پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  چهارشنبه  12  و  پنج شنبه 13 مهر 1396 - 4 و 5 اکتبر 2017

پيوند به ويدئوی اعلام برگزاری کنگره

جشن مهرگان، فرصت تجدید پیمان با مهر و روشنایی

بیانیه بنیاد میراث پاسارگاد

امسال سی و نه سال است که ایرانیان اجازه ی برگزاری جشن مهرگان را ندارند. و همچنان مهرگان، در سرزمین مادری اش، بی جشن و بی سرود سر می کند. اما خوشبختانه مردمانی فرهنگ دوست همانند سال های گذشته در گوشه و کنار سرزمین مان، و در شهرهای مختلف جهان مهرگان را، در حد توان خود، جشن می گیرند، همانگونه که مردمانی قرن ها سرسختانه برای حفظ این جشن های ملی و سنت های دیگر فرهنگ ایرانزمین تلاش کرده اند و آن ها را تا به امروز پاس داشته اند. آنچه مهرگان را به روز نگاه داشته،  پیام انسانی و زیبایی است که در ریشه های این جشن وجود دارد، و آن احترام و باور به مهر، به معنای «روشنایی و مهربانی» و همچنین تاکید بر «وفای به پیمان» است.اسناد باقی مانده از دوران باستان، و گفته های تاریخ نویسان تایید می کنند که در نزد ایرانیان دروغ، ویرانگری، و پیمان شکنی، از گناهان نابخشودنی بوده است. این کلام که «پیمان شکن نابکار سراسر کشور را ویران می سازد» از «مهریشت»، نشانه ی روشنی از اهمیت این باورهای انسانی در فرهنگ ما است.

جناب سرهنگ یزید و سردار سرتیپ شمر!

امسال، در تعزیهء روز عاشورای حکومت اسلامی، برای فرماندهان عالیرتبه لشگر یزیدیان، از درجات نظامی استفاده شد و خسردار سرتیپ شمر و جناب سرهنگ یزید در صحنهء تعزيه ظاهر شدند! دادن درجه سرتیپی و سرهنگی زمان حال به شمر و یزید زمان امام حسين تامل انگیز است، و چه بسا پای استکبار و صهیونیزم در ارتقای درجه سرداران سپاه ولايت فقيه در کار باشد!

وحدت در کثرت

کیوان شریفی

شورای ملی مقاومت، به عنوان نخستین و منظم ترین نهاد اتحاد نیروهای سیاسی باید به عنوان سرمایه ملی نمایندهء همهء نیروهای اپوزیسیون برای تشکیل و به واقعیت رساندن دولت آینده باشد. اگر چنین نیست، بجای دوری جستن از آن و یا تشکیل نهادهای بدیل (ابداع دوبارهء چرخ)، که به دلیل ریشهء عمیق استبداد و خودسری در فرهنگ ایران تاکنون گامی فراتر از همین شورا ننهاده اند، باید با صبر و بردباری و رواداری با آن کلنجار رفت، چانه زنی کرد و آن را به همکاری و چالش سازنده کشید. به جای آنکه آن را نهادی در اختیار مشتی بیگانه، خائن یا یک فرقه مذهبی پنداشت یا از اسلام شان واهمه داشت، بهتر است که برای مشکلات ساختاری یا عیب و ایرادش چاره جست.

با توضيحی از جانب جنبش سکولار دموکراسی ايران

برکناری یک رهبر فکری فاشیست‌های ایرانی

راديو زمانه - انستیتو تکنولوژی نیوجرسی یک مدرس علوم اجتماعی را از کار معلق کرد. جیسون رضا جرجانی، آمریکایی دارای تبار ایرانی، متهم به نژادپرستی و طرفداری از هیتلر است. او هم با محافل نئونازی آمریکا روابط تنگاتنگی دارد و هم در میان فاشیست‌های ایرانی یک رهبر فکری محسوب می‌شود .رضا جرجانی از آن گروه از سلطنت‌‌طلب‌های افراطی است که با انتشار بیانیه‌ای رضا پهلوی را از شاهزادگی خلع کردند. از نظر این عده رضا پهلوی به اندازه کافی ملی‌گرا نیست. جرجانی ایدئولوژی نژاد آریایی و آرمان احیای امپراطوری ایران را پی می‌گیرد. او از ایدئولوگ‌های سازمانی است به نام “رنسانس ایرانی”. بنیان‌گذار این سازمان، سید حمیدرضا موسوی نژاد، که اکنون خود را “شاهین نژاد” می‌نامد، مدتی عضو دفتر سیاسی تشکیلات رضا پهلوی با عنوان “شورای ملی ایران” بود. رضا پهلوی اخیرا از این تشکیلات که دچار بحران عمیقی است و عملا غیر فعال است، استعفا داده است.

توضيح جنبش رنسانس ايرانی: درود بر هم میهنان گرامی. توجه بفرمایید. شخص یاد شده هیچ ارتباطی با رنسانس ایرانی ندارد. جستجو کردیم گویا با نهادی با نام مشابه بنام پرشین رنسانس در ارتباط است. و ما با نهاد یاد شده هیچگونه ارتباطی نداریم.یاداوری میکنیم، شخصی که از او به نام سید حمیدرضا موسوی نژاد، که اکنون خود را “شاهین نژاد” می‌نامد، در این مقاله یاد میشود، به هیچ عنوان بنیانگذار جنبش رنسانس ایرانی، فرزندان فردوسی نبوده است.

احتمال اشغال کردستان عراق

از سوی ترکیه و حکومت اسلامی ايران

رضا تقی‌زاده

برگزاری همه‌پرسی بيست و پنجم سپتامبر امسال برای استقلال کردستان عراق اقدامی مستقل از مصالح و امنیت ملی ایران و ترکیه نیست و بدون تردید تبعات اجتناب‌ناپذیر چنین اقدامی می‌تواند استقرار نفرات و تجهیزات نظامی دو کشور همسایه را درون مناطق جدا شده از خاک عراق در دستور کار تهران و آنکارا قرار دهد.... در اين ميان نحوهء مقابلهء «پیشمرگه‌»ها با نیروهای داعش الگویی بود برای ارزیابی ظرفیت‌ها و ضعف‌های نیرویی که برای دفاع قبیله‌ای و جنگ چریکی تجهیز شده و دولت خودمختار اربیل قصد دارد دفاع از یک کشور مستقل را به آن بسپارد.

خویشاوندی سببی

حمیدرضا رحیمی

این همانی های بین داعش درونمرزی (حکومت اسلامی - م) و داعش چشم بادامی (کرهء شمالی - م-، آشکار تر از آنست که فدوی بخواهد آنها را به خوانندگان محترم ضدانقلاب، حتا یاد آوری کند، لکن برای دستگرمی، این هم نخستین سند منگوله دار در این جستار (توضیح عکس: اگر دیکتاتور دست راستی را که ابوی دیکتاتور فعلی رهبر کرهء شمالی ست را بجا نمی آورید، سمت چپی، حضرت آقای خودمان است)

 

اصلاح ‌طلبان بايد «دولت در سايه» داشته باشند!

سعید حجاریان

امری را که در جهان مدرن و عرفی‌ شده، نظامات پارلمانی و ریاستی، خود‌ به‌ خود و بدون ارجاع به دستگاه نظری خاص انجام می‌دهند، از سوی یک فقیه (آيت الله منتظری) از درون متون دینی استخراج می‌شود و این نمونه دیگری از اجماع هم‌پوشان است که جان رالز به آن معتقد بود. زمانی‌ که مجددا به آرای آیت‌الله منتظری رجوع کردم، احساس کردم درون احزاب معمولاً کابینه‌های سایه این وظایف را بر عهده دارند؛ آن‌ گونه که حزب بخشی را تحت عنوان کابینهء سایه متولی دولت کرده و با تناظری یک‌به‌یک، در مقابل هر دستگاهی، تیمی را مکلف به امر نظارت و پایش می‌کنند که از این طریق هم می‌توانند در صورت لزوم برای اصلاح امور آن دستگاه برنامه جایگزین ارائه کنند و هم کاستی‌های آن دستگاه را گوشزد کرده و البته از این طریق کادرهایی بسازند که در صورت قدرت‌ گرفتن، برای تعیین مسئولان دچار سرگشتگی نشوند.

خاتمی، احمدی‌نژاد را زائید؛ روحانی بدتر از او را...

عابد توانچه

هرچند که از منظر منافع افراد ذی نفع در اقتصاد، تضاد بین منافع دولتمردان و مسئولان با منافع اجتماعی و مردم طبقات فرودست جامعه، یک تضاد ذاتی و بنیادی است اما دیگر نیروهای اصطلاح‌ طلب و طرفداران دولت که ذی ‌نفع در وضعیت اقتصادی موجود نیستند، و به خصوص آن افرادی که در حوزهء نظری و با ادعای پیگیری منافع عمومی مردم فعالیت می‌کنند، باید متوجه باشند که این تضاد الزاماً یک تضاد ذاتی بین دو تفکر مختلف نیست. بلکه یک اصرار عمدی و آگاهانه در بین ذی ‌نفعان اقتصادی است که به پای کل اصطلاح‌ طلبان و رقبای اصولگرایان نوشته می‌شود.

وضعیت زنان ایران در مقایسه با زنان کشورهای دیگر

شکوه میرزادگی  و شهلا عبقری

دربرنامه تلويزيونی «دنيای امروز» بمديريت پریسا ساعد

فعالیت سیاسی تحت نام فعالیت «فرهنگی ـ مذهبی»

(به بهانه مراسم عاشورا در تورنتو)

محسن ابراهیمی

بار دیگر نیروهایی که حکومت اسلامی سازمان داده، به عنوان مراسم عاشورا در تورنتو به خیابان آمده و سینه زنی راه انداختند. و اين اشتباه بزرگی است اگر تصور شود که در اینجا ما فقط با یک مراسم عزا و ماتم اسلامی مواجه هستیم. خیر، موضوع بر سر اقدامی سیاسی است. عاشورای حکومتی در تورنتو ادامهء عاشورای حکومتی در ایران است. پس، اجازه بدهید کمی در محتوای سیاسی فعالیت های “فرهنگی-مذهبی” حکومت اسلامی در خارج کشور، و از جمله مراسم عاشورا دقیق شویم وبدانيم که براستی آیا حکومت اسلامی پشت چنین مراسمی است؟

یاوه گویی های عاشورائی یک آخوند «اصلاح طلب»

ف. م. سخن

جوّ تاسوعا و عاشورا مجيد انصارى را گرفته است! اين شخصيت سياسى، كه مثلاً جزو اصلاح طلبان و معترضان درون حكومتى ست، مطلبى پر سوز و گداز در سايت «جماران» منتشر كرده و در باره ى بدرقه ى با شكوه «محسن حُججى» به داستان سرايى پرداخته است... ما كه از حكومت اسلامى از صدر تا ذيل اش، و از تمام بازى در آوردن ها و سياست بازى هاى احمقانه و بى نتيجه اش بيزاريم، براى اين جوان بيست و پنج ساله، كه با ترفندهاى ايجاد هيجان و ايفاى نقش شهيدان كربلا، به كام مرگ مى روند تاسف مى خوريم، ولى آقايان، اعم از تندرو و كندرو و ميانه رو، گويى برگى پاييزى از درخت افتاده باشد، با دادن يك صفت زيبا و قهرمانى به او، پرونده اش را مى بندند و طورى سخن مى گويند كه بچه هاى همسن و سال محسن، براى جان دادن و به طريقه عينى و علمى سر بريده شدن، آمادگى حضور در جبهه هاى حفاظت از بشار اسد و دار و دسته اش را پيدا كنند.

پایان سایکس‌- پیکو

و دشواری های شکل‌گیری خاورمیانه جدید

حبیب حسینی‌فرد

حمله آمریکا به عراق در جریان بحران اشغال کویت سبب شد که انسجام ارضی عراق ترک بردارد و کردها عملاً از حوزهء اقتدار دولت مرکزی بیرون بیایند. با این همه کمتر کسی به صرافت افتاد که از چشم‌انداز تجریهء عراق یا شناور شدن قرارداد سایکس- پیکو سخن بگوید. حتی حمله دوم آمریکا به عراق یا شروع بهار عربی  هم به چنین بحث‌ها و رویکردهایی دامن نزد. تنها با تشدید بحران در سوریه و تسلط داعش بر بخش‌هایی از خاک عراق و سوریه بود که بحث به پایان رسیدن دوران قرارداد سایکس-پیکو و حرکت به سوی آرایش جدید مرزها در منطقه خاورمیانه به بحث روز بدل شد.

بيانيه درباره همه پرسی  در اقليم کردستان عراق

اين رفراندم، بی اعتنا به موافقت يا مخالفت «ما»، انجام شده و مردم اقليم کردستان عراق به مستقل شدن سرزمين خود رأی داده اند. هنوز ماهيت واکنش آيندهء دنيا و کشورهای همسايهء اقليم بر کسی روشن نيست و همهء محاسبات مربوط به قبل از انجام رفراندوم با بعد از آن قطعاً متفاوت خواهد بود. برنامهء رهبران اقليم نيز هنوز بر کسی روشن نيست: مثلاً، آيا آنان براستی خواهان استقلال اند يا صرفاً می خواهند از نتايج رفراندوم در چانه زنی هاشان استفاده کنند؟ اما، در همهء صورت های ممکن و محتمل، حزب ما خواستار يک امر است: حکومت احتمالی آينده در خاک اقليم کنونی، اگر قادر شود که از موانع مختلف خقوقیِ ی پذيرفته شده و فشارهای بحق و ناحق بين المللی بگذرد و بوجود آيد، تنها به لحاظ اينکه اسم آن «کردستان» خواهد بود نبايد صرفاً به معنی «کشور کردها» بوده و دارای ماهيتی مذهبی، ايدئولوژيک و يا قوميتی باشد. در اين راستا همهء ما بايد برای تقويت نيروهای سکولار دموکرات در خاک اقليم کوشش کنيم.

مقايسهء جبههء ملی و حزب سکولار دموکرات ایرانیان

سام قندچی

تشکیلاتی نظیر جبههء ملی، در همان دوران شاه نیز، بیشتر «تشکیلاتی مدنی» بود تا «سیاسی» و در آن هنگام برای شرايط کنونی کشور پيش بينی و ساخته نشده بود؛ حال آنکه شرايط امروز ما پلاتفرم های نوين و روزآمدی را مطالبه می کنند. بعنوان يک نمونه و برای مقايسه، می توان به «حزب سکولار دموکرات ایرانیان» اشاره کرد که اساساً در پی منحل ساختن کامل رژيم اسلامی و تدوین پلاتفرمی برای رسیدن به يک جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار است.

000000000000000000000000

Congress-New