جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm.n@gmail.com

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است◄

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  دوشنبه 18 و سه شنبه 19 دی ماه 1396  - 5 تا 7 ژانويه 2018

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

سايت مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران در آدرس زير آغاز بکار کرد:

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

بيانيهء جنبش سکولار دموکراسی ايران

ندای خيزش ملت ايران عليه حکومت استبدادی - مذهبی

از همهء جای کشور برخاسته است

ناامید نباشید آقای زیبا کلام!

محسن ذاکری

آیا آقای زیبا کلام می فهمد که جوان بیست ساله امروز که سال هشتاد و هشت را «نفهمیده» است و امروز از «حاشیه ی شهر» به میدانی برای تظاهرات می آید و خطر به جان می خرد، و باز به خانه کاهگلی اش باز می گردد، چه می خواهد؟ و چرا می خواهد؟ اگر این جوان، سیرِ رفتن به حاشیه ی شهر را همراه خانواده اش نظاره کرده باشد، دیگر آیا می تواند به آنچه که آقای مهاجرانی به او می گوید، یعنی «بی ریشه»، نگاه دور از خشم داشته باشد؟ و به هشدار آقای عبدی که نگران است و می خواهد «روباه را از مرغدانی دور نگاه دارد» - شرایط سوریه را از ایران - توجهی نشان دهد؟

ترک مصلحت!

حمیدرضا رحیمی

فدوی باورش نمی شد که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و یک تن از پنج تن آل عبای وطنی (شاهرودی و برادران لاریجانی، لعنة الله علیهم اجمعین)، برخلاف مصلحت نظام عمل کرده، شرکا را در چنین موقعیت متزلزلی ترک، و به آلمان برود! و همچنان در حیرت است که چرا همین امام رضای خودمان(ع) با آن همه معجزات و کرامات را، بویژه در حوزهء پزشکی، و یا دکتر امام جعفر صادق(ع)، و کلاً عتبات عالیات (ع- س- ص- عج) را رها فرموده و، برای معالجه، به بلاد کفر و زندقه ملتجی شده است!  

خشونت پرهيزان و مردم بی دفاع ايران

اسماعيل نوری علا

اين روزها علاوه بر واقعيت خيزش مردم دايران، يک آزمايش جامعه شناختی نيز در کار آمده است که در آن صحت و سقم برخی فرمولبندی های نظری به آزمايش گذاشته می شوند؛ هرچند که اين آزمايش در نقاط ديگر دنيا نيز صورت گرفته اما نتيجه گيری هاي حاصل از آن در نزد ما ايرانيان بصورتی معوج ارائه شده اند. منظور من نصايح «گاندی»ها و «ماندلا»های وطنی است که مرتباً در رسانه ها مردم را به اصطلاحاً «خشونت پرهيزی» سفارش می کنند و از کار انداختن موتور سيکلت سپاه و بسيج و آتش زدن خودروهائی که برای سرکوب مردم به خيابان آورده شده اند را تقبيح می کنند.

سود و زیان اعتراضات اخیر!

اين روزها اصلاح طلبان عقيده دارند که: اعتراضات خیابانی اخیر در چند روز گذشته در حقیقت یک "شورش بی سر" است که مانند طفلی ِ یتیم، رهبریتی ندارد و هیچ کس هم حاضر به پذیرش کفالت ِ آن نشده است! این واقعه هم برای جکومت اسلامی موجب خیر و سود بود و هم مایهء خسران و شر! اما از این جهت خیر دارد که بی رهبر بودن می تواند باعث تسلط سریع مدیریت امنیتی و نظامی شده و آنها بتوانند سریعاً با کمترین هزینه و انجام برخی «اقدامات موقتی و تسکین دهنده» آن را مدیریت کنند.

انکار هفده دی انکار تاريخ جنبش زنان ايران است*

شکوه میرزادگی

ما چه سلطنت طلب باشیم و چه جمهوری خواه، چه چپ باشیم و چه راست، چه فمنیست به معنای واقعی آن باشیم و چه «فمنیست اسلامی»، اگر به برابری حقوق زن و مرد باور داشته باشیم، نمی توانیم روز هفده دی را از تاریخ تحولات اجتماعی سرزمین مان حذف کرده یا آن را نادیده بگیریم، و نمی توانیم با بهانه هایی مثل «دیکتاتوری رضا شاه»، یا اجباری شدن بی حجابی به وسیله ی دولت، اهمیت و ارزش اين روز بزرگ را در زندگی زن ايرانی انکار کنیم.

نقش زنان در جنبش اعتراضی ایران

رویا طلوعی

شعارهای تظاهر کنندگان حاکی از ظهور یک جنبش سکولار با خواست تحولات بنیادین است کە بە طور واضح و شفاف خواهان برچیدە شدن بساط حکومت مذهبی در ایران می باشد... این جنبش ریشەای عمیق در چهار دهە سرکوب و انباشت مطالبات و وعدەهای محقق نشدە دارد. ظرفیتی کە اشباع شدە و اکنون دیگر فوران می کند. و ویدیوهای مختلف شهروندان خبرنگار حاکی از حضور شجاعانە زنان در این اعتراضات است. زنان هم در تظاهرات خیابانی، هم در حال شعارنویسی بر دیوارها و هم بە صورت شهروندان فیلمبردار و گزارشگر دیدە می شوند.

فرصت طلایی!

شهباز نخعی

فزون بر اعلام پشتیبانی های مکرر دونالد ترامپ، بسیاری از دیگر مقامات آمریکا نیز از خیزش فراگیر اعتراضی مردم ایران حمایت کرده اند. پل رایان، رییس مجلس نمایندگان، مایک پنس، معاون رییس جمهوری، جان مک کین، سناتور سرشناس جمهوری خواه و رییس کمیسیون نیروهای مسلح در مجلس سنا، لیندسی گراهام، سناتور پرنفوذ جمهوری خواه، و حتی نانسی پلوسی و چاک شومر، رهبران اقلیت دموکرات مجلس های نمایندگان و سنای آمریکا، نیز به صف حامیان مردم ایران پیوستند. فزون بر اینها، نیکی هیلی، نمایندهء آمریکا در سازمان ملل نیز خواستار برگزاری نشست فوق العاده شورای امنیت سازمان ملل متحد شده است تا در مورد سرکوب تظاهر کنندگان معترض توسط حکومت آخوندی موضع گیری کند.

روزی که می‌ترسیدیم و آرزویش را داشتیم رسید

محمد رهبر

آن‌چه جمعیت معترض در شهرهای کوچک و بزرگ فریاد می‌زنند، مترقی‌ترین شعاری است که در چهل سال اخیر شنیده‌ایم: «حکومت ایرانی و جدایی دین از سیاست». جمعیت معترض خواستار زندگی آرام در ایران و در دنیاست، خسته از تمام ایدئولوژی بی‌حاصل حکومت اسلامی که در منطقه آتش افروخته و ایران را چهل سال در دنیا منزوی کرده است. معترضین، در ارزیابی چهل سال خاکستر نشینی، به دنبال لحظه‌های زندگی هستند. یاد شاه و رضا شاه بسیار سمبلیک است و یادآور خاطره‌ای معاصر که هر چه بود، بسیار بهتر از دوران حکومت اسلامی است.

یک انقلاب واقعی کلیت نظام ایران را نشانه گرفته است

استفن دودوآنون در «لوموند»

بگزارش ناصر اعتمادی

به گفتۀ پژوهشگر فرانسوی، توده های اصلی انقلاب حاضر در ایران را مردم پابرهنۀ محلات و مناطق فقیرنشین تشکیل می دهند و در این معنا می توان گفت که حکومت اسلامی ایران دچار یک فروپاشی اجتماعی و ایدئولوژیک شده و بدون شک «انقلاب جاری» حکومت اسلامی ایران را به خطر انداخته است. در قیاس با "جنبش سبز" این بار کلیهء اظهارات مقامات رژیم نشان می دهد که اردوی ترس تغییر کرده است: آنکه می ترسد حکومت است، نه مردم!

000000000000000000000000

أأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأأ