----------------------------

------------------------------

-----------------------------

--------------------------------

خط قرمزهای شاهزاده

بهشت آنجاست کآزاری نباشد / کسی را با کسی کاری نباشد

به سوی بزنگاهی تاریخی

حامد محمدی

وضعیت جمهوری اسلامی بحرانی است اگرچه در مقایسه با سه ماه قبل موقعیت بهتری دارد. درواقع به نوعی تسلط آنها بر بخشی از امور که بهم ریخته بود بیشتر شده. اما واقعیت این است که اگرچه مماشات غربی‌ها با حکومت، عقب‌نشینی آنها در حمایت از خیزش مردم تلقی می‌شود و در روحیه مردم نیز تأثیر زیادی دارد اما باید یک نگاه به تاریخ معاصر انداخت. در همین ایران تا شش ماه قبل از انقلاب ۵۷ ارتش ایران پنجمین ارتش جهان بود. دولت شاه یکی از با ثبات‌ترین حکومت‌ها نه فقط در خاورمیانه بلکه در دنیا بود. اما در کمتر از شش ماه ورق برگشت.

دوره کوتاه مدت دموکراسی

حمید رضا رحیمی

فدوی بر این باور است که بموجب خبر زیر، مقامات متخاصم فرانسوی، توسط برادران، بقدر کفایت ارشاد و از کردهء خود شدیداً پشیمان شده اند اما متقابلاً، برادران را جلوی خورشید کباب کرده اند:

* واکنش تند اما زیرکانهء سخنگوی وزارت خارجهء فرانسه نسبت به توصیهء سخنگوی وزارت خارجهء ایران دربارهء برخورد با معترضان فرانسوی؛ به نقل از فرانس پرس. «آن‌کلر لژاندر: دغدغهء شما را نسبت به حقوق بشر و جان شهروندان فرانسه درک می‌کنیم و از این جهت نه کسی را با سلاح جنگی می‌کشیم و نه به چشمی برای کور شدن شلیک می‌کنیم!...

گفته می شود که برادر سخنگوی بیت، دُم اش را روی کول اش گذاشته و، آژیرکشان، محوطهء گزارش میدانی را ترک کرده است!

آرشیو سکولار دموکراسی  1 2       آرشیو ایران فردا

پلی لیست های تلویزیون میهن

ماجرای من و آواز همایون شجریان

اسماعیل یوردشاهیان

چند روز پیش در مجلسی بودم و بانویی جوان و هنرمند آوازی با این مضمون (با من امشب زیر باران گریه کن) از هنرمند و آواز خوان چیره دست و محبوب آقای همایون شجریان  را با صدای خوش خواند که بسیار مورد توجه قرار گرفت. یکی از مهمانان، که مرد صاحب فضل و سواد بود، نظرم را پرسید. برای گریز از پاسخ گفتم خوب بود. گفت  انگار چندان به دل تان ننشسته. گفتم با صدا و آواز گیرا و هنرمندانهء این بانو و آواز دلنشین و غمبار آقای همایون شجریان صحبتی ندارم اما اعتراضم به شعر و متن ملودی سوگوارانهء این آواز است.

منشِ سـکولار و کاهشِ نام های خـدا

ابراهیم هرندی

خدای دین های ابراهیمی، هزار و یک نام دارد که هریک اشاره ای به یکی از توانایی های اوست. برای شیعیان، همهء این نام ها در دعای جوشن کبیر آمده است. از آغازِ دوره رنسانس تا کنون، بسیاری از این نام ها برای شیعیانِ باورمند، اندک اندک بی معنا شده است. برای نمونه، با آغازِ انقلاب صنعتی، معنای "صنعت" دگرگون شد و مردم دریافتند که کوه و دره و رود و دریا، پدیده های صنعتی نیستند بلکه برآیندهای خودبخودیِ رویدادها و روندهای طبیعی اند. پیایندِ این دریافت، این اندیشه بود که خدا را "صانع" نمی توان خواند، زیرا که وی مهندسی هیچ صنعتی را پایه ریزی نکرده است.

ارادهء تاریخی برای گسست از جامعهء دینی

جلال ایجادی

«جامعهء سوم»، با همهء آرزوهایش، از دل روند گسست بیرون می آید. جامعهء سوم نیازمند انسان هایی است که طرفدار انقلاب در ایده ها و رفتارها هستند. با ارزش های اسلامی و ارزش های کمونیستی و ارزش های بردگی پولی، جامعه در منجلاب باقی می ماند. اومانیسم، آزادی شهروندانه، خلاقیت فردی، همراهی هوشمندانه جمعی، جسارت در انتقاد و تعادل با طبیعت، برای جامعه انرژی مثبت بوجود می آورد. شرکت شفاف و نیرومند و خردمندانه و متهورانه بازیگران پرشمار در این روند گسست ضمانت مطلوبی برای نزدیک شدن به جهان آرزوهاست.

انفجار یک بمب ساعتی کار گذاشته در «منشور مهسا»

شهرام خلدی

در شش ماه گذشته، جناب مهتدی تمام تلاش خود را کردند که با «ابهام گفتمانی» و دستاویز «حقوق اتنیکی»، بر اهداف واقعی استقلال طلبانهء خود و همرزمان شان سرپوش بگذارند، «انقلاب ملی ایران» را گروگان گرفته و، با مهندسی گذار در جهت منافع ایدئولوژیک خود، چارچوب ایده آل از پیش ساختهء خود را بر «حق تعیین سرنوشت» تک تک شهروندان در دوران گذار تحمیل کنند. اما اکنون بمب ساعتی "یکپارچگی سرزمینی" و "حقوق اتنیکی" که جناب مهتدی در «منشور مهسا» کار گذاشته بودند به شکل جنگ داخلی "اتنیکی" منفحر شد و رهبران «ناسیونالیسم قومی» باید مسوولیت خونریزی میان میلیشیاهایشان را بر عهده بگیرند.

چرا «ایران گرايی» ترکیب نارسائی است؟

اسماعیل نوری علا

به نظر می رسد که پسوند "ایسم" دارای قطعیت و صلابتی است که در واژهء «گرایش» وجود ندارد. به نظر من و خوشبختانه، زبان فارسی (در ربط خود با زبان عربی) دارای امکانات مناسبی برای یافتن پسوند کاملا همسان و معادلی برای "ایسم» است: اگر در همهء کاربردهای پسوند «ایسم» صحبت از دیدگاه و باور و مکتبی است که بر حول محور یک اسم خاص شکل می گیرد و به آن هستهء داخلی سخت وفادار است، باید بدانیم که ما از چنین وضعیتی در فارسی با استفاده از پسوند «مدار» یاد می کنیم.

مثلا می گوئیم «فلانی سیاستمدار» است. این عبارت بدان معنا نیست که «فلانی به سیاست گرایش دارد» بلکه بدان معنا است که همهء فکر و ذکر و باور شخص بر حول محور سیاست می گردد. حال آنکه سیاست گرا در واقع معادل سیاست باز است تا سیاست مدار.

طوفان را چه می‌فرمایید؟

محسن رنانی

شهرداری تهران تصمیم می‌گیرد عوامل اش را بفرستد تا با زور اهالی «خانهء اندیشمندان» را از ساختمان شان اخراج کند و خودش در آن ساختمان مستقر شود؛ احتمالا مشکل شان این است که چرا همان چهره‌هایی که هر شب در سیما تریبون دارند برای سخنرانی به این خانه دعوت نمی‌شوند! وقتی خبر را شنیدم یاد حملهء دن کیشوت به آسباد افتادم. تسخیر خانهء اندیشمندان مثل فرو کردن نیزه دن کیشوت به پروانه های چوبی آسباد است. البته که صاحب نیزه را نخست به هوا می‌برد اما بلافاصله او را به زمین می‌زند. با خود گفتم گیرم آسباد را هم شکستید، با باد چه می کنید؟ طوفان را چه می‌فرمایید؟

آزادسازی ایران از سلطهء روضه‌ خوان‌ها

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

امروز جوان ایرانی از طریق اینترنت دنیا را می بیند. جوان ایرانی صد برابر بیشتر از جوان قبل از انقلاب نسبت به دنیا آگاهی دارد. در آن دوره نه ماهواره‌ای در کار بود و نه اینترنتی. خب این جوان می‌گوید همان آزادی که آن سوئدی و ژاپنی و کانادایی دارد من هم می‌خواهم داشته باشم. این بحث آزادی است و حالا بگذریم از فقر و فساد و سوء مدیریت و و بحران آب و صدها مسئله دیگر. اساسا مسئله اینجاست که فرصت و امکان ترقی و آزادی را این نظام از ما گرفته است. این فرصت را پیش از ۵۷ داشتیم ولی از دست دادیم. منتها این نگاه به آن زمان و اینکه چی بودیم و چی شدیم برای نسل امروزی به معنای بازگشت به گذشته نیست بلکه منظور فراهم‌کردن فضای پیشرفت و ترقی است.

نگاهی به نسبت ملی‌گرایی و چپ در ایران

محمدرضا مردانیان

در زمان تأسیس حکومت اتحاد جماهیر شوروی، لنین و جانشین او استالین درصدد نفوذ در مناطق زیادی از جهان بودند و به گمان خود وعده‌ی حکومت جهانی پرولتاریایی می‌دادند. شرق اروپا، چین، قسمتی از آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه و آمریکای مرکزی و لاتین و حتی قاره‌ی افریقا، شاهد ظهور ناگهانی شبح کمونیسم شد. احزاب و گروه‌های چپ‌گرا هر یک به‌نوعی و با حمایت آشکار و پنهان اتحاد جماهیر شوروی، چه از طریق صندوق‌های رأی و روش‌های دموکراتیک و چه از راه‌های غیردموکراتیک مانند کودتا یکی‌یکی پشت سر هم به قدرت رسیدند و در زمره‌ی کشورهای هوادار و عضو بلوک شرق شدند.

کابوس شما کلمات ما است!

(نامه‌ای به سانسورچی)

پرتو نوری علا

خانم / آقای سانسورچی! این نامه خطاب به شما است. می دانم کلمات ما کابوس شماستريال اما امروز میخواهم حسم را نسبت به شما سانسورچی های رژیم گذشته و رژیم فعلی، و با داشتن گوشۀ چشمی به خودم و خودی‌هایم، روشن بنویسم: سانسور، در محیط های سرکوبگر، در جوامع سنتی خرافی، در جوامعی که قدرتِ پدر/ مرد، و زنانی که مطیع اوامر مردان هستند، نطفه میبندد و بر خانه و جامعه و فرهنگ، تسلط پیدا میکند...

به استقبال تیرگان، روز آرش کمانگیر

شکوه میرزادگی

در قرن بیست و یکم می بینیم که ضحاک، اهریمن استوره ای، پس از هزاران سال در تهران و در «بیت رهبری» پیدایش می شود، و صدها قهرمان ملیِ جان بر کف، از گُردآفرید گرفته تا کاوه، در خیابان های ایران به پایان رسیدن هر چه زودتر دوران تاریک ضحاک را نوید می دهند. به این ترتیب، این روزها باید منتظر قدوم مبارک قهرمان ملی دیگری نیز باشیم: آرش کمانگیر، آن که توانست پس از پایان جنگی طاقت فرسا، با کمانی جادویی و با تار و پود وجود صلح خواهش، مرزهای سرزمین مان را تعیین کند. یا به زبان امروزی «تمامیت سرزمینی» مان را میسر سازد.

فروپاشی همزمان رژیم و اپوزیسیون اش

سام قندچی

بحث فروپاشی رژیم اسلامی موضوع تازه ای نیست. درباره این موضوع بیش از 20 سال پیش دربارهء انقلاب ارتجاعی 1357 ایران، در کتابی تحت عنوان «ایران آینده نگر»، به تفصیل بحث کرده ام اما شاید بی ضرر نباشد این مطلب را تکرار کنم که 4 سال پیش از پیروزی انقلاب 57 نیز این واقعیت که «فروپاشی رژیم قبلی و فروپاشی اپوزیسیون آن از هم جدا نبوده اند» واقعیتی غیرقابل انکار بوده است!

نتیجهء شوک‌ پاییز ۱۴۰۱

بیژن اشتری

شوک پاییز گذشته (شوک سرنگونی) وارد شده به جمهوری اسلامی دارد نتایج خود را یک به یک آشکار می‌کند. حضرات عاقبت شیرفهم شدند که تنها شانس‌شان برای بقا، کوتاه آمدن در برابر مردم در داخل(تحمل جنبش پوشش اختیاری و تکثر سبک زندگی) و کوتاه آمدن در برابر خارجی‌ها‌ست(قبول خواسته‌های آمریکا و اسرائیل در خصوص مقوله هسته‌ای، پایان دادن به سیاست های بی‌ثبات کننده در منطقه).

جناح های اصلاحات و اپوزیسیون

گفت‌‌وگو با سعید حجّاریان

اپوزیسیون خارج از کشور به خود مشغول است. یعنی به‌جای آن‌که خود را آلترناتیو یک نظام سیاسی بداند، به جان هم افتاده و درگیر مسائل داخلی‌اش است. از این گذشته، آن‌ها به علت دوری از وطن چندان با مصائب مردم آشنا نیستند. لذا بعضاً طرح‌هایی انتزاعی ارائه می‌کنند بی‌آنکه درباره مقدمات و ملزومات آن تأمل کرده باشند.

پیمان نیروهای ایرانگرا

در پشتیبانی یکپارچه از پیکار ملی ایرانیان

بالاترین اراده، ارادهء ملی است که در محدودهء حاکمیت قانونِ بازتاب یافته و عمل می‌کند. بر این اساس یگانه مرجع مشروع و بر حق  تعیین شکل نظام و قوانین کشور، رضایت عمومی است که از طریق نمایندگان منتخب آنان ابراز می‌شود. نظام سیاسی ایده‌آل ما برای ایران آینده نظامی بر پایهء سکولاریزم، دموکراسی، و مبتنی بر حقوق بنیادین بشر است. دموکراسی را حکمرانی بر پایه رأی اکثریت و پاسداری از حقوق اقلیت می‌دانیم.

ن

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

18 تیر 1402 - 9 ژوئیه 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

شرح سفری پرماجرا
از خوزستان تا کانادا

فایل تصویری     فایل صوتی

سخنران

سپیده حجامی

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی

نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

گفتگو با مهندس جمشید قراجه داغی

زیر نظر اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم