تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 27 تا يک شنبه 29

بهمن ماه 1396

16 تا 18  فوريهء 2018

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تأسيس: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

پيوند به سايت های ديگر

توجه: در اين لينک

شمارهء سوم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

در دسترس شما است

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

دخیل بستن به امامزادهء رفراندوم!

شهباز نخعی

پیش شرط برداشتن گام در مسیر آزادی و رهایی مردم ایران، سرنگونی این حکومت جابر، تبهکار و ایران بر باد ده است و اگر کار، از گام نخست، در این مسیر نباشد خواه ناخواه به بیراهه کشیده می شود. از حکومتی که شش سال است از ورود دو گزارشگر ویژهء حقوق بشر سازمان ملل به کشور ممانعت کرده، چگونه می توان انتظار داشت که به ناظران همان سازمان اجازه دهد که برای «تعیین سرنوشت خودش»به ایران بروند و بر روند برگزاری رفراندوم نظارت کنند؟! بنابراین، تا زمانی که حکومت آخوندی، به همت یکپارچه مردم ایران سرنگون نشده باشد، دخیل بستن به امامزاده رفراندوم یا فریبکاری است، یا خود فریبی و یا هردو!

پيوند به متن بيانيه 15 نفره در مورد رفراندوم

من که کنندهء‌ این کارها نیستم!

علی خامنه‌ای

پس از آنکه در دیدار «اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ ملی شهدای استان سیستان و بلوچستان» با علی خامنه‌ای، دانیال محبی، استاندار این استان، از سه مشکل اصلی سیستان و بلوچستان صحبت کرد: چند مشکل اصلی این استان را در دیدار با رهبر جمهوری اسلامی مطرح کرد. علی خامنه‌ای در پاسخ به این سخنان گفت: «من که کننده‌ این کارها نیستم، کننده‌ء این کارها مسئولین دولتی‌اند؛ چه خط ‌آهن‌، چه آب ‌‌شیرین‌کن‌، چه خیلی چیزهای دیگر؛ بروید دنبال کنید، بروید در دولت از مسئولین بالادستِ خودتان به‌طور جدّی بخواهید که دنبال کنند؛ آنها هم راه‌ هایش را بلدند؛ اگر راهی واقعاً داشته باشد - که دارد- راهش را بلدند.» قبلاً، حسین‌علی شهریاری، نمایندهء زاهدان در مجلس شورای اسلامی، گفته بود که «انشاءالله تا زمان ظهور امام زمان پروژه ها تمام می‌شود.» بر پایهء آمارهای رسمی نهادهای دولتی استان سیستان و بلوچستان به لحاظ شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی «توسعه‌نیافته‌ترین» استان ایران به شمار می‌رود. رهبر حکومت اسلامی هم در دیدار روز سه‌شنبه خود از «جفا» به مردم این استان «چه زمان قاجاریه، چه زمان پهلوی!» سخن گفت

خشکسالی به دلیل عدم پایبندی ملت به دین است!

آیت الله سبحانی

ایرنا: آیت الله جعفر سبحانی، از مراجع تقلید، با تاکید بر ضرورت تقویت بنیه اعتقادی و ارتقاء اخلاقی جامعه در دیدار با وزیر نیرو، گفت: «مطابق آیه های قرآنی و روایت های اسلامی میان پاک بودن یک ملت و بارش باران رابطه نزدیکی وجود دارد. از آنجا که این قاعده از سوی قرآن بیان شده و عالم وحی نیز فوق همه مسائل مادی و دنیوی است، مشخص کردن علت این رابطه در هیچ لابراتوار و آزمایشگاهی امکان پذیر نیست». این مرجع تقلید، در ادامه، مصرف بی رویهء آب توسط شهروندان و استفاده از آن در صنعت و کشاورزی را از عوامل ایجاد معضل کم آبی در جامعه عنوان کرد و افزود: «باید با اصلاح روش های آبیاری زمین های کشاورزی از جمله به کارگیری روش قطره ای، از اسراف آب جلوگیری کنیم، که البته وزارت نیرو با ارائه آموزش های لازم به مردم نقش مهمی در این زمینه دارد». وی هر گونه مصرف بیش از اندازه آب را مغایر با ارزش های دینی دانست و گفت: علاوه بر مصرف آب مقوله مصرف برق نیز باید مورد توجه جدی قرار گیرد.۞

موهبتی بزرگ، در سالگشت مصیبت بزرگ

شکوه میرزادگی

چندین سال است به این نتیجه رسیده ام که اگر بخواهیم نامی واقعی بر «انقلاب اسلامی»  و فرزند خلف اش «جمهوری اسلامی» بگذاریم بهترین نام «مصیبت بزرگ» است. به راستی کدام کلمه ای را در فرهنگ لغات سراغ دارید که به تنهایی بتواند در خودش «آفت، بلا، رنج، سختی، فاجعه، نکبت، سوگ، ماتم، تباهی، ویرانگری، فساد، جهل و جنون» داشته باشد و کدام کلمه ای می تواند بهتر ازاین گویای قدرت مخوفی باشد که انسان و حیوان و درخت و زمین و خاک و اندیشه و فرهنگ یک سرزمین را نشانه بگیرد و  به عمد یا حتی غیر عمد قصد نابودی اش را داشته باشد.

حاج آقا والنتاین!

خوشبختانه روحانیت مبارز و ضد استکباری و ضد فرهنگ منحط غربی و مخالف مدرنیته و مخالف علوم انسانی غرب و مجموعه ای از مخالفت ها که از زمین تا کهکشان ها را در بر می گیرد «آپ تو دیت» و به روز شده و در همه صحنه ها پا به پای رعیت حضور دارد! در مجلس با موگرینی (ضعیفه ایتالیایی) و در زلزله کرمانشاه با خرابه های ناشی از زلزله "سلفی" می گیرد و در ایام کریسمس به کلیسا می رود و با روحانیون ارمنی مصافحه می کند و در والنتاین هم با عشاق همگام و همراه می شود!

عادت يا راهکار؟!

حمیدرضا رحیمی

خوشبختانه روحانیت مبارز و ضد استکباری و ضد فرهنگ منحط غربی و مخالف مدرنیته و مخالف علوم انسانی غرب و مجموعه ای از مخالفت ها که از زمین تا کهکشان ها را در بر می گیرد «آپ تو دیت» و به روز شده و در همه صحنه ها پا به پای رعیت حضور دارد! در مجلس با موگرینی (ضعیفه ایتالیایی) و در زلزله کرمانشاه با خرابه های ناشی از زلزله "سلفی" می گیرد و در ایام کریسمس به کلیسا می رود و با روحانیون ارمنی مصافحه می کند و در والنتاین هم با عشاق همگام و همراه می شود!

بار ديگر «رفراندوم» و مقولهء «افعال بی فاعل»

اسماعيل نوری علا

به نظر می رسد که يکی از هنرهای «سياست مداران» و «سياست بازان» ما بيان مطلبی شده است که برای افعال مندرج در آن فاعلی وجود ندارد؛ بخصوص وقتی که پای ارائهء پيشنهادی در ميان باشد. اينکه اينگونه اظهار نظر کردن ها و پيشنهادات، بخاطر روشن نبودن «فاعل» و «انجام دهندهء فعل» هرگز به عمل در نمی آيند را نه تنها از لحاظ آن منطق بديهی که در اين «فقدان فاعل» موجود است بلکه حتی از نظر عملی نيز در طی لااقل چهل سال گذشته تجريه کرده ايم. در نتيجه، می توان از خود پرسيد که اگر، منطقاً و عملاً، اين سخنان به نتيجه ای نمی رسند چگونه است که اهل سياست، که قطعاً دارای عقل و شعوری بالاتر از حد متوسط هستند، چرا به اين کار ادامه می دهند و همچنان به صادر کردن افعال بی فاعل مشغولند؟

جنبش اعتراضی مردم و هویت‌های سیاسی زود هنگام!

حمید آقایی

این امر بسیار طبیعی و منطقی است که یک حزب و گروه سیاسی، ایدئولوژی و اهداف مشخصی داشته باشد و تحقق آن‌ها را پیگیری نماید، اما اگر این پیگیری‌ها بدون توجه به فاز و مرحله‌ای که هویت سیاسی یک ملت در آن قرار دارد، بویژه زمانی که ملت به هر دلیل نتوانسته است به یک باور عمومی جدید دست یابد و بر مبنای آن هویت سیاسی خود را تعریف کند، می‌تواند بجای وحدت بر تفرقه و جدایی‌ها دامن بزند و بدنبال خود فرایندی را که آن ملت در حال عبور از آن است به تاخیر بیندازد. زمانی که یک گروه سیاسی فقط به این اعتبار که برخی از مردم ایران در اعتراضات اخیرشان شعارهایی که هماهنگ با اهداف آن گروه بودند سر دادند، بخواهد بر این تصور دامن زند که مردم ایران در این اعتراضات خواستار جانشینی یک مدل خاص به‌جای نظام اسلامی شده‌اند، خواسته و نا‌خواسته این جنبش را در حد اهداف گروهی خود تقلیل می‌دهد.

سکولاريسم هندی و سکولاريسم فرانسوی

(دو مفهوم از سکولاریزم)

رامین جهانبگلو

برای ما زمان آن رسیده که به بازاندیشی کل رویکرد خود به پرسش سکولاریزم بپردازیم.  فرهنگ های واژگان انگلیسی سکولاريسم را “نداشتن هیچ دل مشغولی به امور دینی یا روحانی” معنا می کنند. ولی همچنین، آن را “سیستمی که خواهان تفسیر و ساماندهی زندگی یا اصول، تنها در چارچوب این جهان” است، می دانند. از این رو، واژۀ سکولاریزم در فضای سیاسی اشاره ای است به «آزادی برخورد حکومت با امور دنیایی»، بی آن که از سوی هیچ مقام دینی در آن ها دخالتی بشود. به بیان دیگر، سکولاریزم، به طور عمده، در مطالعات امروزی به معنای “بی طرفی حکومت در برابر دین” است.

«دموکراسی شورایی» در مقابل «دموکراسی پارلمانی»

سعید رهنما

موضوع رابطه میان دموکراسی و سوسیالیسم یکی از محوری‌ترین و پیچیده‌ترین مباحث نظری و از معضلات کل گرایش‌های چپ، خواه در ایران و خواه در سایر نقاط جهان، است. طرح این موضوع در پاره‌ای جدل‌های فکری و نظری اخیر برخی ایرانیان خارج از کشور، توضیح پاره‌ای سوء ‌برداشت ها را ضروری می‌سازد. به نظر می‌رسد که دعوا بر سر «نوع» دموکراسی است که در نوشته‌ها به دو نوعِ پارلمانی/ نمایندگی (لیبرالی/ بورژوایی) و دیگری شورايی/ مستقیم (کارگری / مردمی/ سوسیالیستی) تقسیم شده است.

ويدئوی چهارمین نشست مجمع عمومی
مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران
و اعلام نتايج انتخابات شورای آلترناتيو مهستان
در یازدهم فوریه 2018

سخنی با بهزاد نبوی

(در حاشیه گفتگوی بهزاد نبوی با «وقایع اتفاقیه»)

پرویز دستمالچی

نبوی همین حکومت اسلامی واقعاً موجود، یعنی نظامی را می خواهد که به شهادت تاریخ یکی از بدترین انواع حکومت های تبعیض- و تام گرا است... در دادگاه نورنبرگ که محل محاکمه برخی از مقامات و مسئولان ارشد نازیها بود، آنها تقریبا همگی مدعی بودند که اتهامات شان بی مورد است، زیرا عمل آنها در چهارچوب قوانین و اجرای حقوق وافعا موجود در زمان حاکمیت نازیسم بوده است و خارج از آن عملی انجام نداده، یعنی مامور و معذور بوده اند. پاسخ رئیس دادگاه به آنها چنین بود: «درست است که شما در حدود قوانین جاری عمل کرده اید، اما باید توجه داشته باشید که شما در چهارچوب یک سیستم جنایتکار مسئولیت امور را بر عهده داشته و بر اساس قوانین یک حکومت جنایتکار قانونمدار بوده اید».

حاشیه ای بودن انسان ایرانی

ابوالفضل مظلوم زاده

برای انسان امروزِ ایرانی بیرون آمدن از پیله حاشیه ای بودن ناگزیراً در هر شکلی که اتفاق بیفتد، غنیمت است. او با این وضعیت، دیگر دلش به اصلاح خواهی و تحولِ آرام آرام گرم نیست و چشم و امید خود را بر روی دولت بی امید و مقننه بی در و پیکر می بندد؛ زیرا مکندگان خون ملت را در همان نهادهای سیاسی می بیند که روزی قرص نانی از آنان طلب می کرد. دستِ خالی به کف خیابان می آید؛ به پرت و پلاهای مقام عالیه گوش نمی دهد؛ انگار که گریه هیچ احدی دلش را نرم نمی کند. او که از هر جایی گسسته، آنچه را که می خواهد در کفِ لخت خیابان جست وجو می کند، زیرا می داند که حکومت قصد چپاول او را در سر می پزد و اهتمامی به از میان برداشتن مرزهای بد در زندگی اجتماعی او ندارد.

صادق خلخالی، نماد «انقلاب اسلامی»

ایرج مصداقی

نزدیک به چهار دهه از انقلاب ضد‌سلطنتی می‌گذرد، تشکیل دادگاه‌های انقلاب اسلامی، اولین نماد و شاخص ربودن انقلابی است که مردم ایران به امید برخورداری از آزادی و یک زندگی بهتر به آن چشم‌ دوخته بودند. اگرچه اولین قدم برای نابودی دستاوردهای انقلاب مشروطه و جامه عمل پوشاندن به آرزوهای «مشروعه‌ طلبان»، پیش از سقوط نظام سلطنتی و با صدور فرمان خمینی برای تشکیل شورای انقلاب مرکب از شش روحانی برداشته شده بود، اما تشکیل دادگاه انقلاب، اولین قدم پس از فروپاشی نظام سلطنتی در جهت حاکم کردن روحانیون بر جان و مال مردم و تشکیل یک حکومت دینی بود. محمد صادق صادقی گیوی معروف به صادق خلخالی، نماد و شاخص جریانی بود که می‌رفت تا سرنوشت مردم را در دست بگیرد.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا