باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد. ********************* سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی ********************* |
|||||
|
|
|||||
امپریالیسم جنگ طلب پوتین و دلهرهء جنگ اتمی ولادیمیر پوتین، به یک کشور مستقل حمله و آن را اشغال کرده است، وجهان را به سلاح اتمی تهدید می کند و بطور ضمنی امکان وقوع یک تراژدی هولناک، جنگ سوم اتمی را به نمایش می گذارد. او، با تجاوز به اوکراین، در برابر اعتراض جهان قرار گرفته است، و از این پس بی اعتباری سیاسی اش آغاز گشته و او امروز به سوی شکستی تاریخی پیش میرود. شاید شهر کیف سقوط کند ولی پوتین جنگ را خواهد باخت و اگر تاریخ پیچیده تر و دردناک تر عمل نکند، او یک روز با افتضاح از این کشور بیرون خواهد افتاد.◄
پخش اول، از تلويزیون ايران فردا: پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا◄
ضد انقلاب از طرح صیانت حمایت کند! فدوی گاه سر از کار ضدانقلاب در نمی آورد. فی المثل، همین طرح صیانت که بابت آن، بی هیچ دلیلی، گرد و خاک مبسوطی براه انداخته اند. آخر تا کی و چقدر برادران گرامی ما باید در مجازستان تاوان شیطنت های معاندین و زنادقه را بدهند؟ آیا، آنها نباید، پس از این همه خدمت در چهار دههء گذشته، از عملیات ایذائی ضدانقلاب مصون باشند؟ فلذا، از نظر فدوی، احوط آن است که معاندین لجبازی را کنار گذاشته به طرح خداپسندانه ی مذکور تمکین نمایند.◄
حسین رونقی، مجلسیان و صیانت اینترنت چند روز پیش در اینترنت خبر ربوده شدن دوست عزیز آقای حسین_رونقی ملکی توسط مأموران امنیتی رژیم، منتشر شد! شخصاً آقای حسین رونقی را دوست خطاب می کنم نه به دلیل آشنایی شخصی که نداریم، بلکه به این دلیل که هرچه در همه ی این سالها منتشر کرده با فهم و درایت و دانشِ موضوع بوده، و این نگارنده او را رهبر خود تلقی می کنم هرچند خیلی از صاحب این قلم جوانتر است!◄
نگاهی به جنبش های اعتراضی اخیر ایران بررسی و تحلیل جنبش های اجتماعی چند سال اخیرایران، به مبحث مهمی درگفتگو های روشنفکران و فعالین سیاسی تبدیل شده است. در این نوشته کوتاه تلاش بر این است تا درک خود از مشخصات این جنبش ها را به خوانندگان ارائه دهم. در این مطلب، توجه بر اعتراضات اجتماعی مردم و اصطلاحا حرکت از پایین معطوف است و به مشارکت مردم در جنبش های سیاسی نظیر دوم خرداد و جنبش سبز پرداخته نمی شود. هدف این نوشته شناخت کنش و واکنش مردم و حاکمیت اسلامی است.◄
نگاهی به کتاب «تهران، بهمن 2600» اگر شاه بیمار و متزلزل نبود و انقلاب را سرکوب میکرد و خمینی به قدرت نمیرسید، اکنون در چه ایرانی زندگی میکردیم؟ امیرعلی بنی اسدی در رمانی با عنوان «تهران، بهمن ۲۶٠٠» تصوری از این موضوع را به دست داده است.◄
کتمان، تقیه و بهای سازش با استبداد در سال ۱۹۵۳، میلوش چسلاو میلوشِ شاعر، کتاب «ذهن اسیر» را منتشر کرد که مجموعهای از مقالات دربارهی زندگی درونی روشنفکرانی بود که زیر سلطهی یک نظام تمامیتخواهی زندگی میکنند. در این کتاب، او این تصور را که استبداد تفکر را در هم میشکند، به نقد کشید. او برعکس به این نتیجه رسید که رژیمهای غیرلیبرال میتوانند شهروندان خود را به پیچیدهترین حرکات آکروباتیک فکری بر انگیزند.◄ |
ما ایرانیان تجاوز پوتین به اوکراین را محکوم میکنیمنامه به ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراینعالیجناب ولودمیر زلنسکی، ریاست جمهوری محترم اوکراین: ما ایرانیان امضاء کنندگان ذیل این نامه، مراتب پشتیبانی کامل خود از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال و آزادی اوکراین را اعلام میکنیم. در این لحظات حساس و سرنوشتساز تاریخ، مردم ایران با مردم اوکراین همبستهاند. ما قویا تجاوز پوتین به کشور صلحآمیز و زیبای شما که با هدف احیای یک امپراتوری از میان رفته است را محکوم میکنیم.◄
رویای پوتین برای بازسازی امپراتوری روسیه همیشه بر این دروغ استوار شده بود که اوکراین کشوری واقعی نیست، اوکرایینیها ملتی واقعی نیستند و ساکنان کییف، خارکف و لویو مشتاق حکومت مسکواند. این ادعایی کاملا دروغ است- اوکراین کشوری با بیش از هزار سال تاریخ است و وقتی مسکو حتی روستا هم نبود، کییف کلانشهری مهم بود. اما خودکامهی روس آنقدر این دروغ را تکرار کرده که ظاهرا خودش هم باورش شده است.◄
بحث عمومی در مورد اوکراین تماماً در مورد «رویارویی» است. اما آیا می دانیم به کجا می رویم؟ من، در زندگیام، چهار جنگ را دیدهام که با شور و شوق فراوان و حمایت عمومی آغاز شد، اما نمیدانستیم آنها را چگونه پایان دهیم و عاقبت هم از سه تای آنها بهطور یکجانبه عقب نشینی کردیم. آزمون سیاست این است که کار چگونه به پایان می رسد، نه اینکه چگونه شروع می شود.◄
هنرمندان خودفروختهای که در روند تحریف تاریخ، از طریق ساختن سریال های سراپا دروغ، حکومت را همراهی میکنند «عادی سازان شر» نامیده میشوند. آنها چشم خود را بر واقعیتهای تلخ جامعه بسته، نان خود را در خون میزنند و از گوشت، پوست و خون ایرانیان ارتزاق میکنند. در این پروسه آنچه انتها ندارد، وقاحت حاکمان رژیم اسلامی و سازندگان خود فروختهء این آثار است.◄
به دنبال حقوق و دستاوردهای ۴۳ سال قبل! ایران شاید تنها کشوری در جهان باشد که شهروندان اش برای پیشرفت و زندگی بهتر در آینده، نگاهشان به حقوق و دستاوردهای گذشته است... در ۴۳ سال گذشته نه تنها هیچکدام از وعدههای سیاسی مخالفان نظام گذشته تحقق پیدا نکرده، بلکه دستاوردهای پیش از انقلاب نیز از دست رفت. در نتیجه ۴۳ سال پس از روی کار آمدن جمهوری اسلامی اقشار مختلف در اعتراضهای صنفی به دنبال خواستهایی هستند که بسیاری از آنها قبل از انقلاب ۵۷ واقعیت و حقوق بدیهی بودند.◄
رژیم پوتین، گرفتار در چنبرهء تناقضهای خود تهاجم روسیه به اوکراین در 24 فوریه 2022، جرقهی شعلهور شدن درگیری جدید و پرنوسانی را در اروپا زده است که پیآمدهای جهانی خواهد داشت. با این حال، سیاست روسیه برای بسیاری در غرب کماکان رازآمیز است، زیرا شخصیت رئیسجمهور ولادیمیر پوتین اغلب با رژیم و جامعهی روسیه یکسان گرفته میشود. گفتوگوی حاضر با ایلیا ماتویِف، پژوهشگر و آکادمیسین روس مقیم سن پترزبورگ را میخوانیم که در آن برخی تناقضها و تضادهای امروزین جامعهی روسیه و حکومت پوتین را نشان میدهد.◄
بازدارندگی امید و معجزهء زایش «هانا آرنت» به ناپدید شدن عناصر تمامیتخواهی از روی زمین امیدی ندارد. او هشدار میدهد که هر زمان که به نظر برسد امکان تسکین آلام اجتماعی، سیاسی و اقتصادی وجود ندارد راهحلهای تمامیت خواهانه ظاهر خواهند شد. اما یادگار او برای ما زایش است، یعنی امکان عمل در شرایط ناامیدی. همین امر بود که او را قادر ساخت تا چنان تجربهی پرتشویشی را به وقت فراغت مبدل کند.◄
جذب ناسیونالیسم ایرانی، راهی برای بقای نظام اسلامی؟ نظام اسلامی پیش از این نیز از گفتمان ناسیونالیستی بهره گرفته است. پس از انقلاب سال ۵۷ "امت اسلامی" برای نظام اسلامی از "ملت" و ایران و ایرانی مهمتر بود و سران نظام اسلامی به صراحت مخالفت خود را با میهنپرستی و میهن دوستی اعلام میکردند. در نخستین ماههای انقلاب برخی روحانیون مهم از کم کردن تعطیلات نوروزی، جایگزین کردن عیدهای اسلامی به جای عید نوروز و حتا از تغییر تقویم شمسی به قمری سخن گفتند اما با واکنش منفی بسیار مواجه شدند.◄
(با تکیه بر مورد آیتاللهزاده ای مارکسیست) دبیر اولِ حزب تودهء ایران، نورالدین کیانوری، نوهء پسریِ شیخ فضلالله نوری بود. وی بهطورِ رسمی در مناظرههای تلویزیونی سالِ ۱۳۶۰ بعنوانِ یک مارکسیست شرکت کرده بود و در تمام دوران زندان نیز، برخلافِ اکثرِ رهبران حزب، چون احسان طبری، به اسلام تظاهر نکرده بود. اگر هیئتِ مرگ برای اثباتِ ارتدادِ دیگران آن همه زمینه سازی و دروغ و دغل فراهم کرد، در موردِ کیانوری نیاز به اثباتِ هیچ کدام از آن موارد نداشت. اینهمه آوردم تا به حرف اصلیام برسم: دلیل اعدام نشدن نورالدین کیانوری مطلقاً سیاسی بوده؛ همانگونه که جور کردن بهانه برای تصفیهء سیاسیِ چپها سیاسی بود.◄
اسلام و فرانسه؛ از فرشته تا هیولا تنها چند هفته پس از پیام امیرعلایی درباره «صلح و محبت» حکمرانان جدید تهران با اعزام یک جوخه مرگ به پاریس، توانستند دریابان شهریار شفیق را به قتل برسانند. پس از آن، پیام «صلح و محبت» با ترور ۱۷ شخصیت ایرانی دیگر در پاریس ادامه یافت. اما این پیام «صلح و محبت» به ایرانیان تبعیدی محدود نمیشد. جوخههای ترور خمینی با انفجار ایستگاه راهآهن زیرزمینی سنمیشل، با آتش زدن رستوران یهودی در مرکز پاریس، با کشتن دو پلیس فرانسوی و بیش از ۳۰ عملیات تروریستی دیگر، انفجار معنویت فوکو را از خیابانهای تهران به خیابانهای پایتخت فرانسه رساندند.◄ |