نداشتم. حکومت اسلامی در واقع با زندانی کردن من، سبب این آشنایی و ارتباطات و سبب باز شدن دریچه دیگری در زندگی من شد. بارها گفته‌ام من این زندان را خیلی دوست داشتم و بسیار تجربه گران‌ بهایی برای من بود. خیلی چیزها آنجا یاد گرفتم، خیلی چیزها را متوجه شدم...

همراه با واکنش هاشمی رفسنجانی:

فائزه اشتباه بدی کرده و باید تصحیح کند.

در انواع دياثت!

حمیدرضا رحیمی

این روزها، برخی رسانه ها یادشان افتاده که جوادی آملی، یکی از روحانیان حکومتی، با استعمال واژهء آشنای "دیوث"، به مردم توهین فرموده است. فدوی عرض می کند که از خوانندگان محترم ضد انقلاب چه پنهان، که وی در این سال های بی حاصل، شدیداً در حیرت است که چرا توهین به مقام معظم رهبری (ضپ) و توابع، که خود، بحمدالله والمنة، از اجلّهء مجرمان هستند، اگر به اعدام نیانجامد، دستکم منجر به تحمل حبس های طولانی توأم با شکنجه می شود، اما توهین مستمر به مردم، رایگان، و عاملان و آمران نیز، بعون الله و بعنوان جایزه، به برخورداری از مزایای شرعی آن اهانت مفتخر، و به الطاف خفیهء مقام معظم رهبری(ضپ) نیز مُستظهرمی شوند؟!..

رفتار «بازجویانه»ی حکومت اسلامی!

زمان فیلی

رفتار پر از زد و بند خامنه‌ای - روحانی، در مقیاسی بزرگ تر، همان رفتار بازجویان‌ است که بر اساس زمينه سازی برای «پناه بردن متهم به روباه از ترس گرگ» تنظيم می شود. اگر زمانی در بازداشت آنها افتاده باشی با دو نوع برخورد از سوی بازجویانِ بدنام مواجه می‌شوی، صبح هنگام با یک نوع بازجوی خشن و بد دهن روبرو می شوی که به غایت وحشتناک و تلخ است و ظهر بازجویی آرام وارد می‌شود که تو را به صرف چای و یک نخ سیگار دعوت می‌کند! و در این برزخ چنان قرارت می دهند که «سندروم استکهلم» در وجودت رخنه ‌کند و «بازجوی مهربان» خدائی شود که تو به وی پناه بری…

بهای سنگینِ خیره سری!

هفتهء گذشته نماهنگی ویدیویی به نام "ارغوان" در شبکه های اجتماعی منتشر شد.  در این نماهنگ، که توسط باشگاه فیلم حوزهء هنری خانه موسیقی بسیج تهیه شده، امیرحسین ارغوانی، فرزند نوجوان شهید تقی ارغوانی، به همراه گروهی دیگر از نوجوانان دوازده - سيزده ساله سرودی را می خوانند که شاعر آن سید ضیاء محسنی نام دارد. در بخشی از شعر این سرود آمده است: « مسیرم از حلب است، قدس را هدف دارم»... نکته ای که هنوز از یادها نرفته آن است که، شعار اصلی خمینی و یاران اش، که هزاران جوان ایرانی را به قتلگاه برد و به کشتن داد، "راه قدس از کربلا می گذرد" بود. اکنون، نزدیک به سه دهه پس از سرکشیدن جام زهر، معلوم نیست به چه دلیل، این راه حدود چهار صد کیلومتر تغییر مسیر داده و قرار است از "حلب" بگذرد!

«چهل تکه»ی فقاهتی

مسعود نقره‌کار

این تحمل و تساهل یا "ایرادی ندارد" ی که امثال خامنه ای از آن سخن می گویند، حتی اگر واقعی می بود – که نبوده و نیست - از آن نوع "تحمل و تساهل" و از موضعی ست که با آزادی ذاتی انسان، و حذف حقوق بنيادی اش مغایرت دارد. معنای این نوع "تحمل" امتياز قائل شدن برای تحمل کننده، یعنی خودشان و حکومت شان است. در واقع، يک طرف خود را صاحب حق می داند و طرف ديگر را باطل اما "مشروط" ، که در سطح معینی اختلاف نظرشان "ایرادی ندارد". تحمل و تساهل فقیهانۀ مشروط، نقض برابری حقوق انسانی و برابری حقوقی در تمامی عرصه های زندگی در حکومت اسلامی معنا و عمل شده است.

سوسيال دموکراسی در امريکا

مسعود نقره کار

سوسیال دموکراسی، بر خلافِ تبلیغات بی پایه و مغرضانهء سرمایه داران بزرگ، راست گرایان و ارتجاع مذهبی و غیر مذهبی، پدیده ای غیر امریکائی و مردم ناپسند  نیست و باورمندان، طرفداران و هواخواهان بسیاری در امریکا داشته و دارد. حتی اگر دیدگاه ها، تلاش ها و مبارزات توماس پين - یکی ازبنیانگذاران ایالات متحده امریکا - نادیده گرفته شود، دستِ کم عمر فعالیت سازمان یافتۀ سوسیال دموکرات های امریکائی حدود صد و بيست سال خواهد بود. نخستین حزب سوسیال دموکرات در امریکا به طور رسمی به سال هرار و هشتصد و نه اعلام موجودیت کرد. از آن تاریخ تاکنون در امریکا جریان های متعدد سوسیال دموکراتیک شکل گرفته اند؛ جریان هائی که گاه درهم ادغام شده اند، گاه انشعاب کرده اند، و گاه به جریان های سیاسی دیگر نزدیک و دور شده اند ام،ا علیرغم اُفت و نشیب و محدودیت های فراوان، سوسیال دموکرات ها امریکائی با تبلیغ و ترویج ایده و برنامۀ سوسیال دموکراتیک به فعالیت و مبارزه تاثیرگذار خود ادامه داده اند.

اخبار فرهنگی از  سرزمين آزادی گردش اطلاعات و نویسندگی و قلم!

مطابق رسم هر ساله و برای بی نصیب نماندن از بودجهء عظیمی که هر سال صرف برگزاری نمایشگاه کتاب می شود، مسئولین امور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امسال هم به برگزاری نمایشگاه کتاب اقدام کرده اند تا مردم ( امت محروم از کتاب) که قدرت خرید کتاب ندارند به نمایشگاه رفته و با کتاب های به نمایش گذاشته شده عکس سلفی بگیرند! در عين حال امسال نمایشگاه کتاب تهران را به خارج از شهر تهران برده و در جوار قبرستان بزرگ پایتخت (بهشت زهرا) برگزار کرده اند، که این حسن انتخاب جا و محل برگزاری نمایشگاه هم دلیل دیگری بر "تدبیر" دولت "تدبیر و امید" است! چرا؟

ضرورت وجود «مدعی قدرت»!

کورش عرفانی

(1) ترک قدرت توسط رژیم های دیکتاتوری در گروی وجود «مدعی قدرت» است، آن هم توسط نیرویی که برای خود تدارک واقعی لازم جهت کسب قدرت را دیده است. این تدارک شامل سه عنصر است: نیروی انسانی آموزش دیده که در خدمت آن تشکل باشد، امکانات مادی و مالی لازم برای هزینه کردن در چنین مسیری و در نهایت، پایگاه اجتماعی گسترده، به نحوی که بخشی از جامعه از این جایگزین مدعی قدرت حمایت عملی کند. (2) در حالی که فضای سرکوب در داخل کشور اجازهء شکل گیری جایگزین مدعی قدرت را در میان فعالان اجتماعی و مدنی نمی دهد، این وظیفه بر دوش «نیروهای سیاسی خارج از کشور» است... (3) تا زمانی که معادلهء تعیین سرنوشت ایران به طور صرف در اختیار دولت های بیگانهء ذینفع در ایران و خاورمیانه از یکسو و رژیم ضد ملی ایران از سوی دیگر است، هیچ برآیند مثبتی برای ملت ایران به دست نخواهد آمد... (4) ممکن است که بر اساس سناريوهائی حکومت اسلامی نابود یا استحاله شود، لیکن این به معنای نجات ایران نخواهد بود. اضمحلال حکومت فعلی زمانی می تواند به سود مردم ایران تمام شود که نمایندهء مورد قبول مردم، رژیم کنونی را جایگزین شود. در غیر این صورت، تجزیه و نابودی ایران و یا غارت ثروت های کشور توسط رژیم بزک و استحاله شده تنها امکان های موجود خواهد بود. تاریخ با هیچ کس تعارف ندارد. (برگرفته ای از اين مقاله>>>)

نقش حکومت ها در مهندسی اجتماعی

و وضعيت جنبش سکولار دموکراسی ايران

از نگاه اسماعیل نوری علا
در گفتگو با سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

فايل تصويری       فايل صوتی

نکته ای مثبت در چند گانگی جریانات اپوزیسیون
سام قندچی

اپوزیسیون ایران نه تنها مرکب از جریانات پادشاهی خواه، اسلامی، جمهوری خواه، لیبرال، چپ و آینده نگر است بلکه هرکدام از این جریانات نیز از چندین جمع، گروه و دسته مختلف تشکیل شده اند. درباره اثرات منفی چندگانگی جریانات اپوزیسیون بسیار نوشته شده است... غافل نباید بود که این چندگانگی اثر مثبت هم داشته است. مثلاً فرض کنید اگر کسی از جمهوری اسلامی می گسست و به چپی می پیوست که یگانه و منسجم بود. شاید در جریان فکری تازه خود نیز مانند کمونیسم روسیه، چین و ویتنام عمل می کرد که از استبداد مذهبی چندان روشن بینانه تر نیست.

نه انقلاب و نه اصلاحات

ن. نوری زاده

آیا خصلت نافرمانی مدنی و اعتراضات گستردۀ مردم علیه نظام های سیاسی ضد نهادی است؟ آیا رفتار و عملکرد آنان سیاست ستیزی می باشد؟ آیا مردم معترض تا کنون در نافرمانی مدنی خود موفق شده اند به مطالبات سیاسی- اجتماعی خود دست یابند؟ و سرانجام آیا نافرمانی مدنی و اعتراض تودۀ مردم جهت تغییرات بنیادین، شیوه ای بهتر و موثرتر از انقلاب و یا اصلاحات است؟ بدیهی است پاسخ به این پرسش ها به آسانی میّسر نمی باشد. حال اگر به گفتۀ بعضی از پژوهشگران علوم سیاسی نافرمانی مدنی و اعتراضات مردم را  یک "انقلاب" فرض کنیم، باید اذعان کرد که: این نوع "انقلاب" در تعریف هیچ یک از تئوری های تغییر نظام های حکومتی مطرح نشده است و با انقلاباتی که تا کنون در کشورهای مختلف رویداده است، متفاوت می باشد.

جذب ایرانیان خارج از کشور توسط وزارت اطلاعات

خبرگزاری صدای مسيحيان ايران

یکی از اعضای سابق وزارت اطلاعات حکومت اسلامی که چند ماه گذشته به اروپا پناهنده شده است پرده از نفوذ و فعالیت وزارت اطلاعات حکومت اسلامی در میان ایرانیان خارج از کشور برداشته است. وی گفته است: معاونت های ده گانه وزارت اطلاعات واحدهایی وجود دارد که مأموریت شان ایجاد هسته های تحت کنترل در درون اپوزیسیون خارج از کشور است. به گفته این مأمور که خواست ناشناس بماند، وزارت اطلاعات مطالبی را که برای ایجاد توازن میان جناح های نظام لازم دارد به له یا علیه یکی از شخصیت های بلند پایهء نظام، یا جناح های آن، از طریق این هسته ها در خارج از کشور مطرح می نماید.

اگر فکر می‌کنید در امنیت هستید این مطلب را بخوانید

شادی امین

متأسفانه، علی رغم توضیحات و تاکیدهای مکرر بسیاری دربارهء علنی و افشا ساختن تجربه‌های شخصی به دام افتادن و یا موفقیت در مقابله با نهادهای سرکوب، اعم از اطلاعات و یا سپاه و دیگر نهادهای امنیتی، همچنان عده زیادی به غلط ترجیح می دهند سکوت کنند و به خیال خودشان، خود را بیش از این درگیر نکرده و مورد خطر قرار ندهند. در چنین محافظه کاری و مخفی کاری‌ای است که روش‌های به کار گرفته شده توسط اطلاعاتی‌ها و بازجویان، به روش‌هایی کار آمد بدل شده و قابل اجرای مکرر می‌شود. در این حالت حیاط خلوت امنی برای بازجویان و ماموران امنیتی ایجاد می‌شود تا بتوانند باز هم در "امنیت" کامل قربانیان دیگری بگیرند.

دین و دموکراسی

نوشته ای از سايت رنگين کمان

تداخل دین و دولت در حاکمیت دینی، مولد تبعیض است. و تبعیض به طور مستمر پایه های همزیستی مسالمت آمیز شهروندان را تخریب می کند. مبارزه علیه نابرابری حقوقی، اجتماعی بین زن و مرد، علیه نابرابری بین باورمندان به ادیان متفاوت، علیه نابرابری بین خداباوران و خدا ناباوران، از مبارزه برای تحقق خواست جدائی دین و دولت جدا نیست. سی و هفت سال حاکمیت دینی، این خواست را به خواست مرکزی دموکراسی خواهان ایران تبدیل کرده است. باشد که تحقق این خواست در صدر برنامه سیاسی آنان قرار گیرد و رهیافت های سنجیده مسیر برآمدن آن را از عمق به سطح مطالبات روزمره جنبش های اجتماعی هموار کند.

نگاهی به کتاب «ما و آن‌ها»

در گفتگو با پرستو فروهر

گفتگوگر: راديو زمانه

«ما و آن‌ها»، مجموعه‌ء نامه‌هایی ‌ست که بین پرستو فروهر، نویسنده و هنرمند ایرانی، و «آیدین»، دوست جوان او، در فاصله بین بهار 1392 تا زمستان 1393 رد و بدل شده است. در این نامه ‌نگاری‌ ها، در پرتو رویدادهای جنبش سبز و برخی سرخوردگی‌های سیاسی و اجتماعی در ایران، دو نسل از ایرانیان با هم در گفت‌و‌گو قرار می‌گیرند. «آیدین» نام مستعاری‌ست که یک طرف گفت‌و‌گو برای خود برگزیده است. یکی از مهم‌ترین درون مایه‌ های این کتاب تفاوت بین «ما» و «آن‌ها» و درون و بیرون است. پرستو فروهر می‌گوید: «ما و آن‌ها» پیش‌فرض‌هایی هستند که تعلق‌ها و تقابل‌ها را مرزبندی می‌کنند. در این نامه‌نگاری این دو واژه در پس ‌زمینه‌ء سیاسی ایران و در توضیح چگونگی ارتباط فرد با ساختار قدرت به کار رفته‌اند.

انقلاب: حادثه یا ضرورت؟

مزدک طاهری

نقل است که «در کشورهای عقب ‌مانده، آنهایی که با مشت‌های گره کرده انقلاب می‌کنند، روزی با مشت‌های باز گدایی خواهند کرد». پُر واضح است کسی که چنین ادعایی کرده چه منظوری داشته است: «خام کردن و دور کردن مردم تحت ستم از اعتراض و خیزش؛ آری، زیر ستم بمانید و صدای‌تان درنیاید. اعتراض، رستاخیز و انقلاب نکنید کسانی که از هرگونه دگرگونی و تحولی در جامعه زیان می‌بینند این جمله را مدام تکرار می‌کنند و می‌گویند: «هرگز برای تغییر جامعه اقدام نکنید و همین شرایط کنونی را بپذیرید تا اوضاع بدتر نشود». اما روی دادنِ انقلاب بسته به ارادهء چند فرد یا چند گروه نیست.

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000