جمعه 14 تا يک شنبه 16 آبان 1395 ـ   4  تا 6 نوامبر  2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

ایران ما، کشور غمگین و بی نشاط

شکوه ميرزادگی

به گفته رییس انجمن مدکاری، بر اساس میانگین آمارهای نشاط اجتماعی سازمان های معتبر بین المللی، ایران جزو کشورهای شاد نیست و در میان 185 کشور جهان دومین کشور غمگین جهان است. آقای موسوس چلک همچنین می گوید: « مردم نسبت به سرنوشت و وقایعی که برای دیگران پیش می‌آید بی‌تفاوت شده‌اند و این یک نشانه از کاهش انسجام اجتماعی محسوب می‌شود.» آیا در سرزمینی با یک حکومت واپسگرای مذهبی که گردانندگان اش گریه را «ثواب» می دانند و خنده را «مکروه» ، و در هر گذرگاهی سقاخانه و مسجد و امامزاده ای است که در آن تخم اشک می پاشند، و در کوچه هایش صدای ندبه و سر و سینه زدن و ترس از جهنم پراکنده است، در سرزمینی که زندان هایش پر از انسان های آزادی خواه است و درختانش چوبه های دار. در سرزمینی که زنانش را در قفس فرهنگ حرمسرایی اسیر کرده اند، در سرزمینی که از معادنش هر روزه مس و طلا و نفت بیرون می آورند و کارگرانش در فقر و گرسنگی به سر می برند، و...  چگونه می شود شاد بود؟ قابل توجه کسانی که در راحت سرزمین های غربی نشسته اند و بدون هیچ تحلیل جامعه شناسانه ای به مردمانی که بزرگداشت یک شخصیت تاریخی خودشان را جشن می گیرند، می گویند «نژاد پرست»؛ شخصیتی که هیچ کاری هم نکرده باشد حداقل در 25 قرن پیش با فرمان آزادی مذهب، و لغو بیگاری شادی را به مردمان هدیه کرده است.

چرا آیت اله مکارم شیرازی از قاری تجاوزکار دفاع می کند؟

آيت الله هايى چون مكارم شيرازى، با قدرت سياسى زمان، عهدِ ناگسستنى بسته اند و قدرت سياسى و مالى اى را كه در جمهورى اسلامى به دست آورده اند فداى تعدادى بچه ى مورد تجاوز قرار گرفته نمى كنند. در تاريخ هم، كمتر آيت اللهى بوده كه طعم قدرت بى حد و حصر را چشيده و از آن به نفع حق و عدل دست شسته. «الله» و «خدا» براى اينان، همان صاحبان اصلى قدرت زمينى اند و اينان نشانهء اين صاحبان قدرت سياسى و مالى؛ درست تر بگويم نشانهء بزرگِ اين صاحبان قدرت سياسى و مالى... براى اينان الله ديگرى وجود ندارد.

«از معدن طلا؛ کارگری هم نصیب ‌مان نیست

نسرین هزاره مقدم

اوایل خرداد ماه بود که خبر شلاق خوردن کارگران آق‌دره رسانه ای شد. در واپسین روزهای اردیبهشت ماه سال جاری، هفده نفر از کارگران معدن طلای آق دره شهرستان تکاب که با شکایت کارفرما دادگاهی شده ‌بودند، ضربات شلاق را تحمل کردند. احکام حبس شان بخشوده شده بود، اما ضربات شلاق ماموران بر تن های کارگری آق دره‌ای ها، جامعهء کاری ایران را تکان داد: کارگران به جرم تجمع صنفی شلاق خورده بودند و این چیز کمی نبود... حالا چند ماه از صدور و اجرای این حکم گذشته‌است و علیرغم همه حساسیت های رسانه‌ای و اعتراض ‌های جمعی و فردی کارگران و فعالان، این کارگران شلاق ‌خورده همچنان بلاتکلیفند.

پيشنهاداتی بمناسبت ظهور حاج سعيد طوسی

در پی ظهور حاج سعيد طوسی پيشنهاد می شود همانطور که شرکت های بیمه اتومبیل های مردم و سرنشینان آنها را در برابر دریافت حق بیمه سالیانه "بیمهء شخص ثالث" می کنند و یک برچسب هم به آنها می دهند تا روی شیشه اتومبیل خود نصب کنند تا پلیس راهنمایی رانندگی متوجه شود این خودرو بیمه دارد و در صورت برخورد و بروز خسارت شرکت بیمه خسارت آن را می پردازد، بسیار بجاست که تمام اقشار مردم را که در معرض خطر تجاوزات روزمره (انجام عمل شنیع لواط قانونی) از سوی مدیران غارتگر بیت المال و چپاولگران دریافت کننده حقوق های میلیاردی گرانفروش و کاسب کم فروش حبیب خدا و شهرداری و دوایر دولتی و زمین و زمان قرار دارند و فرزندان آنها را نزد قاریان مومن و متقی آموزش دینی می بینند "بیمهء لواط" و "بیمهء تجاوز" و " بیمه شخص ثالث لواط کار" نمایند!

از «پرايد» تا «عرق سگی»

حمیدرضا رحیمی

هر چند قرار بود که در جامعهء پیشاشکوهمندِ اسلامی، "هر ایرانی یک پیکان داشته باشد"، لکن روزگار بد رفتار بگونهء دیگری چرخید و برادران، پس از تصرف عدوانی ِ ایران سابق، مانند سایر  چیزها، خودروی "پراید" را، که صابون اش شدیداً به تن همه خورده است، بجای پیکان، به ملت شل و پل انداختند! اين زبان بسته، بعلت کیفیت پائین و غیر استاندارد خود، از پارکینگِ خانه بگیر تا جاده، دچار انواع بلایای ارضی و سماوی شده است...  همچنين مطالعات آماریِ فدوی نشان می دهد که سهم ما در تاریخ تمدن جهان، تنها محدود و منحصر به بوعلی سينا و رازیِ بزرگوار نیست، بلکه  ما با فرش، و اخیراً خیار، و البته گربهء ایرانی، در عرصهء تمدن معاصر جهان، "میوئی" برای گفتن داریم! اما اينجا گفتگو بر سر "عرق سگی" مألوف است!

لزوم تشکيل جبهه ای متحد برای مقابله با تجزیهء ایران

سام قندچی

سخن اين نیست که پیش از تجزیه، روابط گروه بندی های اتنیکی در یوگسلاوی سابق چون بهشت موعود بود، اما مطمئناً تجزیه نه تنها برای اجزاء آن سرزمین بهشتی به ارمغان نیاورد بلکه نفرت از یکدیگر، که نتیجهء سال ها برادر و خواهر کشی است، همچنان در حافظه نسل کنونی زنده است. امروز، پس از مشاهدهء تجربهء یوگسلاوی، عراق و سوریه در چند دهه اخیر، بهتر است بجای آنکه تصور کنیم مشکل را با افشاگری و محکوم کردن کشورهای خارجی مختلفِ حامی نیروهای اتنیکی یا دولت مرکزی ایران حل کرده ایم، جا دارد با خود مسأله دست و پنجه نرم کنیم و جبهه ای متحد برای مقابله با تجزیهء ایران و حفظ یکپارچگی کشور تشکیل دهیم؛ جبهه ای که با راه و روش دموکراتیک و سکولار برای پیشگیری از شعله ور شدن جنگ داخلی در ایران تلاش کند.

آشکارسازی تجزیه‌ء ایران از درون

اعلاميهء دفتر مرکزی حزب پان‌ایرانیست (هیات اجرایی / هاج)

اعلام تشکیل فراکسیون ترک‌زبانان در مجلس شورای اسلامی، در حقیقت آشکار سازی طرح تجزیه‌ء ایران از درون از سوی ستون پنجم نظام اسلامی است. ایجاد این فراکسیون در راستای ایجاد تنش قومی تا رسیدن به گسل قومی، با وجود «ولی فقیه »، «مجلس خبرگان رهبری»، «شورای امنیت ملی» و «مجمع تشخیص مصلحت نظام » بسیاری از دیده‌بانان مسایل ایران و نیز توده‌های وسیعی از مردم را به این نتیجه رسانده است که: «مطلق آن آواز، خود از « شه » بُوِد / گر چه از حلقوم عبدالله بُوِد». اما ملت و مردم ایران این توطئه را نیز با همبستگی به زیر درفش یگانگی ‌ملی در هم خواهند شکست. پاینده ایران - دهم مهرماه 1395

اول ثابت کنید چیزی به اسم ایران وجود دارد!

مصطفي ملکیان، نوانديش اصلاح طلب اسلامی

گفتن "هنر نزد ایرانیان است و بس" جنایت است. ايران اصلا چه موجودي است؟ اول موجوديتي به نام ايران را بايد اثبات كرد. اول موجوديتي به نام ايران را بايد اثبات كرد كه ما چيزي داريم، هويتي داريم، عيني داريم، ابژه‌اي داريم كه اسمش ايران است. شما اول بايد اثبات كنيد چيزي هست و بعد بگوييد متعلق به عشق، نفرت، خشم يا خشنودي من است. ايران چه موجودي است؟.. مدعاي من اين است كه «ناسيوناليسم» هم به لحاظ فلسفي، هم به لحاظ اخلاقي و هم به لحاظ مصلحت‌انديشانه غيرقابل دفاع است. البته اگر يكي از اين سه ‌تا غيرقابل دفاع باشد دوتاي ديگر هم غيرقابل دفاع خواهد بود ولي با اين همه من جداگانه مدعاي خودم را بررسي مي‌كنم. هرچند كافي است يكي از اين سه مدعا از دست طرفداران ناسيوناليسم گرفته شود تا آن دوتاي ديگر هم گرفته شود. به هر روي من مستقلا به اين سه‌ تا مي‌پردازم، اما در ابتدا بايد كه مرادم از ناسيوناليسم را بيان كنم.

درسی که کوروش به ما می‌دهد

رامین کامران

داستان نه داستان باستان رایی توهم آمیز است و نه سلطنت طلبی بی موقع؛ موضع گیری در برابر آن هویت مذهبی ـ سیاسی است که نظام فعلی با نزدیک چهل سال کاربرد خشونت کوشیده تا به ایرانیان تحمیل کند و موفق هم نبوده. کورش کهن ترین نمادی است که می توان برای ارج نهادن به رواداری و حرمت تنوع در تاریخ ایران یافت. امروز این ارزش ها قالب جدیدی برای تحقق می طلبد، اما نمادهای کهن همچنان برای بیان شان کارآمد است. نصیحت به احتراز از افتادن در دام گفتارهای افراط گرا، نصیحت بجایی است. ولی این را هم باید در نظر داشت که نه تصویر تاریخی و نه تصویر افسانه ای کورش چنین درسی به کسی نمی دهد و اگر کسی خواست به چنین راهی برود، نمی تواند مدعی شود که کورش را سرمشق کرده است.

زنده باد داعش خودمان!

مهرانگيز کار

ریاست قوه قضائیه به ریاست قوه مجریه که همان دولت تدبیر و امید است، توصیه می کند سکولارها را از خود دور کند. رهبر به ریاست دولت تدبیر و امید دستور می دهد یکی دو خط قرمز را مراعات کنند و حامیان فتنه را دور بیاندازند. تازگی ها عموماً شیک و پیک هم شده اند. قاره امریکا را هم که دارند دوباره کشف می کنند. فرزندان شان در بهترین دانشگاه های جهان بدون صنار وام دانشگاهی درس می خوانند. اخیرا مثل بلبل انگلیسی حرف می زنند. در محافل جهانی از ضرورت برخورد با داعش می گویند. اصلا به روی مبارک نمی آورند که با جان و مال و شرافت و کرامت انسانی این مردم چه اندازه داعشی برخورد کرده اند.

کودک آزاری جنسی در پناه «بیت» المجرمان

مجید محمدی

یک دستگاه قضایی با لحاظ این موضوع می‌تواند دو راهبرد متفاوت داشته باشد. یک راهبرد متعلق به قوهٔ قضاییه جمهوری اسلامی است که به هر قیمت می‌خواهد از متهمانی که روابط محکمی با حاکمان دارند حمایت کند و هیچ تلاشی برای جمع آوری شواهد نمی‌کند. راهبرد دوم حمایت از قربانی با تلاش برای جمع آوری شواهد و ممانعت از تکرار جرم است. در راهبرد اول قوهٔ قضاییه با همکاری متهم به ارعاب شاکیان و شاهدان احتمالی می‌پردازد تا کسی جلو نیاید و افراد از طرح شکایات منصرف شوند... در راهبرد دوم دادگاه افکار عمومی باز است و مردم می‌توانند بر اساس مدعیات افراد به قضاوت بپردازند، خواه دستگاه قضایی بتواند جرم را به اثبات برساند یا خیر، و خواه پرونده به محکومیت برسد یا خیر. در یک جامعهٔ باز و سکولار راهبرد دوم دنبال می‌شود.

انتخابات در آمریکا، بازداشت شهروندان ایرانی آمریکایی،

واکنش به بیانیهء اتحادیه اروپا، و و وضعیت زندانیان در ایران.

حسن اعتمادی، دبير کل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

در برنامهء تلويزيونی تفسیر خبر به میزبانی جمشید چالنگی

از جنبش سبز تا حزب سکولار دموکرات ايرانيان

گفتگو با ميلاد آقائی،عضو شورای مرکزی حزب

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل تصويری     فايل صوتی

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000