|
|
||
برنامه ای از حزب سکولار دموکرات ایرانیان آرشیو سکولار دموکراسی◄ آرشیو تلویزیون ایران فردا◄
آیا کدام نور از کدام روزن تابیده است که اکثر ایرانیان دیگر خود را مجبور به زندگیِ پیشین نمیبینند؟ کشف حجاب در خیابان توسط شمار زیادی از زنان تنها ظاهری از یک پنهانِ بزرگتر است. گرچه قتل ژینا امینی نخستین جنایت نبود، اما انگار برای مردمان هر سرزمینی زمانی فرا میرسد که خود را در آینه میبینند و شر، آن شرِ پنهان و همراهیِ ناخودآگاه با شر، را در وجودِ خود مشاهده میکنند و وجدانشان از ستم و قتل بیگناهان برانگیخته میشود.◄
فدوی، در مرور اخبار برونمرزی، ملتفت شد که برادر "جوزف بورل"، مسئول سیاست خارجی اتحادیهء اروپا، ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواحنا روحی فداه (عج)، به دین مبین اسلام، شدیداً مُشرف شده است: * گویا نیوز: جوزف بورل طرف سپاه راگرفت! به گزارش رویترز، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته است که شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی خارجی از سوی اتحادیه اروپا، اقدامی نیست که بدون تصمیم دادگاه انجام شود. آقای بورل گفته است «نمیتوانید بگویید چون از شما خوشم نمیآید پس تروریست هستید»!چگونگی مراسم ختنه سوران نامبرده، متعاقباً اعلام خواهد شد.◄
جوزف بورل پس از رای پارلمان اروپا در باب تروریستی بودن سپاه اعلام کرده است که اتحادیه اروپا نمی تواند بدون حکم دادگاه یکی از کشورهای اروپایی سپاه را یک سازمان تروریستی اعلام کند. این سخن اولا هیچ پایه و اساس حقوقی و قانونی ندارد و ثانیا تنها برای باز گذاشتن در دیپلماسی گفته شده است. زشت تر از آن استفاده از شور و هیجان ایرانیان در هوای زیر صفر استراسبورگ و رای اعضای پارلمان اروپا برای ایجاد فشار به جمهوری اسلامی برای بازگشت به میز مذاکرات است در حالی که معترضان ایرانی خواستار پایان دادن به مذاکرات هستند. تا اینجای کار باید گفت «جناب بورل! شرم کنید.»◄
وکالت به امام خمینی بلاعزل و ابدی است! انجمن وکلای ولایی (!مطلبی از سایت مشروطه!) جوجه های دهه هشتادی، ما در سال ۵۷ ایران را دوباره فتح کردیم. ما وکالت جسم و روح و روان خویش را به خمینی و خلخالی و هاشمی بخشیدیم و آن وکالتی که به امام خمینی دادیم، ابدی و ازلی و بلاعزل است!◄
مخالفت ایرانیان ناشی از «مطالبات اتنیکی» نیست! ماهيت مخالفت هائی را که در جای جای ايران با حکومت فعلی می شود را بهيچ روی نمی توان به مسائل ديگری همچون «مطالبات اتنیکی» نسبت داد. اینگونه وقایع عکس العمل در برابر یک رژیم قرون وسطائی است، ولیکن نه یک رژیم قرون وسطائی نظیر قاجاریه یا رژیم کنونی عربستان سعودی، بلکه رژیم قرون وسطائی ای که در صدد به عقب بردن جامعه ای است که مدرن شده بوده؛ آن هم نه بازگشت به صد سال پیش، بلکه به 1400 سال پیش، و آن هم نه فقط در قم و مشهد و چاه جمکران، بلکه در همهء نقاط ایران... درست است که اگر این رژیم صد سال دوام آورد می تواند به تجزیهء نقاطی از ایران بیانجامد، همانگونه که پایان قرون وسطا دوران شکل گیری دولت هائی در اروپا بود که از زیر یوغ قرون وسطائی کلیسا بیرون می آمدند. اما در اين عصرِ محو خطوط کهنی که جمعيت ها را از هم جدا می ساخت، می توان امیدوار بود که قسمت های مختلف ایران بجای جدا شدن از یکدیگر دست یکدیگر را بفشارند و دولتی مدرن را که به خواست های آحاد مردم توجه داشته، یعنی سکولار و دموکراتیک باشد، ایجاد کنند؛ دولت سکولار دموکراتی که به کوشش رژيم برای بازگشت به 1400 سال پیش پایان دهد.֎
«اینک رگ های بریدهء یک شاعر زبان میشوند» جامعه به امید راستین نیاز دارد، نه سوگواری. شاعرانه ی من و نه توصیفات بی جان و کم خونی که دارم میتواند من را متقاعد کند، که گوشه ای امن، مثل فلج ها بنشینم. ولی یک چیز است هوای تغییر، بوی تغییر اوضاع و احوال جهان را میشنوم، زنان تغییر کرده اند، بچه ها، مردها و آب و هوا و همه چیز، شروع به حرکت و تغییر کرده اند، این امید به تغییر را هنوز در دل خود احساس میکنم و فکر میکنم بسیارند کسانی که ناامیدهای خود را طی کرده و امیدوار شده اند، و من هم با امید است که میتوانم ستم را تاب بیاورم، بی عدالتی را، خونهای ریخته شده را ببینم هر چند سخت اما تاب بیاورم.◄ |
نقشهء راه بازسازی اقتصادی ایران: از لحظهء سقوط تا تثبیت گفتگوی سعید قاسمی نژاد و محمدرضا جهان پرور در این گفتگو دکتر سعید قاسمینژاد، با دکتر محمدرضا جهانپرور، اقتصاددان برجستهء ایرانی، به این پرسش میپردازند که نظام مستقر پس از سرنگونی جمهوری اسلامی بایستی چه سیاستهایی را در حوزهء اقتصاد دنبال کند؟ این دو تن، پاسخ به این پرسش را در سه بازهء زمانی متفاوت بررسی میکنند. بازهء نخست چند ماه ابتدایی بلافاصله پس از سقوط جمهوری اسلامی است. بازهء دوم، تا زمان تحویل زمام امور کشور از جانب دولت موقت به دولت منتخب است. بازهء سوم به سیاستهای مطلوب نخستین دولت منتخب میپردازد.◄
بازندگان ازلی و اپوزیسیون ابدیآرمان امیریپیشتر گمان میکردم احمقانهترین درسی که یک گروه میتوانند به زعم خود از تجربهی تاریخی انقلاب ۵۷ بگیرند این است که «دیگر هرگز نباید انقلاب کرد»؛ اما طبق معمول بالاتر از سیاهی هم رنگی پیدا شد و گروهی دیگر کار درسگرفتنهای تاریخی را به آنجا رساندند که «باید مراقب باشیم نفر بعدی هم مثل خمینی ما را گول نزند»! شاید به نظرتان بیربط باشد، اما این دو گزاره، دقیقا دو سر یک طیف از باورهای غیرعلمی هستند!◄
رهیافتی برای عبور از سلطهء روحانیت وقتی دربارهی چیستی و ماهیتِ «جمهوری اسلامی» سخن میگوییم باید ایدئولوژی «ولایت فقیه» را از «عوارض» آن تفکیک کنیم. در این مقاله میخواهیم به جایگاه سیاسی- نظریِ دستگاهِ روحانیتِ شیعه در سایهی حاکمیت مبتنی بر «ولایت فقیه»، زمینهی تاریخی و آیندهی آن پس از جمهوری اسلامی بپردازیم. مبنای تحلیل این مقاله، پرسش دولت در چارچوب اندیشهی سیاسی است نه در چارچوب اعتقادی، اعم از تصدیق یا انکار مبانی اعتقادی تشیع امامی. ◄
ما در جدال با جمهوری اسلامی و به دنبال غلبه بر آن هستیم و هیچ جنگی بدون رهبری، برنامهریزی، نقشه راه ، هدف مشخص و بسیج و سازماندهی نیروها و منابع نمیتواند به پیروزی نائل گردد. بر این اساس ما در درجه اول برای غلبه بر جمهوری اسلامی و پس از آن برای ادارهء کشور در دوران گذار تا رسیدن به ثبات، نیازمند یک شوری رهبری برآمده از ائتلافی از مخالفین موجه جمهوری اسلامی هستیم. ائتلافی متشکل از چهرههایی شناخته شده که مواضع و سوابق آنها مویّد باور داشتن به ارزشهای اساسی و تعیینکنندهای مانند دموکراسی، حقوق بشر، سکولاریسم، تمامیت ارضی و ... باشد.◄
پیامی از جانب شاهزاده رضا پهلوی ابراز عمومی این اعتماد، از جمله این امکان را به من و دیگر افراد مورد وثوق شما میدهد تا با قدرت و صراحت بیشتری به نمایندگی از شما در سطح بینالمللی گفتگو و مذاکره کنیم. همانطور که در مهرماه ۱۳۹۹ در «پیمان نوین» تاکید کردم، نجات ایران جز با همبستگی ملی ممکن نیست.◄
چرا سکولار دموکرات ها به شاهزاده وکالت می دهند؟ اگرچه برخی از ویژگی های آقای رضا پهلوی، (مثلاً، ارتباط خونی شان با دو پادشاه سلسلهء پهلوی، ولیعهد بودن شان برای پادشاهی در آن سلسله، قسم پادشاهی خوردن شان به هنگام فوت پدر و بر اساس قانون اساسی مشروطه) از جمله دلایل پیدایش مشخصات ممتازی است که در بالا ذکر شد، اما وکالت دادن به ایشان بدون در نظر گرفتن آن ملاحظات و صرفاً بخاطر شخصیت ممتاز خود ایشان صورت گرفته و لزوماً ناظر بر این نیست که احیاناً ایشان بخواهند، بدون موافقت ملت در روند رأی گیری های دموکراتیک، پادشاهی و زعامت خاندان پهلوی را احیا کند.◄
معنای مخالفت با اعطای وکالت به شاهزاده به نظر می رسد مخالفان امر دادن وکالت به شاهزاده، یا به عمد و از روی عناد و غرض و یا در اثر بی توجهی، نه تنها با استفاده اشتباه از مفهوم «کفالت» به جای «وکالت» سعی در ایجاد آشوب تفرقه و برهم زدن صفوف اتحاد ایران دوستان می کنند بلکه مضعول نابود ساختن تنها حلقهء اتحادی کارآمد در برابر حکومت اسلامی هستند. لذا، با اندکی دقت و تأمل در روانشناسی و نوع سوگیری آنها می توان فهمید که چه طیف هایی دم از امتناع از دادن وکالت می زنند و فهمید که هراس آنها از چیست.◄
کنش انقلابی در یک وضعیت غیرانقلابی جنبش «زن، زندگی، آزادی» با خواستِ آزادی و برابری و تلاش برای ساختِ یک فضای دموکراتیکِ مبتنی بر عدالت اجتماعی، که در آن عموم «مردم» فارغ از هر شکلی از تبعیض (علیه زنان، علیه ملتها و...) بتوانند از حقِ «زندگی»کردن به معنای واقعی آن برخوردار شوند، توانسته است با وجود تمام ضعفها قدمهای مهمی بردارد. اما هنوز راه زیادی برای پیروزی مانده است.◄
آنچه «میشل فوکو» در ایران ندید و «کیت میلت» دید امروز، بعد از چند دهه، اینگونه تصور میکنیم که روشنفکران غربی در سال پنجاهوهفت در مورد انقلاب ایران اشتباه کردهاند و یا، در بهترین حالت، فریب حرفها و رفتار انقلابیون اسلامی و "خدعههای" رهبر انقلاب را خوردهاند... با اینحال، فروکاستن کلیتی بهنام "روشنفکری غرب" به شخص "میشل فوکو" نمیتواند تمام حقیقت ماجرا را بیان کند ، چراکه در آن دوران روشنفکران رادیکال دیگری هم بودند که در کوران انقلاب به ایران آمدند و مواضعی کاملاً متفاوت با او دربارهء تحولات کشور و حتی آیندهء نهچندان روشن آن داشتند. یکی از این افراد "کیت میلت"، فمینیست پیشروی آمریکایی، بود.◄
چارلز تیلور، فیلسوف کانادایى، کتاب خود، “عصر سکولار“، را با این پرسش آغاز مىکند: “معناى اینکه بگوییم در عصر سکولار زندگى مى کنیم، چیست؟”. هدف تِیلُر ارائهء تحلیلی تاریخى از مبانى فکرى و اجتماعى جوامع سکولار در اروپاى غربى و امریکاى شمالى است و به این منظور در ابتدا به سه برداشت از مفهوم امر سکولار اشاره مىکند. در این مقاله با نگاهى اجمالى به آرای او در مقدمهء کتاب مىپردازیم.◄
ذات جمهوری اسلامی، ذات و ایدئولوژی آخوندی همین است. آنها برای رسیدن به قدرت و حفظ قدرت، مثل بلدوزر از روی جان انسانها می گذرند. یعنی لازم باشد سر رزمندگان خود را زیر آب می کند یا خون زائران را می ریزد و اگر روزی نیاز داشته باشد مهره های خود را اعدام می کند و خانواده های آنها را تا پایان عمر عزادار می کند.◄ |
مدير جلسه: عباس دانشور
پيوندهای جنبش:
سایت
حزب سکولار
دموکرت
ايرانيان مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»
کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها
اعلاميه
دربارهء
جايزهء صلح
نوبل بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب
موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران از دیدگاه تفکر سیستمی گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی زیر نظر اسماعیل نوری علا https://www.mehripublication.com/
سه کتاب برای دانلود رايگان نوشتهء اسماعیل نوری علا زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک نوشتهء «لرد کین راس» ترجمهء اسماعیل نوری علا
خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان |