نیره توحیدی
اگر مریم
زن نبود، نوع پوشش او مورد بحث ومناقشه نظری و سیاسی قرار نمیگرفت و چاپ
عکسهایش در کنار خبر موفقیتهای علمی جهانیاش به دلیل این که موهای سرش
(با وجود کوتاه بودن) پوشیده نیست، به معضلی برای رسانه
های
تحت کنترل “رژيم اسلامی” ایران تبدیل نمیگشت. و روزنامهها مجبور به
دستکاری روی چهره و موهای او در عکسهایش نمیشدند. یا انتشار عکسهایش در
کنار خبر شوک آور مرگ نابهنگامش که بالاخره اغلب بدون دستکاری چاپ گردید،
موجب اعتراض عدهای که هنوز برایشان روسری زن مهمتر از مغز، نبوغ و مقام
علمی اوست، نمیگردید.◄
اقتصاد پایاپای
حمیدرضا رحیمی
*
رادیوفردا
-
پدر
روحالله زم: به پسرم گفته بودند قرار است با «کسی از آن طرف» مبادله شود!
* فدوی:
و
اما یک مقام آگاه بیت که نخواست نام اش تا انقلاب بعدی(عج) فاش شود، با این
ذکر مصیبت کلیدی که اختلاف بین علما، از اصول دین حنیف و از مبانی تحکیم
شرع انور است، به فرستادهء فدوی یادآور شد که برادران با "آن طرف" کیلوئی
حساب می کنند، و برادر روح الله زم، در وزن کشی، شوربختانه صد گرم کم داشته
است! و همین موجب شد که نامبرده، روی دست "این طرفی" ها بماند!؛ و بر این
پایه، مرجع تقلید عالیقدر فدوی، حضرت آیت الله سید کامبیز موسوی کانادائی
دام مجده، اعلام نظر فرمود که بر این باور است که این دومین روح اللهی ست
که روی دست ملت مانده است! قاصم الجبارین سومی اش را بخیر کند؛ آمین یا رب
العالمین.◄
پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان
دوره سوم - شماره
9
ساختار جامعه مدرن◄
آرشيو
پادکست ها - دوره اول◄
دوره های دوم و سوم
◄
در باتلاق
احمد اهتمام
فرو رفته در
باتلاق
کارد بر گلوی
از همه جا بی خبر
هديهء گوشت
قربانی
به خانهء
همسایگان.
سنت ها همه
اينگونه اند
و از زخم شان
همچنان خون
جاری ست.
حکایت سعدی و خیالات اتمیِ رژیم!
محمد هادی
سعدی
در
باب
چهارم
کتاب گلستان اش،
که
«در
فوائد خاموشي»
نام دارد، در حکايت يازدهم می نويسد: «منجمي بخانه درآمد. يکي مرد بيگانه را ديد با زن او بهم نشسته.
دشنام و سقط گفت و فتنه و آشوب برخاست. صاحبدلي که برين واقف بود گفت:
تو
بر اوج فلک چه داني چيست
/
که نداني که در سرايت کيست؟»
حال حکایت فعلی رژیم آخوندهاست که از سویی در پی دستیابی به بمب اتم و موشک
های قاره پیما و خیال فرستادن اولین سفینه اسلامی به فضا و دیگر توهماتی از
این قبیل هستند در حالیکه، از سوی ديگر، در اوج ضعف و غفلت در روز روشن
مسئول پروژهء اتمی رژیم شان را به درک واصل می کنند.◄
رد ادعای رژيم اسلامی دربارهء واکسن کرونا
ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو
با وجود ادعاهای رئیس دولت و همچنین رئیس بانک مرکزی مبنی بر مسدود بودن
راههای انتقال پول واکسنهای کُرونا به دلیل تحریم، ناصر ریاحی، رئیس
اتحادیه واردکنندگان دارو میگوید: «امروز نیازهای دارویی کشور را حتی از
شرکتهای داروسازی آمریکایی و اروپایی وارد میکنیم و در همهء این معاملات
هم ارز منتقل میشود!»◄
دلیل سکوت محتاطانهء دانشگاهیان ترکیه
کایا گنچ
دانشگاهیان
تُرک
برای باقی ماندن در دانشگاهها مجبور به نوعی همدستیِ ایدئولوژیک شدهاند.
از زمانی که سرکوب آزادیهای مدنی در سال 2017 پس از کودتا شروع شد،
دانشگاهیان احساس کردهاند که باید طوطیوار حرفهای دولت را تکرار کنند و
همکاران
شان
را لو دهند، و حتی برای به زندان انداختن آنها فعالیت کنند، صرفاً برای این
که شغل خود را حفظ کنند. اما مرزهایی وجود دارد که حتی مطیع
ترین دانشگاهیان هم آنها را زیر پا نخواهند گذاشت.◄
رهایش
و دشمنان اش
چالشهای پیشاروی امر رهایی
شیدان وثیق
«رهایی»
یا «رهایش» نام و نشان مبارزهای است که امروزه باید در پیشگیریم. این
مفهوم را ما به جای مقولهء «چپ» که دیگر ناشناس و تُهی از معنا شده است به
کار میبَریم. امر رهایی اما تنها یک آرمان، آرزو و هدف برای آیندهای
نامعلوم نیست بلکه پیکاری است که از هم اکنون و در هر جا باید انجام پذیرد.
رهایش، چون نظریه و عمل، در نفی سوسیالیسمهای تا کنونی، شکل زندگی و گونه
فعالیتِ دیگری را پی میگیرد.◄
|
«حس نسبت» و رابطهء آن با «توسعه»
محسن رنانی
عقلانیت،
علم، فلسفه، و مهمتر از همه، سنت گفتوگو و نقد، کارکرد اصلیشان تصحیح
«حس نسبتِ»» جوامع است. روشنفکران، مهمترین درمانگران بیماری حس نسبت در
جوامع هستند. عصر روشنگری در اروپا کار اصلیاش اصلاح حس نسبت معیوبی بود
که طی هفتصد سال تسلط کلیسا، در اروپا شکل گرفته بود. اصولاً تفاوت عصر
مدرن و اعصار ماقبل آن همین است که در عصر مدرن، راه برای اصلاح مستمر «حس
نسبت»باز میشود. اینکه ماکس وبر میگوید کار مدرنیته افسونزدایی است،
معنی افسونزدایی همین اصلاح «حس نسبت» است.◄
اهمّیتِ زمان در پیشرفتِ ایران
محمود سریعالقلم
عادتِ
به درآمدِ حاصل از نفت و گاز به زودی با مشکلِ کاهش تقاضای جهانی برای
سوختهای فسیلی رو به رو خواهد شد. بهداشت، آموزش، محیط زیست، مسکن، نهاد
خانواده، آرامش درونی، راستگویی، صداقت، جلوگیری از فرسایش آب، خاک و جنگل،
امنیت ملی، احترام بینالمللی، مهاجرت صفر، مقبولیت و وفاداری به کشور و
فرهنگ، همه عمدتاً تابع امکانات، درآمد، مازاد و رشد اقتصادی است. زمان و
سرعتِ تحولات علیه ماست. هیچ کشوری بدون بینالمللی شدن اندیشه و عملکرد
نخبگان سیاسی آن نتوانسته است پیشرفت کند.◄
کوشش برای به عقب کشاندن جامعه
و ماهيت اصلی مخالفت با آن
سام قندچی
خروج
میلیون
ها
نفر از ایران که نمی
خواهند به شکلی
که حکومت اسلامی می طلبد زندگی کنند نه
بخاطر نبودن کار
يا مسائل قوميتی
بلکه بخاطر آن است که نمی
خواهند تحمیل بازگشت به قرون وسطی را بپذیرند.
به عبارت دیگر،
"جدائی
طلبان
اصلی»
ایرانیان مقیم خارج
اند که طلب شان جدائی از اين رژيم است و نه از ايران. آنها
کسانی
هستند که
سال
هاست بخاطر مخالفت
شان
با رژیم ایران از امکانات دنیای گلوبال استفاده کرده و جدا شده اند.
◄
استقبال از کتاب تئوريسين نازيسم در ايران!
علیمحمد اسکندریجو
حیرت
آور است: در سال هائی که کتاب و کتابخوانی در سرزمین ما به احتضار افتاده،
کتاب «الهیات سیاسیِ» کارل اشمیت در تیراژ ده هزار جلدی منتشر میشود و
دریغ از نقد و تذکر خبرگان در اين مورد که آثار تئوریسین نازیسم آلمانی،
آن هم با چنین تیراژی، در ایران به چه کار می آید؟.. شگفتا! استقبال
هولناک از الهیات سیاسی کارل اشمیت در ایران نشان میدهد که آنچه ما تا
کنون به آن نیاندیشیده ایم، اين آلمانی قبلا به آن اندیشیده است.◄
پیروزی تلخ دموکرات های امريکا
سرژ حلیمی
برگردان شهباز نخعی
معرفی
نخستین گزینه های آقای جوزف بایدن برای سمت های کلیدی دولت خود (سیاست
خارجی، امور مالی، محیط زیست) می تواند موجب یأس کسانی شود که به انجام
تغییرات ژرف در واشنگتن امید داشتند. این در حالی است که حتی سیاستی معتدل
هم به سد حزب جمهوری خواهی برخورد می کند که چنان که انتظار می رفت شکست
فاحش نخورده است.◄
شبحی که در ایران در گشت و گذار است
دکتر رامین احمدی
مشکل
میراث انقلاب پنجاه و هفا تنها مستولی شدن خمینی و آخوندها بر حیات سیاسی و
اقتصادی کشور نیست بلکه تاثیری ست که بر درک جمعی روشنفکران ما از انقلاب و
رهبری آن گذاشته است. در این حافظهء آسیب دیده و پریشان جمعی تصویری از یک
انقلاب فرسایشی حاکم است. انقلابی که در آن ماه ها مردم روزانه به خیابان
می آیند و قدم به قدم هیات حاکمه را به عقب نشینی وادار می کنند. رهبر
انقلاب نیز یک چهره کریزماتیک در خارج است که همه پشت سرش جمع شده اند و یا
گوش به فرمان اش نشسته اند. اما...◄
جام زهر اکبر!
اکبر کرمی
جنبش
جوانان پهناورترین، اصلاحی ترین و، همهنگام، رادیکال ترین جنبش مطالبهء
محور ایران امروز است؛ در این پویش، جوانان و نوجوانان اخلاقهای جنسی و
هنجارهای ارتباطی/ زیستی اسلامگراها و سنتگراها، یعنی محوریترین
هنجارهای هژمونیک اسلام سیاسی و جریانهای سنتی را به چالش گرفته اند و در
یک مقاومت مدنی پیگیر، موثر و همه جانبه، حقوق اجتماعی خود را میخواهند.
این جنبش هرچند گاهی با جنبشهای دیگر، از جمله جنبشهای سیاسی، زنان،
کارگران، دانشجویان، و حتا جنبشهای دینی و قومی، همپوشانی و همسویی
آشکار دارد، اما با هیچ یک یگانه و همداستان نیست.◄
گفتگو با: محمد مهدی خرمی
بگذارید
با مثالی شروع کنیم: ماجرای کشتار زندانیان سیاسی در تابستان شصت و هفت را
همه به خاطر دارند. در آن تابستان خمینی فتوایی صادر کرد که به موجب آن
زندانیان سیاسیای که همچنان «بر سر موضع» بودند باید در اسرع وقت اعدام
میشدند. در تاریخ معاصر ایران چنین کشتار وحشیانهای بیسابقه بود. چه
مورخ باشید، چه ادیب، چه جامعهشناس، از هر نظر که به این واقعه نگاه کنید
شکی نیست که این واقعه باید موضوع بررسی دهها و بلکه صدها کنفرانس و
سمپوزیوم و غیره باشد. اما تا آنجا که اطلاع دارم چنین اتفاقی در هیچ یک از
مراکز ایرانشناسی دانشگاههای آمریکا یا کانادا نیفتاده است. چرا؟◄
|