تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 18 تا یکشنبه 21 آذر 1400 -   9 تا 12 دسامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

 

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبهء پیش رو

21 آذر 1400 - 12 دسامبر 2021

موضوع نشست:

آشنائی با اندیشکدهء آوای آزادی

سخنران:

بیژن کیان - دبیرکل اندیشکده

مدير جلسه: شهرام عباسپور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

آیا مدرس موافق ادغام دین و دولت بود؟

احمد زیدآبادی

عموم ایرانیان مرحوم مدرس را با یک جمله می‌شناسند: «سیاست ما عین دیانت ماست، دیانت ما عین سیاست ماست»، بدون آنکه زمینه و شرایط بیان این جمله در نظر گرفته شود. دستگاه‌های تبلیغات رسمی در حکومت اسلامی کلام مدرس را به دفاع او از «ادغام دین و دولت» و یا به تعبیری «ضرورت تبدیل ماشین دولت به اجرای احکام شریعت» تأویل می‌کنند، حال آنکه این ادعا در نظام فکری مدرس نمی‌گنجد.

از بغداد تا وین!

حمیدرضا رحیمی

* به گزارش رسانه های مُعاند (دژمن- م)، چهل دزد "وین" (چهل دزد بغداد سابق- م)، بمنظور کوبیدن مشت های پیاپی و البته محکم به فک استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، لعنة الله علیهم اجمعین، دسته جمعی به هتل چندین ستاره ای در عتبات عالیات وین(ع- س - ص- عج) پناهنده شده و حاضر به

* امیرعبداللهیان گفت: «ما برای اینکه جدیت خود را در مذاکره نشان دهیم، حتی در حالی که همه هیئت ها به پایتخت‌هایشان بازگشتند، دستورالعمل ما این بود که رئیس تیم مذاکره کننده به همراه یک یا دو نفر برای مذاکره برگردند اما تیم کارشناسان ارشد ما در وین حضور داشته باشند!»

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

جوان سازی جمعیت، معامله با جسم زن

شراره رضائی

مصوبه “جوانی جمعیت” مجلس به تایید شورای نگهبان رسید و قانوناً تصویب شد. هدف این قانون، افزایش  و جوان سازی جمعیت ایران است. تلاش حکومت برای “نجات جامعه” و عبور از بحران سالمند شدن، با تصویب  قوانین  قرون وسطایی بر ویرانه های جامعه ی فقرزده پایه ریزی شده و بر روی خانواده های کارگری و طبقه ی پایین جامعه سرمایه گذاری شده است. در این قانون، تنها چیزی که اهمیتی ندارد “زن” است. خواست و اراده و آمادگی روانی و احساسی “زن” است که به هیچ انگاشته شده است.

هیاکل ِ ناتوان

دانیال آزرده

چرا شب اینگونه خونین است؟ // مردگان ِ تیر باران شده کجا خفته اند؟ // باران ِ سُرخ ِ ریه های شهر / لخته لخته می شود بر سنگفرش ها. // ما در سکوتی عمیق / سق زنان ِ تکه نانی پوسیده ایم و ُ / در قفسی پُر از تراکم ِ خفگی / با زور و چرکابه ای از شرم و اسهال / تنفس می کنیم.

تقدم ایدئولوژی بر حقیقت

درباره شهادت‌ اعضای سازمان مجاهدین در دادگاه آلبانی

فرهاد مرادی

در جریان بازپرسی‌های دادستان‌ها و وکلای مشاور از اختلال‌های جسمی و روحی‌شان و مسیری که برای درمان طی کرده‌اند می‌پرسند. زمانی که این پرسش از شاهدهای آلبانی مطرح شد، پاسخ دادند اگرچه تحتِ تأثیر شکنجه جسم و جانی آسیب دیده‌اند اما شفای آلام‌شان را نه از طریق درمان‌های پزشکی بلکه با پیوستن به سازمان متبوع‌شان به دست آورده‌اند. محتوایِ سخن‌شان به صورتی آشکار از نگاهی ضد علمی برمی‌خیزد. این نگاه، نگاه غالب بر شهادت‌های اعضا و هوادارهای فعلی سازمان مجاهدین است – رهبری این سازمان قصد قربانی کردن حقیقت به پای منافع ایدئولوژیک و سیاسی خویش را دارد.

باز هم عالیجناب با عبای شکلاتی؟

پرویز رئوفی

چرا باز هم عالیجناب با عبای شکلاتی به میدان آمده؟ چرا ورود این عصای زیر بغل لازم شده؟ زمین زیر پای حکومت سست شده و حقانیت اش حتی برای نزدیکان و حامیان اش  شدیدأ زیر سئوال رفته. و لذا حراف بزرگ، فیلسوف شهیر، و مبدع گفتگوی تمدن ها را به میدان فراخوانده اند. محمد خاتمی، طی سخنانی که در هفتمین کنگرهء «حزب اتحاد ملت ایران اسلامی» ایراد کرده، پس از بمیان کشیدن پای خدا و علی و قسط اسلامی و حرافی هایی دربارهء حساسیت وضعیت و لزوم گفتگو (البته بین گروه های خودی که ربطی به ملت ندارد)، مرتکب دو فریبکاری زیرکانه شده است...

نقدی بر ایدهء «اصلاحات ساختاری»

آرمان امیری

شاید تنها پاسخ درخور به اظهاراتی که به اسم «تحلیل‌های واقع‌بینانه از وضعیت قوای سیاسی» روانه می‌کنند آن باشد که دعوت کنیم تشریف بیاورید، به اتفاق یک قدمی در خیابان‌های شهر بزنیم؛ ایده توسل مجدد به فقهای معمم را برای نجات ملت کف خیابان مطرح کنید و نتیجه را ملموس و عینی دریافت کنید... شما را به هرآنچه مقدس می‌دانید بس کنید؛ ملتی را به چنین خفتی کشاندید، دیگر از خیر نمک پاشیدن به زخم‌هایش دست بردارید. بلیّه‌ی شوم این حکومت جهل و جنایت و ارتجاع را که بر ما حاکم کردید، اگر قصد و اراده‌ای برای هیهات و تبری ندارید و اگر کمکی برای جبران مافات از دست‌تان بر نمی‌آید، دست کم غوز بالاغوز نشوید و اجازه بدهید نسل‌های جدید خودشان برای بازسازی این ویرانه‌سرایی که به میراث گذاشته‌اید فکری کنند.

چرا ایرانی‌ها نمی‌توانند باهم یک سیستم بنا کنند؟

محمود سریع‌القلم

به نظر می‌رسد مهم‌ترین موضوع در برابر ما ایرانی‌ها این است که: چگونه یک سیستم (و بخصوص یک سیستم اقتصادی) بسازیم؟ در باطن این سوال، سوال مهمتری در انتظار ماست: چگونه بین‌المللی بشویم تا معقول، قاعده‌مند، رقابتی و دانش محور عمل کنیم؟ در چنین شرایطی جامعه بشدت رشد می‌کند و برای دولت و حکومت سرمایه‌ای سیاسی و اقتصادی می‌شود. تخصصی‌شدن و بین‌المللی شدن دو مزیتِ تعیین کننده نیز به همراه دارند: یک بار برای همیشه نفوذ خارجی در ایران با بارور سازی جامعه و اقتصاد آن، به تدریج به تعطیلی کشانده می‌شود و دوم، همانند کرۀ جنوبی، افراد به کشور تعلقِ عمیق پیدا می‌کنند.

اصفهان، نصف جهان، و چالش اکولوژیکی آب

جلال ایجادی

کشاورزان و شهروندان اصفهان برای آب و زندگی در آبان ماه 1400 خورشیدی به اعتراض گسترده دست زدند. آنها خواهان بازگشت آب به زاینده رود شدند ولی رژيم اسلامی یکبار دیگر به خشونت دست زد و زاینده رود بی آب را خونین کرد. مبارزهء زیست محیطی به فصل بزرگی در مبارزهء عمومی ایرانیان تبدیل شده است. مبارزه برای نجات دریاچهء ارومیه، مبارزه برای آب در خوزستان، و امروز مبارزه برای بازگرداندن آب به زاینده رود، نشان دهندهأ یک تحول بزرگ در مضمون خواست ها و مبارزه دمکراتیک در ایران است. چالش اکولوژیکی و دشمنان محیط زیست در ایران، یک مسئله اساسی است.

رقابت علی خامنه ای با آقا محمدخان قاجار

بهروز سورن

رژيم اسلامی امروزه در برابر زنجیره ای از بحران های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بین المللی قرار گرفته است و تنها با توسل به سرکوب وحشیانه می تواند انقلابی اجتماعی را به تأخیر بیاندازد. مقامات رژيم اسلامی نیز این مهم را دریافته اند. فاز عقب نشینی رژیم در برابر خواست ها و مطالبات مردمی جنبش های جاری در پیش است. آنها بخوبی دریافته اند که عقب نشینی در برابر این خواست ها آغاز جنبش های روحیه یافتهء دیگری خواهد بود.

ورشکستگی توهمات ایدئولوژیک خامنه‌ای

م. روغنی

آنچه مسلم است اینکه علی خامنه‌ای، با توجه به ورشکستگی توهمات ایدئولوژیک اش در دولت رئیسی، عضو هیات مرگ، به انتصاب وزرا و استانداران از میان سپاهیان، با هدف رویارویی با خیزش‌های آینده روی آورده است که آتش زدن چادرهای کشاورزان اصفهانی در بستر رودخانهء خشک زاینده‌رود و سرکوب اعتراض‌های مدنی آنان شاهد این مدعاست. مشکل اصلی بنیادگرایی اسلامی و توهمات آرمانی خامنه‌ای است و سرکوب تنها به بطور موقت می‌تواند استبداد دینی را از سقوط حتمی نجات دهد.

جمهوریِ «خطای ترکیب»!

محسن رنانی

نظام حکمرانی ما بیش از آن که «جمهوری»‌ یا «اسلامی» باشد، یک «نظام خطای ترکیب»‌ است... حاصل مجموعهء سیاست‌های از نوع «خطای ترکیب»، که در این چهار دهه در ایران اجرا شده، این است که جایگاه ایران در جهان، هم از نظر وسعت سرزمینی و هم از نظر حجم جمعیت، در رتبه هجدهم قرار دارد و قاعدتا باید در سایر حوزه‌ها رتبه‌اش نزدیک به این موقعیت باشد، اکنون در موقعیت خود قرار ندارد.

خشونت علیه زنان

در نگاه قانون‌گذاران حکومت اسلامی

خشونت علیه یک زن در قاموس رژیم اسلامی برابر با «کتک زدن» است و قضاتی که کوچک‌ترین اطلاعی از انواع و اشکال خشونت علیه زنان ندارند این حق را دارند که برای آینده و زندگی یک زن تصمیم‌گیری نمایند و حکم صادر کند. اما، در واقعیت، خشونت علیه زنان به انواع «فیزیکی، جنسی، روانی، عاطفی، مالی و کلامی» تقسیم‌بندی می‌شود. طبق آمار، زنان ایرانی به طور متوسط در زندگی خود مورد انواع خشونت قرار گرفته‌اند.