تاريخ انتشار اين شماره:

دوشنبه 4 و سه شنبه 5 تيرماه 1397

 25 و 26 ماه ژوئن 2018

آرشيو تاريخی صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

پيوند به سايت های ديگر

برنامه مهستان

در يکشنبه ای که گذشت:

فايل تصويری    فايل صوتی

 بخش اول:

چشم اندازدموکراسی سکولار درایران

و بغرنجی های دستیابی به آن

سخنران: محمد امينی

بخش دوم:

سکولاردموکراسی در برابرتجزيه طلبی

سخنران: اسماعيل نوری علا

هر يکشنبه: پخش زندهء

نشست عمومی مهستان

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

http://isdmovement.com/Mehestan.htm

چشم‌اندازی برای حفظ برجام وجود ندارد!

عباس عراقچی

عباس عراقچی، معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران و از اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه پنج به اضافهء يک، که هفتهء گذشته در دومین همایش همکاری‌های بین‌المللی اقتصادی ایران و اروپا در محل اتحادیه اروپا در بلژیک شرکت داشت، در مصاحبه با شبکه یورونیوز گفت: «برجام در آی‌سی‌یو است چرا که مهم‌ترین نقطه تعادل خود را از دست داده است. نقطهء تعادل آن خروج آمریکا از برجام است. حال اگر اروپا و دیگر امضاکنندگان برجام می‌خواهند این توافق هسته‌ای را حفظ کنند باید فداکاری بیشتر کنند و خصوصاً عدم حضور آمریکا و تحریم‌های دوباره این کشور علیه ایران را جبران کنند... آنچه برای ما اهمیت دارد حضور و ماندگاری شرکت‌های اروپایی در ایران است. آنچه برای ما اهمیت دارد فروش نفت خام است. ما می‌خواهیم که پول‌ها به راحتی به حساب ما واریز شود. باید یک ارتباط بین بانکی بین ما و اروپا باشد...»(منبع)

استفادهء بهينه از تب فوتبال

* حاج حسن به معاون اش، کربلایی اسحاق: میگم چطوره تا فعلا سر رعیت به فوتبال گرمه چند هزار تومان دیگه بزاریم رو نرخ دلار و قیمت کالاها و خدمات دولتی و دارو و درمان و عوارض خروج از کشور و ورود به کشور و ماندن در کشور را هم چند برابر کنیم!

* کربلایی اسحاق: خوبه از برادران روس هم تقاضا کنیم جام جهانی را کش بدن تا سر رعیت به فوتبال گرم باشه و از دولت آب و نان و کار و مسکن نخوان!

تصویری از بحران آب در کشور ما - راهکارها کدامند؟

علی دماوندی

آنچه روشن است این است که در کشور ما ایران،  نظام  اسلامی سرمایه، غارت و چپاول منابع طبیعی و تخریب محیط زیست را در ابعاد وحشتناک و غیر قابل مهاری پیش برده است. حکومتی مافیایی و ملوک الطوایقی با سرعتی وصف ناپذیر در حال غارت کشور و تصرف و اشغال و فروش همهء منابع طبیعی کشور است. در نزدیک به چهار دهه حاکمیت رژیم اسلامی، ایران گرفتار بزرگترین فاجعه های زیست محیطی بوده است... همهء پروژه های اقتصادی، در بخش دولتی و خصوصی، بدون در نظر داشت مسائل زیست محیطی انجام گرفته و می گیرد و کل این وضعیت به نابودی زیستگاه مردم و گیاهان و حیوانات منجر شده و می شود.

در باب داوری دربارهء محمد ثلاث: بی‌گناه بر دار شد؟

معین خزائلی

جدای از ابهامات و نیز انکار عاملیت در این حادثه از سوی خود ثلاث، با وجود اعتراف قبلی اما، اجرای شتابزده، بدون طی روال قانونی معمول و تقریباً مخفیانه او توسط دستگاه قضایی ایران، بر اماره بی‌گناهی این درویش گنابادی قوت بیشتری بخشیده و قوه قضاییه ایران را با شمار زیادی از پرسش‌ها از سوی افکار عمومی روبه‌رو کرده است؛ به ویژه اینکه زینب طاهری، وکیل مدافع محمد ثلاث، نیز بر بی‌گناهی او تاکید داشته و پس از آنکه درخواست اعاده دادرسی این پرونده مورد قبول دادگاه مربوطه قرار نگرفت، اقدام به انتشار بخشی از ایرادات و ابهامات اصلی این پرونده در صفحه توئیتری منتسب به خود کرد.

همچنين نگاه کنيد به ويدئوی زير از اسماعيل نور علا:

چرا آخوندها با دراويش دشمن اند؟

حالم بد می شود!

اسماعیل هوشیار

اعدام محمد ثلاث یک شروع نبوده و استمرار جاهلانهء جنايت است. نمی دانم در ذهن کسی که حکم می دهد، تا مجری و تا شاهدان (جامعه)... چه می گذرد؟ ولی مطمئنم که جامعه ای که با سيستم سرکوب و اعدام کنترل شود، هم آن سیستم و هم آن جامعه، بیمار است... شما نيز، جدای از نوع جرم و مجرم، موضوع اعدام را در ذهن خود مرور کنید و اگر قلباً با آنچه پيش آمده موافقید بدانيد که شما نيز بیمارید!

«گرایشات سیاسی ایرانیان» در يک نظرسنجی جديد

شکوه ميرزادگی

چند روز پيش نظر سنجی جالبی را در ارتباط مستقیم با مسایل سیاسی روز ایران خواندم که در همین ماه خرداد به وسیله ی «گمان، گروه مطالعات افکار سنجی ایرانیان» انجام و منتشر شده است... باید بگويم که، به عنوان یک ژورنالیست علاقمند به خواندن گزارشات و آمارهای واقعی و بر اساس مستندات، ديدار اين گزارش از آن جهت خوشحالم کرد که گسترش امکانات رسانه ای جهانی به گونه ای شگل گرفته که یک سازمان پژوهشی کوچک در خارج ایران هم می تواند نظرسنجی هایی را انجام دهد که ممکن است در تعيين شکل آينده ی ایرانیان مفید واقع شود. اما، در عين حال، نمی توانم از گفتن نظر خودم در ارتباط با اشتباهاتی که در اين نظرسنجی آماری وجود دارد صرف نظر کنم...

بلا گردان

(به محمود دولت‌آبادی)

شعری از مجید نفیسی

نه! این کراوات سرخ نمی‌تواند/ چون بلاگردانی ترا حفظ کند / و سر میزِ افطارِ دولتِ شرعی / از تو روشنفکری عرفی بسازد / و خوانِ خونینِ ولایت را / به سفره‌ء ساده‌ء بلقیس برگرداند.// عرفی بودن / به سادگیِ تراشیدن ریش / و بستن کراوات نیست / باور داشتن به جدایی دین از دولت است / ارزش نهادن به آزادی دینی و بی‌دینی است.

مقايسه و انصاف

حمیدرضا رحیمی

* نگام: سرلشک فیروز آبادی، رئیس سابق ستاد کل نیروهای مسلح، یک ویلای ده هزار متری را در لواسان مصادره کرده است!

  * فدوی: مسئلتن! آیا شما خوانندگان محترم ضدانقلاب انتظار داشتید که هیکلی با آن عظمت، بیک ویلای مثلاَ صد متری، رضایت بدهد؟.. آخر حضرت شان از برادران لاریجانیِ عراقی، که به اذن حضرت آقا مملکت را بین خود بالمناصفه تقسیم فرموده اند، چه کم دارد که نباید یک ویلای ده هزار متری را در لواسان مصادره فرماید؟ شما این بزرگوار را کیلوئی هم حساب کنید، به اندازه همهء برادران لاریجانی عراقی ست.

سکولاريسم فوتبالی!

محمد رهبر

گاهی هست که این نقاب سنگین و سیاه حکومت اسلامی بر زمین می‌افتد و سینمای ایران یا دختران ورزشکار یا بلند قامتان والیبال دستی تکان می‌دهند؛ که یعنی پشت این نقاب سیاه، هزار رنگین کمان هم هست. تیم ملی فوتبال ایران چهرهء واقعی از ایران است. جایی که مهم نیست چه دینی داری و یا نداری. تیم ملی مثل کابینه‌ای است از دنیای فردای ایرانی. سردار آزمونِ ترکمن و سنی در کنار مارکار آقاجانیان ارمنی مربی. کابینه‌ای با دست گشاده بر دنیا و متواضع در کسبِ تجربه‌اش و اینکه می‌توان از کیروش پرتقالی هم برای منافع ملی استفاده برد، همان‌طور که مجلس اول مشروطیت شوستر آمریکایی را خزانه‌دار کل ایران کرد. انگار که پیش از سکولار دموکراسی، سکولار فوتبالی را تجربه می‌کنیم.

رابطهء خشکسالی و افزايش خشونت در خراسان شمالی

ابراهیم محجوب معاون پیشگیری اداره کل دادگستری خراسان شمالی بدون بیان جزئیات «خشکسالی و کمبود آب» را یکی از علل بروز خشونت در مناطق روستایی این استان دانسته است. او گفته: در یکسال گذشته بيست هزار و هشتصد و سی و يک پرونده مربوط به خشونت وارد دستگاه قضایی این استان شده است. که در مقایسه با سال بيش از هفده درصد رشد را نشان می‌دهد. به گفته محجوب بیشترین آمار رشد پرونده قضایی مرتبط با خشونت در شهرستان شیروان با سی و هفت درصد و سپس در جاجرم نوزدهم درصد و اسفراین هفت درصد بوده است. براساس گزارش سازمان هواشناسی، خراسان شمالی یکی از سه استان اول دچار خشکسالی شدید در ایران به شمار می‌رود. میزان بارش در این استان به نسبت گذشته پنجاه و پنج درصد کاهش یافته است. (منبع)

اپوزیسیون و اهداف برگزار کنندهء نشست واشنگتن

حسن اعتمادی

در برنامه ای از تلويزيون ميهن بمديريت سعيد بهبهانی

مشکل گروهی از روشنفکران و سیاسیون داخل کشور:

همچنان امید بستن به اصلاحات رژیم!

حسن اعتمادی و مصطفی بادکوبه ای

در برنامه تلويزيون کلمه؛ با مدیریت رضا امیری

کنفرانس های بی سر و ته و تجزيه طلب

اسماعيل نوری علا

در برنامه آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

قسمت اول        قسمت دوم

سکولاریسم و لائیسیته، تفاوت ها و انتخاب ما
اسماعيل نوری علا، جلال ایجادی و فرهنگ قاسمی


در برنامهء «گفتگو» بمديريت سیروس ملکوتی

عادی سازی جهنم و بهشت نمایی اصلاح طلبانه

مجتبی واحدی

تا حدود یک دهه بعد از آغاز اصلاحات، گاه به تصریح یا در لفافه، انتقاداتی متوجه رهبر می شد. اما اکنون شرایط متفاوتی بر اردوگاه اصلاحات حاکم است. در شرایط جدید، همهء انتقادات متوجه عوامل دست دوم و سوم‌ حکومتی است. افرادی در گوشه و کنار جبههء اصلاحات و نیز سفرای ظاهراً تبعیدی اصلاحات از پاریس تا لندن و از تورنتو تا نیویورک، با شیدایی خاصی از خردمندی های رهبر می گویند و عزت آفرینی های او برای ایران! سخنگویان جبههء اصلاحات، با آب و تاب فراوان، از امنیت بی نظیر ایران‌ می گویند و جهنمی که در سایر نقاط، جهان را، از خاورمیانه تا اروپا، راحاطه کرده است.

وقتی اصلاح طلبان به فکر «نجات کشور» می افتند!

تقی روزبه

همان هائی که که در تبدیل کشور به چنین وضعی فلاکت بار سهم داشته اند و بدون کوچکترین انتقادی به خود و خاتمی ها و روحانی ها، اکنون به فکرنجات کشور افتاده اند! بی تردید نخستین پرسشی که از دیدن این بیانیه پرطمقراق و بدون محتوا که به نحوی تنظیم شده که در آن نه سیخ بسوزد نه کباب، به ذهن هر خواننده ای خطور می کند آن است که منظور از نجات کشور چیست؟ نجات از چه چیزی و از دست چه کسانی؟..

بيانيهء مشترک دو حزب

دربارهء راهکار «جلوگيری از بازتوليد استبداد»

اخيراً، «مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران»، که مجتمعی از افراد و نه احزاب است، فرمولی را تحت نام «ميثاق ملی برای جلوگيری از بازتوليد استبداد» عرضه داشته که مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرار گرفته و مجموعه ای از نظرات مشترک دو حزب را بصورت سه پيشنهاد، برای تضمين ممانعت از استقرار مجدد استبداد در کشور، مطرح کرده است... از نظر احزاب امضاء کنندهء اين بيانيه، اين پيشنهادات با کليهء اصول و مواضع هميشگی اين احزاب انطبابق داشته و، در نتيجه، با پشتيبانی کامل از اين پيشنهادات، بر اين باورند که اينگونه راهکارها می توانند زمينه را برای ائتلاف نيروهای دموکراسی خواه ايران، در راستای مبارزه برای برانداختن حکومت اسلامی مسلط بر ايران بصورتی مناسب و کارآمد آماده سازند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا