اعدام ها تقصیر اپوزیسیون خارج کشور است!

حمیدرضا رحیمی

تا بحال  آیا  شده است که یک نفر در جائی بیرحمانه هزینه کند، لکن صورت حساب اش را برای شما بفرستد؟!.. نه؟.. چرا؟.. به هر روی، این روال خداپسندانه را برادران، اعم از اصولگرا، اصلاح طلب و نیمکش وسط، اگر نگوید پیوسته، دستکم بارها عملیاتی فرموده و صورت حساب اش را نیز بطریقهء کرایه در مقصد، برای اپوزیسیون، که سرش را در عزا و عروسی می بُرند، فرستاده و می فرستند! نمونهء تازه اگر خواسته باشید، بشرح زیر دم دست است:

* رادیو فرانسه: جلایی‌پور اپوزیسیون خارج را آشوب‌ طلب و تلویحاً منشاء اعدام‌ها و کشتارها در ایران خواند!/ گویا

مخالفت ایرانیان ناشی از «مطالبات اتنیکی» نیست!

سام قندچی

ماهيت مخالفت هائی را که در جای جای ايران با حکومت فعلی می شود را بهيچ روی نمی توان به مسائل ديگری همچون «مطالبات اتنیکی» نسبت داد. اینگونه وقایع عکس العمل در برابر یک رژیم قرون وسطائی است، ولیکن نه یک رژیم قرون وسطائی نظیر قاجاریه یا رژیم کنونی عربستان سعودی، بلکه رژیم قرون وسطائی ای که در صدد به عقب بردن جامعه ای است که مدرن شده بوده؛ آن هم نه بازگشت به صد سال پیش، بلکه به 1400 سال پیش، و آن هم نه فقط در قم و مشهد و چاه جمکران، بلکه در همهء نقاط ایران... درست است که اگر این رژیم صد سال دوام آورد می تواند به تجزیهء نقاطی از ایران بیانجامد، همانگونه که پایان قرون وسطا دوران شکل گیری دولت هائی در اروپا بود که از زیر یوغ قرون وسطائی کلیسا بیرون می آمدند. اما در اين عصرِ محو خطوط کهنی که جمعيت ها را از هم جدا می ساخت، می توان امیدوار بود که قسمت های مختلف ایران بجای جدا شدن از یکدیگر دست یکدیگر را بفشارند و دولتی مدرن را که به خواست های آحاد مردم توجه داشته، یعنی سکولار و دموکراتیک باشد، ایجاد کنند؛ دولت سکولار دموکراتی که به کوشش رژيم برای بازگشت به 1400 سال پیش پایان دهد.֎

آرشیو سکولار دموکراسی    آرشیو تلویزیون ایران فردا

«اینک رگ های بریدهء یک شاعر زبان می‌شوند»

آرمان میرزانژاد

جامعه به امید راستین نیاز دارد، نه سوگواری. شاعرانه ی من و نه توصیفات بی جان و کم خونی که دارم می‌تواند من را متقاعد کند، که گوشه ای امن، مثل فلج ها بنشینم. ولی یک چیز است هوای تغییر، بوی تغییر اوضاع و احوال جهان را می‌شنوم، زنان تغییر کرده اند، بچه ها، مردها و آب و هوا و همه چیز، شروع به حرکت و تغییر کرده اند، این امید به تغییر را هنوز در دل خود احساس می‌کنم و فکر می‌کنم بسیارند کسانی که ناامیدهای خود را طی کرده و امیدوار شده اند، و من هم با امید است که می‌توانم ستم را تاب بیاورم، بی عدالتی را، خون‌های ریخته شده را ببینم هر چند سخت اما تاب بیاورم.

غزال تشنه و چشمه

م. ب

تبهکار قصهء ما با هوش بود و همه چیز را درست حساب کرده بود، جز اینکه، به باور من، مغزش نقش رسانه های اجتماعی را درک نکرده بود و از درز اطلاعات چیزی نمی دانست. تصور می کرد همان خرافاتی که در کودکستان و دبستان و دبیرستان در مغز کودکان و نوجوانان فرو کرده اند تا ابد همان خواهد بود که بود. اما درز اطلاعات و رسانه های اجتماعی کار خودشان را کردند و مردم از جهان های دیگر مطلع شدند. تا آنجا که وقتی مدیر حزب الهی از نوجوانان می خواهد که بگویند مرگ بر آمریکا… مرگ بر دیکتاتور جواب می شنود.

مرثیه برای دو حلاج       تا آونگ فردا

آقای نوری علا، بهتر است سکولار بمانی!

هادی صوفی زاده

همانگونه که ارنست رنان می گوید، ملت «همه پرسی همه روزە« است و هیج حزب و جریان و فردی قادر به تصمیم گیری برای نسل های آیندە نیست و اگر نسل امروز فدرالی خواە هستند دلیلی نیست که نسل های بعدی به آن پایبند باشند. بنابراین تعهدی برای ماندن در قوارەء جغرافیایی ایران نیست و باید دمکراتیک به تغییرات ملی و بین المللی پرداخت نه با فتوا.

کتاب‌سوزان از آغاز حکومت اسلامی

عباس شهرابی

اخیراً «افرادی ناشناس»‌ شهر کتاب بابل را، به خاطر این‌که در جریان قیام به معترضان پناه می‌داده، آتش زدند. این رویداد تصاویری را از سرآغازهای شکل‌گیری حکومت اسلامی احضار می‌کند؛ تصاویری از خاستگاه عروج «خدای دهه‌ء شصت». گزارش مختصر پیش رو می‌کوشد با روایت سلسله‌ای از کتاب ‌سوزی‌ها و کتاب‌ فروشی‌ سوزی‌های عامدانه در ماه‌های نخست بعد از بهمن ۱۳۵۷، رویداد امروز را به تکه ‌متن‌ هایی درباره‌ء کتاب‌سوزی در ماه‌های برآمدن رژیم اسلامی وصل کند.

معنای سکولاریسم

(نگاهى به مقدمهء‌ چارلز تِیلور بر کتاب «عصر سکولار»)

علی پاک نژاد

چارلز تیلور، فیلسوف کانادایى، کتاب خود، “عصر سکولار“، را با این پرسش آغاز مى‌کند: “معناى این‌که بگوییم در عصر سکولار زندگى مى کنیم، چیست؟”. هدف تِیلُر ارائه‌ء تحلیلی تاریخى از مبانى فکرى و اجتماعى جوامع سکولار در اروپاى غربى و امریکاى شمالى است و به این منظور در ابتدا به سه برداشت از مفهوم امر سکولار اشاره مى‌کند. در این مقاله با نگاهى اجمالى به آرای او در مقدمه‌ء کتاب مى‌پردازیم.

چند حادثه نامربوط اما مربوط!

برگرفته از سایت مشروطه

ذات جمهوری اسلامی، ذات و ایدئولوژی آخوندی همین است. آنها برای رسیدن به قدرت و حفظ قدرت، مثل بلدوزر از روی جان انسانها می گذرند. یعنی لازم باشد سر رزمندگان خود را زیر آب می کند یا خون زائران را می ریزد و اگر روزی نیاز داشته باشد مهره های خود را اعدام می کند و خانواده های آنها را تا پایان عمر عزادار می کند.

اهمیت حیاتی حجاب برای حکومت

نعیمه دوستدار

اگر ملاک‌مان تصاویر منتشر شده در رسانه‌های وابسته به حکومت پس از بازی فوتبال ایران و ولز باشد که در آن زنان بدون روسری ظاهر شدند، یا اگر به روایت‌های زنان از مقاومت خود با از سر برداشتن روسری توجه کنیم، ممکن است چنین به نظر برسد که حکومت ممکن است بخواهد حجاب را به عرف بسپارد و در مقابل آن کوتاه بیاید، اما مروری بر گفته‌ها و عملکرد مقامات حکومتی و نیروهای سرکوبگر روایت دیگری از ماجرا را به دست می‌دهد.

غلط  سیاسی فریبنده ای به نام «مردم»

اسماعیل نوری علا

من یکی از تماشاگران پر و پا قرص ویدئوهای سیاسی شاهین نجفی هستم. نه او را دیده ام و نه رابطه ای با او دارم اما در ده سال گذشته با علاقه کارش را تعقیب کرده و رشد حیرت انگیزش را تحسین کرده ام. امروز هم، وقتی داشتم ویدئوئی را که در مورد «بنیاد مردم» تهیه کرده است نگاه می کردم متوجه شدم که او نکتهء مهمی را در همان اوایل صحبت اش مطرح کرده و به سرعت از آن گذشته است که شاید یکی از کلیدی ترین بحث های سیاسی امروز ما باشد.

چه‌گونه زنانه‌نگری سلطه‌ء مردانه را به عقب می‌راند؟

فاطمه صادقی

سلطه‌ء مردانه با وجود برخورداری از همه‌ء ابزارهای سرکوب، رو به افول است. در مصاف تاریخی میان دستگاه فقاهت و زنان، زنان برنده‌اند. البته هنوز راه زیادی مانده تا سلطه‌ء مردانه محو شود. ما هنوز اول راهیم. زنان باید حق خود را از تاریخ و سنت و علم و سیاست بازستانند. اما برخلاف سلطه‌ء مردانه، که بر دوگانگی زن/ مرد استوار است و زنان را حذف می‌کند، در زنانه‌نگری با دوگانگی زن/ مرد مواجه نیستیم، بلکه با زنانه/مردانه مواجهیم. زنانه فقط به زنان اختصاص ندارد، بلکه مردان را هم به خود راه می‌دهد.

فقه وحشی وحشی

عبدالله ناصری

فقه شیعه که تا انقلاب ۵۷ ماهیت غیر سیاسی و غیر ایدئولوژیک داشت از سوی جمهوری اسلامی به ابزاری برای توجیه بقای نظام و دولت تبدیل شد. دکترین افضلیت نظام سیاسی بر عبادات و جان انسان توسط آیت الله خمینی که در اعدام های تابستان 67 به روشنی نمایان شد و در ادامه با سلسله قتل های خاموش دگراندیشان تداوم یافت و اینک با اعدام معترضان انقلابی توجیه دینی شده، فقه حکومت را کاملا وحشی کرد. با صراحت می توان اعلام کرد انقلاب “زن، زندگی، آزادی”، فقه (شیعی) حکومت را عریان و توحش آن را روشن کرد.

انقلاب فرهنگی و علوم انسانی

گلنار نریمانی

خیزش انقلابی دانشگاه‌های ایران، بخصوص دانشگاه‌ های هنر و علوم انسانی، به مدت بیش از صد روز نشان می‌دهد که انقلاب فرهنگی نه تنها در جامعه‌ای که فارغ از خواست حاکمان‌اش مدرنیته‌ء خاص خود را تجربه می‌کند ناممکن است، بلکه با اصل حقیقت دانشگاه و حقیقت‌جویی دانشگاهیان در تضاد قرار دارد.

در حلقهء تنگ انزوا

احمد رأفت

کارزار جهانی برای انزوای جمهوری اسلامی همچنان ادامه دارد. تلاش‌هایی نیز برای کاهش سطح دیپلماتیک با جمهوری اسلامی در کشورهای غربی در جریان است. در بسیاری از پارلمان‌های کشورهای غربی شماری از احزاب و نمایندگان خواهان فراخواندن سفرای کشور خود از ایران و اخراج سفرای جمهوری اسلامی هستند. کارزار دیگری نیز برای قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی شکل گرفته است.

چشم انداز اقتصاد هند

نوشته و ترجمهء فرزاد رمضانی بُنش

ایران ما در آستانه تغییرات مهمی است که می توانند در دو جهت مثبت و منفی حرکت کنند. اگر با خوش بینی به آینده نگاه کنیم و امیدوار باشیم که کشور ما نیر دیگربره بر مسیر رشد و شکوفائی حرکت کرد و از اوضاع وخیم فعلی نجات خواهد یافت، لازم است از هم اکنون به سرگذشت جوامع دیگر منطقه خود توجه داشته باشیم. فرزاد بنش، نویسنده و پژوهشگر ارشد مسائل بین المللی، در مورد رشد اقتصادی – اجتماعی کشور هند گزارش حالبی را به انگلیسی و فارسی تهیه کرده است که می خوانید.

مرحله‌ء دیگری از یک کنشگری

بیانیهء شبکهء فرشگرد در مورد ایجاد «حزب ایران نوین»

در طول این سال‌ها به درستی این نکته باور آورده‌ایم که پایه‌گذاری کار حزبی بین کنشگران سیاسی در بیرون از کشور، و شکل‌دهی به تشکیلات سیاسی در قامت حزب و کار شفاف سیاسی، پس از سرنگونی جمهوری اسلامی، می‌تواند به تسریع و تقویت مناسبات دموکراتیک در آغاز روند استقرار نظم جایگزین بینجامد. این نکته‌ای است که شاهزاده رضا پهلوی نیز بارها بر آن تاکید کرده است و از ضرورت شکل‌گیری احزاب در بیرون از کشور بر اساس گرایش‌های گوناگون سیاسی، بارها سخن گفته است.

در باب «ابتذال شر»

مهدی تدینی

وقتی «شر» جامۀ بوروکراسی به تن کند و به یک نظم اداری تبدیل شود، تغییر ماهیت می‌دهد. رابطۀ شخصیِ فرد با «شر» از بین می‌رود. «شر» از یک «فعل» که یک نفر آن را به تنهایی مرتکب شود، به یک «فرایند ماشینی‌ ـ‌ اداری» (یا بوروکراتیک) تبدیل می‌شود و هر کس یک پیچ از صدها پیچِ آن را می‌چرخاند و یک اهرم از ده‌ها اهرم آن را می‌فشارد. به همین دلیل، آن حسی که یک انسان نسبت به شر در حالت عادی دارد از بین می‌رود.

آرشیو

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم

منتشر شد:

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان