باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
آنانی را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.
سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی
|
|||||
|
||||||
|
||||||
خدمت خوانندگان محترم ضدانقلاب عرضه بدارد که فدوی اهل تبعیض، پارتی و رانت بازی و غیره نیست؛ یعنی همان علاقه و ارادتی که به طالبان ایران دارد، به طالبان افغانستان هم دارد. بی سببی نیست که به محض دریافت خبر زیر از صمیم قلب آرزو کرد که کاش برادران، این "چُرت" پُر رنگ را، در کرُهء شمالی می زدند! * چرت زدن اعضای طالبان حین سخنرانی پوتین هیات طالبان در جریان سخنرانی پوتین در مجمع اقتصادی سن پترزبورگ به خواب رفتند./ بهار نیوز◄
پایان یک جدال درونی در پیشزمینهء جنگ داخلی سوریه دربارهء رمان «سپنتا»ی کوشیار پارسی در رمان «سپنتا» نوشته کوشیار پارسی، شخصیت اصلی داستان، یک عکاس خبرنگار ایرانی، در پیشزمینه جنگ داخلی سوریه از طریق ارتباط درونی با پدر به خودیابی میرسد. عشق به یک زن «فمفتال» سهم مهمی در این روند دارد.◄
نبشی»، به اشکال گوناگون حضور فعال دارند. دوم اینکه نمیشود تنها به ترسیم صحنه قناعت کرد، غصه خورد و رو به قبله دراز کشید. باید آستین بالا زد و از جایی شروع کرد. مالجو مینویسد: «احتمال عبور دستهجمعی از بنبست کنونی در گرو توفیق در خودْبازسازیِ تمامعیار جریان چپ و تبیین استراتژی روشنی برای حرکت به جلو است». آنچه در این مقاله میخوانید، تلاش و آستین بالازدنی است برای روشن کردن، دستکم، گوشههایی از یک بحث گسترده دربارهء مفهوم سوسیالیسم و تعریف چپ در روزگار امروز.◄
اعتراض به نابرابری در جامعه ای جنسیتزده کتاب «سلیطه» یک اتوبیوگرافی نوشته سارا افراسیابی است که در قالب نامههای مادری به دخترش نوشته شده است. این کتاب به تجربهء زیستهء نویسنده به عنوان یک زن در جامعهای با ساختار مردسالار ایران میپردازد. نویسنده در این کتاب میخواهد حقیقتی را دربارهء چیستی و کیستیاش به عنوان یک زن با دخترش در میان بگذارد و آن حقیقت هم این است که او در قابی که برای یک زن به اصطلاح نجیب مسلمان در نظر گرفتهاند، نمیگنجد.◄
توتالیتاریسم جانسخت و چالش عدالت خشونت و سرکوب نهتنها ویژگی رژیمهای سیاسی توتالیتر محسوب میشود، که مبنای هویتی و امکان تداوم اینگونه رژیمها نیز در گرو اعمال خشونتهای چرخهای و مداوم است. رسیدگی به این شکل از خشونتها در قالب دادخواهی یا اشکالی از تحقق «حق» یا بازیابی «حق» یا جبران حق ضایع شده و از دست رفته، چالش نیروهای مخالفی است که در جبهه های حقوق بشری و سیاسی رویاروی این رژیمها قرار دارند.◄
خامنه ای و خطرات ناشی از «خردسودگی» او چند سالی ست که خبرهایی در مورد بیماری های مختلف علی خامنه ای، به بیرون از دم و دستگاه فرعونی اش درز پیدا کرده است. و اکنون در این که او بیماری های مختلفی دارد تردیدی نیست، و البته برخی از این بیماری ها با حضور ده ها پزشک متخصص (همان هایی که خمینی و امثال او تخصص شان را کار خر می دانست) کنترل می شود. اما به نظر می آید که یکی از این بیماری ها که بیشتر روانی ست تا فیزیکی، و برخی درباره اش گفته و نوشته اند، اکنون بدجوری دارد خودش را نشان می دهد.◄ |
ریشه مشکلات اقتصادی ایران سیاسی است! شصت و یک تن از استادان رشتههای اقتصاد شصت و یک تن از استادان رشتههای اقتصادی از دانشگاههای مختلف کشور، با انتشار نامهای خطاب به مردم به نقد سیاستهای اقتصادی دولت پرداختند. اقتصادانان امضاکننده نامه، میگویند لازمه موفقیت هر اصلاحی در حوزه اقتصاد، بهبود وضعیت حمکرانی است.◄
تحولاتی عمیق در درون نظام اسلامی ژرژ مالبرونو، در دو مطلب جداگانه، تحولات درونی نظام اسلامی و روابط آن با مسکو را بررسی میکند. او با اتکاء بر مشاهدات و گفتههای “ناظران تهرانی” به این نتیجه میرسد که رژیم مشغول تصفیهای تازه است تا همۀ عوامل نزدیک به اصلاح طلبان و “غیرانقلابیون” را کنار بزند و بر قدرت و چیرگی سپاه پاسداران و نزدیکان اش بیفزاید.◄
تجربهء تاریخی پیدایش جمهوری در آمریکا
گذار از رژیم اسلامی به دموکراسی چه عواملی سد راه رسیدن به دموکراسی هستند؟ چه نقشه راهی برای رسیدن به آن قابل تصور است؟ پاسخ به این پرسش ها ارتباط مستقیم به موضوع مرکزی در امر گذار، یعنی قدرت سیاسی جانشین رژیم اسلامی دارد. ماهیت سیاسی این قدرت است که نشان می دهد آیندهء سیاسی کشور ما چه خواهد بود. اگر با اتکا به اصول و پرنسیب های دموکراسی به تحلیل این قدرت جانشین بلافصل بپردازیم آنگاه پاسخ های شایسته ای برای دو پرسش فوق خواهیم یافت. ◄
گذر از 57 و چرخش گفتمانی در ایران
در یک روند انقلابی همه چیز به «مجموعهء فرهنگی ارزش ها و باورهای اکثریت ملت در لحظه ای که انقلاب شکل می بندد» مربوط است. و اگر چنین است، و اگر هم اکنون در افق تاریخ ایران رنگ و بوی انقلابی نوین آشکار شده، برای درک وضعیت و موضع گیری و اقدام، چاره ای نیست تا دریابیم که محتوای مجموعهء خواست های واقعی فرهنگی کنونی اکثریت مردم ایران چیست.◄
آنچه در یک انقلاب یا فروپاشی حائز اهمیت است این پرسش است که مردم و متفکران از خود بپرسند «به راستی با کنار رفتن حکومت فعلی، به هر نحو ممکن، چه کسی یا چه گروهی باید به چه گونهای زمام امور را به دست بگیرد تا اوضاع به نفع ملت و کشور سامان یابد و این روند بتواند ادامه داشته باشد؟» این، درست همان نقطه ای است که به نظر میرسد جامعه هنوز به توافقی بر سر آن دست نیافته است.◄
اساس طبقهء متوسط از بین رفته است. یک درصد کمی پولدار داریم و بقیه فقیر هستند. بعضی از این فقیرها یک لقمه نان دارند که بخورند و باقی همان را هم برای خوردن ندارند. با این تصمیماتی که برای آرد و نان گرفتهاند، خوردن املت هم سخت شده است. ساندویچ فلافل که غذای خیلی از اقشار ضعیف بود با افزایش قیمت نان فانتزی از سبد غذاییشان حذف میشود.◄
رهبری سیاسی، لائیسیته و دمکراسی در جنبش ایران
بهای آسودگی در نظامهای تمامیتخواه (مروری بر زندگی چِسواو میوُش و کتاب «ذهن دربند») آرامآرام و همسو با برنامهی مرکز (شوروی) وقت اش رسید که لگام نویسندگان را سفتتر در دست بگیرند و از آنها بخواهند که باور خود به «ایمان جدید» (کمونیسم) را علنی نمایند. یعنی دست بهنوعی خود انتقادی بزنند. در جمع افراد یا در کتابهای خود، از گذشتهشان و از اینکه مارکسیست نبودهاند افسوس بخورند و بهاصطلاح عیسوی، اعتراف کنند. حتی به نویسندهای که میوُش او را «آلفا» مینامد، محرمانه سپردند که علیه واتیکان سخنرانی کند. سپس از او دعوت کردند که به مسکو برود و او نیز در بازگشت کتابی در مورد «مرد اهل شوروی» را منتشر ساخت. کسی که بعدها همکارانش او را «روسپی ارجمند» نامیدند.◄ |