جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

آرشيو بيانيه های سازمان ها

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است◄

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  دوشنبه 4 و سه شنبه 5 دی ماه 1396  - 25 و 26 دسامبر 2017

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دستگیری پای کوبان جشن ملی یلدا

بنياد ميراث پاسارگاد

بنا بر گزارشات رسیده از ایران،  امسال بیش از سال های گذشته مردمان به ويژه جوان ها به طور پنهانی مراسم یلدا را برگزار کردند. حتی در برخی از دانشگاه های ایران، جوان ها بدون خبر قبلی دور هم جمع شده و به آواز خوانی های دسته جمعی و خواندن سرود ای ایران پرداختند. متاسفانه از آنجایی که جمهوری اسلامی از هر آن چه که ایرانی و شادمانی برانگیز است می هراسد، برخی از این مراسم مورد حمله ماموران امنیتی این حکومت قرار گرفته و تعداد زیادی بازداشت شده اند. خبرگزاری دولتی ایسنا خبر از دستگیری بیش از دويست و سی دختر و پسر جوانی دارد که فقط در دو مراسم خصوصی  یلدا دستگیر شده اند. ماموران جمهوری اسلامی چنان از این دستگیرها سخن می گویند که گویی عده ای قاچاقچی یا تروریست را دستگیر کرده اند. سرهنگ ذوالفقار برفر رییس پلیس «امنیت اخلاقی تهران» درباره این دستگیری ها گفت که: «این افراد در عملیاتی جداگانه دستگیر شده اند... آن ها به صورت مختلط در حال پایکوبی بودند» تا امروز، (دوم دی ماه) از تعداد دستگیری های تهران و شهرستان ها، و وضعیت دستگیر شدگان خبری در دست نیست. (منبع)

آش شور

حمیدرضا رحیمی

فدوی در خبرهای جراید شریفهء دارالخرافه خواند که آش دوباره چندان شور شده است که آیت الله آشپز باشی هم عرّ و تیزش، بشرح زیر، در آمده است:

* روزنامه جمهوری اسلامی: کارکرد روحانيت ورود شرم‌آور به جزییات روابط زناشویی، برگزاری همایش چند همسری، «روحانی درمانی»، و استقرار در مترو نيست / برخی منبری ها سنگین ترین ضربه ها را به شیعه وارد می کنند.

فدوی: آنچه که آیت الله آشپز باشی به اجمال و اختصار فوقاً بیان فرمود، برش مختصر، یا بهتر بگوید، بقول حضرت امام(ل)، تنها نسیمی از اسلام عزیز، یعنی حکومت  اسلامی (داعش درونمرزی- م) ست و ناگفته پیداست  که این حکومت شتر گاو پلنگ، دوالپائی ست که تا مادامی که نفس می کشد، وبال ملت است، و عرّ و تیزهائی از این نوع راه بجائی نمی برد، والسلام!

فشار های روسیه برای فراموشی خزر

و قناعت ایران به دفاع از «حریم حرم»

رضا تقی‌زاده

بعد از بيست و پنج سال سکوت و تعلل، جمهوری اسلامی که همّ و غم خود را متوجه «دفاع از حریم حرم» ساخته، موظف است که دفاع از حقوق عادلانه ایران را در حوزه خزر مورد نظر قرار دهد. در نتیجهء اجرایی شدن طرح تحمیلی روسیه برای تقسیم دریای خزر  که قرار است با حضور حسن روحانی رسمیت یابد ، شریان حیاتی ایران در شمال کشور مسدود خواهد شد و این ظلم تاریخی بدون تردید در سال‌های بعد از سقوط جمهوری اسلامی آتش جنگ تازه‌ای را در منطقه می‌افروزد.

محمد ارسی و داستان لنینیست های ایران
سام قندچی

دربارهء لنین، مارکسیسم و، کلاً جنبش کمونیستی ایران، در چهل سال گذشته به اندازهء کافی نوشته شده است. روز گذشته نيز در یکی از سایت های چپ ایران مقاله ای از آقای محمد ارسی منتشر شده با عنوان "ولادیمیر لنین و استقلال و ترقی ایران". پیش خود فکر می کردم اگر کسی نوشتهء مشابهی با عنوان "هری ترومن و استقلال و ترقی ایران" منتشر کرده بود، و در آن دلیل مدعای خود را اولتیماتوم ترومن به استالین و نجات آذربایجان و کردستان عنوان می کرد، فعالان جنبش چپ و ملیون ایران چه احساسی می کردند.

«جهادگری»، زير ذره بين کارشناسان

(بحث و جدل بسيار و تحقيق ميداني اندک)

دوينيک ويدال -اکرم بالکئيد

برگردان شهباز نخعی

از سال ها پيش، و به ويژه پس از سوء قصدهاي ژانويه و نوامبر سال قبل در پاريس، جهادگریِ به وجود آمده يا رشد يافته درغرب پرسش ها و جدل هاي بسياري برانگيخته است. هر حمله [ی تروريستي] در اروپا يا ايالات متحده بحث را به ريشه هاي مشکل و کارآمدترين راه محدود کردن آن مي کشاند. ايدهء انداختن مسئوليت به گردن اسلام، به عنوان يک دين و فرهنگ، بحث عمومي را زهرآگين مي کند اگرچه هواداران آن، به ويژه در عرصهء سياسي، در اقليت هستند.

نتايج افزايش حقوق نمايندگان مجلس

انتشار اخبار در مورد افزایش هفتاد درصدی حقوق نمایندگان مجلس شورای اسلامی موجب هجوم روستائیان به تهران جهت نماینده یا وزیر شدن گردیده و اکثر چوپانان گوسفندان را به امان خدا رها کرده و برای وزیر یا وکیل شدن در راه تهران هستند. چرا که آنها قبل از نماینده شدن به صورت روز مزد جهت بردن گوسفندان به صحرا و یا آبیاری جالیز و باد دادن جو و گندم حداکثر بخاطر یک صبح تا غروب پنجاه هزار تومان درآمد داشتند! در حال حاضر به علت خشکسالی و واردات بی رویه محصولات کشاورزی و دامی بهترین شغل برای بیکاران روستایی و طبقه کم سواد و بی سواد که درآمد بالایی هم دارد نمایندگی مجلس است که تخصصی هم لازم ندارد.

ضرورت یک اتحاد عمل

حسن شریعتمداری و حسن اعتمادی

متن گفتگو با تلويزيون «کلمه»

شريعتمداری: روزهای بسیار سختی در پیش داریم و باید به مردم یادآوری بکنیم. رقیب قدر قدرتی مانند سپاه از هم اکنون گشت های خودش را در شهرها مستقر می کند برای روزگار پسا خامنه ای. یا همین دوران خودش را آماده می کند و باید نگذاریم و نگذاریم. حکومت نظامیان به مراتب بدتر از حکومت فعلی خواهد بود، بخصوص نظامیان ایدئولوژیک و وحشی که در خارج از مملکت خون ها ریختند و در داخل مملکت هم همان را خواهند کرد؛ و باید چنین فرصتی را به آنها نداد... اینها همه کارهایی است که اپوزیسیون ایران باید بکند...

اعتمادی: بنده هم معتقدم که باید نیروی آلترناتیو این حکومت را ساخت. که آن هم موقت است. فرقی نمی کند، یا دولت در تبعید موقت، یا هر چیز دیگری که بتواند مسئولیت ادارهء مملکت را بعد از فروپاشی این رژیم بر عهده بگیرد. بنابراین تمام صحبت من این است که آقای شریعتمداری، اینجا بار مسئولیت انجام کار بر عهدهء کسانی مانند شما است!

پيوند به ويدئوی اين گفتگو

از حزب سکولار دموکرات ایرانیان تا تشکیل مهستان

گفتگو با حسن اعتمادی

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

گفتگوی تلويزيونی دربارهء مهستان

نيرهء انصاری، حسن اعتمادی

حسن دانشور، اسماعيل نوری علا

دربرنامه ای از دکتر پريسا ساعد

توهم «تغییر و اصلاح» به پشیمانی رسید

مجید محمدی

برای کسانی که هم روحانی و همکاران امنیتی وی (نیمی از کابینه) را می شناختند، هم از روندهای کشور اطلاع داشته و دارند و هم رفتارهای نظام حکومت اسلامی را در چهار دهه گذشته دنبال کرده‌اند کارزار “من پشیمانم” بیشتر شبیه به یک لطیفه ی‌ بی مزه است چون در طی چند ماه پس از بیعت مجدد با روحانی اتفاق تازه‌ای در کشور نیفتاده تا "موج پشیمانی" را موجب شده باشد. هیچکدام از امور پنجگانه ای که در اين کارزار مطرح شده تازه و شگفت انگیز نیست.

تأمین هزینه‌های کشور مشکل شده است!

علی لاریجانی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی مجلس لاریجانی گفت: «کشور با چالش‌های متعدد اقتصادی روبه رو است که برخی از آن‌ها مزمن بوده و مربوط به چند دوره است و نکته مهم این بوده که این چالش‌ها به گونه‌ای به یک‌دیگر تنیده شده که حل تک موردی آن‌ها حلال مشکلات کشور نیست و باید در یک حوزه پهن‌تری آن‌ها را مورد توجه قرار داد.».. رئیس مجلس اعتراف می‌کند که ایران با "چالش‌های متعدد اقتصادی" روبه رو است که برخی از آن‌ها مربوط به چند دوره است. او می‌گوید این چالش‌ها در هم تنیده هستند و کمبود شدید منابع ارزی یکی از آنها محسوب می‌شود.

هزینه‌های ما در سوریه و عراق

پول خرد هم به حساب نمی‌آید!

علی شمخانی، نمایندهء رهبر در شورای عالی امنیت ملی

شمخانی با بیان این‌که «اصلی‌ترین اولویت هر کشوری تأمین امنیت است»، گفت: «هزینه‌های انجام شده از سوی ایران در مقابل سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد دلاری دشمنان نظام اسلامی برای ناامن کردن کشور ما پول خرد هم به حساب نمی‌آید.» او افزود: «اگر این هزینه‌های مادی و معنوی را نمی‌کردیم امروز برای امنیت ما آمریکا، داعش و تروریست‌ها تصمیم می‌گرفتند.» ایران همواره حضور نظامی خود در کشورهای دیگر را با «خطر تروریست‌ها» توجیه کرده است.

بازگشت به عصر طلائی امام:

عضویت اقلیت‌های دینی در شورای شهر و روستا

غیر شرعی است

شورای نگهبان تصمیمات مجلس دربارهء حق عضویت اقلیت‌های دینی در شوراهای شهر و روستا را با استناد به یک سخنرانی آیت‌الله روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، رد کرد. خمینی در این سخنرانی مورخ دوازدهم مهر هزار و سيصد و پنجاه و هشت گفته بود که اعضای شورای شهر باید «مُسْلِم» باشند... مجلس در واکنش به ماجرای سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد، که به دلیل زرتشتی بودن عضویت اش در شورای این شهر تعلیق شد، طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها را تصویب کرده بود. پیش از تصویب این طرح، دیوان عدالت اداری و شورای نگهبان، با این استدلال که عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد به معنی «سبیل کفار بر مسلمین» است، حق او را برای نمایندگی مردم یزد رد کرده بود.

نارضایتی اقتصادی در ایران رو به رشد و گسترش است

جمشید اسدی

هیچکدام از مشکلات بنیادین اقتصاد ایران را نمی توان به پای تحریم ها نوشت. برآوردها و تحقیقات دفتر پژوهش های مجلس به روشنی نشان می دهد که مشکلات بنیادین اقتصاد ایران برآمده از رانت خواری و فاصلهء نامبارک آن با اقتصاد بازار بنیاد است. معمولأ مدیران میانی، کارگران ورزیده و کارمندان اندیشه بنیاد از طبقهء متوسط هستند. وقتی تولید نباشد یا کم توان باشد، این طبقه کم کم از بین می رود. بنا بر برآوردهای نظام بین یک چهارم تا نیمی از جمعیت دانش آموخته ایران بیکار است. این آمار به معنی از میان رفتن طبقهء متوسط است. تحریم های اقتصادی این مشکل را پدید نیاورده و تنها به روند آن شدت بخشیده است.

000000000000000000000000