چهارشنبه 11 و پنج شنبه 12 اسفند 1395 ـ  1 و 2 مارس 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

«فروشنده» برندهء اسکار شد!

بخش کوتاهی از يک گزارش

جایزهء اسکار برای بهترین فیلم خارجی به فیلم «فروشنده» اثر اصغر فرهادی تعلق گرفت... کارگردان و بازیگران «فروشنده» در مراسم هشتاد و نهمین اهدای جوایز اسکار که برگزار شد، شرکت نداشتند... اصغر فرهادی، انوشهء انصاری و فیروز نادری، دو ایرانی نامدار مقیم آمریکا، را به عنوان نمایندهء خود در مراسم اسکار معرفی کرد. انوشهء انصاری جایزهء اصغر فرهادی را دریافت و پیام او را خواند. او، پس از آغاز مراسم اسکار، گفت: «شالی که بر تن دارم عکسی فضایی از مشهد است، به این جهت که زادگاهم مشهد است، دوست داشتم این شال را به نمایندگی از تمام ایران بر تن کنم.» (>>>) فیروز نادری هم گفت که به نظرش دلیل اینکه اصغر فرهادی از یک متخصص هوا و فضا و اولین زن ایرانی که به فضا سفر کرده خواسته است که نمایندهء او در این مراسم باشند این است که اگر از فضا به زمین کسی نگاه کند، مرزی بین کشورها دیده نمی‌شود. بیشتر توجه رسانه‌های خارجی هم به پیام اصغر فرهادی در اسکار و زمینهء سیاسی به چالش کشیدن فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکاست که سفر ایرانی‌ها و شش کشور دیگر را به آمریکا محدود کرده است. / ضمناً امروز آقای فیروز نادری در فيس بوک خود نوشته است: «نفرت کاران تماماً بکار مشغولند. در ذهن سادهء آنان بحث اينگونه است: جمهوری اسلامی ايران بد است، ترامپ نسبت به آن سخت گيری می کند، و، پس، خوب است؛ شما که عليه ترامپ سخن می گوئيد بايد که بد باشيد!! و، در واقع، شما يک هوادار جمهوری اسلامی هستيد. وقتی همه چيز در استنتاجی چنين ساده می گنجد زندگی بايد آسان باشد».

جايزهء اسکار و آيندهء ايران و منطقه

شاهين فاطمی - اسماعيل نوری علا

در برنامه ياران بمديريت عليرضا ميبدی

11 اسفند 1395 - اول ماه مارس 2015

پشیمانی ترامپ از انجام اقدامات خلاف میل اصغر فرهادی!

همانطور که می دانيد، آقای اصغر فرهادی (خالی بند شهير، دريافت کنندهء اجالتاً دو جايزهء اسکار از طرف دوستان آقای اوباما و دشمنان آقای ترامپ، و معروف به «خوش شانس ترين سياسی کار معاصر») پس از آنکه متوجه شد که، بر اساس دستورالعمل جديد، تا انجام تغييراتی در روش مهاجر و بازديد کننده پذيری، متقاضيان ورود به امريکا از هفت کشور، از جمله ايرانِ تحت سلطهء آخوندهای ترويست، را به آمریکا راه نمی دهند، برای خودشيرينی نزد اولياء اسلامی و دلبری از اهالی «هاليوود»، اعلام کرد که در اعتراض نسبت به تصمیم رئیس جمهور آمریکا، برای شرکت در مراسم اسکار به این کشور نخواهد رفت. اما، در عين حال، چون قرار بود يک جورهائی بود «جايزهء معهود» را دريافت کند، به دو نفر از شخصيت های «فضائی» هموطن خود مأموريت داد که در مراسم اسکار شرکت کرده و جايزهء «معهود» را، که باعث کوری چشم ترامپ خواهد شد، تحويل بگيرند.

يازده میلیون ایرانی زیر خط فقر هستند

پرویز فتاح،‌ رئیس کمیته امداد ایران

پرویز فتاح،‌ رئیس «کمیتهء امداد ایران»، که مسئوليت رسيدگی به زندگی بی کاران و فقيران (مدد جويان) بر عهده دارد، شنبه ‌شب، هفتم اسفند،‌ در برنامه‌ای تلویزیونی تأکید کرد که اگرچه نمی‌توان به طور مشخص اعلام کرد چه تعداد از افراد زیر خط فقر هستند، اما اگر حداقل حقوق امسال را که در سال جاری هشتثد و دوازده هزار تومان تعیین شده است در نظر بگیریم، می‌توان گفت بر اساس آن يازده میلیون تن از جمعیت کشور زیر خط فقر هستند. این در حالی است که تشکل های کارگری آن را کافی نمی دانند و می گویند که این دستمزد،‌ فقط هزینهء هشت روز خانواده های کارگری را تأمین می کند.

ایرانی‌ها نه خواستار تغییر رژیم، که خواهان تغییر قوانین‌اند!

تقی رحمانی

تقی رحمانی، روزنامه‌نگار، زندانی سابق، فعال سیاسی، همسر نرگس محمدی (فعال حقوق بشر در بند در زندان اوین) که خود سال‌های زیادی را در زندان سپری کرده است، تنها ایرانی حاضر در «نشست سالانهء حقوق بشر و دموکراسی سازمان ملل» در شهر ژنو سوئیس بود. او، ضمن ابزار امیدواری نسبت به آیندهء ایران، از عدم استقلال قوهء قضاییه گفت و به وجود شکنجه در زندان‌های ایران شهادت داد. رحمانی، همچنین در حاشیه اين نشست در  مصاحبه با «تریبون ژنو» گفت که «ایرانی‌ها نه خواستار تغییر رژیم که خواهان تغییر قوانین‌اند.» (منبع: راديو زمانه) براستی، به نظر شما، با اين اظهار نظرهای اصلاح طلبانه چه بايد کرد؟

صادق هدایت و اسلام‌ گرایی

نيما قاسمی

هیچ ‌کدام از کتب تاریخ سیاسی معاصر ما که در دهه ‌های اخیر اجازه‌ی نشر داشته‌اند، «اسلام‌گرایی» را به عنوان یک فکت تصدیق نکرده‌اند تا چه رسد به اینکه در تحلیل مناسبات و اتفاقات سیاسی، ملحوظ کرده باشند. اسلام‌ گرایی و نیروی محرک آن، سازمان روحانیت، همچون دست سیاهی‌ست که پسِ ‌پشتِ بسیاری از حوادث در دهه‌ی بیست خورشیدی‌ ایفای نقش می‌کند، اما مورخانی که ساختمان دانش سیاسی نسل جدید ایران را معماری کرده‌اند، این دست سیاه را ندیده‌اند. اغلب به این دلیل، که آن جدی نمی‌انگاشته‌اند و شاید «نوستالژیای سنت» آنها را سوق می‌داد تا این دست سیاه را همچون دست مردم عادی ببینند که صرفاً در حال دفاع از خودند!

هراس خبری!

حمیدرضا رحیمی

اول به خبری که، بنقل از برادر بی.بی.سی، در پی می آید نگاه کنید، بلکه برای فدوی، که شدیداً خوف برش داشته، فکری بکنید:

* احمد منتظری، فرزند آیت‌الله حسینعلی منتظری، به دلیل انتشار یک فایل صوتی از پدرش، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، انتشار اسناد سری و تبلیغ علیه نظام به بيست و يک سال حبس تعزیری و خلع لباس محکوم شده است./ بی.بی.سی

و اما آنچه موجب ناراحتی و نگرانی فدوی در خبر بالا شده، با پوزش، خلع لباس و حتا حبس حجت الاسلام احمد منتظری نیست، بلکه این هراس عظیم بدان سبب بر او مستولی شده که دریافته است حضرات بنا دارند بيست و يک سال دیگر هم بمانند!

نظر مقامات حکومت اسلامی در مورد جايزهء اسکار فرهادی

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پیامی توییتری نوشت: «به دست ‌اندر کاران و عوامل فیلم فروشنده برای جایزه اسکار و ایستادگی علیه ممنوعیت ورود مسلمانان به آمریکا افتخار می کنم. آنها نمایندگان فرهنگ و تمدن دو هزار سالهء‌ ایران هستند». رضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در پیامی نوشت که اصغر فرهادی در «جهان پرآشوب، ناامن و تاریک امروز»، توانست با «زبان گویا و بیان رسای هنر، پیام صلح‌جویی ایران و ایرانی را فراتر از مرزهای جغرافیایی» طنین ‌انداز کند. «حرکت نمادین غیبت ‌اصغر فرهادی» از حضور در مراسم جوایز اسکار «به نشانه اعتراض به سیاست‌های تنگ ‌نظرانه و نژاد پرستانه سیاستمداران تازه کار آمریکا در وضع قوانین غیر انسانی مهاجرتی، بسیاری از وجدان‌های بیدار را در سراسر جهان حاضر کرد و نقاب از چهره دروغین کسانی که شعارهای حقوق بشری سر می دهند، برداشت.»

سه نکته‌ در بابِ «اسکار»

و یک نکته در بابِ «دانشمندانِ ایرانی در آمریکا»

رضا پرچی‌زاده

این برساخته را عمری است توی چشم و گوشِ ما فرو کرده‌اند. ظاهرا نشانِ پرستیژ است، و قرار است مایه‌ی افتخارِ ما ایرانیان باشد. معمولا خیلی هم روی «دانشمندِ ناسا» تاکید می‌کنند، و گلِ سرسبدش همین است. اما محتوایش چیست؟ این به اصطلاح دانشمندان چه سودی برای ایرانیان به طورِ خاص و جهانیان به طورِ عام داشته‌اند؟ آیا صرفِ اینکه در ناسا یا هر جای دیگری کار کرده‌اند آنها را آدم‌های خوبی می‌کند، که دغدغه‌ی حقوقِ بشر و دموکراسی و امثالهم دارند؟ خیر، چنین نیست. حرکتِ اسکاریِ اخیرِ «ناسائی‌ها» این را به وضوح نشان داد.

موج سواران نظام‌های آزاد و بسته، هردو!

مجید محمدی

امثال فرهادی و علیدوستی در ایالات متحده در کنار کسانی می ایستند که «جهانگرا» هستند و بر این باورند که مرزهای کشورشان باید به روی همه باز باشد، اما آنها، در کشور خودشان، در کنار کسانی می ایستند که هر که وارد کشور شود (حتی ایرانیان) و با حکومت نباشد جاسوس بیگانه است یا حداقل در برابر این رفتار در سکوت محض هستند. این رفتار دوگانه اختصاصی به آنها ندارد: حکومت در تبلیغات مذهبی خود از همه‌ی آزادی‌ها در کشورهای غربی استفاده می کند و در کشورهای غربی مدرسه و مسجد دارد و گردهمایی برگزار می کند اما در ایران اگر چهار نفر در خانه‌شان دور هم جمع شده و خدایی غیر از الله یا ولی فقیه را بپرستند به زندان انداخته می شوند.

آقای فرهادی! مرگ خوب است فقط برای وطن؟

شکوه ميرزادگی

در میان کارگردانان چهار کشور دانمارک، سوئد، آلمان، و استرالیا (که برای دولت ها و مردمان شان، و به ويژه برای هنرمندان و روشنفکران شان، «درک و حمایت از آزادی بیان و شأن انسان» کاملاٌ قابل فهم است، و قوانین اساسی شان بر مبنای همین ارزش ها ساخته شده)، حضور آقای فرهادی باید توجيه روشنی داشته باشد. یعنی ایشان بايد روشن کند که يا به نمايندگی از کشوری سخن می گوید که همه ی حقوق بشری در آن رعایت می شود، و یا از جايگاه شهروندی کشوری که به نقض حقوق بشر مشهور است.

این شادمانهء میهنی شکوه ایران است

خسرو سیف - دبيرکل حزب ملت ايران و عضو جبههء ملی

در هنگامه ای که میهن مان در گردونه ی  رویداد های نه چندان خوش آیند و غمگنانه های روزمره گرفتار است، شنیدن سرفرازی باشندگان ایرانزمین در آن سوی آبها و سرزمینهای میهن بی گمان گشوده شدن روزنه های امید به آینده ای  بهتر را پیش روی ملت ایران نوید می دهد. جهانی شدن نام هنرمند سینماگر پرآوازه ی ایران "اصغر فرهادی" در عرصهء سینمای جهان حکایت ازاین دارد که ایرانیان به حکم و به پشتوانه ی تاریخ و تمدن چند هزار ساله ی خویش هر آیینه می توانند مرزهای جغرافیای جهان را نه با ابزار جنگ و ستیزه گری، بلکه با پیام هنرو صلح دوستی درهم شکسته و نام ایران و ایرانی را در جهان هستی پرآوازه گردانند.

یک اسکار بهتر از هزار تریبون نماز جمعه

فرزانه روستایی

کسانی که مسائل ایران را پیگیری می‌کنند فکر خواهند کرد که کشور ایران ادامه جغرافیای سیاسی افغانستان در حال جنگ است یا اینکه فرهنگ منطقه قبایلی شمال پاکستان در ایران جریان دارد. در اثر همین تبلیغات و همین رفتارها کم نیستند کسانی از شهروندان کشورهای دیگر که فکر می‌کنند زنان ایران همه روبنده پوش هستند و ایران سرزمینی صحرایی مانند عربستان سعودی است که با شتر موشک جابجا می‌کنند و اساسا همه ایرانی‌ها اعراب مسلمان شیعی هستند. آنچه که این اباطیل ذهنی و قضا‌وت‌های منفی پیرامون مردم فرهنگ‌دوست اما تحت فشار ایران را باطل می‌کند، تولید، نمایش، و صدور کالاهای فرهنگی در استانداردهای جهانی است که سازمان فکری بسیاری از مراکز تصمیم‌ گیری ضد ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سعی کنيد مشکل شما پرچم نباشد!

کاروان مصطفوی

انسان دمکرات و دموکراسی خواه و آزاد اندیش قبل از هرچیزی باید خود را از قید و بند افکار بسته خویش رها سازد و واقعیت های جامعه اش را با جان و دل احساس کند و با درس گرفتن از تجربیات گذشتگان توان و تلاش خود را در جهت بنیان نهادن آینده ای نوین و بهتر بکار گیرد. انسان دمکرات باید دارنده شاخصه های یک انسان دمکرات باشد. متأسفانه، نه آقای حسن اعتمادی، و نه شما، و نه همفکران شما، هیچ وقت نتوانسته اید که پیامی را که در گفتار و کردار و رفتار مرحوم ایو کریمی بود درک و احساس کنید؛ و هنوز بر طبل اشتباهات نیاکان و گذشتگان خود - منتها در لباس و رنگ و شکل و شمایلی دیگر  - می کوبید و دنباله روی همان رفتارها و پندارهای غلط گذشتگان، پدران و نیاکان خود هستید.

گزارشی از مراسم خاکسپاری عبدالرضا کريمی (ابو)

حسن اعتمادی، دبير کل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

جمعه ششم اسفند 1395 (24 فوريه 2017) توفيق آن را داشتم که به نمايندگی از سه نهاد سياسی - جنبش سکولار دموکراسی ايران، کميتهء برگزاری کنگره های سالانهء سکولار دموکرات های ايران، و حزب سکولار دموکرات ايرانيان - در مراسم خاکسپاری يک سکولار دموکرات ايرانیِ ميهن دوست، در حومهء شهر «بادن بادن» آلمان، شرکت کرده و از جانب آن سه نهاد دسته گلی را بروی تابوت دوست مان، که دهان گشودهء خاک آلمان می بلعيدش، بگذارم. اما، از روز درگذشت ابو تا جمعهء ششم اسفند، حرف و سخن در مورد چکونگی مراسم خاکسپاری او بسيار بود.

دو راهی کردستان

از: همن سیدی

با مقدمه ای از زنده ياد داریوش همایون

از مقدمهء همايون: من از اوایل دهه نود، پانزده سالی در تلاش برای گفت و شنودی با معنی با نمایندگان سازمان‌های قومی بوده‌ام. بار نخست در هامبورگ بود و بار آخر در پاریس، و در میانه بسا شهر‌ها در نیمکره شمالی. هر فرصتی دست می‌داد پا به راه می‌شدم. با تقریبا همه آنها گفتگو‌های مفصل داشتم. بسیار در مسائل گروه‌های قومی ایران به ویژه کردان نوشتم و سرانجام به سبب نداشتن طرف گفتگو دست برداشتم. زیرا اگر واکنش‌ها سکوت و تکرار نبود (گوئی در گفتگوی کرانیم) خشم و خروش دشمنانه بود، و ترور شخصیت با حربه‌های زنگ‌زده در دست‌های ناتوان... اکنون برای نخستین بار صدائی از میان همهمهء آشنای گفتمان «ملت ‌سازان» می‌شنوم... آقای همن سیدی، یک روشنفکر کرد ایران، در نوشتهء کوتاهی مرا به از سر گرفتن تلاش بیهودهء پانزده ساله امیدوار کرده‌اند.

حکومت اسلامی (ايران) مسئول بی ‌ثباتی در منطقه است

وزارت خارجه ترکیه

حسین مفتی ‌اوغلو، سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، ضمن تاکید بر اینکه «ایران مسئول بی ثباتی در منطقه است»، اعلام داشت: «این کشور باید به جای متهم کردن کشورهایی که از آنها انتقاد می کند، سیاست ‌های منطقه ‌ای خود را مورد بازبینی قرار دهد» سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه، در واکنش به اظهارات بهرام قاسمی، همتای ایرانی خود، که پیشتر گفته بود «ترکیه در خیال خام بازگشت به امپراتوری، از گروه‌ های تروریستی حمایت می‌ کند»، گفته است: «قابل درک یا پذیرش نیست کشوری که حتی از فرستادن پناهجویان داخل آن کشور به میدان جنگ هم دریغ نمی کند، دیگران را به مسئول بودن در ایجاد تنش و بی ‌ثباتی در منطقه متهم کند».

 

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000