باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
|
|||||
سیسمونیگیت و چند یادآوریاحمد پورمندیواکنشهای عصبی و دور از منطق، بیانگر آن است که آقایان کنترل اعصاب خود را از دست دادهاند و به سیم آخر زدهاند. این شواهد، در شرایطی که جنبشهای مطالباتی بار دیگر اوج نیرومندی گرفتهاند و حکومت به سیاست خارجی ویرانگر خود همچنان ادامه میدهد، نشان میدهند که اولا- شرایط برای تشدید مبارزات اجتماعی بیش از هر زمانی مساعدتر شدهاند و ثانیا- تداوم اینگونه جنبشها و برملا کردن رسوائیهای سران حکومت، به تشدید درگیریها در حکومت و از کار افتادن ماشین سرکوب منجر خواهد شد. ◄
* ابراهیم رئیسی: حوزهء علمیهء قم برای مشکلات کشور راهکار ارائه دهد. * فدوی در پاسخ عرض می کند که: والله برادر حجت الاعدام، بقول سید قاسم (مش قاسم سابق ـ م) دروغ چرا، تا اعدام آ آ آآ... فدوی حرفی ندارد لکن، بین خودمان باشد، حال که برادران در اعتکاف هستند عرض می کند که آن جای امضای تفاهمنامه با حوزهء جهلیه برای کاهش بلایای طبیعی، هنوز درد می کند فلذا یواشکی عرض می کند که: ما را بخیر تو امید نیست، شر مرسان!◄
سپاس و مرثیه ای کوتاه در سوگ پرویز قاضی سعید گزارش ها، نوشته ها و داستانهای او در روزنامه اطلاعات و مجله دختران و پسران آن زمان برای نسل من و نسل ماقبل و مابعد من جذابیت فراوانی داشت. به حق او یکی از پیشگامان دنیای رمان نویسی مدرن ایران بود و به عبارتی بعنوان "معلم عادت دادن به کتاب خواندن" بر گردن چند نسل حق دارد. زیرا در گرایش دادن نوجوانان و جوانان به کتاب و مجله خواندن پیشقراول و ممتاز بود. روانش شاد و یادش تا ابد جاودان باد و راهش مثل همیشه پر رهرو باد.֎ گفتگوی امروز نما با پرویز قاضی سعید◄
درد گذر از جهان پیشامدرن به جهان مدرن «نشر نو» رمان «درد نهفته» اثر اندرو میلر را به ترجمهء منوچهر بیگدلی خمسه منتشر کرده است. حاصل کار اثری خواندنی و ستودنی است؛ حاوی پرسشی اساسی دربارهء امر وجودی «درد». این رمان روایتی است از دوران طلوع علوم تجربی در اروپا در قرن هیجدهم، سرآغاز تفوق عقلانیت مدرن، دورانی که آدمی قادر میشود از دریچهای نوگشوده، به چشم اندازهای جدیدی بنگرد، در حالی که هنوز هستیاش در جهان پیشامدرن ادامه دارد.◄
اولین مواجهه با حجاب: از بهت و پذیرش تا درد و عادت این گزارش حاصل مصاحبه با چهارده نفر از این زنان است و دریچهای کوچک بهسوی موقعیت غیرعادیای که گویی برای همگان «عادی» شده است. از چهارده زنِ ۲۶ تا ۷۸ سالهای که با آنها مصاحبه کردم، دو نفرشان چادری هستند؛ یک نفر دیگر قبلاً چادر به سر میکرده است و حالا با حفظ اعتقاد به حجاب، فقط روسری به سر میکند؛ شش نفر از آنها قبلاً چادری بودهاند اما اکنون حجاب ندارند؛ یک نفر از این پنج نفر هنوز در برخی جمعهای خانوادگی روسری به سر میکند؛ پنج نفر دیگر نیز که از خانوادههای سکولار آمدهاند، چالشهایشان با حجاب از زمان ورود به جامعه شروع شده است.◄
چندی پیش از فرامرز سهدهی، شاعر جنوب، در یک گفتگو پرسیده بودند که کدام شعرش را مجوز چاپ ندادهاند که حسرتش را بخورد. سهدهی در پاسخ گفته بود: «شعری مثل مرگ بر میدانها»... او در جای دیگر همان مصاحبه میگوید: «در سرزمین من از لوبیا تا کلمه سیاسیاند. نان سیاسی ست. کالباس سیاسی ست. پیتزا سیاسی ست. لیوانِ آب سیاسی ست. گیسوان معشوقه، سیاسی ست. در سرزمین من از کفیشهی آبادان تا خیرآبادِ بهبهان سیاسیاند. در سرزمین من مرگ هم سیاسی ست.»◄
این مطلب بررسی کتاب «ایدهی سوسیالیسم: بهسوی یک بازسازی» است (نوشتهء آکسل هونت - ترجمهء انگلیسی جوزف گانال). اکسل هونت هدف کتاب ایدهی سوسیالیسم را تلاش برای بازسازی نظریهی سوسیالیستی و انطباق آن با شرایط امروزی اعلام میکند. هونت از فیلسوفهای نسل سوم مکتب فرانکفورت است و تا سال ۲۰۱۸ ریاست انستیتو تحقیقات اجتماعی فرانکفورت، پایگاه اصلی این مکتب و «تئوری انتقادی» را عهدهدار بود. هونت در دانشگاه کلمبیا نیویورک – که قبلاً در دوران سلطهء نازیها مقر موقت این انستیتو بود – نیز تدریس کرده است.◄ |
پوتین و اسلام؛ قهرمان یا دشمن؟ در جنوب بیروت، محلهای که زیر کنترل حزبالله لبنان قرار دارد، میتوانید یک تیشرت جالب بخرید؛ «تیشرت چهار جوانمرد» که چهار «قهرمان» خیالی اسلام را در کنار هم نشان میدهد: حسن نصرالله، بشار الاسد، قاسم سلیمانی و… ولادیمیر پوتین! اگر اهل تیشرت جمع کردن نیستید، میتوانید همین تصویر را روی بالشهای ابریشمی، قالیچههای پشمی، تابلوهای چوبی و سینیهای برنجی خریداری کنید.◄
چهرهء عریان پوتینیسمکاظم علمداریبرخی بر این باورند که پوتین با تهدید غرب با سلاح هستهای عقلاش را از دست داده است. اگرچه تاریخ نشان داده است که از دیکتاتورهای پارانویید هرنوع جنایتی بر میآید؛ اما حملهء نظامی پوتین به اوکراین و تهدید اتمی غرب چهرهء عریان پوتینیسم است که حول بازسازی امپراتوری روسیه، مقابله با لیبرال دمکراسی، همراه با پوپولیسم روسی، دیکتاتوری، و شخصیت محوری پوتین شکل و اوج گرفته است.◄
اصل اول علیه رژيم اسلامی: حفظ تمامیت ارضی ایران کاهش دادن احساس تعلق اجتماعی (که در طبیعت و سرشت انسان است) به تعلق ایدئولوژیک (اعم از دینی و غیردینی که ساخته و پرداختهء ذهن چند نفر است) با دفاع و ایستادگی آحاد جامعه، که اجتماع خود را در خطر میبینند، روبرو میشود. هرچه امنیت و رفاه و آزادی چنین جامعهای بیشتر تأمین شده باشد، این ایستادگی منسجمتر و همگراتر خواهد بود. از همین رو، رژيم اسلامی مهمترین عامل اختلال در انسجام و همبستگی ملی است؛ زیرا امنیت و رفاه و آزادی را از ایرانیان سلب کرده و زمینه را برای کشورهایی که به دلیل سیاستهای این رژیم دشمن ایران شدهاند و برای افراد و گروههای وابسته به آنها مساعد میکند.◄
اول ماه مه، روشنفکران چپ، و کارگران
(همراه با خاطراتی شخصی) روشنفکران چپ برای کمک به رشد آگاهی کارگران، و وقوف کل جامعه به حقوق اجتماعی خود، خیلی زحمت کشیده و از خود گذشتگی کرده اند، و روز اول ماه مه در واقع باید روز آنها نیز خوانده شود، اما امروز دیگر در جهان، طبقه یا قشرِ پیشرو، نه تنها دهقانان نیستند، بلکه کارگران هم بعنوان یک طبقه چنین جایگاهی ندارند؛ و خود کارگران آرزو می کنند فرزندان شان تکنولوژیست، دانشمند، دکتر و مهندس و کارآفرین شوند. دیدگاه های پیشرو در جهان امروز نیز دیگر نگرش چپ و کمونیستی نیست و گفتمان آینده نگری جای آن را گرفته است.◄
یا رَب، چقدَر فاصلهء دست و زبان است! در نگاهی با دور تُند به زیست ۴٣ سالهء سازمان ها و احزاب مدّعی سوسیالیسم، و در پیوند با کارگران و زحمتکشان، به سرعت به این نتیجه خواهیم رسید که آن ها از زمان تشکیل حزب کمونیست ایران تا کنون همیشه و در همه جا شعار “کارگران و زحمتکشان جهان متّحد شوید” را سر داده اند اما، به ضرس قاطع، هیچ یک از آن ها نه تنها با دیگر مدّعیان این عرصه نتوانسته اند به یک ائتلافِ ولو محدود و موقّت دست یابند، بلکه در انسنجام و اتّحاد درونی خود نیز فاقد قابلیّت های لازم بوده اند.◄ چرا اقتصاد برای ما اولویت نیست؟ دموکراسی یعنی «ما» و نه «من». ممکن است در کشوری حتی قانون اساسی دموکراتیک هم روی کاغذ نوشته شود ولی فرهنگ عمومی با share کردن بیگانه باشد؛ عراق از این نمونه است. مادامی که باور و فرهنگ share کردن در بخش آگاه و ناخودآگاه انسانها، رسوب نکند و نهادینه نشود، ممکن است حتی فردی دموکراسی درس دهد ولی سراپا «من» باشد. از این رو، رانندگی شهروندی که «ما» فکر میکند با دیگری که در «من» مستغرق شده است بسیار متفاوت است.◄
من جامعۀ امروز ایران را تحسین میکنم! من ایرانِ امروز را با ایران گذشته مقایسه میکنم. معیارهای من میزان عقلگرایی، فردگرایی، انسانگرایی، زندگیدوستی، جسمانیت باوری و آزادیخواهی است. یعنی چه؟ یعنی در جامعۀ ایرانی با سرعتی شگفتآور عقل، فرد، انسان، زندگی، جسمانیت و آزادی روزبهروز اهمیت بیشتری مییابد و چنین جامعهای تمام تلاش خود را میکند تا سیاست را مجبور کند بر پایۀ همین عناصر کشور را اداره کند ــ اگر زور این جامعه به سیاست نمیرسد و مجراهای طبیعیِ اعمال نفوذ جامعه بر سیاست تنگ یا مسدود شده است، بحث دیگری است و چیزی از کیفیت این جامعه نمیکاهد.◄
در باب رشد زداییکامران نیریمن با تمرکز بر کتاب تازهء «دفاع از رشدزدایی» مفهوم رشدزدایی را به اختصار مورد بحث و بررسی قرار خواهم داد... رشدزدایی لفظ مبهمی است که جریانهای مختلفی از آن استفاده میکنند؛ جریانهایی که از دههی 1960، زمانی که جنبش محیط زیستگرای معاصر به راه افتاد، ظهور کردهاند یا بهاینترتیب مورد بازنگری قرار گرفتهاند. اکثر این جنبشها بهعنوان سبزها شناخته میشوند، گرچه آنارشیستهای بومشناختی و سایرین را نیز در برمیگیرد. ابهام در معنای رشدزدایی مسئلهایست هم برای طرفداران و هم برای منتقدانش که گاهی اوقات آن را نادرست بازنمایی میکنند.◄
جنگ اوکراین؛ رویارویی لیبرالیسم، اقتدارگرایی و رئالیسم واقعیت آن است که تجاوز نظامی روسیه به اوکراین پدیدهای پیچیده و چند علیتی است که در آن عوامل متعددی موثر بودهاند. دستهای از این عوامل بنیادی هستند و نقش ساختار اقتصادی، سیاسی و نظام حکمرانی روسیه را در شعلهور شدن این جنگ نشان میدهند. دسته دوم عواملی هستند که مانند چاشنی و یا کاتالیزور، با زدن تلنگر نهایی، عوامل ساختاری را فعال میسازند. عامل اشتباه سیاست خارجی آمریکا را میتوان از جمله این عوامل دانست.◄
مهاجرت بهدلیل بنبستهای اقتصادی و سیاسی دیگر در بین جمعهای دوستانه، کم نیستند جوانهایی که عزم خود را برای زندگی در کشوری دیگر جزم کردهاند و در مسیر هدف خود، شروع به انجام کارهای ریز و درشت از قبیل جمعآوری رزومه و مدارک کافی یا پسانداز و متمرکزشدن بر کسبوکاری خاص کردهاند. مهاجرتهای این روزها که در بیشتر موارد به دلیل بحرانهای اقتصادی و نگرانی از بابت آیندهای نامعلوم در کشور اتفاق میافتد، باعث شده تا نیروهای تازهنفس یا تخصصی با بدرودی همیشگی و آگاهی از سختیهای مهاجرت، وطن و آشیانه خود را ترک کنند و بروند.◄
حقیقت، دگراندیشی و روشنفکران روسیه جریان روشنفکری روسیه (که سابقهای طولانی و پرشور در مبارزه با استبداد حکومتی دارد و در دورهء شوروی، چهرههای درخشانی همچون الکساندر سولژنیتسین و آندری ساخاروف از آن برخاستند) در روسیهء امروز در چه وضعیتی به سر میبرد؟ آنچه در ادامه میخوانید، گفتوگویی است با آندری اوستالسکی، نویسنده و روزنامهنگار روس که در لندن زندگی میکند.◄ |