----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

با شاهزاده ای که سلطنت طلب نیست!    -   اسماعیل نوری علا

من امروز وظیفهء خود می دانم که، عطف به سخنانی که «شاهزاده» در گفتگوی تصویری اخیر خود با آقای «پاتریک بت دیوید» مطرح کرده اند، توضیح دهم که چرا، بعنوان یک سکولار دموکرات جمهوریت خواه، فکر می کنم که ایشان بار دیگر و صمیمانه ما را از آسمان رؤیاپردازی های گوناگون به زمین واقعیت های زندگی خودشان و ما کشانده و به صراحت ما را در مقابل برداشت ها و تصمیم هائی که در 63 سالگی عمرشان بیش از پیش فرموله شده قرار داده اند… و با این پیش زمینه، می خواهم، به مدد نقل و ترجمه ای آزاد، پیامی را که شاهزاده به زبان انگلیسی مطرح کرده اند، و من هم آن را به دو زبان انگلیسی و فارسی شنیده ام، مورد تحلیل قرار داده و زمینه ای را برای موضع گیری خود و کسانی که در بیست سال اخیر هویت شان را با «سکولار دموکراسی» تعیین کرده اند فراهم سازم.

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

-----------------------

برنامه یکشنبه

5 آذر 1402 - 26 نوامبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

-----------------------

نقش دولت گذار در رسیدن

یا نرسیدن به دموکراسی

------------------------

فایل تصویری     فایل صوتی

------------------------

سخنران:

  

حسن دانشور

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

لحظهء آبان ۹۸

(در سالگرد آبان خونین)

سامان آزاد

«لحظه آبان» چه از منظر مردم (گستردگی و شیوع بی‌مانند خیزش به سراسر ایران در زمانی کم و جنبه تهاجمی جنبش در مقابل حکومت) و چه از منظر حکومت (کشتار بی‌سابقه که در تاریخ ایران معاصر نمونه‌ای نداشت و بازداشت‌های وسیع و قطع کامل و سراسری اینترنت جهانی برای ده روز) لحظه یک گسست تعیین‌کننده است. آن چه در جریان خیزش آبان ۹۸ مشاهده شد ظهور سراسری و ناگهانی تهیدستان شهری و جوانان و فرودستان جامعه در میدان سیاست بود که در نتیجه برنامه‌های نئولیبرالی جمهوری اسلامی از دهه ۷۰ به این سو دچار از ‌هم‌گسیختگی اقتصادی و زیستی شده و با فروپاشی قشرهایی از طبقه متوسط و بحران بیکاری در بین جوانان به عنوان نیروی کار عمده، بر تعداد آن‌ها به شدت افزوده شد.

آرشیو متن نوشتاری این برنامه ها

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

رنگین کمان

حمید رضا رحیمی

این تنوعی که برادران در اقدامات شان دارند براستی مثال زدنی ست. شما ضدانقلاب بی سواد تصور کرده اید که بزرگواران فقط به روسری نیمی از سَکنه ایران اشغالی گیر داده و می دهند؟ زهی خیال باطل! اصلاً چنین نیست، نگاه کنید:
* هنگاو: نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی با اعلام ممنوعیت استفاده از لباس کُردی، از حضور شهروندان کُرد خراسان در مراسم مختلف با پوشش کُردی جلوگیری کرده‌ و شماری از فعالین و هنرمندان کُرد را احضار و مورد بازجویی قرار داده‌اند
!

مقام نخست  رژيم اسلامی در صدور مهاجر!

گزارش کیهان لندن

بر اساس آخرین آمار پایگاه داده یونسکو در سپتامبر ۲۰۲۳ جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور، برای هشتمین سال متوالی، روند افزایشی داشته و در سال ۲۰۲۱ وارد تراز ۷۰ هزار شده است. در این میان، پرستاران و‌ پزشکان نیز بخش دیگری از نیروهای متخصص هستند که روند مهاجرت آنها در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. همچنین دست‌کم چهار سال است گزارش‌هایی از مهاجرت کارگران ایرانی به کشورهای منطقه و به امید داشتن درآمدی بیشتر منتشر می‌شود؛ از جمله مهاجرت گسترده کارگران ساختمانی به عراق یا‌ مهاجرت تولیدکنندگان فرش ایران به کشورهای افغانستان و پاکستان.

نامه ای سرگشاده به ۱۲۶ هنرمند ایرانی

سپیده حجامی

آیا همانقدر که جنگ اسرائیل و فلسطین برایتان مهم است، به سایر نقاط دنیا هم فکر می‌کنید؟ آیا زمانی که پوتین، رفیق گرمابه و گلستان رهبر رژيم اسلامی، بر سر بی‌گناهانِ بی‌پناه اوکراینی بمب می‌افکند هم، برای توقف جنگ طومار نوشته اید؟.. در نامه تان از کودکان و زنان غزه نوشته اید و برای نجات جان آنان درخواست کمک کرده‌اید، اما تکلیف زنان و کودکان اسرائیلی که حماس از آنان بعنوان گروگان استفاده می‌کند چیست؟..  نظرتان دربارهء کودکان ایرانی چیست؟ کیان پیرفلک، هستی نارویی، سیاوش محمودی، حسین محمدزهی و... که به ضرب گلوله جنگی در خیابان‌های ایران کشته شدند؟

پوستر، بدون بازیگر!

گزارش

فیلم سینمایی «عامه‌پسند» به کارگردانی سهیل بیرقی از روز چهارشنبه، ۱۷ آبان، در حالی برای نمایش روی پرده سینماها رفته است که تصویر هیچ ‌یک از بازیگران این اثر سینمایی در تبلیغات آن به چشم نمی‌خورد. پس از انتشار تعدادی از پوسترهای این فیلم، به مسئولان فیلم اعلام شد که حق استفاده از تصویر باران کوثری و فاطمه معتمدآریا در پوسترهای تبلیغاتی فیلم را ندارند. به همین علت، سازندگان این اثر تصمیم گرفتند تصویر هوتن شکیبا، دیگر بازیگر این فیلم، را نیز حذف کنند تا این اثر با پوسترهایی بدون تصویر بازیگرانش منتشر شود.

عملیات حماس را نمی شود با کار هیتلری ها مقایسه کرد!

قسمتی از گفتگوی ویدئوئی مورگان پیرس

با خبرنگار جنگی انگلیسی، داگلاس موری

ترجمهء تحت الفظی فرهاد متقی

موری: اگر بخواهیم این کار را بر پایه آنچه باراک اوباما گفت  انجام دهیم آن موقع شما باید هیچ کاری انجام ندهید. یعنی اگر شما اسرائیل باشید باید بنشینید و بگویید خیلی خوب حالا این حمله تمام شد منتظریم که حمله بعدی انجام بشود... همچنین صحبت های تو این را به آدم القا می کند که انگار یک جمعیت صلح طلبی در فلسطین است، در غزه است، که واقعا منتظر است تا این راه حل دو کشوری ایجاد بشود. و فقط ممکن است یک سری آدم های ناتو آن وسط باشند، از حماس. این به نظر من کاملا اشتباه است. و چرا...

راه های مقابله با شاهزاده!

حامد شیبانی راد

از ۵ مرداد ۱۳۵۹ تا به امروز شاهزاده رضا پهلوی اصلی‌ترین و خطرناکترین دشمن کلیت نظام منحوس اسلامی است. فرقه تبه‌کار برای مقابله با ایشان در این ۴۳ سال پروژه‌های فریب گوناگونی را کلید زده است. و با شکست هر پروژه مجبور به شروع دیگری شده‌است. شاید بتوان مراحلی که مزدوران گمنام رژیم یکی پس از دیگری پیش برده‌اند را اینگونه خلاصه کرد که...

ارکان دموکراسی؟

حسین نجاری

رکن چهارم دموکراسی همان‌قدر بی‌پایه است که ارکان دیگر آن. اگر قانون اساسی میثاق ملی و اساس ثبات سیاسی و حقوقی کشور و محور وفاق بود که رکن‌های بعدی آن از صدمات متصرفان قانون در امان بودند ولی همانگونه که این رکن به ظاهر رکین جنبه‌ی تزئینی دارد، نظام پارلمانی و احزاب سیاسی و در نهایت مطبوعات و رسانه‌های آزاد نیز تهی از هرگونه نقش اجتماعی سیاسی و کارکرد حرفه‌ای است.

زنان، و ضرورت اسلام هراسی

به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

شکوه میرزادگی

آیا زنی را سربریدن و بی خیال از ماموران با سینه ای سپر در کوچه ها گرداندن، ترسناک نیست؟ آیا زنی را شکنجه کردن، سنگسار کردن، به زندان انداختن، حتی کشتن به دلیلی بی حجابی ترسناک نیست؟ آیا … هرکدام از قوانینی که در ارتباط با زنان عادی جلوه داده می شود ترسناک نیست؟ یا این ها را هم چون ازدواج دختران در نه سالگی و یا حجاب و یا انواع خشونت هایی که زنان را سزاوار آن می دانند، می توان با توسل به تئوری های تبعیض آمیزی چون «نسبیت فرهنگی» عادی جلوه داد؟

تاریخ زدائی در روسیه و بازگشت استالین

گزارشی از بی.بی.سی

روسیه تلاش می‌کند خاطرات مربوط به سرکوب استالینی در شوروی سابق را به ورطه فراموشی بسپارد. محبوبیت ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی رو به افزایش است و در نقاط مختلف کشور نشان‌های یادبود افرادی که در جریان سرکوب‌های دوره حکومت او حذف شدند، ناپدید یا تخریب می‌شود. این تغییرات در پس‌زمینه حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ در حال رخ دادن است.

چرائی ها و چگونگی های ضروری رهبری

حسین عرب

(متن سخنرانی در مهستان)

خیزش 1388، آخرین قیام مردم با رهبری مشخص بود، و پس از آن، خیزش های 1396، 1398، و 1401 بدون رهبری، شروع و با گذشت مدت زمانی، ریتم آنها فروکش کرد، این در حالی است که سرعت نهضت مقاومت مردم ایران، به درجات بالاتری از قدرت و وسعت جهش پیدا کرده است. برآورد و گمان زنی این است، که در خیزش های جدید آنچه توانست موجب رکود ریتم اعتراضات شود، عدم وجود رهبری بود، که بتواند، مراحل بعدی جنبش را برای مردم تبیین و آنها را به سمت مسیرهای تازه مبارزه هدایت کند، و با درجا زدن اعتراضات در یک فرم و شکل یکسان، و عدم ارتقاء به مراحل بالاتر، نهایتا خیزش فروکش کرد.

در مورد جنگ اسرائیل و حماس چه موضعی باید گرفت؟

شیدان وثیق

حمله‌ء نظامی و تروریستی حماس به جنوب اسرائیل، جنگ غزه و اشغال نظامی شمال این خطه توسط ارتش اسرائیل، کنشگران سیاسی و اجتماعی در اپوزیسیون رژيم اسلامی را وا می دارد که در برابر این رخداد بزرگ با پیامدهای بین‌المللی و منطقه‌ای‌اش، دست به موضع‌ گیری زنند. افزون بر آن که خود موضوع نیز در سرنوشت تحولات پیچیدهء امروز جهان و خاورمیانه می‌تواند نقش تعیین کننده‌ای ایفا کند. از این رو، هیچ کس نمی‌تواند در این باره جایگاه و موضع خود را مشخص ننماید.

سکولاريسم و جغرافيای خيال

ابراهیم هرندی

پيش از پيدايش انديشهء سکولار، انسان پديداری آسمان آويز پنداشته می شد؛ چلچراغی چشمگیر و شگفت آور که آفرينندهء جهان پس از آفرينش وی خود را ستوده بود و برخود آفرين گفته بود. اما «پندارهء سکولار» انسان را از آسمان به زمين فرو کشيد و او را برآيه ای زمين-خيز پنداشت؛ جانوری که در پرتو چراغ آگاهی و خِرَد خويش می تواند تافته ای جدا بافته از ديگر زيندگان شود و سر به آسمان ها کشد و گوشه و کنار گيتی را با ذهنِ ذات کاو خود شناسايی کند. اين چگونگی را بزرگ ترين بازتاب روانشناسيک چشم انداز سکولار می توان خواند.

زندگی لرزان زنان در آیندهء ایران

سوگل دانائی

چندی پیش هفت جامعه‌شناس، کارشناس و فعال حقوق زنان در ایران، در موسسهء «رحمان» گرد هم آمدند تا دربارهء «آیندهء حیات اجتماعی زنان» گفت‌وگو کنند؛ جلسه‌ای که بیش از سه ساعت طول کشید و در آن از سهم زنان در بازار کار تا مشارکت سیاسی، تحول در نظام تحصیلی و جنبش‌های زنان صحبت شد. آن‌ها با اشاره به داده‌های کمی تلاش کردند تا وضعیت حضور زنان در جامعه را شفاف کنند. در این نشست شهلا کاظمی‌پور (جمعیت‌شناس)، لیلا فلاحتی، خدیجه کشاورز و آتنا کامل (جامعه‌شناس)، فرشته طوسی (فعال دانشجویی)، نجمه واحدی (جامعه‌شناس و فعال حقوق زنان) و مینو مرتاضی (فعال حقوق زنان) سخنرانی کردند. در این گزارش خلاصه‌ای از این نشست را، که با مدیریت مقصود فراستخواه (جامعه‌شناس) برگزار شد، مرور می‌کنیم.

آبان پر التهاب!

سمیه متقی

آبان‌ماه سال 1398 بود که با تصمیم سران سه قوه، مردم در بیست‌وچهارم این ماه با افزایش سه برابری قیمت بنزین به صورت ناگهانی روبه‌رو شدند؛ شوک ناشی از این اتفاق موجب شد که در 29 استان کشور و بسیاری از شهرها جمعیت کثیری از مردم به خیابان‌ها بیایند و طی دو هفته اعتراضات گسترده و البته پرهزینهای برای کشور و مردم رخ دهد؛ اعتراضاتی که متاسفانه به کشته و زخمی شدن جمع کثیری از مردم منجر شد.

اسرائیل، فلسطین و انبوه «اگر»ها!

مزدک بامدادان

۱. اگر عرب های فلسطین قطعنامهء ۱۸۱ را پذیرفته بودند، امروز کشوری داشتند که بهترین و حاصلخیزترین زمین های فلسطین را در اختیار داشت.

۲. اگر جنگ ۱۹۶۷ رخ نداده بود، امروزه چیزی بنام آرمان فلسطین وجود نداشت، غزه در اشغال مصر می‌ماند و کرانه باختری یکی از استانهای اردن می‌شد.

۳. اگر ساف و رهبران عرب پس از شکست در جنگ شش‌روزه پیشنهاد اسرائیل بنام "زمین در برابر صلح" را می‌پذیرفتند، کشور فلسطینی می‌توانست در غزه و کرانه باختری پدید بیاید.

۴. اگر پس از جنگ یوم کیپور در سال ۱۹۷۳ همه رهبران عرب از الگوی انور سادات پیروی می‌کردند، هم امکان تاسیس کشور فلسطین وجود داشت و هم جنگ داخلی لبنان رخ نمی‌داد.

۵. اگر ملک حسین در سال ۱۹۸۸ از ادعای مالکیت اردن بر کرانه باختری دست برنمی‌داشت، ساف هم تاسیس کشور مستقل فلسطین در غزه و کرانه باختری را اعلام نمی‌کرد.

۶.  اگر عرفات پس از پیمان اسلو بزرگترین فرصت تاریخی برای تاسیس کشورش را خودخواهانه از دست نمی‌داد، امروز کشور فلسطین می‌توانست سی‌ام سالگرد اسقلالش را جشن بگیرد.

این تنها مشتی نمونهء خروار از «اگر»های فراوان تراژدی فلسطین است که نشان می‌دهد رهبران عرب بزرگترین استادان فرصت‌سوزی جهانند! (+)

نیاز اصلی توسعه
داگلاس نورث - برندهء نوبل اقتصاد

«اگر ميخواهيد بدانيد كشوری توسعه ميابد يا نه اصلا سراغ فناوری ، كارخانه و ابزاری كه استفاده ميكند نروید، اينها را براحتي ميتوان خريد يا دزديد يا كپي كرد .خيلی راحت ميتوان نفت فروخت وهمه اينها را وارد كرد . برای ديدن توسعه برويد در دبستانها و پيش دبستانی ها ، ببينيد آنجا چگونه بچه ها را آموزش ميدهند، مهم نيست چه چيزي آموزش ميدهند بلكه ببينيد چگونه آموزش ميدهند. اگر كودكان شما را پرسشگر ، خلاق ، صبور، نظم پذير ، خطر پذير ، دارای روحيه گفتكو و تعامل و دارای روحيه مشاركت جمعی و همكاری بار آوردند اينها انسانها و شخصيت هایی خواهند شد كه مي توانند توسعه ايجاد كنند.(+)