دوشنبه 27 و سه شنبه 28 دی 1395 ـ  16 و 17 ژانويه 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

اقتصاد خرکی!

حمیدرضا رحیمی

* يک شهروند: معاون اول رئيس‌جمهور بفرمایند، اینکه برای شیطان بزرگ، فرانسه پلید و انگلیس خبیث اشتغال ‌زایی می‌کنند، صرف میلیاردها تومان برای هواپیما وسیله‌ای که اولویت اول کشور نیست در حالی که مردم در جاده‌ها بر اثر تصادف می‌میرند و در قطار می‌سوزند، یا ایجاد اشتغال برای کره‌ای‌ها در کشتی‌سازی به قیمت ورشکستگی صنعت موجود آن در کشور و بیکاری جوانان ایرانی آیا نشانه بهبود اقتصاد ایران است؟!

* فدوی: مراتب در اوقات شرعی به سمع و نظر ریاست محترم آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م)،کلید الاسلام والمسلمین، برادر روحانی رسید؛ در پاسخ، بعدالتحیه و السلام، فرمودند که ایشان هم مانند سایر حضرات آیات و حجج اسلام، پیرو خط مالرویِ امام(ل) است و بفرموده معظم له راحل(ل)، «اقتصاد مال خره».

تعريف آدم انقلابی!

علی مطهری

تقسیم مردم به انقلابی و غیرانقلابی کار درستی نیست. ما باید بگوییم همه مردم انقلابی هستند. این که سریع خط‌کشی کنیم و جامعه را به دو بخش مثلاً ارزشی و غیرارزشی یا انقلابی و غیرانقلابی تقسیم کنیم تضعیف انقلاب اسلامی است. همه کسانی که آرمان های انقلاب مانند استقلال، آزادی بیان، عدالت اجتماعی و اخلاق و معنویت و اجرای احکام اسلام را قبول دارند انقلابی هستند. کسانی که مخالف آزادی بیان و حقوق شهروندی هستند و برای منتقد و مخالف حق اظهار نظر قائل نیستند یا اصل ولایت‌فقیه را عملاً مخالف آزادی بیان جلوه می‌دهند(!) یا موانعی بر سر راه انتخاب آزاد مردم قرار می‌دهند یا معتقدند که در انتخابات باید فرد مورد نظر ولی ‌فقیه رأی بیاورد اینها انقلابی نیستند. در مقابل، کسانی هم که نسبت به اجرای احکام اسلام سهل‌انگار و دچار نوعی خودباختگی در مقابل فرهنگ غرب هستند انقلابی نیستند. ما باید همه آرمانهای انقلاب اسلامی را که همان هدفهای اسلامی است با هم قبول داشته باشیم نه این که برخی را قبول داشته باشیم و برخی را رد کنیم.

ما مارکسیست ناسيوناليست بوديم!

گفتگو با انور خامه‌ای

گفتگوگر: فرشاد قربانپور

ما تحت آموزش‌ های دکتر ارانی به ناسیونالیسم گرایش پیدا کرده بودیم. خود دکتر ارانی هم به شدت میهن‌پرست بود، حتی یک‌بار از او پرسشی در این زمینه کردم. گفتم اگر شوروی به ایران حمله کند ما باید چه کار کنیم؟ پرسش من این بود که ما مارکسیست هستیم و حال در چنین شرایطی ما باید طرف روس‌ها را بگیریم یا نه؟ یادم هست دکتر ارانی حتی کمی مکث هم نکرد. به سرعت و بدون این‌که فکر کند خیلی صریح گفت‌ ما باید علیه هر تجاوزی مبارزه کنیم. حالا اگر این تجاوز از طرف شوروری‌ها هم باشد، ما با آنها می‌جنگیم. وظیفه ما است که از مملکت خودمان دفاع کنیم.

ایران توامان در حال پیر و فقیر شدن است!

سعید لیلاز

صندوق ‌های بازنشستگی در همه جای دنیا اهمیت زیادی دارند. معتبرترین صندوق‌ها در دنیا صندوق‌های بیمهء بازنشستگی هستند که جدی‌ترین آنها در ژاپن است. اما شما بدترین و وحشیانه‌ترین تجلی توأمان فقر و پیری کشور را در صندوق‌ های بازنشستگی می‌توانید ببینید. همیشه دولت‌ها به صندوق‌ های بازنشستگی به چشم حیات خلوتی که می‌توان منابع آن را به آسانی در اختیار گرفت، نگاه می‌کنند. این موضوع به دلیل تسلط دولت بر ساختار های اقتصادی و سیاسی ناشی از فقدان دموکراسی و تصدی و دخالت دولت در اقتصاد است.

هاشمی، در حال شنا، بعلت آلودگی هوای تهران در گذشت!

با وجود آن که وزیر بهداشت از غفلت تیم پزشکی در همراهی با اکبر هاشمی رفسنجانی سخن گفته است، اما به دلیل محرمانه تلقی شدن مسایل مربوط به وضعیت سلامت مقامات رده اول نظام حکومت اسلامی، مشخص نیست که آیا چنین امکانی به واقع موجود است و آیا این بازیگر پرنفوذ فضای سیاست ایران، خود از در اختیار داشتن این امکان امتناع کرده است. او تنها در جایی از خاطراتش نوشته است: "دیشب در خواب دچار کابوس شدم، ولی کوتاه بود. سنگینی حیوانی را روی بدنم احساس می‌کردم و نمی‌توانستم تکان بخورم. با ذکر خدا و استعاذه رفع شد. بی‌سابقه نیست. بارها نظیر این حالت برایم پیش آمده است».

فروش «بی‌سابقه» تسلیحات در دولت اوباما

حسین آرین - سايت راديو فردا

باراک اوباما در دوران ریاست جمهوری‌اش حضور نظامی آمریکا را در افغانستان و عراق به میزان چشمگیری کاهش داد و به رغم فشارهای داخلی، با حداکثر خویشتن‌داری در مقابل تهدید‌های غیر مستقیم خارجی، از اعزام نیروی زمینی به سوریه و دیگر مناطق جنگ زده دوری جست و فعالیت‌های نظامی آمریکا را به فرستادن مشاوران و اجرای عملیات ویژه و بمباران‌های هوایی محدود کرد. او به دیپلماسی نرم و پرهیز از دخالت قهری و جنگ تاکید کرد اما در مقابل از فروش انبوهی از انواع ساز و برگ نظامی پیشرفته به کشور‌های دوست و هم‌پیمان دریغ نورزید. آنگونه که آمارهای وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، نشان می‌دهد صادرات تسلیحاتی دولت اوباما در هشت سال گذشته از مرز دويست و هفتاد و هشت میلیارد دلار فرا‌تر رفته است.

هیچ چهره و نظر و اندیشه‌ای را نباید کنار امام قرار دهیم!

علم‌الهدی، نمایندهء ولی فقیه و امام جمعه مشهد

علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان‌رضوی و امام جمعه مشهد، پس از مرگ رفسنجانی، شتابزده اعلام داشت که: مرحوم شهید بهشتی هنوز شهید نشده بود، آقای هاشمی بود، مرحوم آقای مهدوی هم بود، همه این‌ها اطراف امام حضور داشتند و در بعضی جریانات بعضی از این آقایان حتی از مقام معظم رهبری هم در فعالیت‌های نظام جلوتر بودند... در میان همه این چهره‌های انقلابی، حتی چهره‌های سابقه‌دار دیرین انقلاب که در خدمت امام بودند، امام خمینی(ره) مقام معظم رهبری را برای امامت جمعه تهران انتخاب کردند و حکم را به ایشان دادند. با این خصوصیات وقتی بررسی می‌کنیم، می‌بینیم از همان اول در نظر امام، شخص دوم انقلاب، مقام معظم رهبری بود... هیچ چهره‌ای در مقابل ایشان نمی‌تواند عرض اندام کند و هیچ‌کس نمی‌تواند در مقابل رهبری برای خود هم‌وزنی قائل شود. امام(ره) انقلاب را به دست کسی سپرد که خاطرشان جمع شد و  دلواپس نبودند...

در رفتن هاشمی رفسنجانی

امیر مُمبینی

از سه معمار عمده‌ء نظام او «گرسیوز» نظام بود، در رکاب «افراسیاب نظام»، که خمینی بود، و به موازات «پیران نظام» که منتظری بود. در سه‌چهر قدرت در اسطوره‌ء ایرانی، آنگونه که در شاهنامه آمده است، افراسیاب حاکم و قدرت عریان است، پیران ویسه حضور خیر در جبهه‌ء شر، و گرسیوز عامل تدبیر و نیرنگ است. منتظری نمادی از پیران ویسه شد؛ مهربان و محبوب و قربانی خوبی خود. اما حکایت گرسیوز دیگرگونه است. او بسیار پیچیده عمل می‌کند. خونسرد و ساکت است و مبهم سخن می‌گوید و در مه عمل می‌کند. او از تدبیر تیغی بُرا تر از شمشیر می‌سازد. می‌بُرد، اما نه با شمشیری بر دست. تدبیر او را آهنگر سیاست به شمشیر بدل می‌کند. آدمی از دست او کلافه می‌شود و وی را گُجسته می‌خواند.

مرگ رفسنجانی در آستانهء رياست جمهوری ترامپ!

اسماعيل نوری علا

در برنامه «ياران» به مديريت عليرضا مطبدی

مشکوک بودن مرگ پدر از نظر فرزندان رفسنجانی و...

حسن اعتمادی، جمشید اسدی و مازیار شکوری

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشيد چالنگی

فايل تصويری    فايل صوتی

خطرات و امیدها برای آینده ایران

اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل تصويری    فايل صوتی

نگاهی تحليلی به عواقب مرگ اکبر هاشمی رفسنجانی

مرگ رفسنجانی در پی سلسله ای از مرگ های همشکل و در فواصل اندک روحانيون به اصطلاح «معتدل» رخ داده است. اما اينکه او را مرگ طبيعی در ربوده و يا به امر خامنه ای و يا تصميم سران سپاه به حيات اش خاتمه داده اند چيزی را در اين «وضعيت» عوض نمی کند. مسلم آن است که رفسنجانی مرده و خامنه ای زنده مانده است. اما اين خامنه ای ديگر همان شيادی نيست که از پله های رفسنجانی بالا رفته و سپس، بقول تخته نرد بازان، به او «دو برگرد» زده است. او، بقول خودش، همان بال کبوتر رژيم است که بر اثر نابودی آن بال ديگر از قدرت به پرواز در آوردن پيکر رژيم عاجز شده است.

آیا رفسنجانی می تواند در گورخود آرام بخوابد؟!

تقی روزبه

می توان رفتار و مشی سیاسی رفسنجانی را هم چون وزنه تعادل بخش در حفظ نظام  و دورکردن خطر خلاصه کرد. و در مواقعی هم که قدرت او در بالا به چالش گرفته می شد با مانور و نزدیک و دورشدن به  این یا آن جناح و نیز با مراجعه به  «آراءعمومی» سعی می کرد وزن خود در قدرت را افزایش دهد. بهمین دلیل نقش او معمولا در مواقع بحران و خطربهم خوردن تعادل نظام بیشترمی شد. نگاهی به نقش او در فرازها و بحران های مهمی که نظام با آن مواجه می شد دلالت برهمین واقعیت دارد.

آدرس غلط خامنه‌ای

همن سیدی

خامنه‌ای ادعا کرده که اگر ایران در سوریه دخالت نمی‌کرد، می‌بایست در تهران و خراسان و اصفهان با «بدخواهان و فتنه‌گران که دستمایه‌ء دشمنی آمریکا و صهیونیسم هستند»، می‌جنگید. تحریف تاریخ در حکومت اسلامی قدمتی طولانی دارند اما این اولین بار است که تاریخ زنده، یعنی تاریخ چند سال گذشته، هم تحریف می‌شود. در چند نگاه کوتاه به رویدادهای چند سال گذشته جهان عرب و سوریه می‌پردازیم تا هم ابعاد دروغ و تحریف روشن شود و هم این سوال مطرح شود کسانی که رویدادهای تاریخ زنده را تحریف می‌کنند چطور می‌توان به روایت تاریخ هزار و چندصد سال پیش شان اعتماد کرد؟

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000