تاريخ انتشار اين شماره:

چهارشنبه 27 و پنج شنبه 29

تيرماه 1397

 17 و 18 ماه ژوئيه 2018

آرشيو تاريخی صفحات اول سايت

جستجو در سايت جنبش

پيوند به سايت های ديگر

در يکشنبه 15 جولای 2018

در مهستان انجام شد

فايل تصويری         فايل صوتی

 بخش اول:

رسانه ها و حکومت های

استبدادی و ایدئولوژیک

سخنران: ف.م. سخن

(فرهاد مشرق زمينی)

مدير نشست: عباس دانشور

 

بخش دوم:

نقش رسانه های در مباررات مردم

سخنران: محمود ابطحی

مدير نشست: فرشيد نصراللهی

 

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

تأسيس جنبش: 14 امرداد 1392

سردبير: اسماعيل نوری علا

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

پيمان نامهء عصر نو

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

بيانيه های مشترک

حزب سکولار دموکرات ايرانيان و

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

 «گيتی مداری»، نشريهء

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: امسال «مهستان» ميزبان

کنگرهء ششم سکولار دموکرات های ايران است

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

سايت کنگره به روز شد

از «رفیق آیت الله» تا «کنگرهء ملی ایرانیان»

روایتی از عمق وقاحت

والد بمانعلی

شبکه فارسی زبان صدای آمریکا اخیراً به مصاحبه با فردی که خود را «رئیس سنای کنگره ملی ایرانیان» نامیده شتافته که مدعی است، در چهارچوب رشته کنفرانس‌های انتقال دموکراتیک در ایران، میزبان گروهی از اعضای کنگرهء آمریکا و چهره ‌های مخالف حکومت اسلامی، برای آشنا ساختن آنان با «انقلاب قانون اساسی» بوده است.  همو چند سال قبل، و پیش از آنکه ردای «رئیس سنای کنگره ملی ایرانیان» را بر دوش اندازد، در گفتگوئی با کامبیز حسینی، مجری وقت برنامه تلوبربونی «پارازیت»، با ”گستاخ“ و ”فرصت طلب“ خواندن خود، معانی تازه‌ای به قالب این اصطلاحات ریخته بود تا زشتی سلوک خود را بزک کند و مثلاً بگوید که فرصت طلبی یعنی اغتنام از فرصت! و گستاخ یعنی پشت پا زدن به آداب دست و پا گیر و دلیر به «خط شکنی»!

اين خانوادهء بی آزرم!

يوسف مصدقی

دو سه هفته پيش، سه سال پس از انتشار اسناد ویکی‌لیکس درباره‌ء بورسیهء اهدایی دولت عربستان سعودی به امیرعلی مهاجرانی (آقازاده‌ء عطاالله مهاجرانی)، جناب ایشان جوابیه‌ای جهت تنویر افکار عمومی صادر کردند. این جوابیه بنا به امر آسیدعطاالله چند باری در بخش‌های مختلف خبری تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی، مثل یک آگهی، پخش شد. همزمان با تلویزیون ملکه، جوابیه دانشمندِ یگانه‌ء دردانه، «جناب سید دکتر امیرعلی مهاجرانی دامت افاضاته»، توسط پدر گرامی و باقی متعلقین خاندان اسلام‌پناه ایشان در شبکه‌های مختلف اجتماعی منتشر شد... لُب مطلب مندرج در جوابیه این بود که «سید دکترِ» فوق‌الاشاره، گرفتن بورسیه از کشور دانش‌پرور عربستان سعودی را نه تنها تأیید می‌کند بلکه به آن مفتخر نیز هست.

آمدن خمینی «برنامه ‌ریزی شده» بود!

گفتگوئی منتشر نشده با عباس امیرانتظام

گفتگوگر: فیروزه رمضان‌زاده

یک برنامه‌ای از قبل ریخته شده بود و ملت ساده‌دل و خدا پرست ایران با توجه به شکل لباسی که رهبر این حرکت پوشیده بود و پیشانی همه مردم ایران را به خاک رسانده بود و همه زمین را سجده می‌کردند که خدا این فرد را بعد از پیغمبر اسلام به زمین رسانده و عکسش را در کره ماه گذاشته است. من در مورد اقدامات اقای دکتر ابراهیم یزدی هیچ آگاهی ندارم. حتما رسالتی و وظیفه‌ای داشته‌اند که یک مرتبه به پاریس می‌روند. این رشته‌کار سال پنجاه و هفت ایران پیچیده‌ترین عملی ست که در جهان سیاست واقع شده است. بنابراین به این سادگی‌ها نمی‌توان در این مورد قضاوت کرد.

عباس امیرانتظام، یک پروندهء نمادین

مقاله ای از ایرج مصداقی در سايت راديو زمانه

امير انتظام از نگاه ف.م. سخن

همراه با: عذر آدم را جدیداً اینجوری می خواهند...

مخالفت رؤسای کشورهای دوست با تحریم ها!

در ادامهء رایزنی های ممد جوات ظریف با همتایان خود، روسای سه کشور عمده، واقع در عمق جنگل های آفریقا و آمازون، اعلام کردند که چون دارای بانک نیستند و تا حالا به چشم خود دلار ندیده اند در تحریم های بانکی و ارزی آمریکا علیه ایران شرکت نخواهند کرد. همتایان وزیر خارجه ایران همچنین گفتند چون از نفت استفاده نمی کنند و چوب می سوزانند در تحریم های نفتی هم مشارکت نخواهند داشت. ناظران سیاسی می گویند عدم همراهی این سه کشور متحد حکومت اسلامی یحتمل باعث شکست تحریم های آمریکا خواهد شد. روابط اقتصادی این سه کشور با حکومت اسلامی بسیار گسترده است و سالیانه در برابر دریافت دویست گونی برنج و چهارده قوطی هفده کیلویی روغن نباتی ایران را دعا می کنند.

سه پرسش و پاسخ

* قاضی از قاتل انور السادت می پرسد چرا او را کشتی؟

قاتل جواب میدهد: ایشان یک سکولار است.

قاضی میگوید: آيا معنی سکولار را میدانید؟

قاتل میگوید: نه نمیدانم!

* در ترور نافرجام نجیب محفوظ (برنده جایزه نوبل نویسنده مصری)

قاضی از تروریست میپرسد: چرا نجیب را با خنجر زدید؟

جانی میگوید: بدلیل نوشته های آن،خصوصا کتاب بچه های کوی ما.

قاضی میگوید: کتاب را خوانده ای؟

قاتل میگوید: خیر!

* قاضی از قاتل فرج فوده، شاعر و نویسنده مصری میپرسد:

چرا او را کشتی؟

قاتل میگوید: او کافراست.

قاضی به قاتل میگوید: چطور به این نتیجه رسیدی؟

قاتل: از کتاب هایش.

قاضی میگوید: آیا کتابهایش را خوانده ای؟

قاتل جواب میدهد: خیر، من اصلا سواد ندارم!

راهکار خداپسندانه

حمیدرضا رحیمی

اینکه برادران برای ادارهء کشور سابق هیچ طرح و برنامه ای نداشته و ندارند و اوضاع هراس انگیز کنونی در جامعهء شکوهمند اسلامی برآیند و نتیجهء منطقی این بی کفایتی و بی لیاقتی بزرگواران است، شایعهء ضدانقلاب است و اگر سخن نادرستی نباشد، دستکم، دقیق نیست. بر این پایه، شما حداکثر می توانید که از فدوی، برای این ادعایش، سند و مدرک بخواهید که البته بشرح زیر دم دست است:

* العربيه: سقوط ارزش ریال، افغان‌ها را مجبور به ترک ایران کرده است!

* فدوی: صورت ظاهری قضیه، همانست که در تیتر ملاحظه کردید اما واقعیت چنین نیست! بلکه واقعیت واقعاً موجود آن  است که مسئلهء مهاجران افغان می رفت که به معضلی جدی در جامعهء شکوهمند اسلامی بدل شود، که برادران با راهکار خداپسندانهء ویران کردن اقتصاد، این مشکل را با یک قیام و قعود،حل فرمودند!

صد سال به عقب بازگشته ایم!

محمد خاتمی

در خبری که سایت محمد خاتمی، رییس‌جمهور پیشین ایران، از سخنرانی اخير او منتشر کرده، نقل شده که او گفته است این کشور از نظر دموکراسی و عدالت‌خواهی به صد سال قبل بازگشته است. او همچنین تأکید کرده که فساد مانند "سیل بنیان‌کن، کیان ایران و انقلاب را به خطر می‌اندازد"... "ما در این که مبارزه با فساد و تأمین عدالت را به عنوان اصول خود به جامعه عرضه کنیم، ضعف داشته‌ایم. شیوع فساد از جمله مسایلی است که اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد." آقای خاتمی ابراز تأسف کرده که صد سال پیش یکی از مراجع تقلید از حضور افراد مسیحی، زرتشتی و یهودی در مجلس دفاع کرده اما امروز ایران "به عقب برگشته" و از حضور یک غیرمسلمان در شورای شهر به نام جمهوری اسلامی ممانعت می‌شود. او با طرح انتقادهایی از اصلاح‌طلبان، اولویت اصلی را "نجات ایران" و "دفع خطر" از این کشور دانسته و گفته برای این موضوع اصلاح‌طلبان باید با همه جریان‌هایی که "دل در گروه این آب و خاک دارند" تعامل کنند و تغییراتی در این جبهه ایجاد کنند.(منبع)

خاک مهربانان

محمدرضا خوبروی پاک

حقیقت این است که در کشور ما، مسئله و مشکلی به نام هم‌زیستی اقوام ایرانی، مانند بسیاری از کشورهای جهان، وجود ندارد. اما مشکل، «حدیث مدعیان»ی است که هر از گاهی، در بخشی از میهن ما، ترجیع‌بند همیشگی را تکرار می‌کنند و می‌خواهند راه حل‌های کشورهای دیگر را به مردمی تحمیل کنند که صدها و هزاران سال با هم زیسته‌اند و همانندی شان با یکدیگر بیش از تفاوت‌هایشان است.

اصولگرایان و اصلاح طلبان در دو راهی سرنوشت؟

سام قندچی

عليرغم اختلاف مستمر ميان اصلاح طلبان و سکولارها، دليلی وجود ندارد که سکولارها و اصلاح طلبان اينگونه دشمن هم باشند. در جهانی که اسلام، مسلمانان و کودکان شان در عصر گلوبالیسم با واقعیات تازه ای روبرو شده اند، و در مقابل «اصولگرایی» و «لامذهبی افراطی» که به نوعی متحد يکديگر به حساب می آیند (چرا که هر دو، حذف اسلام یا جهانگیری آن را تنها انتخاب های آینده جهان می بینند)، اصلاح طلبان و سکولارها می توانند متحد بوده و متحد عمل کنند. اما، متأسفانه، راهی که اصلاح طلبان تا کنون رفته اند دست کمی از اصولگرایان نداشته است چرا که اصلاح طلبان بیشتر از اصول گرايان در ضديت با سکولاريسم عمل کرده اند.

معلمان در چالش با نابرابری‌های اداری و آموزشی

س. اقبال

دولت اسلامی هرگز قرار نیست به تجمع معلمان جلوی وزارت آموزش و پرورش یا ادارات آن در شهرستان‌ها پایان ببخشد. حتا قرار است این تجمعات اعتراضی همچنان مقابل مجلس شورای اسلامی هم ادامه داشته باشد. چون مدیران دولتی برای حل و فصل مشکلات عمومی معلمان اراده و انگیزه‌ای در خود سراغ ندارند. پیداست که بین دنیای معلمان با دنیای این گروه از مدیران نوظهور دولتی فرسنگ‌ها فاصله به چشم می‌آید که ضمن همین مرز‌بندی‌های ناصواب بین منافع ایشان هم فاصله می‌افتد. چون منافع مدیر دولتی چنان ایجاب می‌کند که خواست و نیاز شخصی و فردی خود را به منافع حاکمیت گره بزند، حاکمیتی که راه خود را دانسته و آگاهانه از مردم جدا می‌کند تا شاید بتواند توهمات دین حکومتی‌اش را برآورده نماید.

آب کشیدن جانماز بیگانه‌ستیزی

مجید محمدی

ائتلافی اعلام ناشده در خارج ایران وجود دارد که مخاطبان اش، و تریبون ‌های دولتی فارسی‌ زبان خارج کشور، آنها را به غلط بخشی از اپوزیسیون تلقی می‌کنند (رسانه‌های فارسی زبان دولتی خارج کشور آنها را چنین معرفی می‌کنند) اما آنها با مبانی و سیاست ‌های نظام (ضد آمریکا و ضد اسرائیل بودن، جاه طلبی‌های منطقه‌ای، مهندسی فرهنگ و جامعه با احکام دینی، عدالتگرایی توزیعی، و هویتگرایی) مخالف نیستند و اگر در خارج از کشور هستند به خاطر زندانی شدن توسط جناح سیاسی رقیب یا جستجوی شرایط زندگی و کار بهتر بوده است و نه مخالفت با مبانی و ماشین‌های سرکوب و تبلیغات رژیم.

ويژگی های «تحول خواهی»

عمار ملکی

در این سال ها از «تحول خواهی» حرف زده ام، اما اینکه «تحول خواه» در نظر من چه کسی است و چه ویژگی‌ هایی دارد را در قالب یک منشور شانزده بندی نوشته ام. امیدوارم برای کسانی که ابهام داشتند روشنگر باشد و کسانی که معتقد به گفتمان دیگری هستند، با رعایت اصول گفتگو، آن را نقد کنند و منشور خود را ارایه دهند.

شش نمایش تهوع‌آور در حکومت اسلامی

مجید محمدی

هیئت منصفه در دستگاه قضایی حکومت اسلامی، انتصابی و دائمی و جانبدار است؛ سلّاخان و جنایتکاران به عنوان عارف و زاهد معرفی می‌شوند؛ روزنامه‌نگارانی که فقط پیام‌رسانی می‌کنند تحت فشار قرار می‌گیرند؛ آمارها در انحصار حکومت هستند و حتی محققان اجازه‌ی بررسی آنها را ندارند! استادان دانشگاه‌ها به خاطر اظهار نظرهایی که هر روز در کوچه و خیابان شنیده می‌شود اخراج می‌شوند و جالب اینجاست که درباره مشکلات اقتصادی که مردم با پوست و استخوان خود احساس می‌کنند پنهانکاری می‌شود!

موانع موجود برای انتقال دارایی‌های ایران به داخل

گزارش صدای آلمان

پس از خروج آمریکا از برجام و با بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌های ثانویه آمریکا علیه جمهوری اسلامی، ایران بیش از پیش نگران مسدود شدن دارایی‌های خود در خارج از کشور به‌خصوص در کشورهای اروپایی است. یکی از جلوه‌های این نگرانی را می‌توان در قصد ایران برای انتقال سيصد میلیون یورو پول نقد با هواپیما از آلمان به داخل کشور مشاهده کرد؛ اقدامی کم‌سابقه که نشانگر جدیت خطر انسداد دارایی‌های ایران در خارج از مرزهای این کشور است. در حالی که جمهوری اسلامی مدعی نیاز به این پول‌ها برای تأمین ارزی مسافران ایرانی برای سفرهای خارجی است، ایالات متحده از انگیزه‌های دیگر مقام‌های ایران برای استفاده از منابع ارزی این کشور سخن می‌گوید.

کنگره سکولار دموکرات ها و آيندهء ايران

اسماعيل نوری علا

در برنامه آخرين لحظهء شهرام همايون

دربارهء نوشتن قانون اساسی نوين

يزديان - پاشائی - جوادی - فروزنده

رئيسی - بيگلر - وکيلی

در برنامه آخرين لحظهء شهرام همايون

دربارهء گفتمان سکولار دموکراسی

اسماعيل نوری علا

در برنامه« خط قرمز» صدای امريکا

بمديريت مهدی فلاحتی

سايت صدای امريکا       يوتيوب

اعلاميه مشترک دو حزب:

حزب مشروطه ايران (لیبرال دموکرات)

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

هشدار دربارهء توطئههای جاری عليه استقلال ايران

چهل سال از آن واقعهء شوم گذشته، گويا ديگر نيازی به «خدعه» نيست و نيروهائی هستند که بی هيچ احساس شرم به گدائی از بيگانه می روند، از يکی پول می ستانند و ديگران را با آن پول تشويق می کنند، که در جمع شان ظاهر شده و مژدهء سرنگونی حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان را بدهند. دو نمونه از اين رفتار شرم  آور برای درک مطلب کافی است: مجاهدين در پاريس « کارناوال » راه میاندازند و خدمات چند امريکائی بازنشسته و شاغل را میخرند تا در آن مجلس همچون نجاتدهندگان آسمانی ظاهر شوند؛ و کمدينهائی که خود را «رئيس سنای کنگره ايرانيان» میدانند به پابوس نمايندگان کنگره امريکا میروند تا با دروغی فاحش و شرم آور خود را بعنوان نوهء رضا شاه معرفی کرده و تأييد امريکائيان را گدائی کنند.

چه کسی از چه کسی پیروی می کند؟

رهبر از مردم یا مردم از رهبر؟

حميد آقائی

هنر یک رهبر خردمند و قوی شناسایی و یافتن فصل مشترک خواسته های تمامی مردم ایران و اعلام برنامه های مشخص خود برای پاسخ به این خواسته ها است.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا