جستجو در سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

سردبير: اسماعيل نوری علا

تماس

  iraniansdm@gmail.com

© 2017

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در بالا آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. ما به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم» مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

شرح مقدمات تشکيل جنبش

12 فروردين 1392 ـ

1 آوريل 2013

در اين روز جلسه ای اينترنتی با شرکت چند تن فعال سياسی شکيل شد. قصد اين عده تلاش برای دست زدن به اقدامی از جانب طرفداران سکولار دموکرات های ايران در روزهای پس از انجام انتخابات رياست جمهوری در ايران بود. قرار شد دربارهء  برگزاری کنگره ای با دعوت از هر کس که خود را سکولار دموکرات بداند، در راستای تبديل فکر و ايدهء «سکولار دموکراسی» به مهمترين گفتمان سياسی اپوزيسيون انحلال طلب فکر و تصميم گيری شود.

 

20 فروردين 1392 ـ 9 آوريل

در اين روز  قرار شد که، پيش از برگزاری چنان کنگره ای، متنی تهيه شود که در آن مشخصات يک انسان ايرانی «سکولار دموکرات» تعريف گردد.

 

1 ارديبهشت 1392 ـ 21 آوريل

در اين روز  تصميم گرفته شد که، با تأکيد بر ريشه های سکولار دموکراسی ايران در انقلاب مشروطه، کنگره در حوالی 14 مرداد 1392 که با 107مين سالگرد انقلاب مشروطه مصادف بود برگزار شود.

 

5 ارديبهشت 1392 ـ 25 آوريل

در اين روز  متن تهيه شده در جلسهء هشت نفره مورد بحث قرار گرفت و قرار شد متن «پيمان نامهء عصر نو» خوانده شود.

 

29 ارديبهشت 1392 ـ 19 مه

در اين روز  قرار شد سايت کنگره و صفحهء فيس بووک آن در اول تيرماه آغاز بکار کند.

 

23 خرداد 1392 ـ 13 ژوئن

در اين روز  تصويب شد که کنگره در شهر واشنگتن (پايتخت ايالات متحده) برگزار شود

 

1 تيرماه 1392 ـ 22 ژوئن

در اين روز  با تخمين هزينه های برگزاری کنگره، کار گردآوری منابع مالی آغاز شد.

  

12 امرداد 1392 ـ 3 اگوست

در اين روز  در حالی که تعداد امضاء کنندگان پيمان نامه به 220 نفر رسيده بود، نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران آغاز به کار کرد.

 

14 امرداد 1392 ـ 5 اگوست

حاضران در کنگره تصميم گرفتند نهادی با نام «جنبش سکولار دموکراسی ايران» بوجود آيد و کار برگزاری کنگره های سالانه و انتشار سايت جنبش را دنبال کند.

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی برای حزبی آینده نگر

فصل نامه

شمارهء دوم «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان، منتشر شد

<<< پيوند به سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران >>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  دوشنبه 2  و سه شنبه 3 امرداد 1396 - 24 و 25 جولای 2017

قم و احتمال وقوع یک انقلاب مذهبی

گفت‌وگو با ابراهیم فیاض

گفتگوگر: نازنین سخنور

موج جديدي از روحانيان جوان‌تر به بحث عقلي کاري ندارند و ولايتي را که عوام قبول دارند، ترويج مي‌کنند. به عبارت ديگر، آن‌ها عوامي‌گري ولايت را با فلسفه ‌بافي تئوريزه می‌کنند و در نهايت، روحانيت کاردينالي و فقهي را نفي مي‌کنند. آن‌ها شديداً با مرجعيت زاويه دارند و البته علما و مراجع هم با اين‌ها زاويه دارند. آن‌ها حتي مي‌خواستند جامعة مدرسان قم را هم زمين بزنند. در این فضا، مرجعیت سنتی و فقهی که من همه‌شان را در چهارچوب دین اسقفي و کاردينالي مي‌بينيم و می‌فهمم ــ چون دين انتزاعي براي اسقف و کاردينال است ــ در اقلیت قرار می‌گیرند و طلبه‌هاي جوان به مردم مي‌پيوندند و به عرفی شدن دین دامن می‌زنند.

نقش رضا شاه در تلفات جاده ای و ریلی کشور

مجلس شلم شوربا چند بار حاجی آخوندی - باجناق حاجی ناطق نوری وزير راه را به مجلس کشانده و مورد پرسش قرار داده و تهدید به استیضاح کرده است، در حالی که این زبان بسته تقصیری ندارد و مجلس باید رضاشاه را به جرم احداث جاده چالوس و کشیدن راه آهن سراسری احضار و استیضاح و برکنار نماید! می فرمائيد چرا؟ عرض می شود که یکی از کارهای زشت رضاشاه که برای زیر سئوال بردن مدیریت خارق العاده جمهوری اسلامی در دوران سلطنت خودش انجام داده است ساخت جاده چالوس بدون دریافت وام و کمک فنی خارجی در مدت کوتاه سه سال و حفر طولانی ترین تونل ها با بیل و کلنگ می باشد! در واقع اگر رضاشاه جاده چالوس را نساخته بود مردم با اتومبیل های (فورقون!) پراید به جاده نمی زدند و جان خود را از دست نمی دادند.

چشم‌انداز ترکیه، پس از خیزش توده‌ای مخالفان

امره اونگون

از تلاش نافرجام و شکست اسف‌بار کودتای نظامی هواداران گولن، و اجرای موفقیت‌آمیز کودتای مدنی اردوغان برای تغییر شکل رژیم و هدایت آن به سمت و سویی استبدادی، بیش از یک سال می‌گذرد. صحنه گردانی‌ تماشایی و پرهزینهء رژیم ترکیه در تعطیلات آخر هفته در 15 و 16 ژوئیه، در سالگرد کودتای نافرجام، جامعهء ترکیه و باقی جهان را اما بیشتر به یاد کودتای دوم انداخت. تقریباً همزمان با این مراسم، اعتراضات گسترده، از جمله راهپیمایی عدالت، نشان داد که مردم ترکیه مرعوب این کودتای دولتی نشده‌اند.

مهدی آقازمانی چه می گويد؟

رضا مهربانی

براستی و درستی شرم آور است، در تلویزیونی که در راستای هموار نمودن مسیر حرکت خود درخواستگاه مبارزین و شهروندان ایران می باشد، برنامهء «افق ایران»، که (البته آگاهی لازمه را دارید) دیگر با شاهزاده، ارتباطی ندارد، وجههء این تلویزیون را تخریب نماید و دگر باره تخم نا امیدی و سردرگمی در اذهان جامعهء ایرانی بکارد.

مسئولان تنها از بعد جنسی به سند 2030 می نگرند

سعید پیوندی

در گفتگو با کمپین حقوق بشر در ایران

سند آموزشی 2030 یونسکو حاوی آموزش‌هایی برای کودکان و نوجوانان است که می‌تواند یک نیروی اجتماعی بازدارنده در مقابل آزارهای جنسی علیه کودکان به وجود بیاورد ولی با توقف این سند در ایران، هیچ جایگزینی در این راستا وجود ندارد. مسؤلان حکومت اسلامی، نه از بعد آموزشی و فرهنگی که فقط از بعد جنسی به این مساله نگاه می‌کنند که پشتوانه آن یک نگاه ایدئولوژیک، بدون شناخت روانشناسانه و جامعه ‌شناسانهء واقعیت‌های جامعهء ایران است و در نتیجه کودکانی همچون آتنا اصلانی بدون بهره بردن از هیچ گونه چتر حمایتی، قربانی می شوند.

زورخانه!

مطلب وارده

اینکه شما در خانه چه برنامه‌اى را می بینید به ما مربوط است، اینکه در خیابان چه می پوشید به ما مربوط اســت، آنچــه می نوشید و آنچه می گویید به ما مربوط اســت! با چه کسى بیرون می روید به‌ ما مربوط اســت! چه دینـى دارید و چگونه آرایــش می کنید به ما مربوط است... اما امنیت، قدرت خرید، کیفیت تحصیل، آیندهء فرزندان تان، تفریح جوانان تان، امنیت راه‌ها، مشکل مسکن و بقیه موارد مشکل خودتان است و به ما مربوط نیست... کاری به کارتان نداريم فقط بهشت رفتن تان به زور، بچه دار شدن تان به زور، حجاب داشتن تان به زور... و شما هنوز ملتفت نيستيد که سال ها است در "زورخانه" زندگی می کنید...

به نام «چپ»، به کام «راست»!

احمد پورمندی

قریب به یک ماه پیش تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگوئی اعلام کرد که سیاست آمریکا تغییر مسالمت‌آمیز قدرت در ایران است. آقایان محمدعلی عموئی و فریبرز رئیس‌دانا به اتفاق سی و سه تن دیگر از فعالین سیاسی منتسب به «چپ» داخل کشور، با تاخیری چهار هفته‌ای به این سخنان وزیر خارجه آمریکا واکنش نشان دادند. گرچه این تاخیر طولانی و محتوای بیانیه دوستان، این ظن و گمان را تقویت می‌کند که این بیانیه در شرایط آزاد و فارغ از فشار، تدوین و امضا نشده است، اما تا زمانی که نشانه‌های محکمه پسندی در دست نباشد، ناچاریم بپذیریم که مفاد بیانیه نظرات دوستان است و بر این مبنا به نقد آن بپردازیم.

«جهنم که فرار کردند این مغزها!» - امام خمينی

حمیدرضا رحیمی

در پی مرگ اسفناک مریم میرزا خانی، يادآوری اين نکته لازم است که پس از فرود اضطراری حضرت امام(ل) از کرهء ماه به آن تکهء نگونبخت از کرهء زمین، معظم له در بخشی از مُهملات خردمندانهء خود دربارهء "فرار مغزها" در جمع اعضای "کمیته امداد" فرمود: «می‌گویند مغزها فرار کردند! بگذار فرار کنند. جهنم که فرار کردند این مغزها! مغزهای علمی نبودند این مغزها، مغزهای خیانتکار بودند، و الّا کسی از مملکت خودش فرار می‌کند به امریکا؟»... اما فدوی تذکر می دهد که اینطورها هم نیست که حضرات نسبت به «نخبگان باقیمانده» هم کاملاً بی توجه بوده، و اصلاً خدمتی به آنان نکرده باشند، العیاذ بالله!، فی المثل، بجای آنکه نخبگان را بر صدر نشانند تا قدر ببینند، آنان را در اردوئی موسوم به راهیان نور (راهیان گور- م) به جبهه های جنگ حضرت امام(ل) و صدام اعزام  فرموده و می فرمایند؛ که آمار بخشی از تلفات این حرکت خداپسندانه را عرض می کند...

چگونه حجاب اجباری را می فروشند؟

مجید محمدی

با تغییر نسل به نظر می‌آید که توجیهات گذشته در مورد اجباری بودن حجاب (سنت و غیرت)، گروه‌هایی از زنان حتی اعضای خانوادهٔ روحانیون و اسلامگرایان نزدیک به آنها را قانع نمی‌سازد. از همین جهت دستگاه تبلیغاتی حکومت به توجیهات غریب، شگفت‌انگیز و مغالطه ‌آمیزی برای اعمال حجاب اجباری متمسک می‌شود. این توجیهات را به شش گروه توجیهات شرعی، پزشکی، روان ‌پزشکی، اجتماعی، زیبایی ‌شناختی و حقوقی می‌توان دسته ‌بندی کرده و مورد انتقاد قرار داد.

خواهان همراهی در شکایت از امیر تتلو هستيم!

خانواده آتنا اصلانی

خانواده آتنا اصلانی، دختر بچه هفت ساله‌ای که در پارس آباد مغان مورد آزار جنسی قرار گرفته و به قتل رسیده است، از هنرمندان خواسته‌ است تا برای شکایت از امیرحسین مقصودلو (خواننده رپ معروف به «تتلو») از آنها حمایت کنند. تتلو که به «فعال اصولگرا» معروف شده است، پس از انتشار خبر قتل آتنا اصلانی در نوشته‌ای در اینستاگرام، دلیل وقوع این قتل را بی حجابی این دختر هفت ساله دانسته بود. باشگاه خبرنگاران جوان با انتشار خبر شکایت خانواده اصلانی از امیر تتلو، ویدئویی را منتشر کرده است که در آن افراد حاضر در خانهء خانوادهء اصلانی، دربارهء نوشتهء او صحبت می‌کنند و از هنرمندان می‌خواهند تا با جمع کردن امضا در طرح شکایت به آنها کمک کنند. امیر تتلو در مطلب خود در اینستاگرام، درباره این موضوع نوشته بود: «تصویراى لعنتى! تصمیماى شهوتى! من جغد بیدارى بودم که همه فقط تردم (طرد) کردن!! اینها گناه پدر و مادر و بد حجابى هستن. صد دفعه گفتم حجاب مهمه حتى واسه بچه‌ى کوچیک. والله به خدا این بچه اگه حجاب داشت شهوت و چشم بد دنبالش نمیوفتاد مردم!! چشماتون رو باز کنید. جورى که بچه‌هاى امروز حرف میزنن و برخورد میکنن یعنى به تکامل ذهنى رسیدن و باید حجاب داشته باشن تا در خطر نباشن.» (کارتون از اسد بيناخانی - برای تصوير بزرگتر روی کارتون کليک کنيد)

آزادی زن و فروپاشی رژیم دينی

فیروز نجومی

حکومت ولایت همه ی دشمنان خود را بویژه خصم های ایدئولوژیک را از میدان رقابت بیرون رانده و در واقع ویران ساخته است. اما هنوز زن را همچون مردان، بنده و عبد خود نساخته است. اما نه آن زنی که تسلیم گردیده و احکام الله و اسلام را در باره خود پذیرفته و به "سنت" تن داده است، نه زن دیروز، بلکه زن امروز، زنی که آزادی طلبد و برابری. با زن امروز است که رژیم دین به خصومت و ستیز بر خاسته است و بر می خیزد... تنها از سر فریبکاری ست که حکومت آیت الله ها، امروز مریم خانم میرزاخانی، برنده معتبرترین جایزه ریاضی، مورد ستایش قرار می دهد، چنانکه گویی مقام شامخی که میرزخانی در علم ریاضی و هندسه بدست آورده، مدیون پرورش در دامن حکومت اسلامی ست، چنانکه گویی حکومت اسلامی زن ستیز، میتواند کارنامه سیاه خود را در باسارت کشیدن و تبعیض و خشونت علیه زنان را بدست فراموشی بسپارد.

ماجرای نیمروز؛ سکانس های گم شدهء «ایران وود»ها

ثریا شهابی

قبل، و در جریان خرداد شصت، خیابان های مشهد و اصفهان و  تهران، بیش از آنکه به خیابان های فیلم ماجرای نیمروز شباهتی داشته باشند، به خیابان های پاریس در انقلاب کبیر فرانسه، و خیابان های سنندج همچون کوچه و خیابان های پاریس هنگام  اشغال آلمان هیتلری است. انقلاب هنوز تمام نشده است و انقلابیون به خانه باز نگشته و خلع سلاح نشده اند. در این میان سازمان مجاهدین، که آن زمان هنوز به فرقه و سکت امروزی دگردیسی نکرده بود، سازمانی سیاسی بود که تلاش می کرد که به قدرت برسد. داستان بر سر قدرت سیاسی بود و اینکه چه نیرویی تکلیف قدرت سیاسی بعد از انقلاب را یک سره خواهد کرد. پایين یا ارتجاع اسلامی!

زوال یک توّهم

محمد مجتهد شبستری

در حال حاضر نقش ‌آفرینیِ بی‌بدیل «مشروعیّت سیاسی حکومت در ایران»، و ضرورت توسعهء آن، تا آن اندازه آشکار گردیده که موضوع «مشروعیت دینی حکومت»، که روزگاری چون یک ایدهء آسمانی بر سراسر ایران حکومت می‌کرد، امروز چنان بلااثر شده که چون یک «توهّم» به نظر می‌رسد که ناگهان پیدا شد و به تدریج در حال زوال کامل است... اضافه کردن «مشروعیّت دینی» بر «مشروعیّت سیاسی»، از آغاز، هیچ مبنای فلسفی و الهیاتی محکم نداشت، پس از اصالت پیدا کردن مشروعیت سیاسی حکومت و آرای مردم در ایران، نوبت به اصالت پیدا کردن حقوق بشر در ایران خواهد رسید. ما به سوی روشنایی می‌رویم.

آیا کشور ما مدرن می شود؟

محمود سریع القلم

ریشهء فلسفی مدرن بودن در مدنیّت است. شخصِ مدرن به تکثّر برداشت و اندیشه معتقد است و نظر خود را صرفاً یک نظر در میان نظرات دیگر تلقی می‌کند. شخصِ مدرن، متفاوت بودن فکری انسان‌ها را حق آن‌ها می‌داند. شخصِ مدرن با دلیل و ادله با دیگران تعامل می کند نه تخیلات، توهمات و شنیده‌ها. شخصِ مدرن به کسی که به او می‌گوید: من شما را دوست ندارم، می‌گوید حقِ شماست که مرا دوست نداشته باشید؛ مگر قرار است همه مرا دوست داشته باشند؟

000000000000000000000000