----------------------------

------------------------------

-----------------------------

             

  

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامه یکشنبه

26 شهریور 1402 - 17 سپتامبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب ایران

موضوع:

ستیز کهنه و نو

سخنران:

ابراهیم هرندی

مدیر جلسه:

عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پیوند به کتاب

تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم

چرا برآشفته اید؟

مزدک بامدادان

چرا از اینکه سعید حدادیان بر کرسی استادی دانشگاه نشسته اینچنین برآشفته‌اید!؟  برکشیدن این تیغ‌کش ولایی به جایگاه استادی دانشگاه واپسین گام در بیراهه‌ای است که نخستین گامش را عبدالکریم سروش با انقلاب فرهنگی برداشت.  ولی آن کسانی که درب و دروازه اپوزیسیون را بروی یک جنایتکار فرهنگی بنام سروش گشودند، مگر جز کسانی چون "فیلسوف(!) چپ" و "نظریه‌پرداز پرآوازه" پسماندگان فاجعه پنجاه‌وهفت بودند؟  چرا گریبان آنها را نمی‌گیرید؟ چرا از آنها نمی‌خواهید برای همنشینی با این ستایشگر امام تفخیذی و این ویرانگر بنیان دانشگاه ایران و این نظریه‌ساز انقلاب فرهنگی، از همه دانشجویان و استادان دانشگاه پوزش بخواهند؟  خود شما در این میانه کجای کار بودید؟ (منبع)

تن امام در گور می لرزد!

حمید رضا رحیمی

فدوی هم مانند خیلی ها، از کار خاندان عصمت و طهارت حضرت امام(ل) - از نعیمه تا احمد - سر در نمی آورد! بعنوان مستوره، به تیتر زیر بنقل از برادر بی.بی.سی نگاه کنید:

* "ایران خمینی"،‌ نوزادی که نامش بر سر زبان‌ هاست!

فدوی تردید ندارد که این حرکت ضد اسلامی، یعنی برگزیدن "ایران" بعنوان نام نوزاد، تن امام راحل(ل) را در مرقد معطر، بمیزان 9.8  "ریش تر" لرزانده است! زیرا معظم له سابق، انتظار داشت که نام نوه ها و نتیجه ها، چیزی در حدود غزه، لبنان، فلسطین، فاطمیون، یا دستکم حشدالشعبی باشد.

اعدام اعداد

فرشته اقبالی

۳ زن، ۳ زندگی، ۳ آزادی / ۳ چوبه، ۳ طناب، ۳ گردن / ۳ امضا، ۳ مهر، ۳ سربرگ //  من آیا حق ندارم بپرسم اعداد / چرا در ۳ درجه، ۳ تخفیف، و ۳ تبرئه ضرب نمی شوند هیچ گاه؟ / وقتی که گوش مفاهیم مسدود است / من آیا حق ندارم هر چه فریاد دارم بر سر اعداد بزنم؟ // اعداد قلابی، اعداد ساختگی، اعداد کثیف! / اعداد انگشتان امضا کننده / اعداد دست های بسته را تعیین می کنند / تا اعداد پاهای لگد زننده به چارپایه / اعداد دمپایی های جامانده را / جمع و تفریق کنند...

جامعهء خودرُو، گرایش های طبیعی، و گرایش های انسانی
ابراهیم هرندی

گوهرِ خودکامهء انسان، زمینه سازِ بسیاری از گرایش های ناسازِ دیگر، مانندِ خاک و خون پرستی، قبیله گرایی، دیگری ستیزی و از بیگانه گریزی ست. هرجا که قومی، قبیله ای و یا گروهی با هم زندگی می کنند و با یکدیگر گرفت و دادِ اجتماعی دارند، این گرایش ها خودبخود در میان مردم پدید می آید و به نابرابری و حق کُشی و آزار دیگران و گاه جنگ با آنان کشیده می شود. این گونه است که فرهنگِ جامعهء خودرو، آینهء تمام نمای خوی جانوری انسان شده و خودبخود قانونِ جنگل در آن حاکم می شود.

آموزه‌زدایی

هستی کیان

آنچه تا به امروز تحت عنوان تحصیلات به خوردمان داده‌اند، تمام آنچه تحت نام روال‌های آموزشی در مدارس و دانشگاه‌ها به‌منزله‌ی هنجار و استاندارد تلقی شده است، بیشتر از اینکه به آزادسازی قوای خلاق زندگی نظر داشته باشد، معطوف به ناتوان‌کردن یک‌طرفه‌ی قوای ذهنی‌ست که نتیجه‌اش تبدیل توده‌ای به موجودات ناکارا براساس ارزش‌های تک‌انرژی‌سالار است. نظام‌های آموزشی انسان سالم را از کودکی تحویل می‌گیرند و طی فرایندی مستمر از سنین کودکی تا ورود به دنیای کار بیمار تحویل می‌دهند.

«حجاب» را که کنار بزنیم…

شیرین کریمی

فاطمه مرنیسی، جامعه‌شناس برجسته‌ء مراکش (1940-2015)، در کتاب «فراسوی حجاب»، به طور خاص، و فقط، به مفهوم «حجاب» نمی‌پردازد، بلکه منتقد ساختارهای ریشه‌دار در جهان اسلام است. در واقع او در تمام آثارش به مسئله‌ء «حجاب» نیز در کنار سایر مسائل می‌پردازد. او در «فراسوی حجاب»، در مقام اندیشمندی انتقادی، به مسائلی می‌پردازد که زیست روزمره‌ء زنان و مردان مسلمان در دل آن‌ها می‌گذرد.

چرا استادیوم اصلی ایران را به‌سرعت خراب کردند؟

پوریا ژافره

فقط ۲۰ دقیقه به برگزاری نشست خبری تیم‌های پرسپولیس و آلومینیم اراک بعضی از خبرنگاران مطلع شدند که استادیوم آزادی امکان پذیرش تماشاگر ندارد. روز بعد اوضاع حتی بدتر هم شد؛ عکسی در شبکههای اجتماعی همه‌گیر شد که نشان می‌داد در فاصله کمتر از ۲۴ ساعت بخش‌های عمده‌ای از سکوهای این استادیوم و سرویس‌های بهداشتی تماشاگران و همین‌طور بازیکنان و داوران برای «بازسازی» تخریب شده‌اند.

نگاه ازفراز سالی درس‌آموزبه برساختِ «زن، زندگی، آزادی»

بهزاد کریمی

روند انقلابی جاری در فاز «زن – زندگی – آزادی»، ترجمان سیاسی خود را در سکولار دمکراسی بروز داد. عمدهء معیار سنجش سکولاریسم و لائیسیته در ایران، همانا آزادی زن از قیود مردسالاری و پدر سالاری تبلور در جمهوری اسلامی دارد. زایایی و بالندگی سکولاریسم در هرجایی سنجیدنی با عمده گرهگاه رهایی است و مثلاً در انقلاب کبیر فرانسه‌ با رهیدن از سلطه‌ی کلیسا (لائیسیته)، در ایران کنونی اما دگرگونی فمینیستی در موقعیت حقوقی زن چه در رابطه با دولت و چه فرهنگ عمومی«زن، زندگی، آزادی» بار عمیق آزادی‌خواهانه و دمکراتیک داشت.

انعکاس نام «مهسا» در «عمق استراتژیک»

احمد رأفت

فریاد زن، زندگی، آزادی در تمام کشورهای منطقه طنین انداخته است. از ترکیه، تا عراق، از سوریه تا لبنان و حتا در کابل تحت سلطه طالبان، زنان در حمایت از قیام مردمی در ایران به خیابان آمده‌اند. شیشهء عمر گروه‌های نیابتی حکومت اسلامی در منطقه نیز در دست مردم شجاع ایران است که این روزها در خیابان‌ها شعار «زن، زندگی، آزادی» سر می‌دهند.

مهسا، انفجاری در شعور و رفتار

مسعود کریم‌نیا

به راستی چه رازی در این قتل نهفته بود که ورق تازه‌ای را در تاریخ آزادگی و رهائی زنان ایرانی و خودآگاهی جهانی فمینیسم گشود که صرفنظر از رهبران سیاسی کشورهای دموکرات، حتی هنرمندان و ورزشکاران و زنان و انسان‌های بی‌تفاوت را در سراسر گیتی، منجمله برای اول بار در کشورهای همسایه و عربی، ناچار از تمجید مهسا و حرکت با شکوه و بی نظیر ملتی نمود؟

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

فروپاشی از درون

بیژن اشتری

زابوک معتقد است که انقلاب‌ها بیش از آن که مدیون تلاش‌های خیابانی مبارزان خود باشند مدیون بحران ‌هایی‌ هستند که خود رژیم برای خودش درست می‌کند (بحران های خودبراندازانه). این‌ها بحران ‌‌هایی‌ ست که به دلیل جهالت و خودشیفتگی مدیران فاقد صلاحیت به وجود می‌آید. برای مثال گورباچف که یک لنینیست واقعی بود، سعی داشت که با استفاده از آموزه‌های لنینی عهد عتیقی مسایل پیچیده شوروی دهه هشتاد را حل کند. مدیران شوروی در یک دهه پایانی تبدیل شده بودند به ژنراتورهای ایجاد بی‌نظمی اقتصادی، اجتماعی و سیاسی.

تئوری های گذار به دموکراسی

علیرضا بهتویی

اگر نخبگان در حکومت، خودشان مبتکر تغییرات نشوند و داوطلبانه تسلیم خواست‌های دموکراتیک مردم نشوند، فشار از پایین، توسط جنبش‌های مردمی افزایش می‌یابد و آنها را وادار به پذیرش دموکراسی خواهد کرد. اما این که آیا یک جنبش مردمی به یک نظام دموکراتیک منتهی می‌شود یا نه، تنها و فقط نتیجه‌ء شرایط مطلوب یا نامطلوب ساختار اجتماعی یک کشور برای ظهور دموکراسی و قدرت آن جنبش در مقابله با حکومت استبدادی نیست. این امر هم‌چنین به فرهنگ سیاسی و اندیشه‌ی راهبردی در آن جنبش و برنامه‌های رهبران مخالف حکومت استبدادی از یک سو و باورها و ارزش‌های مورد قبول مردم آن جامعه هم بستگی دارد.

ماهیت اصالتاً چپ پنجاه و هفتی

مرتضی مردیها

مهدی بازرگان پس از برکناری گفت که چهل سال ما اسبی را زین‌ کردیم ولی فلان و فلان نرسيده، پریدند روی آن و تاختند. راست می‌گفت؛ الا اینکه زین و یراق کردن آن اسب، کمتر بر عهدۀ معتدلانی چون او بود. زین‌کنندهء‌ اصلی چپ‌هایی بودند که دایم او را از جهت به‌قدر کافی انقلابی‌ نبودن طعن و لعن می‌کردند؛ از جمله دانشجویان چپ مذهبی‌، که برای جلو زدن در چپیّت، از چپ‌های لامذهب، سفارت امریکا را اشغال کردند.

پایان کامل دوران امیدواری به اصلاحات

برگرفته از تلگرام «مجمع دیوانگان»

در وجه «نظری»، اینکه شما نمی‌توانید شیشه را خم کنید، تقصیر نیرو و توان اندک شما نیست. ایراد از خصلت خود شیشه است که خم نمی‌شود اما به سادگی می‌شکند! با این مثال، جوامع دموکراتیک مانند فلزات هستند که در عین استحکام بسیار بالا، خصلت «انعطاف‌پذیری» دارند و چون تن به اصلاحات و تغییرات ضروری می‌دهند پایدارتر هستند. موفقیت حرکت اصلاح‌طلبانه هم در درجه‌ء نخست نیازمند وجود قابلیت «اصلاح‌پذیری» در خود سیستم است. نگرش امنیتی حاکم بر رژیم جمهوری اسلامی تصور می‌کند کوچکترین امتیازی نباید به خواست مردم داد، چرا که پذیرفتن هر مطالبه‌ای به یک دومینوی سقوط ختم می‌شود.

دانشگاهیانِ مسئول یا پیاد ه‌نظام قدرت؟

آزاده شعبانی

هم‌زمان با موج تازه‌ء تحدیدها و برخوردهای امنیتی و حذفی در فضای دانشگاه‌ها، اکنون فرصت مناسبی است برای پرداختن به موضوع نگران ‌کننده‌ء اخراج اساتید دگراندیش و مؤثر، به‌ویژه در‌حوزه‌ء علوم انسانی؛ موضوعی که اگرچه در جای خود و به‌تنهایی شایسته‌ء توجه و حساسیت بالایی است اما در مقطع کنونی، بخشی از پروژه‌ء بزرگ‌تری است که نهاد دانش و دانشگاه را هدف قرار داده است. در این مختصر، به این مسئله در سه بخش، «مسئولیت اساتید دانشگاه»، «پیشینه‌ی حذف اساتید دانشگاه» و «خطاب به اساتیدی که ماندند» می پردازیم.

«پنجاه و هفتی» یعنی چه و کیست؟

پرویز هدائی

اگر «پنجاه و هفتی» به همهء کسانی اطلاق شود که به نحوی و تا مرحله‌ای نسبت به فاجعه ۵۷ حسن ‌نظر داشته یا در آن شرکت کرده‌اند، صرف‌نظر از دیدگاه کنونی آنها، آنگاه باید از کارگران صنایع نفت گرفته تا مبارزی چون «منوچهر بختیاری»، پدر زنده‌یاد پویا بختیاری، را به صلابه کشید. یعنی کسانی که در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند و بسیار بیش از پاره‌ای از هواداران «سامانهء پادشاهی»، نظیر سعید سکویی، دیروز و امروز هزینه داده‌اند و مورد احترام مردم ایران هستند، و بدون شک شلیک به آنها جز شلیک به پای جنبش نیست.