----------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                 

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

-----------------------

برنامه یکشنبه

12 آذر 1402 - 3 دسامبر 2023

9 صبح کالیفرنیا- 6 عصر اروپای مرکزی

8.5 شب ایران

----------------

نقش روانکاوی

در تشکیل دولت گذار

------------------------

سخنران:

  

دکتر میترا بابک

مدیر جلسه: عباس دانشور

 موقعیت جدید شاهزاده

 و اثرات آن بر اپوزیسیون

 در گفتگوی دکتر میترا بابک

 و دکتر اسماعیل نوری علا

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

تهیه کننده: مهتاب (چراغ آسمان) – در توئیتر

پس از اهدای پی در پی جوایز حقوق بشری به تعداد محدودی از افراد، تصمیم گرفتم تحقیقاتی در این زمینه انجام دهم تا مشخص شود چه کسانی چه تعداد جایزه کسب کرده‌اند. در این رشته توییت آمار جوایز «حقوق بشری» اهدا شده به ایرانیان پس از سال ۵۷ را مشاهده خواهید کرد. بعد از بررسی آمار جوایز اهدا شده سوالات زیادی مطرح است. این جوایز بر چه اساس به «عمدتا» فعالین جریان‌های اصلاح‌طلب و چپ اهدا شده؟ لابی این جریان کی و کجاست؟ آیا برجسته کردن اخبار افرادی خاص توسط رسانه‌های فارسی زبان نقشی در کسب جوایز بیشتر دارد؟

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان  1 2

آرشیو ایران فردا   آرشیو تلویزیون میهن

ضد حال!

حمید رضا رحیمی

فدوی داشت یک خبر فرامرزی را سبک سنگین می کرد و می خواست برای خاج پرستان قدری هم قیافه بگیرد که «فقط ما نیستیم که بعون الله و با تهدیدات خداوند متعال، از ترور و آدمکشی لذت می بریم بلکه خاج پرستان فرانسوی نیز دست کم از ما ندارند». حال نگاه کنید تا حق را به فدوی منتظرالظهور بدهید:  

* یک کشته و دو زخمی در حمله با سلاح سرد در پاریس. / العربیه

و فدوی همچنان داشت به زیان خاج پرستان حال می کرد که ناگهان فراز دیگری از خبر بشرح زیر، مانند پتک، بر ملاج اش فرود آمد و ملتفت شد که آن قاتل جاهل هم خوشبختانه  از خودمان است! ببینید و لذت اش را ببرید:

* رسانه‌ها و تحلیلگران فرانسوی متخصص در امور تروریسم با انتشار تصویری هویت عامل حمله در پاریس را "آرمان رجب‌پور میاندوآب" معرفی کردند که یک فرانسوی ایرانی الاصل است!»

سرمقالهء شماره 907 نشریهء «راه توده»

ترکیب مجلس آینده، تکلیف گردش به شرق را روشن می کند!

انتخابات مجلس آینده در شرایط بی اعتنایی مردم و نامعلوم بودن سرنوشت نامزدها برگزار می شود. آنچه قطعی است آن است که در این انتخابات نیز مانند همه انتخابات های پیشین هیچیک از نامزدها و احزاب شرکت کننده برنامه روشنی را ارائه نخواهند داد و اصولا برنامه ای ندارند. هر برنامه ای مستلزم ارائه مشکلات و راه حل هاست که همه نامزدها و احزاب کنونی در کشور از طرح هر دو آن ابا دارند. نه می خواهند به مشکلات واقعی و جدی جامعه بپردازند و نه راه حلی برای آنها دارند. موضوع اصلی برای آنها جایگزین شدن یک جمع با جمعی دیگر است نه برنامه ای با برنامه دیگر. فقدان ارائهء برنامه از این جهت نیز واقعی است که همه آنها خواهان حفظ و ادامه وضع موجود هستند. تنها جریانی که اراده و انگیزه برای ارائهء برنامه می تواند داشته باشد «جریان جوان و عدالتخواه» است که می تواند در چارچوب «سیاست راهبردی نگاه به شرق!» خطوط کلی تحولات برای آینده ایران را برای انتخابات مجلس آینده طرح کند…شرایط جهانی بسود آمریکا و اسرائیل و لابی روسیه ستیز و چین گریز  در داخل نیست. آیا حکومت از این وضع برای باز کردن راه تحولات و تغییرات، از جمله در مجلس آینده، استفاده خواهد کرد یا همچنان با تکیه و در بند ارتجاع مذهبی داخلی این فرصت را نیز از دست خواهد داد؟ این یکی از پرسش های مهم هفته ها و ماه آینده در ایران خواهد بود. (+)

پسرعموهای نزدیک:

حزب کمونیست چین و سازمان‌های تروریستی

تموز ایتای

حزب کمونیست چین خوشحال است که از هرج و مرج تا جایی که ممکن است حمایت کند تا ایالات متحده و کشورهایی که هنوز از آزادی حمایت می‌کنند، تضعیف کند. رهبران اسرائیل، و رهبران دیگر کشورها، سال‌هاست مانند نوجوانانی رفتار می‌کنند که فکر می‌کنند همه چیز مربوط به آنهاست و نمی‌خواهند تصویر بزرگ واقعی را ببینند. حزب کمونیست چین در راهپیمایی طولانی خود برای سرنگونی ایالات متحده از سلطنت، همیشه از دشمنان ایالات متحده حمایت خواهد کرد. امید است که اتفاقات چند هفته گذشته حداقل به عنوان یک زنگ بیدارباشی وحشتناک عمل کند.

لحظهء آبان ۹۸

(در سالگرد آبان خونین)

سامان آزاد

«لحظه آبان» چه از منظر مردم (گستردگی و شیوع بی‌مانند خیزش به سراسر ایران در زمانی کم و جنبه تهاجمی جنبش در مقابل حکومت) و چه از منظر حکومت (کشتار بی‌سابقه که در تاریخ ایران معاصر نمونه‌ای نداشت و بازداشت‌های وسیع و قطع کامل و سراسری اینترنت جهانی برای ده روز) لحظه یک گسست تعیین‌کننده است. آن چه در جریان خیزش آبان ۹۸ مشاهده شد ظهور سراسری و ناگهانی تهیدستان شهری و جوانان و فرودستان جامعه در میدان سیاست بود که در نتیجه برنامه‌های نئولیبرالی جمهوری اسلامی از دهه ۷۰ به این سو دچار از ‌هم‌گسیختگی اقتصادی و زیستی شده و با فروپاشی قشرهایی از طبقه متوسط و بحران بیکاری در بین جوانان به عنوان نیروی کار عمده، بر تعداد آن‌ها به شدت افزوده شد.

مقام نخست  رژيم اسلامی در صدور مهاجر!

گزارش کیهان لندن

بر اساس آخرین آمار پایگاه داده یونسکو در سپتامبر ۲۰۲۳ جمعیت دانشجویان ایرانی در خارج از کشور، برای هشتمین سال متوالی، روند افزایشی داشته و در سال ۲۰۲۱ وارد تراز ۷۰ هزار شده است. در این میان، پرستاران و‌ پزشکان نیز بخش دیگری از نیروهای متخصص هستند که روند مهاجرت آنها در چند سال اخیر افزایش چشمگیری داشته است. همچنین دست‌کم چهار سال است گزارش‌هایی از مهاجرت کارگران ایرانی به کشورهای منطقه و به امید داشتن درآمدی بیشتر منتشر می‌شود؛ از جمله مهاجرت گسترده کارگران ساختمانی به عراق یا‌ مهاجرت تولیدکنندگان فرش ایران به کشورهای افغانستان و پاکستان.

معمای جانشینی ولی فقیه

حمید مافی

خامنه‌ای بی‌دردسر به رهبری رسید و مبلغانش او را «پدر» و «ولی» امت خواندند. خود او نیز در سه دهه کوشید سلطه پدرانه‌اش را بر همه اجزای حکومت بگستراند. جانشین او اما این امکان را ندارد. بحران‌های اجتماعی و اقتصادی پس از چهار دهه عمیق‌تر و گسترده‌تر از آنان هستند که بتوان بر آنها سرپوش گذاشت یا همانند شورش‌های شهری دهه ۷۰ در زیر آوار «نوسازی» دفن‌شان کرد. دو خیزش دی ۹۶ و آبان ۹۸، اعتراضات پیوسته بازنشستگان، معلمان، کارگران واحدهای تولیدی و دیگر گروه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر وضعیت را نامساعدتر از آنچه که برنامه‌ریزان نظام تصویر می‌کنند، نشان می‌دهد.

بقا بجای توسعه!

مهران صولتی

در میانه تحولات شتابان جهانی، کشورهای مختلف کوشیدند تا نگرش های خود را به موازات تغییرات بیرونی تنظیم نموده و به کاروان توسعهء جهانی بپیوندند. تجربهء چهل ساله ما اما همچنان از تلاش برای تحمیل ایدئولوژی بر واقعیت های موجود حکایت دارد.‌ این که در آستانهء سدهء جدید به جای دستیابی به توسعه صرفاً به بقاء اکتفا کرده ایم از هزینه های چنین بینشی محسوب می شود!

توپ در زمین ملت ایران است

حسین آقائی

ترجیح قدرت های اروپایی و آمریکا «حفظ وضع موجود» تا حد امکان (مهار محدود یا حداکثری ج.ا) و در صورت نیاز «تبدیل رژیم» (بمعنای regime transformation) برای ایران است و نه «تغییر رژیم» (regime change). بین این دو ‌تفاوت بسیار است. مردم در ایران اگر واقعا خواهان تغییر رژیم )به معنای سرنگونی کلیت و تمامیت رژیم( هستند هیچ گزینهء عملی جز «یزش حداکثری» ندارند؛ چون غرب تا دقیقهء 90 با ج.ا مماشات و معامله خواهد کرد و البته هیچ ابرقدرتی در جهت منافع مردم ایران گام بر نخواهد داشت؛ حتی وقتی خامنه ای هم بمیرد. گزینهء ترجیحی غرب، به احتمال زیاد، «گذار کنترل شدهء قدرت» د در دوران پسا حکومت اسلامی است؛ با مهره هایی که لزوما خواهان بازگشت ایران به دوران پهلوی نیستند. قدرت های بزرگ بدنبال قدرت گرفتن ایران نیستند مگر اینکه مردم ایران خودشان قدرت شان را به قدرت های بزرگ تحمیل کنند! مردم ایران اگر نخواهند میز مذاکره و معاملهء غرب با ج.ا را بهم بزنند در نهایت رژیم آینده به آنها از سوی قدرت های بزرگ تحمیل خواهد شد. انتخاب با مردم ایران است؛ توپ در زمین ایران است.  راهکار هم تقریبا مشخص است.

(برگرفته از توئیتر (X) نویسنده)

ریشه‌های تجدد، تاریخچه‌ء مدرسه‌ء علوم سیاسی

چنگیز پهلوان

مدرسه‌ء علوم سیاسی، که بیش از صدوبیست سال پیش، در زمان مظفرالدین شاه در تهران تأسیس شد، یکی از اولین نهادهای آموزش عالی در ایران، و نخستین تلاش برای تدریس مفاهیم حقوق اساسی، علم سیاست و روابط بین‌الملل، و تربیت کارشناسان این رشته در ایران بوده است. شماری از مهم‌ترین دولت‌مردان ایران از دانش‌آموختگان این مدرسه بودند. کتاب ریشه‌های تجدد، پژوهش چنگیز پهلوان، تاریخچه‌ی تأسیس مدرسه‌ی علوم سیاسی، همراه مجموعه‌ای از اسناد این مدرسه، از جمله رساله‌ی حقوق اساسی، اثر محمدعلی فروغی است. متن کنونی برگرفته از پیش‌گفتار‌های کتاب است.

نظام سیاسی و اخلاقی کاست آخوندها

شاهپور شهبازی

کلیت نظام سیاسی و اخلاقی نظام جمهوری اسلامی به رهبری «کاستِ» (caste) آخوندها را می‌توان در دو گزاره خلاصه کرد: یکم، «شعار بده، عمل نکن»؛ دوم «عمل بکن، آشکار نکن». این دو گزاره بنیاد مادی و معنوی ساختار جمهوری اسلامی را در طول چهار دهه به بیان درمی‌آورد. گزاره‌ی اول، دروغ‌گویی و گزاره‌ی دوم، ریاکاری را به عنوان اساس و بنیاد این نظام برجسته می‌کند.

چشم‌اندازی برای  فلسطینیان در غزه

گفتگو با ژنرال دیوید پترائوس

گفتگوگر: رولف دوبلی

آنچه مورد نیاز است چشم اندازی است مبنی بر اینکه پس از حذف حماس، آینده فلسطینیان در نوار غزه چگونه خواهد بود. این باید طراحی شود. ما این کار را در عراق انجام دادیم. ما از جمعیت عرب سنی درخواست کردیم که در رد و حذف القاعده به ما بپیوندند. ما به آنها نشان دادیم که زندگی آنها بدون القاعده بسیار بهتر خواهد بود. ما باید تلاش های مشابهی را برای فلسطینی های غزه انجام دهیم. واین باید شامل فلسطینیان کرانه باختری هم بشود.

چی شد، با وجود این انقلاب با شکوه؟

بهنام امینی

وقتی زخم کهنهء ملت ایران با قتل حکومتی مهسا امینی بار دیگر سر باز کرد، ملت بزرگ و یکپارچهء ایران بیش از هر بار دیگری جگرش سوخت فرصت را مغتنم شمرد به خیابان آمد و گفت «هر چه بادا بادا؛ جانم را فدای ایران می کنم تا کشورم و فرزندان اش از بلای این حکومت رها شوند». اما، از همان نخستین لحظه، تلاش برای گرفتن ماهی از آب گل آلود از سوی فرصت طلبانی چون اربابان شما آغاز شد.

برای «عبور از رژيم» از «ماتریکس تهران» عبور کنید!

سامان (پرشین بانکسی)

«فرهنگ درخونگاهی» فرهنگ سالوس، دروغ، ریا، نامردی، پدرسوختگی، آخوندیسم و تشیع هست که با بهره‌گیری از مظاهر تمدن مانند سینما و تلویزیون تا اعماق جامعه ایران نفوذ و رسوخ کرده. این فرهنگ اتمسفری رو‌ساخته که جمهوری اسلامی در آن نفس می کشه و زندگی می کنه، برای سرنگونی و عدم باز تولید این چنین رژیمی راهی نداریم مگر از بین بردن این اتمسفر و محیط نفس کشیدن این رژیم.‌

با شاهزاده ای که سلطنت طلب نیست!

 اسماعیل نوری علا

من امروز وظیفهء خود می دانم که، عطف به سخنانی که «شاهزاده» در گفتگوی تصویری اخیر خود با آقای «پاتریک بت دیوید» مطرح کرده اند، توضیح دهم که چرا، بعنوان یک سکولار دموکرات جمهوریت خواه، فکر می کنم که ایشان بار دیگر و صمیمانه ما را از آسمان رؤیاپردازی های گوناگون به زمین واقعیت های زندگی خودشان و ما کشانده و به صراحت ما را در مقابل برداشت ها و تصمیم هائی که در 63 سالگی عمرشان بیش از پیش فرموله شده قرار داده اند… و با این پیش زمینه، می خواهم، به مدد نقل و ترجمه ای آزاد، پیامی را که شاهزاده به زبان انگلیسی مطرح کرده اند، و من هم آن را به دو زبان انگلیسی و فارسی شنیده ام، مورد تحلیل قرار داده و زمینه ای را برای موضع گیری خود و کسانی که در بیست سال اخیر هویت شان را با «سکولار دموکراسی» تعیین کرده اند فراهم سازم.

زنان، و ضرورت اسلامی هراسی

به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان

شکوه میرزادگی

آیا زنی را سربریدن و بی خیال از ماموران با سینه ای سپر در کوچه ها گرداندن، ترسناک نیست؟ آیا زنی را شکنجه کردن، سنگسار کردن، به زندان انداختن، حتی کشتن به دلیلی بی حجابی ترسناک نیست؟ آیا … هرکدام از قوانینی که در ارتباط با زنان عادی جلوه داده می شود ترسناک نیست؟ یا این ها را هم چون ازدواج دختران در نه سالگی و یا حجاب و یا انواع خشونت هایی که زنان را سزاوار آن می دانند، می توان با توسل به تئوری های تبعیض آمیزی چون «نسبیت فرهنگی» عادی جلوه داد؟

تاریخ زدائی در روسیه و بازگشت استالین

گزارشی از بی.بی.سی

روسیه تلاش می‌کند خاطرات مربوط به سرکوب استالینی در شوروی سابق را به ورطه فراموشی بسپارد. محبوبیت ژوزف استالین، دیکتاتور اتحاد جماهیر شوروی رو به افزایش است و در نقاط مختلف کشور نشان‌های یادبود افرادی که در جریان سرکوب‌های دوره حکومت او حذف شدند، ناپدید یا تخریب می‌شود. این تغییرات در پس‌زمینه حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ در حال رخ دادن است.

چرائی ها و چگونگی های ضروری رهبری

حسین عرب

(متن سخنرانی در مهستان)

خیزش 1388، آخرین قیام مردم با رهبری مشخص بود، و پس از آن، خیزش های 1396، 1398، و 1401 بدون رهبری، شروع و با گذشت مدت زمانی، ریتم آنها فروکش کرد، این در حالی است که سرعت نهضت مقاومت مردم ایران، به درجات بالاتری از قدرت و وسعت جهش پیدا کرده است. برآورد و گمان زنی این است، که در خیزش های جدید آنچه توانست موجب رکود ریتم اعتراضات شود، عدم وجود رهبری بود، که بتواند، مراحل بعدی جنبش را برای مردم تبیین و آنها را به سمت مسیرهای تازه مبارزه هدایت کند، و با درجا زدن اعتراضات در یک فرم و شکل یکسان، و عدم ارتقاء به مراحل بالاتر، نهایتا خیزش فروکش کرد.