توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  جمعه 12 تا يک شنبه 14  آبان  ماه 1396 - 3 و 5 نوامبر 2017

پيوند به ويدئوهای پخش شدهء نشست های چهارگانهء پنچمين کنگرهء سکولار دموکرات ها

بر روی يو تيوب / روز اول:   1  / روز دوم :   2

پيوند به گزارش های تلويزيون ميهن / روز اول:  1    2     3   4 

روز دوم :  1    2     3    4    5

پيوند به سايت کنگره سالانهء سکولار دموکرات های ايران

سخنرانی ثريا شهابی در کنگره پنجم

پاسخ به چند پرسش دربارهء شرکت در کنگره امسال

ثریا شهابی

برای طیفی از کسانی که بنظر من بی دلیل به خود «چپ» می گویند، عکس گرفتن با شخصیت های ملی -  مذهبی، و حتی سران آنها مثل خاتمی و  موسوی و رهبران جنبش سبز، یعنی کسانی که عمری بر مردم حاکمیت کرده اند و مجرم جنایی و  سیاسی اند، و نيز عکس گرفتن با کسانی که مسئول مستقیم اعمال فقر و فلاکت و اختناق بوده و امروز کمی اعتقادات شان «رقیق» شده است، نه تنها زشت نیست که مایه افتخارشان است. مردم را پای صندوق های رأی برای خاتمی و روحانی می برند و خاتمی سمبل آزادیخواهی شان است، و آنوقت ادعا می کنند که نگران صلابت و خلوص ایدیولوژیک ما هستند!

لازمه های هویت سیاسیِ يک جنبش و کنگره اش

محسن ذاکری

اینکه چگونه می توان، و باید، کوشندهء سیاسی بود حرف و حدیثی تنها از جنس امروز نیست و بسیار قدمت دارد. برای هر کوشندهء سیاسی، در تناسب با طیفی که با آن همگام و همسو هست، این چگونگی در عمل دیده می شود. اما شواهد نشان می دهد که این چگونه بودن برای بخشی از ایرانیانی که خود را کوشندهء سیاسی می دانند هنوز خوب تعریف شده است. پس شاید بد نیست که روند و فرایند این تعریف و چگونه بودن را مروری نمائیم.

مورچه های مسلمان

د. صالحی

یادم می‌آید زمانی مرحوم دستغیب روی منبر گفت: «مورچه‌ها روز عاشورا و تاسوعا هرچه دانه در کنار لانه آنها بگذارید هم بر نمی‌دارند؛ زیرا مشغول عزاداری برای امام حسین هستند..!» من آن ‌موقع هشت ساله بودم؛ کلاس دوم ابتدایی. از پای منبر که بیرون رفتم، مستقیم به صحرا رفته و مقداری گندم و پرسبزی خشک دور لانه مورچه ریختم. مدتی نگذشت که آمدند و دانه‌ها را بردند. سوسک له شده‌ای هم آنجا بود و صف طویلی از مورچه‌ها مشغول بردن قطعات بدن سوسک جمع‌ شده‌ بودند. فردا پای منبر آقای دستغیب گفتم: آزمایش من خلاف نظر شما را ثابت کرد. و موضوع را توضیح دادم... او گفت؛ این مورچه‌ها کافر بوده‌اند! برو روی مورچه‌های مسلمان این آزمایش را انجام بده تا صحت ادعای مرا ببینی!۞

کمپين «من یک سپاهی ام!»

کيهان لندن

«من یک سپاهیام» عنوان کمپینی است که در روزهای گذشته پس از سخنرانی دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه سپاه پاسداران از سوی حامیان جمهوری اسلامی ایران و با تبلیغات گسترده‏‌ی خبرگزاری‌های حکومتی در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. بسیاری از حامیان رژیم در اینستاگرام‌ها و توییترهای خود با هشتگ «من_یک_سپاهی_ام» تصاویری از قاسم سلیمانی، محمدعلی جعفری و دیگر فرماندهان این نیرو و کشته‌های سپاه در جنگ سوریه و عراق را منتشر کرده و حمایت خود را از این نهاد نظامی- سیاسی نشان میدهند. یکی از کسانی که روزهای گذشته از سپاه حمایت کرد، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود. او بود که گفت «امروز همه ایرانیها سپاهی هستند». با افزایش فشارها به سپاه، حسن روحانی هم اختلافات عمیق خود با فرماندهان سپاه پاسداران را فراموش کرد و رسماً اعلام نمود سپاه «محبوب مردم ایران» و مردمان دیگر کشورهای منطقه است. این موضعگیری ها از سوی مننقدین و مخالفان سپاه و همچنین نظام بیپاسخ نماند و هشتگ «من سپاهی نیستم» عنوان کمپین این گروه از شهروندان شد.۞

توجه فیلم سازان به ماجراهای واقعی!

گفته می شود سازندگان فیلم های فارسی علاقمند به ساختن فیلم های مهیج از حوادث و ماجراهای واقعی دستبرد زدن آلکاپون های جمهوری اسلامی به خزانهء بانک ها و صندوق ذخیره ارزی و صندوق ذخیره فرهنگیان و چگونگی انتقال میلیاردها دلار به خارج با تریلی هجده چرخ شده اند! برتری این قبیل فیلم های دزدی و پلیسی نسبت به فیلم های مشابه خارجی نبودن پلیس و کارآگاهان در سراسر فیلم است، بطوری که دزدها بدون استفاده از اسلحه و بدون وحشت از گیر افتادن پس از نماز به طرف خزانه رفته و بیت المال را بارگیری و به خارج از کشور منتقل می نمایند!

مسئلتن!

حمیدرضا رحیمی

کسی نیست که نداند سرطان بیماری قرن است، و نزدیک به تلفات از حضرات آیات و حجج اسلام، ضاعف الله اموالهم اجمعین، قربانی می گیرد اما آیا خوانندگان محترم ضدانقلاب تاکنون، جائی دیده شنیده و يا خوانده اند که سرطان، داوطلبانه، خودش را معالجه کرده باشد؟! به اين فرمايشات توجه بفرمائيد: « سرلشکر محمد(ص) باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران، امروز، پنجشنبه 27 مهر، در دمشق با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. آقای باقری گفته است که ایران می‌خواهد در آینده و پس از "ریشه‌کن کردن تروریسم"، با سوریه "راهبرد مشترک در تداوم هماهنگی و همکاری نظامی" داشته باشد».

نتيجهء کنگره: پيش بسوی مهستان در تبعيد

سخنان اسماعيل نوری علا

در پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

نگاهی به کنگره پنجم سکولار دموکراتهای ایران

ناصر کاخساز

در گفت و گو با سعید بهبهانی

گفتگوهای کيانوش توکلی از «ايران گلوبال»

گفتگو با پنج جوان شرکت کننده در کنگره

پگاه امينی - آريو شهابی - مهديهء فراهانی

سپيدهء قياسوند - علی گلی

گفتگو با:

مسعود نقره كار، فريدون احمدی، بهييه جيلانی

هايده توکلی، يزدان شهدائی، زمان فيلی،

اتوسا نجف لوی، رضا حسين بر

پيام کوتاهی به کنگرهء پنجم

شکوه ميرزادگی

از آنجا که امسال این کنگره همزمان شده با روز کوروش بزرگ، و روز صدور منشور او، لازم دانستم که، به عنوان مسئول امور اجرایی بنیاد میراث پاسارگاد، که پیشنهاد دهنده ی روز کوروش بزرگ بوده، سخنانی را با شما مطرح کنم. به باور من این همزمانی بسیار به جا و به هنگام است، زیرا اگرچه مفهوم سکولاریسم، و دموکراسی از غرب به ما رسیده است، اما ما به عنوان ایرانیانی که در یکی از بدترین دوران های تاریخی سرزمین مان، زندگی می کنیم بیش از همیشه به ارزش این دو مفهوم آشنا هستیم، زیرا اکنون قوانین و حکومتی بر بود و نبود مردمان ما، و سرزمین ما مسلط شده، که درست در تضاد با این دو مفهوم اند.

خوش آمدگویی به پنجمین کنگره سکولار دموکراسی

علی اصغر سلیمی، از سوی پشتيبانان شهر کلن

نیروهای دموکرات و لائیک، خواهان برداشتن گام های سنجیده و کارا، در راستای این جنبشِ بازِ فرادینی، فراایدئولوژیک، فراطبقاتی و فراگروهی می باشند. پروژهء کنگره سالانهء سکولار دموکرات ها در سال های گذشته و اکنون با پذیرش مسئولیت و پایبندی و تعهد در جهت استمرار بخشیدن به تجربه‌های پیشین ملت گرایی سکولار و هم راستا با تلاش های گفتمانی آزادیخواهانه و استقلال طلبانه جنبش های امروز زنان، جوانان، کارگران و اقوام و جنبش دادخواهانه قشرهای مردم علیه فقر و فساد و تبعیض کوشیده است و می کوشد تا در این میانه پر تب و تاب و در این برهه پرآشوب تکثر بدون وحدت، راهی به سوی وحدت و وفاق اخلاقی ـ اجتماعی و همبستگی ملی ایرانیان بگشاید.

پيام کميتهء برگزاری کنگرهء پنجم سکولار دموکرات ها

حسن اعتمادی

ما همگی می دانيم که پيش بينی زمان دقيق فروپاشی رژيم اسلامی کنونی چندان ممکن نيست. در جهانی که پر از حوادث نامنتظره است و ما در همين برههء کوتاه زندگی خود شاهد وقايعی همچون فروپاشی شوروی و انقلاب 57 ايران بوده ايم، احتمال اينکه بزودی شاهد فروپاشی حکومت اسلامی در ايران باشيم نيز چندان دور از ذهن نيست و به نظر می رسد که بخاطر ترکيب خاصی که حضور شما دوستان به اين کنگره بخشيده گردهمائی امسال می تواند در اين لحظات حساس تاريخی جايگاه سکولار دموکراسی را در تحولات آيندهء ايران برجستگی بخشيده و به آن نقشی تعيين کننده را محول سازد. و من از جانب مؤسسان و برگزار کنندگان اين کنگره وظيفه دارم به شما ياران موافقی که رنج آمدن به کنگره را بجان خريده ايد يادآور شوم که ما در اينجا گرد هم آمده ايم برای گفتگو برای ايجاد يگانگی از ميان گونه گونگی.

پيام به کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

پوريا حسنی - از جنوب شهر تهران

تشکيل کنگرهء امسال سکولار دموکرات ها نزدیک است. به هر شخصیت سکولار دموکراتی پیام بدید که در کنگره شرکت کنه (که می دونم اطلاع می دهید). اگر سازمان هستند، نماینده ای بفرستند. اگر نماینده نمی فرستن، بگید که حداقل حمایت خودشون رو با پیامی ابراز کنن و بگویند که ما (یعنی آن سازمان) در کنار شما (دیگر سکولار دموکرات ها) هستیم. به نظر من، بدون اقدام شما، یا بایستی در آینده شاهد یک توافق بد باشیم که به اسم ملت ایران و به ضرر میهن تمام می شود یا شاهد جنگ و به خاک و خون کشیده شدن میهن مان. اما با این حال بنده چاره ای ندارم که به آینده خوشبین باشم.

000000000000000000000000

Congress-New