دین مداری
اسماعیل خویی
عصرِ
فضاست، ای تو! بخنداندت خِرَد
بر شرعِ
شیخ، گر تو به سنجش گُماری اش!
زآغاز بوده
است، مگو بعدها شده ست
افزارِ خود
مداری ی او دین مداری اش.
از دین
مداری است که ملّت رها شود:
چون
با«نه!» ای بزرگ بدل گشت «آری» اش.◄
بازگشت
روحانیون قدیمی؟
میثم سعادت
اصلاح
طلبان چشم به بزرگان خود دوختهاند تا ببینید آنها چه میگویند؛ بزرگانی که
اتفاقا همه روحانی هستند؛ از موسوی خویینیها گرفته تا سید محمد خاتمی و
مهدی کروبی.
هر
چقدر اصلاح طلبان هنوز به روحانیون ارشد خود اعتماد دارند، ماجرا در جریان
اصولگرا بر
عکس
است؛ بر خلاف تصور عامه، این اصولگرایان بودند که برای اولین بار ریاست
مجلس را به دست یک غیر روحانی دادند و حداد عادل و بعد لاریجانی و قالیباف
را به صدر مجلس نشاندند.◄
«لخ
والسا»:
هشدار نسبت به ایجاد نظام دیکتاتوری
گفتگوگر:
میخال ماتلاک
شیوههای
مبارزه با کمونیسم و سلطهی شوروی به مرور زمان تغییر کرد. در ابتدا، درست
پس از جنگ جهانی دوم، مبارزه مسلحانه بود. بعد نوبت به اعتراضات خیابانیِ
دانشجویان رسید. سرانجام، ما به این نتیجه رسیدیم که باید جنبش اجتماعیِ
واحدی علیه انحصار قدرت ایجاد کرد. اما این کار به تنهایی کافی نبود.
اروپا، و بعد آمریکا و کانادا، باید در این مبارزه شریک میشدند، و این
بلوک قدرت جهانی بود که شانه به شانهی «همبستگی» به پیروزی رسید.◄
راه
میانبُر
بهشت
حمیدرضا رحیمی
*
رکورد شکنی دوبارهء آمار ابتلا و مرگومیر بر اثر کرونا در
ایران.
شیوع ویروس کرونا در ایران همچنان اوج میگیرد.
امروز موارد ابتلای قطعی روزانه از سیزده هزار نفر گذشت و رکورد تازهای از
خود برجای گذاشت. وزارت بهداشت، تعداد قربانیان در شبانه روز گذشته را هم
486 نفر اعلام کرده که در آمار رسمی روزانه بی سابقه است.
*
اما فرستادهء فدوی در
گزارش میدانی خود، بنقل از یک مقام آگاه بیت که نخواست نام اش تا انقلاب
بعدی(عج) فاش شود، آورده است که شلتاق کرونا و در پی آن اوجگیری تلفات،
جنبهء عبادی- سیاسی و بلکه ولائی دارد و انگیزهء ملت در استقبال از آن،
همانا میانبُر
زدن
به بهشت است. بعبارت دیگر، هر چه مقرارت ایمنی و بهداشتی را کمتر رعایت کنید،
زودتر به بهشت می
روید، بهمین سادگی! ◄
پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان
دوره سوم - شماره
6: سکولاریسم و انواع آن◄
آرشيو
پادکست ها◄
با مردان آبان،
با
زنان دی
فرخ احسانی
نه،
محبوب من /
مرا
تاب
آبان نیست
/ صدای باران است اين / يا
صدای تیرباران؟
// گوش کن: / صدای
هق هق دریا می آید
/ و
تیرهای
خلاص /
ابرها را سر به نیست می کنند.◄
درد را پیدا کردیم!
سخنرانی امانوئل ماکرون،
در دانشگاه سوربن
«ساموئل
پاتی، در این روز جمعه چهره جمهوری ما شد
و
بدین گونه، اراده ما برای در هم شکستن تروریسم، کاهش اسلام گرایان و زندگی
در جامعه شهروندانی آزاد، و نیز چهره قاطع ما برای درک کردن و یادگرفتن و
درس دادن و آزاد بودن، مانند «معلم» ما، ادامه خواهد یافت.
ما
از آزادی که
او
به این خوبی درس دادید دفاع خواهیم کرد و لائيسيته را به اوج خواهیم برد.
ما
از کاریکاتور و نقاشی دست نخواهیم کشید، حتی اگر دیگران عقب نشینی کنند. ما
تمام فرصتهایی را که در توان جمهوری است، به کلیه جوانانمان اهدا خواهیم
کرد، بدون هیچ گونه تبعیضی.
«معلم»!
ما ادامه خواهیم داد!»◄
|
حافظه در حد ماهی؟
احمد زیدآبادی
مگر
همین حسن روحانی چند هفته پیش نگفته بود: «برای جمهوری اسلامی ایران به
هیچ وجه مهم نیست که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود و
اینکه در آمریکا چه کسی، چه حزبی پیروز میشود، برای ما مهم نیست. هر کس در
آمریکا روی کار بیاید ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود و راهی
ندارد”؟
و مگر امروز خدا را شکر نکرده است که “شرّ ترامپ کم شد”؟◄
هفته
نامهء
«صبح صادق»،
نشریهء
رسمی دفتر سیاسی سپاه،
در یادداشتی خواسته است
که همزمان با شروع ریاستجمهوری جو بایدن در آمریکا، پرونده
اتمی جمهوری
اسلامی به شورای
عالی امنیت ملّی باز گردد. این
امر
نشانهای
است از اینکه دستکم بخشهایی از سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی
رژیم انجام مذاکره را ضروری میدانند و برای معامله مستقیم با طرفهای غربی
و آمریکا آمادهاند اما نمیخواهند توسط دولت روحانی یا دولت «بی تفنگ»
بعدی انجام
شود.◄
نگاهی به کتاب
«کین
توزی»
نوشتهء ماکس شلر
قربان عباسی
نظامهای
استبدادی و توتالیتر و ضد آزادی با سرکوب فرد و خواستهای فردی او را به
موجودی ضعیف، شکننده و ارزش
ستیز تبدیل میکنند؛
فردی که درون
اش
به لانه ماران مانند است،
به
درون
هایی آماسیده و متورم و پر از چرک و کین...
[اما]
دموکراسی سازوکاری است برای تخلیهء
کین
توزی انباشت شده و فقدان آن یعنی بر
ساختن جامعه
ای
پرکین و توز، پر از
چرک
و دمل، پر از خواستهای سرکوب و سرکوفت شده که روزی از اعماق بازخواهند آمد
تا جهان را در سیهروزیای سهیم کنند که دیری خود با آن انس گرفته بودند.◄
نگاهی به گفتوگوی هوشنگ گلشیری با مهرداد بهار
شاهد رضایی◄
)به
مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان(
دلیل اصلی همهء خشونت عليه زنان
ایران
شکوه میرزادگی
ما
حتی چون رهبران اپوزیسیون سیاسی (چپ و راست و پادشاهی خواه و جمهوری خواه)
هم نیستیم که یا به «تغییر قوانین مذهبی» امید بسته باشیم و یا خواستار
«تغییر حکومت اسلامی به حکومتی سکولار» باشیم...
ما می دانیم که بیشتر افراد این سازمان ها و گروه ها و حزب ها، می دانند
اما حاضر نیستند اعتراف کنند که حتی با تغییر قوانین و یا تغییر حکومت
اسلامی به سکولار نمی توان این هیولایی را که خمینی (به یاری کشورهای غربی)
از اعماق قرون وسطا بیرون کشید و در قرن بیستم به جان میلیون ها انسان بی
گناه، و به ويژه به جان زنان انداخت، آرام و مطیع کرد.◄
همهء انسانها بیگمان دارای حقوق انسانیِ برابرند. هر حقی
که به یک انسان به دلیل انسان بودن تعلق میگیرد، به همهی انسانها بدون
توجه به ویژگیهای خاص آنها مانند دین، ملیت، قومیت و جنسیت تعلق میگیرد.
برابری انسانها در حقوق انسانی را یک اصل عقلی میدانم. اگر دین بخواهد با
این اصل عقلی یا هر اصل عقلی دیگر مخالفت کند، دوستدار دین به گمان من
باید در آن برداشت و قرائت از دین تردید کند، نه آنکه اصل عقلی را نادیده
بگیرد و آن را زیر پا بگذارد.◄
نابرابریهای جنسیتی و خشونت سیستماتیک
علیه دختران نوجوان
سایه رحیمی
اخبار
بسیاری
از جریان خشونتی ساختاری و سیستماتیک علیه دختران در ایران خبر میدهد؛
خشونتهایی که برخی از آنها برخاسته از باورها و سنتهای بومی و برخی نیز
دستاورد سیستمی ایدئولوژی
محور هستند که بقای خود را در ایجاد محدودیت برای زنان و دختران میبیند و
به همین دلیل نه تنها از آنها در برابر خشونتهای برخاسته از سنتهای
آسیبزا حمایت نمیکند بلکه با پشتیبانی پنهان و آشکار به آنها قدرت نیز
میبخشد.◄
فاشیسم ونادیده گرفتن خشونتهای جنسی وجنسیتی
مینا خانی
بسیاری از
مردان روشنفکر پس از روایت خشونتهای جنسی در فضای هنری و روشنفکری
نفهمیدند که این صدای در آمده از بخش محذوف همین فضای روشنفکری است. هنوز
از جایگاه سخنور و تعیین خط کننده و تحلیلگر برای این زنان پایین
نیامدهاند، هنوز در حال خودبازنگری روی تاثیر عادی شدن حذف زنان و افراد
کوئیر از جامعه و عادی شدن خشونت جنسی و جنسیتی بر زنان و اقلیتهای جنسی و
جنسیتی و در پی آن به «همه» در متن جامعه نیستند. هنوز به آن مرحله
نرسیدهاند که از خود بپرسند: چرا پرحرفی میکنم؟...
وزیر شدنِ
«مهرهء
پیاده»
در
«خانهء
آخر»
(قاضی
مقیسه
در
پست مستشاری دیوان
عالی کشور)
فاطمه اختصاری
نکتهء
عجیبی که از روند دادرسی میتوانم بگویم این است که قاضی مقیسه هیچ
احاطهای بر پروندهء
من نداشت. او حتی نمیتوانست عنوان شعرهایی را که به عنوان اتهام من
یادداشت شدهاند، از روی کاغذ بخواند و دیگر چه انتظاری میتوان داشت که
دربارهء
محتوا، ویژگی
های
شعری، استعاره، مجاز و صنایع ادبی به کار رفته در شعرها با او صحبت کنی و
او متوجه بشود که مثلاً
اصطلاح «عریانی آینه» نه اروتیک است و نه سیاسی، بلکه قبل از من هم بهطور
مثال در سبک هندی به کار رفته است.◄
|