پيوند به سايت های ديگر

جستجو در سايت جنبش

آرشيو صفحات اول سايت

تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 23 و پنج شنبه 24

 خرداد 1397

 13 و 14 ماه ژوئن 2018

سال 1397 خورشیدی سال «زن ایرانی» نام می گیرد

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

اعلاميه جنبش در مورد «برجام»

شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

تبريک به مردم صلح دوست جهان و تسليت

به سران نادان وجنايتکار حکومت اسلامی مسلط بر ايران

ساعاتی پس از ملاقات تاریخی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ- اون رهبر کره شمالی، دولت اسلامی مسلط بر ايران واکنشی سرد به این دیدار نشان داد. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، به دلیل "اعتماد" به رئیس جمهور امريکا، از رهبر کره شمالی انتقاد کرده و دونالد ترامپ را هم "نماینده ملت فهیم آمریکا" ندانست. او که در جمع خبرنگاران در تهران حاضر شده بود گفت که "رهبر کره شمالی با چه کسی می خواهد مذاکره کند؟ آیا این فردی که در هواپیما با یک توییت نشست سران گروه هفت را دچار اخلال می کند قابل اعتماد است؟این شخص اصلاً نمایندهء ملت فهیم آمریکا نیست و مطمئنا ملت آمریکا در انتخاب های آینده خود، او را از ملت خود مبرا خواهد کرد!" (منبع)

ناکامی يک ائتلاف مصنوعی

مهرداد سلطانی مقدم

روز شنبه گذشته اتفاق عجیبی در واشنگتن رخ داد که نه تنها عمق پریشان حالی بخشی از اپوزیسیون را به نمایش گذاشت، بلکه به استثنای خبری کوتاه در صدای آمریکا کمتر رسانه فارسی زبان به آن پرداخت. در اين نشست گويا اکثر نمایندگان «کنگرهء ملیت های ایران فدرال» با هزینهء سلطنت طلبان متمول و در جهت ایجاد یک ائتلاف بزرگ با طیفی از سلطنت طلبان به واشنگتن سفر کرده بودند...

نيز نگاه کنيد به تکذيب جبههء ملی ايران

«گلاسنوستِ» رهبر!

اصغر کریمی

در روزهای گذشته به دختر دانشجویی اجازه داده شد که در حضور خامنه ای ارگان های زیر نظر رهبری و فقر و بی حقوقی مردم را مورد انتقاد قرار دهد. سحر مهرابی ... عدم امکان نظارت و حسابرسی از نهادهای زیر نظر خامنه ای مثل سپاه پاسداران، قوهء قضاییه و صدا و سیما را مورد انتقاد قرار داد... اعتراضات توده ای و خیزش دیماه و تداوم و گسترش اعتراضات توده ای در سراسر کشور پیش زمینه این «گلاسنوست» است. اما اگر گلاسنوست گورباچف به تغییر سیستم از بالا منجر شد، «گلاسنوستِ» آقا سیگنال های جامعه برای سرنگونی است. این گلاسنوست را جامعه با پای خودش عملی کرده است.

اخراج شصت امام جماعت از اتریش

دولت اتریش چند مسجد این کشور را تعطیل و تعدادی از امامان جماعت را اخراج می‌کند. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش، گفته است که در نظر دارد هفت مسجد این کشور را تعطیل و تعدادی از امامان مساجد را اخراج کند. او دلیل این تصمیم را عزم دولت برای مبارزه با افراط گرایی دینی، جلوگیری از ترویج اسلام سیاسی و حفاظت از امنیت اتریش عنوان کرده است. خبرگزاری فرانسه تعداد امامان اخراجی را شصت نفر گزارش کرده است. آقای کورتس با اعلام اینکه جدایی دین از سیاست لازمه دموکراسی است گفته است که "جامعهء موازی، اسلام سیاسی و کشاندن مردم به سوی افراط گرایی دینی در کشور ما جایی ندارد." (منبع) ۞

وحشت آمریکا از رئیس رسانهء بی میلی!

گفته می شود آمریکا از ترس تکنولوژی هولناک «افسرده سازی جمعی» ساختهء برنامه سازان تلویزیون حکومت اسلامی که سلاحی مرگبار می باشد، به وحشت افتاده و می ترسد کربلایی علی عسگری (که در منزل او را العسگر صدا می زنند!) همانطوری که با ساخت برنامه ها و سه ریال های مزخرف و درپیتی و حزن آور، رعیت ایرانی را به افسردگی کشانده و ایران را در ردیف اول ده کشور افسردهء جهان قرار داده است، با پخش برنامه های صدا و سیمای حکومت اسلامی در سطح جهانی دست به افسرده سازی جمعی آمریکایی ها و متحدان شان بزند! در همین رابطه مقامات آمریکایی خواستار گنجاندن ممنوعیت ساخت برنامه های استاندآپ تراژدی و سه ریال های تلویزیونی ایران در کنار ممنوعیت غنی سازی شده اند!

خنده بر هر درد بی درمان دوا ست:

بیانیهء شصت فعال اپوزیسیون

در حمایت از لیدر «ری استارت»!

بعضی از سايت ها و رسانه های وابسته به وزارت اطلاعات اعلاميهء خنده دار زير را منتشر کرده و منتظر واکنش نام های جعلی زير اطلاعيه نشسته اند. با هم بخوانيم و بخنديم: مردم ایران، رهبری شخصی را طلب می کنند که توانایی برآوردن خواسته های آنان را داشته باشد. ما جمعی از کنشگران سیاسی خارج کشور ، پس از ماه ها بحث و بررسی پیرامون عملکرد نیروهای شاخص مبارز، به این نتیجه رسیده ایم که بهترین گزینه در شرایط فعلی، سید محمد حسینی، لیدر «ری استارت»، است. به همین منظور ضمن امضای این بیانیه، حمایت کامل خود را از وی اعلام می داریم!

اختیارات بدون پذیرش مسئولیت

شهباز نخعی

سخنان سیدعلی خامنه ای در روز چهارده خرداد در مقبرهأ خمینی بی شباهت به رفتار فتحعلی شاه قاجار نیست. این شباهت به ویژه از آن رو است که امروز هم، مانند زمان فتحعلی شاه، همهء وضعیت وخیمی که به وجود آمده در درجهء اول ناشی از تصمیم های نادرست و ایران بر باد ده شخص سیدعلی خامنه ای است و او آخرین کسی است که می تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند.

از  آمدن پادشاهی می ترسید یا رفتن حکومت اسلامی؟!

الاهه بقراط

بزرگ‌ترین اشتباه پهلوی‌ها، به نظر من، این بود که بر خلاف قانون اساسی مشروطه از یک سو، پس از یک دوره کوتاه، به حکومت و نه سلطنت پرداختند و، از سوی دیگر، باز هم بر خلاف همان قانون، قاطعانه در برابر سهم‌خواهی مذهب در قدرت نایستادند!.. یعنی پهلوی‌ها‌ در مورد اینکه شاه باید سلطنت کند و نه حکومت، باید قانون اساسی مشروطه را رعایت می‌کردند و در مورد «مذهب رسمی» کشور با توجه به اقدامات حقوقی و اصلاحاتی که از جمله در زمینه حقوق زنان و اقلیت‌های مذهبی انجام می‌گرفت، باید آن را زیر پا می‌نهادند!

از اختيارات رئيس جمهور

حمیدرضا رحیمی

* قائم‌مقام آیت‌الله مصباح ‌یزدی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) قم، با بیان این که بر اساس قانون، قوه‌ قضائیه باید تلگرام را فیلتر می‌کرد، گفت: رئیس‌جمهور حق مخالفت با فیلترینگ تلگرام را ندارد.

* فدوی البته، از این نکتهء باریکتر از مو، بشرط آنکه زیر حجاب برتر مقام معظم رهبری (چادرپر کلاغی- م) باشد می گذرد که خودِ  تمساح یزدی چه عددی ست که قائم مقام اش باشد! لکن در حاشیه عرض می کند: شما بفرمایید که در شرایطی که مگس مکتبی هم، بی اذن مقام معظم رهبری(ضپ) در آسمان ولائی ایران سابق نمی پرد، جسارت است، روی فدوی به دیوار، رئیس جمهور حق مخالفت با چه چیز دیگری را دارد، هان!؟

امکانات و موانع آلترناتيو سازی

محمود مرادخانی

ما نيازمند يک نيروی آلترناتيو محکم، قاطع و کنشگرا هستيم. چرا که: می خواهيم خواست منطقی و به حق مردم ايران را به کرسی قدرت بنشانيم. يعنی رژيم حکومت اسلامی را سرنگون و آنچه برای ميهن و مردم ايران مناسب است را بدست آوريم. دستيابی به آزادی، به دموکراسی، به رشد و تکامل، نياز مردم ايران است... چرا که نمی خواهيم که جامعه دردمند و رنجديده ايران به درد و رنج بيشتری بيافتد... چرا که با توجه به گذشت بسيار زمان، و خونخواری و خشونت حکومت حاکم، هزينه انقلاب در نبود يک برنامه مشخص و يک رهبريت قاطع و مورد قبول همگان و مخصوصا جامعه بين المللی می تواند بسيار بالا باشد.

پیشگیری از حملهء خارجی

علی صدارت

شکی نیست که این رژیم رفتنی است. این ادعایی نیست که فقط از این قلم جاری است. در این مدعی، نه من تنها، و نه مخالفان رژیم، بلکه قدرت های خارجی هم هم‌صدا هستند. از آن فراتر، طرفه اینکه خود گردانندگان این رژیم هم به این حقیقت اعتراف می‌کنند. بعضی از مغزشویان رژیم هم این هشدار را در جنبش خودجوش سبز، در جمع بسیجیان به وضوح اعلام نمودند. شگفتا که برخی هنوز این واقعیت را نمی‌بینند و حیرتا که گروهی از اینها، خود را وسیلهء دست قدرت در حال فروپاشی رژیم ولایت مطلقه فقیه کرده‌اند هنوز هم به سرکوب‌ها و تجاوزها به حقوق مردم ایران را ادامه می‌دهند. برای اینکه در عمل چه نحوه‌ای برای رفتن این رژیم می‌توان حدس زد، برای این فروپاشی که دیر و زود دارد و سوخت و سوز ندارد، چند امکان می‌توان فرض کرد.

دشمنی مشترک مصدقی ها، سلطنت طلبان

و حکومت اسلامی با امريکا!

حشمت طبرزدی

نمی دانم به چه زبانی باید درخواست بشود؛ به چه زبانی باید گفته بشود؛ من نمی دانم؟! من فکر می کنم همهء ما، زبان فارسی را بدانیم. ولی درست در این شرایطی که مردم ایران در بدترین شرایط اقتصادی، سیاسی و اجتماعی هستند، به جای اینکه اپوزیسیون تمرکز کند روی یک نقطهء مشخص، از آن طرف راست، سلطنت طلبی مثل زاهدی بیانه می دهد و امریکا را محکوم می کند، به جای اینکه رژیم را محکوم کند و دعوت به اتحاد بکند! این سوی قضیه هم جبههء ملی ایران (مصدقی جمهوری خواه) بیانیه می دهد و باز امریکا را محکوم می کند!  پس همهء ما که امریکا را محکوم کنیم ديگر مشکلی نیست؟

این رسانه‌ء ریاکار!

یوسف مصدقی

تصور کنید دولتی که بزرگترین امپراتوری تاریخ بشر را با استعمار و کشتار و خُدعه برای حدود دو قرن سر پا نگه داشته و از شرق تا غرب عالم را چاپیده و اقوام آزاد جهان را بَرده، رعیت یا منقرض نموده و منابع و اموالشان را چپاول کرده است، وظیفه‌ء خود بداند که برای کشورهای توسعه‌ نیافته رسانه‌ای مستقل و بی‌طرف، خلاف منافع حیاتی‌اش ایجاد کند و هر سال میلیون‌ها پوند از بودجه‌ی عمومی‌اش را به آن اختصاص دهد!

آنجه در جلسه يکشنبه مهستان گذشت

فايل ويدئوئی    فايل صوتی

امکانات و موانع آلترناتيوسازی

محمود مرادخانی

سخنان پمپو و نامه اردشير زاهدی

يزديان - پاشائی - بيگلر - وکيلی - رئيسی

در برنامه آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

مشکل آب در ايران

نيک آهنگ کوثر

همراه با پرسش و پاسخ و اظهار نظر

اعضاء مهستان

ازمقاله اردشیر زاهدی ودرماندگی نظام تا اپوزیسیون

حسن اعتمادی

در برنامه ای از تلويزيون ميهن، بمديريت سعيد بهبهانی

اظهارات علی خامنه ای در مورد نابودی اسرائیل

در سالگرد رویدادهای خرداد سال 42 و پی آمدهای آن

حسن اعتمادی - حسن هاشمیان
در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشید چالنگی

در جستجوی آلترناتيو

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: مهران عباسيان

جایی که آباد است قبر توست!

محمد رهبر

ارادت به خمینی و ذکر دوران طلایی امام در واقع اسم رمزی است در مخالفت با رهبری خامنه‌ای. اما آنچه امروز به کار می‌آید نقد صریح و بی‌لکنت خمینی است. اگر که اصلاح‌ طلبی به دموکراسی دل بسته و صداقتی دارد، نمی‌تواند بی نقد خمینی و بنیاد کجی که او نهاده است، راه به جایی برد. از قضا اصلاح ‌طلب صادق و بنیادین به عدد انگشتان دست هم یافت نمی‌شود. همین که سید حسن خمینی، یادگارِ یادگارِ امام، این روزها از رئوس اصلاح ‌طلبان شده است و تمثال خندان اش زینت مجالس، نشان می‌دهد که این قافله تا به حشر لنگ است.

ایران آینده و مردم سالاری

کورش زعیم

ما آینده ای از پیشرفت و رفاه را برای ملت خود می بینیم، نمونه ای از مردمسالاری و رعایت حقوق بشر، رها از تعصب و تبعیض و افراط گرایی. جامعه ای که به مردم خود انگیزه می دهد تا آرزو کنند و بتوانند آرزوهای خود را دنبال کنند. جامعه ای که مردم بتوانند نواندیشی و نوآوری های خود را پیگیری، و بلند پروازی های خود را برای هر مقام و جایگاهی که دانش و شایستگی آنان اجازه دهد دنبال کنند. ما ایران را سرزمین فرصت ها و سرزمین شکوفایی استعدادها خواهیم کرد، جایی که آرزوها و امیدها می توانند به واقعیت بپیوندند. در ایران آینده، همهء باورهای مذهبی گرامی خواهند بود و جایگاه شان فقط در قلب مردم، جایی که براستی باید باشند. (از متن سخنرانی در نشست عمومی مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران)

«مطالبات اتمی ایران» و «دیپلماسی نگاه به شرق»

رضا تقی‌زاده

موضوعی که تا به حال کمتر مورد اشاره قرار گرفته «مطالبات اتمی» ایران است که در متن سند توافق جامع از آنها یاد شده اما طی دو سال پس از اجرای «برجام» کمترین پیشرفتی در راه تامین هیچیک از آنها صورت نگرفته. در غیاب آمریکا، باید تحقق تعهدات اتمی را تعلیق به محال تلقی کرد. بعید است که در غیبت آمریکا هر یک از دیگر کشور های عضو گروه پنج به اضافهء يک مایل و یا قادر به انجام تعهداتی باشد آن کشور برای همکاری با ایران داوطلبانه پذیرفته بود.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا