جمعه 21 تا يک شنبه 23 خرداد 1395 ـ  10 تا 12 ماه ژوئن 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

امنیت واقعی و توهّم امنیت!

سید علی خامنه ای نیز مدتی است که از همین شیوه استدلال استفاده می کند. او در دانشکدهء افسری و تربیت پاسداری امام حسین می گوید: «خبرهایی دارم از این که دشمنان ما با همراهی برخی از مسئولان سفیه منطقه ی خلیج فارس – نه همه شان، بعضی – در صدد هستند جنگ های نیابتی را به مرزهای ایران بکشانند»؛ و نیز در دیدار با جمعی از خانواده های شهدای مدافع حرم با صراحت بیشتر تأکید می کند که: «امتیاز دوم این شهدای شما این است که انها رفتند با دشمنی مبارزه کردند که اگر اینها مبارزه نمی کردند، این دشمن می آمد داخل کشور... اگر جلویش گرفته نمی شد، ما باید اینجا در کرمانشاه و همدان و بقیه استان ها با اینها  می جنگیدیم و جلوی اینها را می گرفتیم»! اساس این استدلال فریبکارانه – اگر نه توهم آمیز -، به چند دلیل کاملاً نادرست است.

ضدیت با کاپیتولاسیون غربی، پذیرش کاپیتولاسیون روسی؟

مجید محمدی

برخی از فارسی‌زبانان منتقد جمهوری اسلامی از تعبیر حقوقی کاپیتولاسیون (حق قضاوت کنسولی) برای وادادگی در برابر یا تمایل به منافع ملی یک کشور بیگانه (امضای قرارداد تحت فشار یا از سر اضطرار) استفاده می‌کنند. آنها با همین ذهنیت از کاپیتولاسیون چینی یا روسی سخن می‌گویند و منظورشان عقد قراردادهای ناسازگار با منافع ملی با این کشورهاست –که واقعا هم انجام شده است. آنچه در این نوشته مد نظر است صرفا معنای حقوقی این تعبیر به معنای واگذاری پی‌گیری حقوقی تخلفات و جرائم شهروندان دیگر کشورها در قلمرو یک سرزمین است. این امر با حاکمیت ملی و استقلال قوه‌ی قضاییه‌ی آن سرزمین ناسازگار است مگر آن‌که دو کشور بر اساس پیمانی متقابل، این حق قضاوت کنسولی را در طرف دیگر پذیرا شوند.

ارعاب با شیوه‌های اول انقلاب

سارا مدنی

صدای شلاق‌ها بر تن سی و پنج دختر و پسری که به دلیل شرکت در یک میهمانی فرود آمد، مهیب تر و دردناک تر از آن بود که تنها در قزوین شنیده شود. شوک حاصل از این خبر همراه با شلاق زدن هفده کارگر معدن طلای آق دره، به جرم اعتراض به وضعیت حقوق شان، یک بار دیگر نگاه متحیر جامعهء ایران را متوجه ساختاری کرد که با افتخار از اجرای چنین احکامی تحت لوای اسلام دفاع می‌کند.

پنجمین نامهء محرمانهء حسین آقا اوباما

و چند ملاحظهء ديگر

بنا به گزارش منابع خبری آمریکا، حسین آقا اوباما رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نامه جدیدی را توسط سفیر سوئیس در تهران تسلیم مقامات جمهوری اسلامی کرده است! البته منابع خبری آمریکا از متن نامه اظهار بی اطلاعی کرده اند، و آنهایی هم که توانسته اند بین راه نامه را به دقت باز کرده و نگاهی به آن بیندازند موفق به خواندن نامه نشده اند، زیرا حسین اوباما برای رعایت ایمنی نامه را به لهجه و گویش "سرخه ای" (از لهجه های سمنانی) نوشته، تا حتی حسین فریدون هم که برادر رئیس جمهور و از اهالی "سرخه" است و در مذاکرات هسته ای متن مذاکرات جمهوری اسلامی با پنج + یک را به لهجه "سرخه ای" ترجمه و به تهران می فرستاده است، نتواند از آن سر در بیاورد! ناظران سیاسی معتقدند متن این نامه پنجاه و اندی سال دیگر فاش خواهد شد و گند آن در خواهد آمد! ولی ما که یک نسبت پسر خالگی با حاج آقا "ادوارد اسنودن" داریم، توسط ایشان به مفاد نامه اوباما دست پیدا کرده ایم که لذت خواندن آن را با شما عزیزان به اشتراک می گذاریم.

لولو!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که اگر حکومت اسلامی برونمرزی (داعش- م) نبود، دوستان چیزهائی مانند حکومت اسلامی درونمرزی (جمهوری اسلامی - م) را با چه مقایسه می فرمودند؟ در این ارتباط، داعش شده است لولو! به یک مستوره نگاه کنید: «خانم لورنس روزینول، وزیر حقوق زنان در فرانسه، در یک مصاحبه رادیویی، در پاسخ به سؤالی دربارهء طراحی مد زنان مسلمان، گفته بود «زنانی که از روسری و روبنده استفاده می‌کنند مانند سیاهپوستانی هستند که از بردگی حمایت می‌کنند». و عکس العمل برادران، که فدوی نمی داند چرا بجای عتبات عالیات (ع- س- ص- عج)، سر از بلاد کفر و زندقه در آورده اند را در ادامه نگاه کنید: «یک گروه اسلامی گفته است که خانم وزیر حقوق بشر با این سخنان به قانون اساسی سکولار فرانسه توهین کرده است! و این سخنان تنها باعث کمک به عضو گیری گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) می‌شود!»

چرا گفتمان اصلاح ‌طلبی عقیم مانده است؟

کاظم علمداری

گفتمان اصلاحات با حفظ ساختار قانونی ولایت مطلقهٔ فقیه و تقدیس انقلاب، که حد و حصری برای خشونت نمی‌شناسد، به‌طوری که حتی به بالاترین مقامات و سازندگان نظام نیز رحم نکرده و نمی‌کند، ممکن نبوده و نیست. گفتمان اصلاحات در برابر گفتمان انقلاب شکل گرفته بود، نه در حمایت از آن، که برخی هنوز و همچنان مدافع آ‌ن‌اند. بنابراین باید نقشهٔ راه و رسیدن به اهداف گفتمان اصلاحات تعیین، تبلیغ و ترویج می‌شد تا به سطح یک نیروی اجتماعی سازمان یافته ارتقا یابد. همیشه ضرورت ندارد که در ساختار قدرت شرکت کرد تا بتوان در دگرگونی‌ها نقش ایفا کرد. گاهی نیروی اجتماعی، از جمله افکار عمومی، آنچنان‌که در دوم خرداد هفتاد و شش تجربه شد، می‌تواند به بزرگ‌ترین قدرت بدل شود.

ای مردم، «تعدیل» یعنی اخراج!

سرمقالهء کيهان لندن، شمارهء 61

قدرت در هر دوره و هر رژیمی زبان ویژه‌ی خود را تولید و آن را در افکار عمومی چنان بازسازی می‌کند که به زبان رایج و حتی محاوره تبدیل می‌شود بدون آنکه کسی به اهدافی که پشت این کلمات خوابیده است بیندیشد. از «انشاءالله» رایج شده بر زبان نسل‌های جوان پس از انقلاب، که پیش از آن اصطلاح افراد مسن و مذهبی آن دوران بود، گرفته تا واژگان مهجور و زشتی چون «اجماع»، «هجمه»، «تعامل» و مشابه که از یک سو مُهر زبان آخوندی بر خود دارند و از سوی دیگر برای لاپوشانی مفاهیم واقعی به کار می‌روند. این سنت و رسم احتمالاً ناشی از فرهنگ «تقیه» است که برای بسیاری از پدیده‌ها که ناخوشایند و یا مفاهیمی هستند که ممکن است مشکل‌ساز باشند، نام مستعار (عمدتا با ریشه‌ی عربی) می‌گذارند و بعد فکر می‌کنند، که بقیه‌ هم فکر می‌کنند، که به این ترتیب، محتوای آن مفهوم نیز تغییر کرده است!

نظام بانکی ایران ورشکست شده است

گزارش راديو زمانه

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ایران معتقد است که فعالیت بانک‌های ایران متوقف شده اما بانک مرکزی تمایلی به علنی شدن این موضوع ندارد. وزیر اقتصاد هم خواستار کاهش دوباره نرخ سود بانکی شده است. مرکز مزبور با انتشار گزارشی از «توقف فعالیت بخشی از نظام بانکی» خبر داده است. بر پایهء این گزارش بررسی «ترازنامه، نقدینگی و رعایت مقررات بانکی» نشان می‌دهد که فعالیت برخی از بانک‌ها را باید «از پیش متوقف شده» دانست. این مرکز اگرچه به صورت رسمی ورشکستگی بانک‌ها را اعلام نکرده اما گزارش داده است که «توقف نقدینگی برای بانک‌ها بارها ایجاد شده لکن باز بودن گزینهء استقراض از بانک مرکزی ولو با نرخ‌های بالا مانع از آشکار شدن این پدیده شده است». این گزارش همچنین از پیشی گرفتن مطالبات معوق از سرمایهء بانک‌ها خبر داده و دولت را به عنوان بزرگ‌ترین بدهکار به نظام بانکی معرفی کرده است. انتشار این گزارش در حالی صورت می‌گیرد که طرح گروهی از نمایندگان مجلس نهم برای اصلاح نظام بانکی از دستور کار مجلس خارج شد و دولت اعلام کرده است که طرح کاهش سود بانکی را همچنان دنبال خواهد کرد.>>>

«دشمن» کيست، شلاق زدن کارگران و حمله به میهمانی ها، و...

حسن اعتمادی و علی اصغر رمضانپور

در برنامهء تفسیر خبر به میزبانی جمشید چالنگی

اصلاح طلبی، گذشته نگری است نه آینده نگری
سام قندچی

اصلاح طلبی اسلامی از همان اول، جریانی گذشته نگر بود و با برنامه اسلام سیاسی آغاز شد وگرنه پیش از تشکیل نهضت آزادی هم مهندس بازرگان مسلمان بود و برای فعالیت در تشکیلات سکولار جبهه ملی مسأله ای نداشت و پس از ایجاد نهضت آزادی هم بسیاری از رهبران جبهه تا به امروز افرادی مسلمان هستند. در نتیجه مؤسسان نهضت آزادی به دلیل مسلمان بودن از جبهه ملی جدا نشدند بلکه بخاطر برنامهء اسلام سیاسی که برنامه ای گذشته نگر با هدف ایجاد دولت اسلامی است، نهضت آزادی را تشکیل دادند.

به‌زودی شاهد اتحاد کشورهای شیعه خواهیم بود!

يورآسیا ریویو

نشريهء انديشکدهء «يورآسيا» (متعلق به روسيه) نوشته است: همکاری آشکار روسیه با ایران در سوریه به خوبی نشان می دهد که آمریکا و متحدان اش در حال شکست خوردن در خاورمیانه هستند. همچنين همکاری چین و روسیه در حمایت از اسد، و رأی وتو دادن به قطعنامه های تحت حمایت آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل متحد، همگی حکایت از  این دارند که سلطهء تک قطبی آمریکا به انتهای خود نزدیک می شود. لازم است. اینک روسیه در حال حرکت فراتر از مرزهای خود است که از آن به «مرزهای جدید» اطلاق می شود. جمهوری فدراتیو روسیه، تحت ریاست «ولادیمیر پوتین»، شریکی قابل اطمينان تر تا آمریکا است و به همین دلیل ایران آشکارا با روسیه متحد شده است. تحت این شرایط، شکل گیری اتحاد کشورهای شیعه در خاورمیانه، همراه با حمایت تمام و کمال یک روسیهء قاطع و قابل اعتماد تر، دور از تصور نیست.

يادداشت هائی از عليرضا طاهری (1 تا 3)

در این رشته نوشته های کوتاه، با زبانی ساده که برای هواداران نظام اسلامی هم زودیاب و زودفهم باشد، کوشیده ام، و خواهم کوشید، شاخصه ها و مایه های سرشت این نظام را «یک کاسه» کنم. حتی نیم نگاهی به این «کاسه» نشان می دهد که نظام اسلامی هرگز به مرحلهء «تثبیت» نخواهد رسید و با چارچوب موریانه خوردهء کنونی اش فرو خواهد پاشید؛ مگر آن که جوهرش دیگرگون شود. شاید بگویند که این نظام سی و هفت سال است پا برجا مانده و ده ها سال دیگر هم برقرار خواهد ماند و زمین نخواهد خورد. بخشی از این گفته درست است و بخش دیگرش نادرست.

حکايت انقلاب و ضد انقلاب

رضا علوی

انقلابات، "ضد انقلاب" می سازند و هستی این دو به یکدیگر وابسته است. چرخ های کارخانهء "ضد انقلاب سازی" با خون می چرخد. روایت "ضد انقلاب سازی"، روایتی است در بستر خون که به درازای تاریخ انقلابات است. از نخستین معماران و پیش قراولان انقلاب اسلامی در ایران تنها تک و توکی از آنان هنوز ”ضد انقلاب ” لقب نیافته اند. این مجموعه نوشتار، حکایت غمناک دگر دیسی انقلابیون اسلامی به ”ضد انقلاب ” است. در اين يادداشت به برخی از آن پرداخته شده و در آينده نيز ديگرانی معرفی خواهند شد.

     

کنگره سکولار دموکرات ها

     

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000