
از ديد یک کاريکاتوريست سوريه

گاوبانگی در اسلام
حميدرضا رحيمی

خواهشمند است
به لیست بالا بلند محرومیت های خداپسندانهء زنان در جامعهء شکوهمند اسلامی،
مورد تازهء زیر را هم علاوه بفرمایید تا رستگار شوید:
* کیهان لندن:
ممنوعیت ورود زنان به مناطق چهارگانهء محیط زیست همزمان با فصل جفتگیری
گوزنها!
فدوی: یک مقام
نسبتاً آگاه بیت که نخواست نامش تا انقلاب بعدی(عج) فاش شود، در پیوند با حل
این معضل شرعی، به فدوی گفت که نمایندهء آتش به اختیاری به محل سکونت گوزنهای
قرمز گسیل داشته تا با آن گوزن های نابکار مذاکره و آنها را از جفت گیری منصرف
نمایند! و من الله التوفیق◄

پيشواز با
خاموشی
احمد اهتمام
رودخانه ها از
جریان باز ایستاده اند / دریاها آرام گرفته اند / باد از گذرگاه ها همیشگی عبور
نمی کند / و زمين و زمان خاموشی گرفته اند / تا فرو رود / در گوش های سنگین/
صدای رسای مردمی که می گویند / این مکان فراخ غصبی را / بر شما تنگ و تنگتر می
کنیم. (مهر 99)

سه رباعی
من حنجره ام، صدا منم، پژواکم
خنیاگر بی بدیلم و دلپاکم
شادم اگر و دگر زمان غمناکم
پژواک صدای مردم این خاکم
◄

گزارش ويدئوئی سايت کوچه
◄

چه دلیلی برای ادعای خود داریم؟
بصیر نصیبی
پرسش
منطقی اين بود که
وقتی استاد
شجریان در زمان خاتمی این چنین بی مهری می دید حالا که همان برهم زنندگان جلسات
وی دولت را در اختیار دارند با استاد چه خواهند کرد؟
ما
واقعا نگران
جان شان بودیم اما نمی توانستیم از برنامه گذاران و پادوهای برنامه های صادراتی،
که از موسسات حامی کارهای فرهنگی اروپایی پول می گیرند و یا سر در آخور سفارت
دارند،
بخواهیم که فکری برای حفظ جان استاد بنمایند...
اما
خوب شد عجله نکردیم. هنوز چند ماهی از نزول دولت طالبانی نگذشته بود که خبر
رسید استاد در تهران کنسرت دارند!؟◄

یک شادی
غافلگیر
احمد اهتمام
دل های تهی از
جسارت را / در کدام گم گشتگی جا گذاشته ایم / که تنها اگر بدانيم خطری نیست /
(شايد
بخاطر
یک اتفاق مهیج / که حادثه ای نادر است
/
مثل پيروزی در مسابقهء فوتبال)
/ بتوان به خیابان ریخت و / چه بسا بی حجاب هم رقصید...◄

این یک حادثه نیست!
مجتبی فتحی
این یک حادثه
نیست! نه، نه... باور کنید این یک حادثه نیست! استیصال هم نیست! استفاده
از واژهء
«بی تابی» یا «بی قراری» هم برایش خیلی ناچیز است! استفاده
از واژهء
«خودکشی یک پدر» هم برایش بی انصافی و بدور از اخلاق آزادیخواهانه است.
چه نام
دارد اين حادثه که پدری عاشق که نمی خواست خبر اعدام فرزندش و جگر گوشه اش را بشنود و بار
سنگین این مصیبت ناگوار را تحمل کند، در آتش عشق به فرزندش، همهء
وجودش و هستی اش سوخت و جاودانه شمی
شود. ◄

کنش شرافتمندانه یا واکنش ازسر استیصال؟
قربان عباسی ◄
ارسطو،
دو هزار
و اندی
سال پیش،
در باب تعریف شهروند مینویسد:
«او
کسی است که خیر همگانی را بر منافع فردی ارجحیت میدهد و دیکتاتور شهروند نیست
چرا که وی تنها نفع خویش را میجوید. و آنکه شهروند نیست دو حالت بیش ندارد
یا حیوانی است متعلق به جنگل و یا دیکتاتوری است عربده کش!»
آیا ما
شهروند
یم؟
آیا
هنوز قدرت وجدان باماست؟
اگر هست پس چگونه ویرانی این وطن، فروپاشی بنیادهای کشور، آب
شدن تدریجی جوانان وطن، افسردگی نیمی از مردم کشور و گرسنگی مطلق نصف جمعیت
وطن را به چشم میبینیم و جز واکنشی ذلیلانه کاری بیش نمیکنیم؟
|
شمشیرهای روحانیت برای جلوگيری از برقراری نظم
افشین افشار
نظم و قانون
نافی وجود روحانیت شیعه است. در طرف مقابل «نیروهای نظامی» هستند که ماهیت
وجودی شان به برقراری نظم و قانون مرتبط است. تضاد ماهوی بین این
دو روز
بروز بیشتر خود را نشان خواهد داد... سازمان
های
نظامی ماهیتاً در جهت حفظ نظم و اجرای قانون حرکت خواهند کرد و این مسیر خلاف
هدف دلخواه ملایان است. در کشورهایی که کودتا صورت گرفته است نظامیان نیت و
هدف خود را برقراری نظم و قانون اعلام کردهاند. دوران های بیثباتی و هرج و
مرج غالبا بوسیله نظامیان خاتمه یافته است. نظم ماهیت نظامیان است.◄

با تنشزدایی هیچ چیزی از ما باقی نخواهد ماند
علی باقری
برخی
افراد عقیده دارند در عرصهء بینالملل همواره باید رفتاری تنشزدا داشته باشیم.
اساساً به نظر من نگاه تنش زدایی در برابر دشمن نگاهی منفعلانه است که نهایتاً
به تحلیل هویت ملی منتهی خواهد شد و در این صورت هیچ چیزی از ما باقی نخواهد
ماند... ما وقتی میخواهیم به عنوان یک کنشگر در عرصه بینالمللی نمود داشته
باشیم، باید یک تعریفی از خودمان داشته باشیم و تعریف درست بر اساس گفتمان
انقلاب اسلامی است.◄

روایتی
از ابتذال شر:
«شیطان وجود ندارد»
جواد تسلیمی
ما با فیلمی
روبرو هستیم که نگاهی جدی، عمیق و انتقادی به جامعۀ معاصر ما دارد و با به
تصویر کشیدن جامعهای استبدادی با قوانین ظالمانه و اعتراض انسانهایی که به
این قوانین و نظام ظلمی که اکثر افراد جامعه به آن تن دادهاند و روایت این
مبارزه در یک فرم کمنظیر سینمایی – هنری به طرح پرسشها و دوراهیهای اخلاقی و
اجتماعی در رابطه با مسئولیت فردی و اهمیت اندیشیدن و اعتراض کردن میپردازد.◄

از محقق کَرَکَی تا خمینی
داريوش بی نياز
یکی
از پرسشهایی که ممکن است هر ایرانی از خود کرده باشد این است:
چرا آخوندهای حاکم بر ایران این چنین انحصار
طلب، ریاکار، ضدِ منافع ملی ایران و خشونت
پسند هستند؟ ریشههای این ایدئولوژی یا دینِ سیاسی که ما به عنوان شیعه
میشناسیم در کدام زمین روییده شده است؟ و سرانجام چرا هر گامی که این کاستِ
اجتماعی [قشر درخود و برای خود] برمیدارد با ویرانی همراه است؟ با این نوشتار
تلاش خواهم که به این پرسش پاسخ بدهم.◄
(برگرفته
ازسايت بنياد ميراث پاسارگاد)

آتشی که ناگزیریم آن را زنده نگاهداریم!
شکوه میرزادگی
چرا
فکر نمی کنی که ما آمده ایم تا نوروزمان را در شهر شهر عالم برگزار کنیم، معنای
عشق و مهربانی مهرگان مان را زنده نگاهداریم، با یلدایمان زشتی و
"ظلمت
حکام"
را نشان دهیم، و درست هنگامی که دوستداران کوروش را به زندان می اندازند، روزی
را برای کوروش مان در تاریخ ثبت کنیم.
ما
آمده ایم تا در زمانه ای که چهارشنبه سوری در ایران ممنوع است، هر سال آتش
چهارشنبه سوری را در کوچه ها و خیابان های جهان برافروزیم، تا همچون همان
آتشکده هایی که پارسیان قرن هاست روشن نگاهداشته اند، این آتش نیز روشن بماند؟◄

##شهادت_میدهم
فرشین کاظمی نیا
...پس
از دقایقی، خودش خسته شد و، همانطور که لگد میکوفت، خطاب به او به گیلکی نهیب
زد که برود و گورش را گم کند و تهدید کرد دفعهء دیگر او را تحویل کریمی خواهد
داد تا چوب به فلان اش بکنند... منظورش از کریمی، ابوالحسن کریمی، فرماندار
مکتبی لاهیجان بود که با حفظ سَمَت و به پیشنهاد قدوسی، دادستان استان گیلان
شده بود و متناظر اسدالله لاجوردی در گیلان و لاهیجان به شمار میرفت و به
«اعدامهای پنج دقیقه محاکمهای» شهرت داشت.◄

حملاتی
که به نسرین ستوده شد
مطلبی از سايت مشروطه
حملاتی که
اخيراً به نسرین ستوده می شود و سکوت فعالان و عدم حمایت از این زندانی معروف
سیاسی چیزی بجز دلسردی برای بسیاری از مخالفین رژیم ایجاد نخواهد کرد. این
حملات و این سکوت نشان می دهند که رژیم قادر بوده که یکی از سرشناس ترین
مخالفین خود را نه تنها از حمایت مردمی محروم سازد بلکه او را هدف خشم کور
مخالفبن دیگر سازد.◄

خرافات و اسطوره سازی در خدمت وارونه
نمایی
دربارهء حوادث دههء 60
منیره برادران
دادخواهی،
آن روی دیگر روایت رسمی و تحریف است. انعکاس صداهایی است که محکوم به خاموشی
شدند، طرد و منزوی گشتند. به معنایی میشود گفت ثبت آن بخشی از تاریخ است که
حکومت مسئول جنایت نمیخواهد که عیان شود. کلاً دو نگرش به تاریخ وجود دارد.
نگاهی که تاریخ را با حوادث و سیاست حاکمان توضیح میدهد و نگرش دیگر که تاریخ
را از منظر آنچه مردم از سرگذراندهاند و تجربه آنها مد نظر دارد. امروز این
نگاه به تاریخ توجه بیشتری پیدا کرده. نگاه دادخواه در زمره این نگاه به تاریخ
قرار دارد.◄
|