تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 - تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 4 تا یکشنبه 7 آذر 1400 - 25 تا 28 نوامبر 2021 باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! |
||||
◊
اين
نشريه
دوشنبه ها و
پنجشنبه ها
به
روز می شود
◊
سردبير:
اسماعيل نوری
علا
◄ ◊ Fax: 509-352-9630 ◊ iraniansdm.n@gmail.com |
فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد. |
|||
|
|
|||
ایران؛ سرزمینی که از هر نوع متخصص خالی میشود! مهاجرتِ نیروهای حرفهای از ایران اعم از استاد دانشگاه و مهندس و پزشک و پرستار و ورزشکار و کارگر ساختمانی بیشتر میشود. در سه ماهه تابستان امسال، بیش از هزار پزشک برای فعالیت در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی کردهاند. قبلا هر سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی حرفهای از نظام پرستاری میگرفتند اما اکنون سالانه بیش از ۱۵۰۰ پرستار مهاجرت میکنند. سرنوشت ایران در حالی به دست افراد نالایق و ناکارآمد و «سهمیهای» افتاده و ایرانیان را به مهاجرت واداشته که فرزندان و وابستگان و برخی مدافعان همین نظام نیز در خارج کشور کار و زندگی میکنند!◄
میل به رفتن از ایران هر روز بیشتر میشود! این روزها پس از سخنان اصغر فرهادی و جملاتی که او در نامهاش منتشر کرد و یک ویدئو از سخنان محسن رنانی، اقتصاددان، سبب شده تا بسیاری دربارهء یک اتفاق یعنی «مهاجرت» بنویسند و بگویند و با قلب و عقل این سؤال را از خود بپرسند... سؤالی که شاید با باور عمومی انطباق بیشتری داشته باشد این بود: «در چه زمینههایی وضعیت ایران در مقایسه با میانگین جهانی بسیار بد است؟»◄ * بگذارید مردم نفس بکشند! مگر با سخنرانی کشور درست می شود!؟ مگر با ادعا پیشرفتی حاصل می شود!؟ حتی اگر تمام ثروت دنیا دستتان باشد اتفاقی نمیافتد. مگر تا الان ثروت کمی دست دولت بوده است؟ چه اتفاقی افتاده است؟ دائما آمار فسادها و سوء استفاده ها بالا رفته است و البته این مشکل کل دنیاست! * آنچه که ملاحظه کردید، فرمایشات مخبط الاسلام والمسلمین احمدی نژاد بود. فدوی چیزی برای افزودن به آن ندارد؛ زیرا آنچه که پروین اعتصامی نازنین در مورد برادر احمدی نژاد فرموده، و در پی نقل می شود، هنوز و همچنان، شدیداً معتبر است: سیر یکروز طعنه زد به پیاز / که تو مسکین چقدر بدبویی...◄ ◄آرشيو پادکست ها - دوره اول◄ / دوره های دوم وسوم ◄ بحث ما این نیست که مذهب آزاد نباشد و یا مذهبی ها آزاد نباشند. بحث این هست که ما هم به اندازهء آنها آزاد باشیم. بطور نمونه، ببینید از همین جنبش «اکس مسلم» و یا «تلویزیون اکس مسلم» با تلاش دوستان مان، میلاد رسایی منش و عطیه نیک نفس، در همین حدی که کارشان و امکانات شان اجازه داده چه استقبالی شده. حالا این را ضرب کنیم در فردای سرنگونی رژیم و مدیای آزاد و میلیونی و سراسری و رسمی. بنابراین جواب اینها از یک طرف علم و دانش است در مقابل خرافات و جهل و مذهب، و از طرفی آزادی بدون قید و شرط همهء باورها و آزادی نقد همهء آنها.◄
از دموکراسی نباید هراس داشت. ما اکنون در وضعیت تاریخی خوبی زندگی می کنیم که نیروهای سیاسی مختلفی در صحنهء سیاسی ایران هستند که به خواست های اجتماعی خود آگاهند، واقعیتی که حتی در روسیهء امروز حقیقت ندارد و جای نیروهای سیاسی را جریانات مافیایی پر کرده است. آیا در ایران بعد از فروپاشی چنین وضعیتی می تواند بوجود آید که خطرناک است؟ بله ولی اپوزیسیون ایران دست کم بطور جدی از زمان مشروطیت تاریخ طولانی دارد. .. سیاست و رهبری سیاسی، بویژه در منطقهء خاورمیانه بازی با آتش است و اگر دقت لازم را نداشته باشیم، آزمایشگاه شیمی نیست که بتوانیم تحربه ای را دوباره تکرار کنیم؛ چرا که ملتی نابود می شود، هر اندازه هم نیت خیر داشته باشیم!◄ |
دلیل اصلی خشونت هایی که زنان ایران گرفتارش هستند (به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان) این مطلبی ست که من سال گذشته در ارتباط با روز خشونت علیه زنان نوشته و منتشر کرده ام. دوست دارم آن را امسال نیز، دوباره، منتشر کنم - برای آن هایی که آن را نخوانده اند. زیرا هر چه فکر می کنم خشونتی افسار گسیخته تر و بدتر از آن چه در این مطلب آمده نسبت به زنان نمی شناسم. آن چه اخیرا بر سر زنان افغانستان آمده و زندگی شان را ظرف چند ماه زیر و رو کرده نشان روشنی بر این مدعاست.◄
اعتراضات کف رودخانه ای، در امتداد اعتراضات خیابانی تصاویر و گزارشات انتشار یافته در شبکه های اجتماعی از اعتراضات روز جمعه در شهر اصفهان نشان میدهد که اعتراضات کشاورزان خشمگین اصفهان مورد حمایت سایر شهروندان اصفهانی قرار گرفته است و موج اعتراضی جدیدی در این کلان شهر کشورمان در جریان است. اکنون روزهائی از آغاز اعتراضاتی می گذرد که گویای آنند که حاکمان اسلامی در کشورمان روی بشکه باروت نشسته اند. انفجاری بزرگ در پیش است که حاکمان نمی دانند کی و از کجا آغاز خواهد شد.◄
اکنون آنچه ماه ها است در اصفهان و در اعتراضات علیه مدیریت آب رخ می دهد را نمی توان انکار کرد، نمی توان آن را به خشونت متهم کرد، نمی توان آن را حاصل توطئه خارجی دانست، نمی توان آن را نتیجه تحریک مخالفان یا معارضان دانست و به سخن دیگر نمی توان اصالت آن را نفی کرد. پدیده ای که امروز در بستر خشک زاینده رود برآمده تبار و گذشته ای دارد که نمی توان آن را نادیده گرفت. این کنش جمعی چیزی نیست جز یک جنبش تمام عیار اجتماعی.◄
در فرآیند قیام آبان چه آموختم؟ اعتراضات ۱۳۹۸ ایران، یا آبان خونین، مجموعهء اعتراضات مردمی و ضد حکومتی در سراسر ایران بود... این اعتراضات که عمدتاً در محلات کارگری و فقیرنشین شهری متمرکز و در ابتدا نسبتاً مسالمت آمیز بود، به تدریج به یک قیام و شورش علیه رژیم حاکم تبدیل شد اما آنچه از مشاهدات و دیدههای خود در خیابان و خبرهای حاصله، با توجه به موازنه حاکم در رژیم، آموختم در قلمرو سیاست و بهطور مشخص در رویاروئی با رژیم جنایتکار، وقتی آزادی هدف میشود، وضعیت مناسب تحقق مییابد.◄
گذار از جمهوری اسلامی - چگونه؟ این روزها بحث گذار قهرپرهیز از نظام جمهوری اسلامی به نظامی دموکراتیک و سکولار به طور وسیع مطرح است. به نظر شما چگونه میتوان از جمهوری اسلامی گذار کرد و به نظامی سکولار، دموکرات و روادار رسید؟ (خواهش میکنم پیش از اندیشیدن به این پرسش و فرمولبندی نظر خود، بقیه مقاله را نخوانید. این مشکل بزرگ همهء ماست و همه ما باید در باره آن فکر کنیم.)◄
از «روشنفکر- شهروند» تا «شهروند- روشنفکر»کیقباد یزدانیدر شرایطی که تودهی مردم در برابر حکومتهای مقتدر و اقتدارگرا که به انواع اندیشکدهها و اتاق فکرها مجهزند و توان خریدن انواع فناوریهای نوین و کارشناسان در هر حوزهای را دارند، خلع سلاحاند، نیاز به روشنفکران کارشناس و کارشناسان روشنفکرِ مستقل و مردمی بیش از پیش احساس میشود. بهبیان دیگر میتوان گفت که روشنفکران و کارشناسانِ مستقل و مردمی اتاقِ فکر تودههای مردماند. روشنفکران و کارشناسانِ مستقل و مردمی با روشن کردن سرشت و ساختار قدرت، برداشتن نقاب از روابط و باورهای ایدئولوژیک و پسزدنِ آگاهیِ دروغینی که دستگاههای ایدئولوژیک طبقهی حاکم برای فریب و ناآگاه نگاهداشتن مردم برمی سازند، مردم را در تلاش و مبارزه برای آزادی و رهایی یاری میدهند.◄
پس از پایان رسمی یک دادگاه نمادین! موج انتقادات به سوی برخی از برگزارکنندگان این دادگاه سرازیر شده است. منتقدان نمیتوانند بین ادعای دفاع از حقوق بشر و تنگنظریهای سیاسی و سازمانی و یک بام و دو هوای برخی «فعالان مدنی» ارتباط منطقی و عقلانی برقرار کنند! به ویژه آنکه هراندازه آن سرود «سازمانی» یادآور «یک سازمان» است، اما پرچم شیروخورشید، نماد ملی و فراگیر و تاریخی و فرهنگی همه ایرانیان است! حالا اگر گروهی و سازمانی مانند جمهوری اسلامی با شیروخورشید و نمادهای فرهنگی و تاریخی دشمنی دارد، مشکل سیاسی- ایدئولوژیک آنهاست!◄
مزایا و معایب دادگاه بینالمللی مردمی آبان در ۱۱ می ۱۹۶۷ یک دادگاه جهانی به ابتکار و ریاست «برتراند راسل»، فیلسوف و ریاضیدان انگلیسی، در شهر استکهلم سوئد، برای محاکمه مقامات دولت آمریکا در جنگ با ویتنام، تشکیل شد. از آن پس بارها از این ابتکار راسل استفاده شد و دادگاههای مردمی بسیاری از این دست تشکیل شد. رأی این دادگاهها جنبه نمادین دارد... «دادگاه بین المللی مردمی آبان» یکی از اینگونه دادگاه ها است که در روزهای ۱۹ الی ۲۴ آبان ۱۴۰۰ در لندن از سوی سه سازمان «عدالت برای ایرانیان»، «حقوق بشر ایران» و «با هم علیه اعدام» سازماندهی شد برگزار شد؛ دادگاهی که علاوه بر موافقان، متأسفانه، مخالفان و حواشی فراوانی نیز بهمراه داشت.◄
پیشگفتار هفتهنامهء تجارت فردا: ابوالحسن بنیصدر، از طیف مصدقیهایی بود که بعد از کودتای ۲۸ مرداد، به اروپا مهاجرت کردند و بعد از انقلاب، در دولت موقت به وزارت اقتصاد و دارایی رسید. او که مدعی نظریه پردازی اقتصادی بود، سوسیالیستی بود که اندیشههای اقتصادی دولتمدار اش را رنگ و لعاب اسلامی بخشیده بود و همین نظریات تا بن دندان چپ، بنیان بسیاری از قوانین اساسی جمهوری اسلامی شد. ◄ |