آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

     

برنامهء مهستان

در يکشنبهء پيش رو

18 شهريور 1397 - 9 سپتامبر 2018

بخش اول:

تجلی دموکراسی

در اقتصاد و سياست

سخنران: جمشيد اسدی

مدير نشست: حسن اعتمادی

********

بخش دوم:

جنبش اجتماعی و نقش آن در

گذار به دموکراسی

سخنران: ميلاد آقائی

مدير نشست: محمود ابطحی

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

امسال «مهستان» ميزبان کنگرهء ششم است:

 وعده گاه ديدار سکولار دموکرات های ايران

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

چهارشنبه 14 و پنج شنبه 15 شهريور 1397 - 5 و 6 سپتامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

پيمان نامهء عصر نو         سايت مهستان جنبش           آرشيو يکشنبه های مهستان      برنامهء «رمز پيروزی»

حزب سکولار دموکرت ايران         نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

از دانه تا نهال

نادر موسوی

از آن همه دانه های نارنج که بچه ها پیش از نوروز برای سفره ی هفت سین درون کفش هایشان کاشته بودند تنها این لنگه کفش باقی مانده است. نمی دانم این کفش مال کدام دانش آموز است. کفش را آورده ام خانه و در کنار گلدان ها گذاشته ام. اين باورم نمی شود که نهال ها شش ماهه باشند.بسیار آرام رشد کرده اند و دیدن بزرگ شدن آنها بردباری زیاد می خواسته؛ مانند آموزش خود بچه ها که به بردباری و امید زیادی نیاز دارد. آموزش کودکان هم اندک اندک اما ماندگار رخ می دهد و آموزگار باید بسیار امیدوار و بردبار باشد. برای گرفتن یک دیپلم که در این روزگار و به تنهایی چندان به کار نمی آید یک کودک باید دوازده سال آموزش پیوسته ببیند، تازه اگر این آموزش استاندارد و به روز و انسانی باشد... نهال های نارنج روز به روز دارند بزرگتر می شوند و به زودی باید در یک گلدان بزرگ جایشان دهم. امیدوارم این دانه ها که به دست خود بچه ها کاشته شده اند روزی درخت شوند و تا آن زمان صلح و دوستی و آرامش به این سرزمین بیاید و بچه ها که بزرگ ترین قربانیان جنگ هستند در آرامش درس بخوانند، شادی و بازی کنند، دوست بدارند و دوست داشته شوند، آن روز روزی است که ما، با شادمانی، از شاخه های این نهال ها، بهار نارنج و نارنج می چینیم. (دبستان فرهنگ - خانهء کودکان افغانستان - فيس بوک نويسنده)

ايران، در رديف کشورهای فقير جهان؟

کار مملکت بر اثر درایت دولت بی تدبیر به جایی رسیده که اتحادیه اروپا از محل کمک به کشورهای فقیر و گرسنه هجده میلیون یورو به جمهوری اسلامی هبه می کند! اگر این هجده میلیون یورو را به قیمت دولت روحانی در بازار آزادی که بانک مرکزی راه انداخته حساب و بر تعداد هشتاد میلیون رعیت جمهوری اسلامی تقسیم کنیم به هر رعیت مبلغ دوهزار و هفتصد تومان (تقریبا قیمت پنج نخ سیگار و یا یک بسته آدامس!) می رسد. خوب است دولت روحانی به خاطر حفظ آبرو و کرامت و شخصیت ایرانیان صدقه اتحادیه اروپا را نپذیرد و قبول نکند و دست گدایی خود را پیش خود ملت دراز کند و مطمئن باشد مردم با آنکه بر اثر اقدامات عام المنفعه دولت برای نان شب خود محتاج هستند اما حاضرند نفری سه هزار تومان (سیصد تومان بیشتر از صدقه اتحادیه اروپا) کف دست روحانی و ظریف بگذارند!

از کلمات حمار

حمیدرضا رحیمی

امام جمعه قم: این وضعیت پایتخت مذهبی ایران است... یک زمانی در این شهر دست زن و مرد و پیر و جوان تسبیح بود... قمی ها همه اهل ذکر و عبادت بودند.. حالا اوضاع مان شده است این که در کوچه و خیابان هر کسی یک تلفن هوشمندی گرفته است دستش و معلوم نیست آن تو چه غلطی می کند... بساطش را جمع کنید... مگر تسبیح شاه مقصودی خودمان چه اشکالی داشت که باید عده ای برای گذارن وقت این چیزها را دست بگیرند...؟ در شهر مقدس قم دیگر ما اجازه نخواهیم داد این چیزها فروخته شود... خرید، فروش، حمل و نگهداری گوشی های آنچنانی در شهر قم ممنوع است... می خواهید گوشی هوشمند داشته باشید؟ بروید تهران! اینجا فوق فوقش نوکیا یازده دو صفر می توانید داشته باشید!

لزوم تشکیل جبههء سکولار دمکراسی

م. رها

واکاوی کارنامهء رهبری آیت‌الله خامنه‌ای در دوران سی سال گذشته به نتایجی فاجعه بار می‌رسد که در قالب وضعیت اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داخل کشور و جایگاه جهانی ایران قابل سنجش است. وضعیت ناپایدار ناشی از کارکرد ولی مطلقه فقیه و رشد گرایش‌های سکولاریستی در کشور وظیفهء سنگینی را به عهدهء ما کنشگران سیاسی، مدنی و اجتماعی داخل و خارج کشور قرار می‌دهد که، حول محور بدیلی سکولار دمکرات، برای استقلال غیر ایدئولوژیک کشور، تعامل با جهان، دمکراسی، عدالت اجتماعی و احترام به حقوق بشر متحد شویم.

سیاستمداران حرفه‌ای حکومت اسلامی،

نمادهای ابتذال شر!

حمید آقایی

مجلس شورای اسلامی، بر خلاف ادعای مسئولان حکومت، مبنی بر اينکه مجلس عصارهء ملت است، به تمام معنا عصارهء اخلاق و فرهنگی است که نظام ولایت فقیه چهار دهه است بر کشور و ملت ایران حاکم کرده است؛ اخلاق و فرهنگی که دروغ و حیله‌گری را تحت عنوان دروغ‌های مصلحتی و کلاه‌های شرعی مجاز می‌دانند. نمونهء آخر از این دروغ‌های به اصطلاح مصلحت آمیز سوگند حسن روحانی بود که، بدون ذره‌ای لکنت زبان، گفت که ما در کشور بحران نداریم و سپس دروغ‌های بزرگتر عطاالله مهاجرانی در توجیه سخنان ریاست جمهور اسلامی در مصاحبه با بی‌بی‌سی.

آقای خاتمی! فروپاشی جدی است

ابراهیم نبوی

آقای خاتمی عزیز! من دیگر به اصلاحات اعتقاد ندارم، اما هنوز هم نمی‌توانم وقتی با خودم هم در اتاق تنها هستم نام شما را بدون احترام توی دلم بگویم. و به همین خاطر بارها توسط دوستانم که به آنان احترام می‌گذارم ملامت شده‌ام، اما بگذارید صریح حرف بزنیم. ایران، ایران عزیز ما، هم از نظر اقتصادی و هم از نظر اجتماعی به نقطه خطری رسیده است که هرگونه خوش‌بینی یا دادن احتمال راهی برای نجات، فقط ناشی از عادت دیرینهء ایرانیان برای سر فرو بردن زیر برف است، یا تصور می‌کنیم اگر نگران نباشیم مشکلی ایجاد نخواهد شد. مشکل ایجاد شده، زمان حل آن گذشته و ما باید برای مواجهه با یک سرنوشت تلخ و اندوهبار آماده شویم؛ سرنوشتی که حکومت ایران، سیاستمداران ایرانی، جامعهء ایران و تک تک مردم ما در ایجاد آن نقش داشته‌اند.

نهادی قرار گرفته در مرکزيت اپوزیسیون

مجتبی شادی

آیا زمان آن فرا نرسیده است که همگی، خصوصا نخبگان، اپوزیسیون که طی دهه ها مبارزه با حکومت اسلامی بيشتر با ارسال پیام و اعلامیه و گاها سخنوری برای مردم میهن، و انجام یک سری عملیات خودمحور، اینک تمام سرمایه های شخصی و شخصیتی، اعم از تاج و تخت و آرای برشمرده از مردم، و همچنین درک و شعور سیاسی و علمی اقتصادی خود را در طبق اخلاس  و مهر به میهن و انديشيدن به نوزادان به دنیا نیامدهء مادران ایران قرار داده  و با همتی ناشی از یک بلوغ سیاسی و اجتماعی، و با امیدواری و مثبت گرایی منطقی و علمی، در ششمین کنگره مهستان سکولار دموکراسی در فرانکفورت شرکت و حضوری فعال داشته باشیم؟

جنبش خستگان

نوشتهء امین بزرگیان

“شاید امروزه بیش از هر عبارتی، «خسته شده‌ام» زندگی طبقات و گروه‌های مختلف اجتماعی را در برگرفته باشد.” کتاب “جنبش خستگان” امین بزرگیان، نویسنده، که توجه ویژه‌ای به تحلیل روندهای اجتماعی و سیاسی در ایران امروز دارد، این گونه آغاز می‌شود. نشر “تیسا” در تهران در سال گذشته از امین بزرگیان کتاب “ایده‌های خیابانی” با عنوان فرعی “نوشته‌هایی درباره شهر، تن و زندگی روزمره” را منتشر کرده است. مضمون کتاب جدید، “جنبش خستگان”، همان گونه که در عنوان فرعی آن آمده است بررسی وضعیت تهی‌دستان است، موضوعی که پس از خیزش دی‌ماه اخير توجه عموم را برانگیخت. آقای امین بزرگیان فایل پی.دی.اف کتاب “جنبش خستگان” را برای نشر در اختیار کتابخانهء زمانه گذاشته است که در اينجا مقدمهء کتاب را می‌خوانید.

با لغو «نظارت استصوابی» نظام فرو می‌پاشد

پرویز دستمالچی

وقتی شورای نگهبان نظارت بر انتخابات را «استصوابی» تفسیر کرد همه جناح‌های حکومت با آن موافق بودند، از اصول گرایان معمم و مکلا تا اصلاح‌طلبان حکومتی رنگارنگ، از هاشمی رفسنجانی تا خاتمی و موسوی و کروبی. زیرا در آن زمان اصلاح‌ طلبان حکومتی هنوز بخشی از «خودی‌ها» بودند و در نتیجه موافق نظارت استصوابی تا غیرخودی‌ها را کنار بگذارند و از ورود آنها به نهادهای مهم حکومت جلوگیری کنند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6