دوشنبه 18 و سه شنبه 19 ارديبهشت 1396 ـ  8 و 9 مه 2017

پيمان نامهء عصر نو

شمارهء اول نشريهء «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان،  منتشر شد >>>

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

هر چه بگندد...

حمیدرضا رحیمی

پنداری آش چندان شور شده که آیت الله آشپزباشی هم صدایش در آمده است! این معنا را فدوی از ملاحظهء خبر زیر دریافت: «العربيه: محکومیت یک فرماندار به حبس به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام! خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران ایران، در این باره گزارش داده است: «فتحعلی(ع) حسین(ع)ی، فرماندار رزن، به جرم فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به نفع گروه‌های معاند و مخالف با نظام به نود و يک روز حبس محکوم شد!»

«خانم علم‌الهدی، شوهر شما قاتل همسر من است!»

نامهء سرگشاده ای از عفت ماهباز

خانم جمیلهء علم‌الهدی! من عفت ماهباز زندانی سیاسی در سال های شصت و سه تا شصت و نه و همسر یک اعدامی در فاجعهء تابستان شصت و هفت هستم. همسرم، علی رضا اسکندری (شاپور)، همراه با صد ها جوان بی گناه دیگر، که نه خودشان به مشی مسلحانه معتقد بودند و نه سازمان شان، در شامگاه پنجم مرداد آن سال جزو اولین سری اعدام شدگان بودند. آیا می دانید که همسر شما، آقای ابراهیم رئیسی، که در آن زمان بيست و هشت ساله بود و اکنون می خواهد رئيس جمهور کشورمان شود، حکم مرگ آن صدها جوان را صادر کرد؟ می دانيد که همسرم را در گورهای جمعی در خاوران به خاک سپرده اند؟

دموکراسی سکولار نه پایان که آغاز کار است!

سام قندچی 

در صد و پنجاه سال گذشته، انکار اهميت «دموکراسی سکولار»، بمدد خاطر نشان ساختن به کمبودهای موجود در عرصه های عدالت اجتماعی، نابرابری های اقتصادی و آزادی های عقیدتی و سیاسی در کشورهای مدرن، همواره روشی بوده است تا کمونیست ها، آنارشیست ها، پسامدرنیست ها و بنیادگرایان مذهبی، بتوانند به کمک آن اتوپی ها و مدينهء فاضله های خود را بعنوان «نوشدارو» مطرح کنند... حال آنکه «دموکراسی سکولار» پایان کار نیست؛ مدینهء فاضله هم نیست؛ اما تنها جامعهء مدرنی که بر دموکراسی سکولار مبتنی است دارای امکاناتی است که بمدد آنها می شود در راستای مقابله با همهء مصائب مورد اشارهء جويندگان «مدينهء فاضله» فعالیت کرد.

از نو شدن مفاهيم سياسی تا نوانديشی دينی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: عليرضا ميبدی

الان ما یک حکومت مذهبی داریم و مذهب آمده است در داخل حکومت نشسته. بنابراین آزادی اندیشه را متوقف کرده. آزادی اندیشه مرز نمی شناسد، می تواند ضد مذهب و ضد خدا باشد و یا، نه، در خود مذهب باشد و بر له خدا و مذهب باشد، و يا می خواهد دنیا و مذهب را با قرائت جدید ببیند. حکومت مذهبی جلوی همهء این کارها را می گیرد و به همین دلیل هم شما می بینيد که هر کسی که اسم خودش را در چهل سال اخیر گذاشته «نواندیش مذهبی یا دینی» ناگزیر شده فرار کند بیاید مغرب زمین. الان تمام انديشه ورزان مسلمانی که راجع به دین صحبت می کنند و معتقدند قرائتی که آیت الله ها و آخوند ها در ایران از دین دارند غلط است، همه در خارج از کشور هستند. آنها همه به اسلام و به خدا عقيده دارند اما، در عين حال، معتقدند که قرائت رسمی فقهی آخوندی غلط است و می شود همهء احکام و تاریخ اسلام را با یک نگاه جدیدی هم ديد. اما ناچارند از چنگ آخوند فرار کنند.

کاندیدای پوششی!

(دومين شمارهء مخصوص انتخاب تدارکچی جديد)

ما تا بحال پوشش را در موارد مختلفی بکار می برديم. فی المثل: برای البسه. می گفتیم زیرشلواری و شورت برای پوشش اقلام کریه المنظر پائین تنه است! یا زیرپیراهن برای پوشش بالاتنهء انسان است. در مواردی هم می گفتند که فلان جاسوس در پوشش توریست وارد کشور شده بود! یا ریش گذاشتن و تسبیح به دست گرفتن پوششی برای سوء استفاده از ساده لوحی مردم و متدین نشان دادن خود برای راحت سرقت کردن است! کاندوم هم پوششی بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به سوزاک و سفلیس و ایدز و بیماری های مقاربتی بوده و استفاده از آن توسط اهل فن توصیه می شود! اما «کاندیدای پوششی» از ابداعات جدید در این دوره از انتخابات است که آن را به ريش حاجی اسحاق جهانگیری بسته، و ما چارچنگولی مانده ایم که حاجی اسحاق می خواهد کجای حاجی حسن روحانی را پوشش دهد!>>>

اینجا کشور ایران نیست، کشور اسلام است!

شکوه ميرزادگی

در آستانهء به اصطلاح «انتخابات» ریاست جمهوری در حکومت اسلامی، رهبر اين حکومت، آیت الله خامنه ای، در مراسم «بزرگداشت روز معلم» رسماً و به طور واضح و روشن در مورد دو موضوع مهم صحبت کرده است. آنچه او می گويد می تواند پاسخی به همه ی کسانی باشد که همچنان تصور می کنند که حضورشان در رأی گیری اثری در سرنوشت ایران و ایرانی دارد و، در نتيجه، مردم را تشویق به شرکت در انتخابات می کنند، و یا همچنان تصور می کنند و به خورد مردم می دهند که این حکومت قابلیت اصلاح دارد.

رأی مردم دفاعی است نه انتفاعی!

گفتگو با کورش زعیم

گفتگوگر: ماهرخ غلامحسین پور

مردم بشدت از انتخاب شدن برخی نامزدها وحشت دارند، آنها از ادامه این فضای بسته سیاسی و فساد و خشونت ساختاری خسته اند. من صدای نفس های داغی را می شنوم که صبرشان به پایان رسیده و دیگر نمی شود کسی چون احمدی نژاد را بر آنان تحمیل کرد. انتخاباتی دیگر مانند هشتاد و هشت، آغاز خشونت های خیابانی است و سرانجامش، فروپاشی خواهد بود... مردم در انتظار رفع تحریم ها و براه افتادن اقتصاد و روابط سالم خارجی بودند. اگر با آن انتخابات قبلی مسئله تحریم ها و توقف سقوط آزاد اقتصاد کشور حل نمی شد، بی شک ما شاهد شورش های غیرقابل کنترل مردم بودیم که احتمال داشت به جنگ های مرزی داخلی هم کشیده شود.

چرا اهل سنت و اقوام نباید به روحانی رای بدهند؟

عبدالستار دوشوکی

بیش از هزار و ششصد و سی و شش داوطلب شیعه مذهب، از پیرمرد هشتاد و دو ساله گرفته تا جوان هجده ساله، برای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ثبت ‌نام کردند. اما حتی یک سنی مذهب برای محض تفنن و جولان دادن، جرات ثبت نام نداشت. زیرا حدود هجده میلیون مسلمانان اهل سنت ایران فقط حق انتخاب کردن دارند و نه انتخاب شدن! اما کارناوال تکراری انتخابات و شعارهای تکراری تر آن، نظیر برادری و برابری کامل بین شیعه و سنی و همهء اقوام ایرانی توسط همهء کاندیداهای ریاست جمهوری بی وقفه تکرار می شود زیرا نیک می دانند که ما اهل سنت و اقوام از حافظه تاریخی بسیار ضعیف و ساده لوحی و زودباوری بسیار مزمن و بالائی رنج می بریم.

پیوند با روسیه، دخالت در سوریه، و گسترش بحران اقتصادی

الاهه بقراط، اسماعیل نوری علا و حسن اعتمادی

در برنامهء یاران، با مدیریت علیرضا میبدی

دیگر به اصلاحات امیدی ندارم!

مهرانگيز کار

انتخابات، برنامه های عرضه شده و دوران پس از خامنه ای

حسن اعتمادی - جمشید اسدی

در برنامهء تفسیر خبر به میزبانی جمشید چالنگی

انتخابات و تغییر سیاست « آشتی ملی »

شادی امین

رد صلاحیت احمدی نژاد توسط شورای نگهبان، بدون طی روندی که گفته شد، نمی‌تواند و نباید مرحمی بر زخم‌های عمیق آسیب دیدگان این دوره باشد، همانگونه که شکست احتمالی رییسی مرحمی بر زخم بازماندگان کشتار دههء شصت و به ویژه سال شصت و هفت نخواهد بود. فراتر از مسئولیت و نقش افراد، کلیت نظام سیاسی موجود هم باید در برابر تمامی جنایت های چند دهه گذشته پاسخگو شود. عدالت معنایی وسیع تر و عمیق تر از این جنگ قدرت دارد. در روند دستیابی به عدالت، آسیب دیدگان حرف آخر را می‌زنند و نه شرکا یا متنفعان جرم. این آن نکتهء کلیدی است که نباید فراموش شود.

آئینهء ناتوانی نامزدها و بن بست نظام ولایت فقیه!

ژاله وفا

پنج سواال گزینشی از کاندیداها در مقایسه با معضلات اجتماعی که نظام ولایت فقیه کشور را بدان گرفتار ساخته است، از قبیل وضعیت فحشا و اعتیاد، وضعیت کارتن خوابی،خودکشی، افزایش بیماری های روانی و خصوصاً افسردگی در جامعه، اعدام، رشوه خواری، طلاق، کودکان کار، فرار از خانه، فرار مغزها، فقر و مسائل و فشارهای مربوط به جامعه زنان و... که مسائل و بحران هایی است که اغلب آنها ساختهء نظام است، بسیار حساب شده انتخاب شده بود تا با پاک کردن صورت مساله، نیاز به راه حل نیز به اذهان نرسد! از طرح حقوق شهروندي مردم و حقوق ملي مردم در درون و بيرون مرزها نیز خبری نبود.

آیا ادامهء تحریکات سپاه، ایران را به ورطهء جنگ با آمریکا می‌کشاند؟

رضا تقی زاده

با آگاهی از گرایش های سیاسی کادر‌های جوان تر سپاه، و بمنظور توجیه اقدامات تحریک آمیز در چارچوبی موجه تر از «ضرورت حفظ منافع اقتصادی و افزایش سهم قدرت سیاسی در نظام»، فرماندهان سپاه به این نظریه دفاعی تکیه می کنند که «آمریکا قادر به ادامهء یک جنگ فرسایشی با ایران نیست و در صورت بروز جنگ خارجی، مجبور به عقب نشینی و شکست خواهد شد.» بنا بر فرضیات سپاه، در صورت آغاز جنگ از سوی آمریکا، پایان بردن آن با ایران و به سود نظامیان خواهد بود. خطوط نا نوشته در متن این پیش فرض، اعمال کنترل مستقیم بر جامعه، یکدست ساختن شاخه‌های نامتقارن درون حاکمیت و تثبیت موقعیت سپاه در هرم قدرت حکومت است.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000