پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

جمعه 31  فروردين 

تا 2 ارديبهشت 1397

20  تا 22 آوريل 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

شمارهء چهارم نشريهء

اينترنتی «گيتی مداری»

منتشر شد

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

 

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

«جزیرهء ایران»؛ دلیل مهاجرت‌ها و خروج سرمایه‌ها

جعفر محمدی

فقدان ارتباط متعارف بین ایران و جهان این حس ناامنی را به بسیاری از افرادی که بینش روز دارند می‌دهد که گویا سرزمین‌شان جزیره‌ای دور افتاده از سرزمین اصلی دنیا شده است؛ جزیره‌ای در محاصره انواع مخاطرات. هر که این حس را داشته باشد، حتی با وجود انواع امکانات و آزادی‌ها، می‌کوشد خود را از «جزیره دور مانده از سایر نقاط جهان»، برهاند و به دنیا ملحق شود.

سه نکته از سام قندچی

«تحلیل ها» يا «گزینه ها»؟

زمان هایی در تاریخ زندگی ملت یا فرد پیش می آید که دیگر موضوع اصلی، «تحلیل ها» نبوده بلکه «گزینه ها»ی پیش رو اسمطرح می شوند... در روزهای بین شهریور و بهمن پنجاه و هفت، ملت و تک تک مردم ایران چنین روزهایی را تجربه کردند. برخی، حتی یکی دو سال پیش از آن، هرچه را در ایران داشتند، فروختند و دلار خریدند و به هر کشوری که توانستند مهاجرت کردند. اما «گزینه های مطرح» تنها به انتخاب هائی که طبقات بالا و ثروتمندان انتخاب می کنند محدود نیست و فقیرترین اقشار مردم هم در چنین وضعیت هایِ انقلابی گزینه های متعددی را انتخاب می کنند که در شرایط عادی حتی به فکرشان هم خطور نمی کند... بهر حال، امروزه جدا از آنکه چنان تحلیلی درست یا غلط از آب در آید، گزینه هایی که مردم در نظر می گیرند بیشترِ گزینه های مورد توجه مردم، شبیه دوران انقلاب پنجاه و هفت است. (منبع)

عذرِ بدتر از گناه

یک سری از مدافعان رنگارنگ جمهوری اسلامی بحثی به تازگی راه انداخته اند که می گویند خیزش 96 بخاطر گرسنگی بود و نه برای سکولاریسم. این عذرِ بدتر از گناه، آن اندازه مضحک است که آدم نمی داند بخندد یا گریه کند. سکولاریسم معنایش خیلی ساده است، یعنی زمینی بودن و به همین دلیل سکولارها با حکومت مذهبی مخالف، و خواستار جدایی حکومت و مذهب هستند، و در نتیجه اگر مردم به سخن خود این نظریه پردازان رژیم، بخاطر گرسنگی به پا خاسته اند، یعنی خواست مردم به گفته خود آنها، سکولار است و نه آسمانی. واقعاً این تئوریسین های بعضاً توده ای سابق که در خدمت رژیم جمهوری اسلامی و اصلاح طلبان کار می کنند و مخترع این بحثها هستند، جوابشان مدتها پیش در "کن فیکون مارکسیستی در ایران" داده شده و نیازی به تکرار نیست، و می توانند بجای اختراع عذرِ بدتر از گناه، اذعان کنند حکومت اسلامی چه بلایی بر سر ایران و ایرانی آورده است. (منبع)

وحشت شدید مقامات اسلامی و همکاران شان

مفقود شدن سعید مرتضوی به موضوعی شوخی در محافل اپوزیسیون ایران تبدیل شده، اما وحشت مقامات جمهوری اسلامی از زندان افتادن در شرایط حاضر در ایران، هراسی بسیار جدی است. هنگام انقلاب پنجاه و هفت برخی مقامات رژیم سلطنتی توسط همان رژیم به زندان افتادند و در پی انقلاب نتوانستند فرار کنند و بعد هم توسط رژیم تازه اعدام شدند؛ این واقعیت برای بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی تجربه ای زنده است و گفته می شود دلیل خروج زیاد ارز در سه ماهه آخر سال نود و شش و افزایش شدید بهای دلار نیز به همین وحشت مقامات جمهوری اسلامی مرتبط است(منبع).۞

قيام خستگان

محمد تنگستانی

اخيراً، در پی خيزش دی ماه ايران، محمد تنگستانی، شاعر و نويسندهء ايرانی که چند سالی است مقيم اروپا است، مجموعهء شعری را از کار چند شاعر جوان ايرانی منتشر کرده است با نام «قيام خستگان»، بعنوان نمونه ای از زنده بودن جريان «تعهد» در کار شاعرانی که در پی سرکوب های حکومت اسلامی به زبان ها و افق های تازه دست يافته اند. او کتاب را «در حمایت از اعتراضات سراسری در ایران، دی ماه و به احترام دختران و پسرانِ زشت و زیبای کشورم» تهيه ديده است و در اين کار از همکاری مانا نيستانی (طرح بالا) و پانته آ کيانی و آصف و حامد رستگاران برخوردار بوده است. در اين شماره ما مقدمهء جالب او بر اين کتاب را منتشر کرده و مطالعه آن را به همهء دوستداران شعر شرافتمندانه و متعهد توصيه می کنيم.

شماره مخصوص گران شدن ارزش ارز

در حالی که ولی الله حیف نون، رئیس کل بانک مرکزی، رعیت را گاگول فرض کرده و افزایش قیمت دلار و دست کردن در جیب مردم را به گردن چهار پنج نفر دلال سرپایی دلار در حاشیه خیابان فردوسی، که کل دارایی آنها یک میلیون تومان نمی شود، می اندازد چند نفر از نمایندگان مجلس و نزدیکان دولت و سیاست بازان مطلع، و حتی ترکان مشاور عالی رئیس حسن، بند را آب دادند و گفتند دولت با گرانفروشی دلار توانست پنجاه درصد از کسری بودجه خود را مرتفع کرده و قدری بار خود را سبک کند!

تجاهل العارف!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که معاندین، لعنة الله علیهم اجمعین، از جان حکومت داعش درونمرزیِ مظلوم ما چه می خواهند؟ آخر اگر زهرا کاظمی معاند، پس از برداشتن چند عکس از روبروی دانشگاه اوین، در دفتر برادر سعید مرتضوی در ناحیهء سر یک " جسم سخت" دریافت و به قتل می رسد، به حضرات آیات، بویژه نوچهء ایشان، برادر سعید مرتضوی، چه ربطی دارد؟ سعیدی سیرجانی هم همینطور. یعنی اگر ایشان زنده به زندان حضرات آیات وارد، و مرده خارج می شود، به برادران بزرگوار ما، چه ربطی دارد؟ ایضاً  پزشک جوان، زهرا بنی یعقوب، که زنده به ادارهء اماکن همدان منتقل، و جنازهء او، بعلت خودکشی، به والدین حیرت زده تحویل شد، به معظم له، چه ربطی دارد؟!

توجه: پخش زندهء

نشست عمومی يکشنبه مهستان

از تلويزيون های کانال يک و ميهن

و بر روی يوتيوب، فيس بوک مهستان

با مديريت آقای اعتمادی، رئيس شورای آلترناتيو

با سخنرانی آقای عبدالله مهتدی

دبير کل حزب کومله کردستان ايران

همراه با پرسش و پاسخ و اظهار نظر اعضاء مهستان

و جمع بندی آقای اسماعيل نوری علا

کودتای رضا خان یا گنادی یانایف؟

کاظم علمداری

با کودتای رضا خان و سید ضیا، جامعۀ در حال تلاشی و نا‌به‌سامان ده سالۀ ایران رو به امنیت نهاد و یک پارچگی خود را حفط کرد. با کودتای ایدئولوژیک «گنادی یانایف» (معاون «گورباچف») و هفت تن از مقامات ارشد شوروی از جمله ولادیمیر کریوچکف رییس ک.گ.ب در ماه اوت هزار و نهصد و نود يک علیه گورباچف برای حفظ نظام سوسیالیستی، به فروپاشی شوروی شتاب بخشید. محور کودتای رضا خان حفظ امنیت جامعه، یک پارچگی ایران و حذف نظام نا‌کارآمد قاجار بود. محور کودتای گنادی یانایف و همراهان، مقابله با تغییر و اصلاحات و حفظ نظام نا‌کارآمد بود. امروز کدام وضعیت در ایران حاکم است و محور کودتای احتمالی سپاه پاسداران چیست؟

بقا یا انقراض، انتخاب با ماست

رضا وضعی

حکومت اسلامی در شکل کنونی اش رو به پایان است. فرصت بدست آمده می تواند به بهترين نحو مورد استفادهء مخالفین رژیم حکومت اسلامی قرار گيرد: چنين نظامی ديگر قادر به ادامه حیاتِ خود نيست، يا بايد به استحاله اجباری تن دهد، که در بالا دلایل امکان ناپذیر بودن آن را شرح داده ام و یا سقوط را بپذیرد. رژيم در دام بحران های خود ساخته گرفتار شده است. اين بار زمين بازی را رژیم تعیین نمی کند. سیاست های تغيير در خاورميانه، تغيير در ايران را نيز در برگرفته است. سازمان ها و احزاب سياسی مخالف و نيروهای مدنی معترض می توانند واقعیت امروز را درک و نقش خود را بازی کنند.

واکنش ایران، جنگ را به تهران می‌کشاند

فریدون مجلسی

من فکر نمی‌کنم آرایش نیروهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در سوریه به یک جنگ بزرگ بیانجامد چرا که هدف آمریکا در واقع گوشمالی ایران است. اگر ایران به موشک پرانی آمریکا واکنش نشان دهد قطعاً با واکنش چندین برابری آمریکا روبرو خواهد شد و جنگ را به تهران خواهند کشید.

نیم قرن با کانون نویسندگان ایران

چگونگی شکل‌‌گیری کانون نویسندگان ایران

 گفتگو با اسماعیل نوری‌علا

در برنامه ای از راديو زمانه

از همراهی با نهضت مقاومت زنده یاد بختیار

تا عضویت در حزب سکولار دموکرات ایرانیان

گفتگو با ناخدا محمد فارسی

در تلويزيون ميهن بمديريت سعيد بهبهانی

در جریان تلاش هایی که برای نجات آرامگاه کوروش بزرگ می شد، کارشناسان پشتیبان بنیاد میراث پاسارگاد در ایران، با روش هایی علمی و مستند توضیح می دادند که آبگیری سد سیوند، و اصولاً سد سازی های بی رویه ای که به سرعت و بدون هیچ پشتوانه عملی در همه جای خاک ایران به راه افتاده، نتیجه ای برای کشاورزی ایران ندارد، بلکه تالاب ها و رودخانه و دریاچه های ایران را نابود خواهد کرد؛ در مقابل، کار مسئولین و وابستگان جمهوری اسلامی فقط انکار بود و، با دروغ و تهدید و اتهام زنی، سعی در خاموش کردن صدای معترضین داشتند...

خودمان را باید برای آینده ای چند احتمالی آماده کنیم!

رضا علیجانی

غالب مردم ایران در جستجوی راهی برای تغییر وضعیت زندگی روزمره خود برخلاف فعالان سیاسی، عمدتاً از عقل عملی (نه صرفاً عقل نظری) پیروی می کنند. از این منظر چهار ابزار تغییر عبارتند از: یک- صندوق رای و تلاش برای بهبود نسبی فضای سیاسی یا رفاه اقتصادی، دو- مطالبه گری صنفی و جنسی و قومی و... از طریق سندیکاها و تشکل های مدنی، سه- اعتراضات خیابانی و چهار- اعتصاب؛ ابزاری  که تا کنون به صورت سراسری استفاده نشده است.

برگزاری کنفرانس «مدیریت گذار از جمهوری اسلامی»

گزارش سايت اخبار روز

در این کنفرانس محس سازگارا گفت: «وقتی صحبت از مدیریت گذار می کنیم به این معنی نیست که یک جمع محدودی می خواهد بگوید حالا من مدیرم و از فردا همه به من گوش کنید. اصلا چنین نیست. این کنفرانس هم آخر راه نیست؛ اول راهه.» مهرانگیز کار گفت «اگر دوره گذاری در کار باشد مدیریت آن را باید به شورایی سپرد که هنوز شکل نگرفته است». طبرزدی در پیام ویدئویی خود بر فقدان آلترناتیو تاکید کرد و گفت: «از این ناحیه ضربات سنگینی بر جنبش واردشده است». رضا پهلوی در پیام مکتوب خود نوشت: «بازسازی یک اتوریته دمکراتیک در شرایط هرج و مرج ناممکن خواهد بود. سنگ بنای چنین اتوریته ای باید از هم اکنون گذاشته شود.»

کودتای نظامی؟!

شهباز نخعی

دولت که مثلاً قرار است نماد ثبات و اقتدار نظام باشد، مثل غریقی که در دریای توفانی به تخته پاره ای چسبیده و با امواج به این سو و آن سو پرتاب می شود، چنان دچار تناقض رفتار و گفتار شده که دیگر هیچ کس حتی طرفدار پروپا قرص هم حرف اش را باور نمی کند... شدت وخامت اوضاع به حدی است که رودربایستی ها نیز کنار گذاشته شده و حتی افراد شاخص جناح های مختلف هم به تلویح یا حتی تصریح از فروپاشی قریب الوقوع نظام سخن می گویند و به زعم خود راهکار و راه چاره پیشنهاد می کنند... و هرکسی فسفر مغز خود را برای یافتن راه چاره و برون رفت از مخمصه می سوزاند، پیشنهاد هایی مطرح می شود که نشان دهندهء دستپاچگی و سرآسیمگی ارائه کنندگان آن است.

پیش به سوی دولت نظامی!

ف. م. سخن

دیکتاتورها معمولا به نظامی ها پناه می برند و تصور می کنند که پا به میدان گذاشتن نظامی ها موجب کنترل اوضاع عنان گسیخته می شود. این وضعیت هم، بسته به شدت و ضعف به کارگیری زور مدتی دوام می آورد و آرامشی ظاهری بر کشور حاکم می شود ولی دوباره آشوب ها این بار در ابعاد باور نکردنی در عرصه های مختلف کشور رخ می دهد و حکومت تبهکار و مستبد را به سمت نیستی سوق می دهد.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا