تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 30 تير  تا پنجشنبه 9 امرداد 1399 - 20 تا 23 ژوئيه 2020

اعلاميهء جنبش در مورد قرارداد 25 سالهء رژيم اسلامی با چين

سعید قائم‌مقامی در یادداشتی پر درد در فیس‌بوک خود با بیان عبارت «آه ... ای حس تیره وظیفه‌شناسی که عظیم‌تر و سهمگین‌تر از عشق هستی» نوشته بود: «سرنوشت من مبارزه با حکومت اسلامی است. سرنوشت همه چیز مرا از من گرفته است تا فرصت این مبارزه را داشته باشم و من فرصت این مبارزه را به هیچ بهایی، به هیچ شخص و به هیچ ثروت و مکنتی نمی‌ فروشم...»

یازدهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

جايگاه سکولاريسم در دموکراسی

آرشيو پادکست ها

آیندهء شورش های اخیر و معنای پولاریسم

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

در به در به دنبال تحت الحمایگی نظامی

از سايت مشروطه

در تفکر آخوندی، ایران یک غنیمت جنگی است. اینها نیامده اند که ایران را بسازند. برای آخوندها، ایران یک ابزار است برای رسالت تشیع، یک وسیله است برای ثروتمند کردن ذوب شدگان ولایت شیعه. ایران مثل یک کنیزی است که در جنگ بدست آورده اند. میخواهند تا جایی که امکان دارد لذتش را ببرند و فردا آنرا به دیگری بفروشند.

تشکر

یوسف جاویدان

من قبلا یکی دو بار در مورد آقای رامین کامران و ضدیت ایشان با آمریکا و آقای رضا پهلوی و این و آن مخالف ملایان نوشته ام. این بار می خواهم صمیمانه از آقای کامران تشکر کنم که بدون پرده پوشی از معاهده ننگین ملایان با چین جانبداری کرده و به روشنی نشان داده که انگیزه ی اصلی او در این جانبداری بیزاری ایشان از آمریکاست. این بیزاری از ایالات متحده را در بسیاری از نوشته های ایشان می توان دید.

ريسک!

حميدرضا رحيمی

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی: «اگر کسی امروز به وزیر و قاضی و یا بنده حرفی زد علیه نظام حزف نزده است. باید بین جرایم امنیتی و سیاسی تفاوت قائل شویم و بین اعتراض و اغتشاش تفکیک قایل شویم. اعتراض قابل تعقیب نیست. ما از وقتی آمدیم گفتیم اگر کسی نقد دارد بکند. اغتشاش غیر اعتراض است». /انتخاب

والله برادر رئیسی، بقول سید قاسم (مش قاسم سابق- م) دروغ چرا، تا اعدام آآآآ... چون ضد انقلاب بیهوش است عرض می کند که فدوی خوف آن دارد که اگر به فرمایشات شما اعتماد کند، به سرنوشت کسانی دچار شود که به فرمایشات حضرت آقا در همین زمینه اعتماد کردند!... نه ممنون، صرف شده است!

نیاز اپوزیسیون به سازمان‌های سیاسی دانش‌بنیاد ‏

محمود تجلی مهر

سخن من این است که در جامعه سیاسی ‏ایران و فعالیت سازمانی آن ده ها سال است که جای دانش و اندیشه بر اساس دانش و علم ‏ضعیف و یا خالی است. تمرکز من در این نوشته بر تسلط عوام‌ گرایی و خرد گریزی در جامعهء ‏سیاسی ایران است. این مورد هم به حکومتیان برمی‌گردد و هم به اپوزیسیون... این‌گونه که روند رسوخ دانش به اندیشه و فکر انسان شتاب گرفته، روشن است که در روند فعالیت ‏سیاسی هم نمی‌تواند گونه‌ای دیگر باشد... آن ‏چه تازه است شتاب‌گرفتن نیاز به تغییر و تطبیق هر نوع سازمان اجتماعی با زمان و پاسخ به ‏نیازهای بلاواسطه و امروز جامعه است.

آنچه حزب توده نگفت!

حمید فرخنده

اگر جوانان آرمان‌گرا و پر شور و عشق چپ که شیفتهء شوروی و اردوگاه سوسیالیسم بودند و یا علیرغم انتقاداتی که به دلایل ایدئولوژیک به شوروی داشتند، دل‌شان بیشتر با شوروی و اردوگاه بود ناگهان درمی‌یافتند که قبله آمال‌شان چنان نیست که آنها می‌پنداشتند، چگونه حاضر بودند برای راه انداختن و پیش بردن فعالیت‌های سیاسی حزب وارد میدان شوند و از وقت، انرژی و امکانات خود در این راه مایه بگذارند؟ چگونه می‌شد چپ‌های مردد به سیاست‌های شوروی و حزب توده را به سوی خود جذب کرد؟

بازگشت به مردم؛ اصلاحات ساختاری

گفتگو با مصطفی تاجزاده

من معتقدم اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون، باید برنامهٔ روشنی برای انتخابات سال هزار و چهر صد و با نامزدهای اختصاصی ارائه دهند. نامزدهایی که بتوانند اعتماد قشرهای وسیعی از جامعه را جلب کنند، که در صورت حمایت از آنان قادرند که منویات اکثر جامعه و محرومین و بی‌صدایان را تحقق بخشند. اگر تلاش رقیب برای بی‌خاصیت ‌سازی انتخابات و نهادهای انتخاباتی است، تلاش اصلاح‌ طلبانه، باید معنا بخشیدن به نهاد انتخابات و نهادهای انتخاباتی باشد.

انقلاب توسط مجاهدین خلق ایران رهبری میشه!

گفتگو با منوچهر هزارخانی

ملقب به «برجسته ترين روشنفکر معاصر ايران»

اين گفتگو بوسيلهء سايت «همبستگی ملی» وابسته به سازمان مجاهدين انجام و در سايت های ديگر اين سازمان نيز بازنشر شده است. اين سايت منوچهر هزارخانی را با اين الفاظ معرفی می کند: «دکتر منوچهر هزارخانی، برجسته ترین نویسنده، مترجم و روشنفکر معاصر ایران و مسئول کمیسیون فرهنگ و هنر در شورای ملی مقاومت». شما را به خواندن نظرات اين «برجسته ترين روشنفکر معاصر ايران» دعوت می کنيم.

شکایت دارم از این همه ظلم و حالا هم کرونا گرفته ام

نامهء نرگس محمدى از زندان زنجان

خواهرزنم را می‌شناسم، نرگس محمدی را نه!

مصطفی طاهری، نماینده زنجان

ملی‌گرایی تنها راه نجات ایران

فاضل غیبی

«هویت تاریخی» مهمترین تکیه‌گاه هر ملتی است و جای شگفتی نیست ‏که دشمنان ایران در دو سدۀ گذشته کوشیده اند، سنگ بنای هویت تاریخی ‏ایرانی را یکی پس از دیگری از میان ببرند و با به سخره گرفتن گذشتگان ‏ما، از برآمدن هرگونه اشتراک آرزو در جهت سربلندی و آبادی کشور ‏جلوگیری کنند. از یک سو اسلامیون بازگشت به بدویت صدر اسلام را تبلیغ ‏کردند و از سوی دیگر چپ‌ها ناکجاآباد کمونیستی را نوید دادند.

در مقابل ستم باید دسته‌جمعی ایستادگی کرد!

گفتگو با نسترن موسوی - پژوهشگر حوزهء زنان

گفتگو کننده: سايت «ميدان»

ر شرایط امروز جامعه ما، شاهدیم که هم‌زمان چند ساختار تبعیض‌آمیز موجب افزایش نابرابری اجتماعی و ستم بر گروه‌های فرودست می‌شود. به طور کلی می‌توان به این فرایندها اشاره کرد: یک- تسلط فزاینده نظام سرمایه‌داری بر اقتصاد کشور مطابق دستورالعمل‌های نئولیبرال، دو- تشدید مرکزگرایی که باعث تبعیض قومیتی می‌شود، و سه- گسترش مناسبات مردسالارانه که موجب تبعیض جنسیتی می‌شود. با توجه به اینکه این ساختارهای تبعیض‌آمیز در خیلی موارد با یکدیگر پیوند و تلاقی دارند، چه نوع سیاست بدیلی توان مقابله هم‌زمان با انواع این ستم‌ها را دارد؟

حقیقت جدید در تقابل با کهن الگوهای نسل قدیم

گفتگو با زهرا تیزرو

گفتگو کننده: سپیده جدیری

شیوع گسترده و مهارناپذیر انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی همچون خشونت علیه زنان و اعتیاد و غیره محصول بینابینی و تاخیری بودن جامعه‌ی ایران و سرگشتگی و سردرگمی بین نظام‌های حقیقت اسلام، مدرنیته و ایرانیت است که هر کدام حکمی هستی شناسانه، معرفت شناسانه، روش شناسانه، اخلاقی و حقوقی مستقل و غالباً متضاد در باب هر مسئله‌ی ریز و درشت حیات اجتماعی صادر می‌کنند و از ساختارها و نهادهای قدرت-دانش و کنش‌های گفتمانی و غیرگفتمانی و الگوهای رفتاری و احساسی منحصربفرد خود برخوردارند. این سردرگمی در بازار حقیقت منجر به زایش پنج بحران تاریخی دویست ساله شده است که منشاء آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دو قرن اخیر در ایران بوده است.

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

29 تير 139919 ژوئیه 2020

 موضوع:

بی تعادلی های اقتصاد کلان ایران

فايل تصويری        فايل صوتی

ميهمان:

حسن منصور - استاد اقتصاد

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

HHHHHHHHHHHHH