تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 28 تا پنجشنبه 31 تیر 1400 - 19 تا 22 ژوئیه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

دو بیانیه همبستگی  با کارگران اعتصابی نفت:       بیانیه نویسندگان        بیانیهء روزنامه نگاران

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه

27 تیر 1400 - 18 ژوئیه 2021

موضوع نشست:

شالوده شکنی فرهنگی

و نقش آزاد فکری فلسفی و نقد دین

فایل تصویری     فایل صوتی

سخنران:

دکتر جلال ایجادی

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

لایحه ای در رد یک اتهام سرقت ادبی

مهدی گنجوی

زندگی ادبی عبدالحسین صنعتی‌زاده در زیر سایه یک اتهام ادبی گذشت، هرچند برخلاف‌ انتظار این اتهام پویایی ادبی او را از بین نبرد. اتهام این است که رمان‌های تاریخی صنعتی‌زاده، خاصه کل کتاب «دام‌گستران یا انتقام‌خواهان مزدک» یا بخش هایی از آن (جلد اول منتشر شده به سال ۱۲۹۹ در بمبئی، جلد دوم منتشر شده به سال ۱۳۰۴ در مطبعه مجلس در تهران)، نه به قلم خود او که به خامه‌ی میرزا آقاخان کرمانی است. در اوایل دهه اول قرن حاضر این اتهام به عبدالحسین صنعتی‌زاده وارد شد، و او در رد آن و به جهت اثبات توانایی نویسندگی خود به نگارش رمان‌های متعدد و نیز روزنامه‌نگاری اقدام کرد.

مژده!

حمیدرضا رحیمی

* العربیه: به گزارش خبرگزاری «مهر»، امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده هوافضای سپاه پاسداران ایران، از تشکیل دولت اسلامی توسط رئیسی، رئیس جمهوری جدید ایران سخن گفت و اظهار داشت: «همهء مردم امید دارند با تشکیل دولت جدید برای نخستین بار “دولت اسلامی” تشکیل و با استفاده از نیروهایی ولایی و خدمتگزار، گره از مشکلات مردم باز شود.»

* فدوی: این مطلب، با آن بخش از فرمایش حضرت امام(ل) که فرمود عجالتاً  "نسیمی از اسلام وزیده"! مطابقت دارد؛ حال فدوی بین شک دو و سه، همینطور ارّه به ماتحت مانده است و نمی داند که مراد برادر امیرعلی(ع) حاجی‌زاده از “دولت اسلامی”، آیا همان داعش خودمان است، یا از آن مترقی تر؟!

مشکل تفکر احمدی نژادی

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

هر پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

جنبش زنان ترکیه: مقاومت در برابر سنت و تفکر مردسالار

گفتگو با: سرپیل آچیکالین ارکورکماز

گزارش نیلوفر غلامی

ترکیه جنبش زنان قدرتمندی دارد و زنان فعال حقوق بشر مبارزات سراسری برای مقابله با خشونت علیه زنان را سامان داده و به تصویب قانون برابری جنسیتی کمک شایانی کرده‌اند. با این حال اکنون وضعیت حقوق زنان در ترکیه در مرحله حساسی قرار دارد و خشونت‌های جنسیتی، زن‌کشی و سواستفاده در حال افزایش است و با شیوع پاندمی کرونا به مراتب شدت نیز گرفته است. تصمیم دولت ترکیه برای خروج از «کنوانسیون استانبول» در ماه مارس گذشته مورد انتقاد شدید اتحادیه اروپا و مدافعان حقوق بشر قرار گرفت و به گفته آنان لغو این کنوانسیون شرایط را برای خشونت بیشتر جنسیتی و اجتماعی بر علیه زنان فراهم می‌کند.

سپاس بسیار از رژیم جمهوری اسلامی

ماهان ایرانی

صحبت های زیادی در مورد لزوم مشارکت گسترده در رسانه های بین المللی جهان برای رسوا نمودن رژیم و لابیست های آن شد. لابیست های رژیم بطور فعال بجای شرکت در مناظره و مصاحبه داخلی ترجیحا ماشین تبلیغات خود را در رسانه های بین المللی راه انداختند. البته برخی حرکات مانند کمپین زندگی نرمال و حضور کمرنگ برخی فعالان سیاسی را شاهد بودیم. اما اقدام نافرجام احمقانه رژیم و عوامل اطلاعاتی آن در ربودن مسیح علینژاد باعث شد تا روز گذشته کلیه رسانه های جهان به بازتاب این آدم ربایی کثیف بپردازند. شاید اگر کلیه فعالان سیاسی اپوزسیون تلاش می کردند در عرض یکسال به اندازه رسانه ای شدن این خبر و رسوایی رژیم نمی توانستند حضور موثری در مدیای بین المللی داشته باشند. اوضاع بقدری علیه رژیم پیش رفت که مسیح وقت خالی برای مصاحبه نداشت. بنابر این می خواستم همینجا سپاس فراوان خود را از رژیم کثیف جمهوری اسلامی اعلام کنم.(+)

عراق، نقطۀ تمرکز فشارها و منافع بین ایران و آمریکای بایدن

طلعت رمیح

عراق اکنون تحت تأثیر تغییرات پیش بینی شده در روابط دو کشور اشغالگر (ایران و ایالات متحده آمریکا) آماده می شود وارد مرحلۀ جدیدی از تنظیم و مدیریت درگیری های سیاسی داخلی شود. این آمادگی پس از آن است که در ایالات متحده اعلام شد رئیس جمهور جدید (جوزف بایدن) بر اساس فرمول مذاکره شامل برنامه موشک های بالستیک ایران و نقش پلید ایران در منطقه، قصد تغییر مسیر و بازگشت به توافق هسته ای با ایران را دارد. این تغییر و تفاوت با سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، نفوذ این دو اشغالگر و مناصب نمایندگی آنها و نقش نیروهای سیاسی و شبه نظامیان ایران را به روشی متفاوت با وضعیت در طول حالت درگیری در عراق طی چهار سالی که ترامپ در کاخ سفید بود، بازسازی خواهد کرد.

خشم‌گین از اختناق، ترسان از انقلاب!

آرمان امیری

از این پس نیز به نظر می‌رسد هیچ نیرو یا چهره سیاسی نمی‌تواند بدون روشن کردن نسبت خود با شکاف واقعی «براندازی» وارد گفتگو در سطوح پایین‌تر حول «روش‌ها» و موانع و خطرات باشد و طبیعتا نیز نمی‌تواند خود را در ردیف دموکراسی‌خواهان و حتی توسعه‌گرایان معرفی کند. هویت‌خواهی سیاسیون در مرزبندی با «براندازی» بی‌تردید در گوش جامعه فقط و فقط به یک معنا ترجمه خواهد شد: «دفاع از نظام حاکم و توجیه و تداوم وضع موجود».

فروپاشی شیرازه زندگی شهروندان

و هنگامه نقطهء جوش خشم جامعه

اقبال اقبالی

بحران سراسر جامعه شهروندی را درنوردیده و گوهر این بحران، چالش بقاء (چالش زندگی) اکثریت مطلق مردم در حکومت اسلامی است. خشم جامعه ایرانی از قبیله ای می باشد که نمی توان برای آن واژه ای انتخاب کرد که بیانگر چاه ویل جهالت، بیرحمی، رذالت، حقارت، فساد و خیانت آنها باشد. خشم درونی اکثریت جامعه جان به لب رسیده ایران از این دستگاه سیاسی – دینی، دیگر در درون سینه ها حبس پذیر نیست و بار دیگر نشانه های خیزش های شهروندی برای نفی نظام حاکم در چشم انداز قرار دارد.

فساد سازمان یافتهء خرید و فروش رأی

تصاویر خرید و فروش رأی در انتخابات شورای‌ شهر را می‌توان از دو جهت بررسی کرد. ابتدا به کاندید مورد نظر می‌پردازیم؛ فردی که، در خوشبینانه ‌ترین حالت ممکن، فرض می‌کنیم با هدف آبادانی و خدمت، در پی بدست آوردن یک کرسی در شورای ‌شهر است. اما آیا راه رسیدن به این هدف دادن رشوه است؟ آیا هدف وسیله را توجیه می‌کند؟ و آیا فردی که به ابتدایی ‌ترین قوانین مدنی پایبند نیست، می‌تواند بعنوان عضوی از شورای‌ شهر مثمرثمر باشد؟.. سوی دیگر این ماجرا هم البته شهروندانی هستند که با مبلغی کمتر از یک کیلو گوشت براحتی رأی خود را می‌فروشند.

روشنفکران و رضاشاه

احمد افرادی

چند و چون ِ نقش و حضور روشنفکران در قدرت گیری رضا خان و چهارچوب نظری برنامه‌های نوسازی او، از موضوعات مناقشه برانگیز تاریخ معاصر ایران است. با این وجود، در این واقعیت تردیدی نیست که برنامه‌ی نوسازی (مدرنیزاسیون) رضاخان (رضا شاه) از دل بگو و مگوهایی بیرون آمد که در محافل و مجامع روشنفکری آن سال‌ها جریان داشت. به عنوان نمونه می‌توان از «انجمن ایران جوان» نام برد. با اطمینان می‌توان گفت که برنامه‌ی نوسازی رضاشاه، عمدتاً، برگرفته از «مرامنامه‌ی انجمن ایران جوان» بود.

«مردم» کیست؟!

الاهه بقراط

مفهوم «مردم» در علوم سیاسی و اجتماعی و فلسفه همواره یک مفهوم انتزاعی بوده است! یک مفهوم کلی که از یکسو تمام بحث‌وجدل فلاسفه سیاسی بر سر اعتلا و ارتقاء زندگی آن و پاسخ به پرسش «آنچه باید باشد» بوده و از سوی دیگر تمام تلاش سیاست و سیاستمداران برای جلب آرای آن است. هراندازه «مردم» در نزد علوم سیاسی و فلاسفه، عام و انتزاعی است به همان اندازه نزد سیاست و سیاستمداران، خاص و واقعی است!