باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به ملت) است! برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند. اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+). تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392 |
||||||
|
||||||
|
|
|||||
اگر می خواهید اساس اخلاقی یک جامعه آزاد را درک کنید، ممکن است جایی بهتر از اندیشه امانوئل کانت برای شروع وجود نداشته باشد. او مهم ترین و پرمخاطب ترین فیلسوف اخلاق در تاریخ است. او خودآگاه یک لیبرال روشنگری بود که به حکومت محدود و حداکثر آزادی اعتقاد داشت. .بیایید نگاهی به عناصر استدلال اخلاقی و سیاسی او برای آزادی بیاندازیم.◄
* نکات آموزنده در رابطه با دادگاه استکهلم از این قرارند: - یکی تشر وزارت خارجهء بیت، دائر بر اینکه تهران سفیر خود در استکهلم را فراخوانده است - یکی هم فرمایش برادر کاظم غریبآبادی، دبیر ستاد حقوق بشرِ دارالخرافه(!) که فرمود استکهلم برای «اصلاح رفتار خود» فرصت محدودی دارد! - و سرانجام هم برادر حسین(ع) شریعتمداری، که سر بریده می دارد دوست، برای جوری جنس افزود: «چرا باید اتباع آن کشورها در ایران از امنیت کامل برخوردار باشند؟»!◄
روزی روزگاری دختران این سرزمین سیاسی کردن موضوعی که در بنیاد خود اجتماعی است، به شرط پذیرش فضیلتهای حیات سیاسی که همانا آزادی و عدالت است، معنادار است. آنکه در جهت تحقق این ارزشهای برین سیاسی عمل میکند فاعل معتبری است برای آنکه در کارزارهای دیگر هم برنده باشد و الا در کارزاری که خود ساخته شکست میخورد. یکسو فرمان میدهد پوشش زنان باید اسلامی باشد، اما در تولید یک جامعه عادلانه و آزاد کامیاب نبوده است. سوی دیگر صرفاً با دفاع از پوشش آزاد زنان، وعده یک جامعه آزاد و عادلانه میدهد. خودتان قضاوت کنید کدام پیروز میدان هستند؟◄
جریانشناسی سیاسی در ایران امروز شکلگیری یک جبههی متحد در خارج از کشور میتواند امکانات وسیع منابع انسانی، فکری و مالی میلیونها ایرانی خارج از کشور را بسیج کند. این جبهه با کمک شخصیتهای مورد اعتماد و معتبر ایرانی در غرب میتواند، بهجای انواعِ رهبرانِ خود گمارده و چشمانتظارِ کمک دولتهای خارجی، صدای مؤثری در نهادهای بینالمللی باشد و با همکاری جریانات مترقی دیگر در این کشورها، همزمان با پیگیری مطالبات دموکراتیک و عدالتجویانه، با توطئههای کشورهای امپریالیستی و جنگافروزی و حملهی نظامی به ایران مبارزه کند.◄
حجاب اجباری، ابزار اقتدار بر زنان و جامعه به مناسبت روز «حجاب و عفاف» جمهوری اسلامی چهل و سه سال مبارزه مستمر زنان علیه حجاب اجباری، حجاب را از شکلی که مورد نظر رژیم بوده در آورده و رژیم را آنچنان مستاصل کرده که 21 تیر را روز حجاب و عفاف" نامیده و خواهران زینب را با حجاب های مدل طالبانی در خیابان ها به نمایش گذاشته است. اما این ترفند جدید نیز کار به جایی نبرده و دیده ایم که زنان دلیر ایران همچنان برای مقابله با آن ایستاده اند، کمپین های بسیاری علیه حجاب اجباری فعال گشته و زنان در خیابان ها حجاب از سر بر افکنده اند.◄
«آزاده پورزند»، کنشگر حقوق بشر و پژوهشگر «بنیاد سیامک پورزند» یکی از حاضران در میزگرد آنلاینی بود که «ایرانوایر» با همراهی و حضور کارشناسان «موزه یادبود هولوکاست» امریکا برگزار کرد. این میزگرد با عنوان «نازیها چگونه دشمنان خود را تعریف میکردند؟»، دربارهء ایدئولوژی و رژیم «نازی» در آلمان با دشمنان بود. آزاده پورزند در این یادداشت درباره آنچه در این جلسه شنیده و مقایسهای که در ذهنش شکل گرفته، نوشته است.◄ |
همانطور که در میانمار و هند و برخی مناطق دیگر دنیا که تعصبات کور حاکم است، مسلمانان مورد سرکوب و جنایت قرار گرفته و می گیرند؛ در حکومت اسلامی نیز ظلم و قتل دینی علیه هموطنان خداباور بهایی از ابتدای پیروزی انقلاب توسط داعش مسلکان شیعی آغاز شد. دو دهه است که به دنبال فشارهای بین المللی، جنایاتی مانند اعدامهای علنی گویا متوقف شده ولی ظلمی که چندان کمتر از نسل کشی نیست یعنی پروژه فشار به منظور اخراج ایرانیان بهایی از کشور و آواره کردن آنان کماکان ادامه دارد.◄
این اقدامات تنها نشانگر شدت بیرحمی نظام در استفاده از هر وسیلهای برای تحمیل باورهای فرهنگی و سیاسی خود نیست، بلکه نشانگر حساسیت آن به ویژه نسبت به مسئله حجاب است که هم دربرخورد به دختران رقصنده در اینستاگرام و هم دستگیری و مجازات دختران خیابان انقلاب و هم در مورد سپیده از خود به نمایش گذاشت. امری که با توجه به فراگیری مبارزه باحجاب اجباری در این اواخر، حکومت را بیش از هر زمان دچار وحشت کرده است.◄
یک اشتباه در تحلیل لنین از امپریالیسم و چرا این موضوع برای دموکراسی مهم است اشتباه لنین و مارکسیست های دیگر، از جمله خودِ کارل مارکس، آن است که فکر می کردند، با انحصاری شدن سرمایه، رقابت در درون دولت های ملی قطع خواهد شد. اما یک قرن بعد، یعنی امروز، در بالاترین سطوح شرکت های سهامی در آمریکا، ما می توانیم مارک تولیدی «وال مارت» به نام «گِرِیت ولیو» را ببینیم که با همهء مارک های اصلی تولیدی، از جمله اگر بخواهیم فقط چندتا را نام ببریم، «کلاگز»، «کمپبل سوپ»، «پُست»، «فریتولی»، بطور مداوم، در رقابت است، و می توان این واقعیت را در هر صنعتی همینجا در آمریکا، ملاحظه کرد.◄
پوتین در آخر خطگفتوگو با بوریس کاگارلیتسکیاخبار روسیه از آغاز تهاجم بهطرز محسوسی بیسروصداتر شده است. گزارشهای اولیه از تظاهرات ضد جنگ، تظاهرات جنگطلبانهی طرفداران دولت و تعطیلی شعبههای مکدونالد از عناوین خبری ناپدید شدهاند. حمایت از جنگ ممکن است خاموش شود، اما نشانههای چندانی از مخالفت عمومی در ماههای اخیر پدیدار نشده است. آیا روسها تسلیم سرنوشت خود شدهاند؟ لورن بالهورن، دبیر نشریهء «ژاکوبن»، با بوریس کاگارلیتسکی، جامعهشناس ساکن مسکو و میزبان برنامهی گفتوگوی پرطرفدار یوتیوب روسی رابکور، گفتوگو کرد تا دربارهی تأثیر جنگ و میزان تسلط ولادیمیر پوتین بر قدرت بیشتر بداند.◄
واقعگرایی و منتقدان اشواقعگرایی در مقام نظریه به خوبی میتواند روابط بین دولتها را توضیح دهد. اما هنگامی که از عرصهء توصیف به قلمرو تجویز وارد میشود، به چیزی کاملاً متفاوت مبدل میشود. نظریهء واقعگرایی به محض وارد شدن به قلمرو سیاست، به «رئال پولیتیک» مبدل میشود: یعنی این دیدگاه که دولتها باید به دنبال ایجاد توازن در برابر رقیبان خود باشند و در امور بینالملل به جای پذیرش محدودیتهای فراملی و نهادی بر آزادی عمل خود، باید به دنبال کسب دستاوردهای نسبی باشند.◄
مثل برف در تابستان داریم آب میشویم! حسین مرعشی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران ما مثل برف در تابستان داریم آب میشویم. اگر به آینده ایران و جمهوری اسلامی و عزت شخص آیتالله سیدعلی خامنهای فکر میکنید باید جمع شویم و از او بخواهیم که ورود کنند تا جمهوری اسلامی ریلگذاری جدیدی داشته باشد. جمهوری اسلامی باید به خود برگردد. این کشور با نگاههای تنگ و بسته جناحی قابل درک کردن نیست. جمهوری اسلامی نیاز به یک بازگشت به خود دارد. نیاز به یک اصلاحات مثبت دارد و هیچ کس غیر از مقام معظم رهبری نمیتواند. نه رئیس جمهور و نه رئیس قوه قضائیه و نه رئیس قوه مقننه، نه جمعشان و نه فردشان.◄
بررسی کارنامه نزدیک به یکسال دولت سیزدهم، نیازمند این است که مانند هر دولت دیگری، به وعدههای کاندیدای ریاست دولت، پیش از سرکار آمدن و میزان تحقق آنها پس از آن پرداخت. نگاهی به وعدههای انتخاباتی رئیس دولت سیزدهم، نکات جالبی را آشکار میسازد که جدا از ارزیابی کارنامه دولت در این یکسال، به خودی خود، بسیار مهم و قابل تامل است. در واقع، ضعف مبنای منطقی و نیز تناقضهای موجود در این وعدهها بهقدری زیاد است که عملا تحقق همزمان همه آنها را غیرممکن میکند.◄
تار و پود رژيم اسلامی در هراس فروپاشی همآوایی عمومی مردم با شعارهایی چون «رضاشاه روحت شاد»، «چه اشتباهی کردیم که انقلاب کردیم» و «فتنه ۵۷ باعث فقر ملت» اقلیت طرفدار رژيم اسلامی را عصبی و هراسان کرده است... افرادی از بدنه نظام که به راستی در پی «عدالت» و «زدودن فساد» از ساختار اجرایی کشور هستند و به «ایران» فکر میکنند نیز کمکم درمییابند در چارچوب این نظام امکان هیچ بهبود و اصلاحی نیست و باید برای ایران، در کنار مردم ایستاد و با هم جمهوری اسلامی را به تاریخ سپرد.◄
دو نکته در سالگرد انقلاب مشروطه دهخدا «حکومت مطلقه» را بسادگی چنین تعریف می کند: «حکومت خودسر در مقابل حکومت مشروطه» و تعریف «مشروط» چیست؟: «آنچه مقید به شرطی باشد». بدین سان، مشروطه خواهی یعنی مطالبهء اینکه حکومت به قانون اساسی مقید و مشروط باشد؛ خواه این حکومت جمهوری باشد و خواه پادشاهی. و چرا این «سوء تفاهم رایج» - که حکومت مشروطه یعنی حکومت پادشاهی - پیش آمده؟ از نظر من، به سه دلیل.◄
به حد انفجار رسیدن ناهنجاریهای گوناگون در داخل ایران و رنج سالها زیستن در پراكندگی برای ما ایرانیهای دربهدر از خانه و كاشانه شرایطی فراهم آورده است كه شیفتهء وحدتایم. و البته كه این به خودی خود اشكالی ندارد و بسیار هم خوب است. و اما پیش از وحدت باید مبانی وحدت را شناخت و پس آنگاه برای رسیدن به وحدت كوشید. با همهء این سختیها و مرارتها و دربهدریها دو نوع « وحدت» است كه نمیتواند حلال مشكلات ما باشد و نیست و بهتر است وقت و عمرمان را برای رسیدن به آن به هدر ندهیم.◄ |