تاریخ انتشار:

پنجشنبه 21 تا یکشنبه 24 تیر 1403

11 تا 14 ماه جولای 2024

----------------------

enooriala@gmail.com

-----------------

پيوندها:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعهء «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی   -    مفاهيم اصلی

                                

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

----------------------

برنامهء یکشنبهء پیش رو

24 تیر 1403 - 14 ماه جولای 2024

----------------------

چرا چشم انداز سیاسی

 در امریکا و اروپا شاهد

تغییرات قابل توجهی است؟

---------------------

سخنران: مرتضی انواری

مدیر جلسه: عباس دانشور

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

نجات دهنده از کدام چاه می آید؟

چرا بهتر است از رضا پهلوی پشتیبانی کنیم؟

م. رضایی تازیک

جان سخن نوشتار پیش رو این است: اگر این پیش فرض که «لازمهء انحلال رژیم اسلامی تشکیل آلترناتیوی سکولار دموکرات در بیرون از ایران می باشد» ـ درست باشد، آنگاه با قاطعیت می توان گفت که تنها راه ساختن چنین آلترناتیوی از مجرای پشتیبانی از رضا پهلوی می گذرد؛ آن هم بر مبنای استنتاجات و دلائلی که در ادامه خواهند آمد.... ممکن است که این پیش فرض نادرست باشد؛ اما بودِ یک «آلترناتیو سکولار دموکرات»، با محوریت رضا پهلوی، هیچ ضرری به هیچ کسی نخواهد زد. جامعهء ما همچنان فردمحور است و فرضیه های برآمده از اندیشه های سیستم محور قرن بیست و یکم را نمی توان به اپوزیسیون حکومت اسلامی تعمیم داد.

به فدوی مربوط نیست! 

حمیدرضا رحیمی

*آنچه شهید رئیسی به پزشکیان تحویل میدهد: اسب زینشده زیر پای دولت چهاردهم! / کیهان دارالخرُافه

*به فدوی مربوط نیست، لکن والله برادر حسین(ع) بقول سید قاس (مش قاسم سابق ـ م) دروغ چرا،تا اعدام آ آ آآ ..لکن بین خودمان باشد، فدوی جز یابو چیز دیگری نمی بیند! 

*سعید جلیلی، نامزد شکست خورده در انتخابات ریاست جمهوری، در جمعی خطاب به پزشکیان مدعی شد: «با آقای پزشکیان صحبت کردیم، اگر به حرف ما که به نفع مملکت است عمل کرد که هیچ، وگرنه وظیفه میدانیم خودمان ورود کنیم»!

*کامنت وارده: ورود و دخول کردن تان به یکدیگر مسئلهء ما مردم ایران نیست. مهم برای ما خروج کردن شماست که برای آن لحظه شماری می کنیم!

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو  میهن   آرشیو گویا نیوز

رفتارشناسی دشنام دهندگان

مزدک بامدادان

آنچه که در گردهمائی‌های ایرانیان در برابر جایگاه‌های رأی‌گیری در سرتاسر جهان نگاه همگان را به سوی خود کشید، انبوه دشنام ها و ناسزاهایی بود که بر سر رأی‌دهندگان می‌بارید، تا آنان را دچار شرمساری کند. در این میان، هم واژگانی چون "مزدور" و "خائن" و "شوینده خون" به گوش می‌رسیدند و هم انبوهی از واژگانی که به آنها "دشنام‌های جنسی و جنسیتی" می‌گوییم. پیش از واگشائی این رخداد بد نیست نگاهی داشته باشیم به برخورد کنشگران اجتماعی با چنین پدیده‌هایی، در جامعه‌های گوناگون.

شاهنامه همچون یک معیار

بخشی از سخنرانی بهرام بیضایی

در مجلس بزرگداشت شاهرخ مسکوب

امتیاز بزرگ شاهنامه این است که عیب بزرگ تقدس را ندارد و می‌شود آن را زمان تا زمان نقد کرد. اما همچنان که کتاب مقدس یهود را گردآورد و همچنان که قرآن عرب را یکی کرد، شاهنامه تیرهای درهم شکسته و پراکندهء ایرانی را زیر این چتر روانی به هم پیوست و به هم برگرداند. و این چکامهء بلند که ابن اثیر قرن هفتم هجری، که حتما حقوق بگیر پهلوی نبود، آن را «قرآن العجم» خوانده، در هر بحران هویتی رخ نمود بدل به معیاری شد...

چین، روسیه و رژیم اسلامی

(به بهانهء انتصابات پیش رو)

ب. بی‌نیاز (داریوش)

سران رژيم اسلامی ایران، و بویژه رهبرشان خامنه‌ای، آنچنان در توهم بسر می‌برند که دیگر هیچ ارتباطی با واقعیت‌های خارج از ذهن خود ندارند. مناسبات رژيم اسلامی با چین و روسیه بهترین نمونه است که می‌توان با اتکاء بدان ابعاد این توهم کُمدی-تراژیک را در ذهن خود تصور کرد... و فرقی نمی‌کند چه کسی به عنوان رئیس جمهور در ایران نصب شود چرا که این امر هیچ تأثیری در زیرساخت‌های اقتصادی-سیاسی- اجتماعی جامعه نخواهد گذاشت. انتصاباتِ پیش رو، فقط و فقط برای تقسیم غنایم میان صاحبان قدرت است و ربطی به مردم ندارد، در واقع هیچگاه «انتخابات» در رژيم اسلامی ربطی به مردم نداشت.

راه سوم

محسن خیمه دوز

به مدت بیش از چهار دهه است که نه خوش‌خیالان داخلی که بین «بد و بدتر» سرگردان بودند (و هنوز هم هستند) توانستند کشور را حتا یک گام از عقب‌ماندگی دور و به توسعه نزدیک کنند، نه خوش‌خیالان خارجی که دل‌بسته تضاد «حکومت / اپوزیسیون» بودند (و هنوز هم هستند) توانستند از سیاست تحریم، براندازی، تقدیس خود و فحاشی به غیر خود، تغییری در حد یک نخود در سیاست خارجی و داخلی ایران ایجاد کنند. سر اپوزیسیون «برانداز تحریم‌گرای بی‌برنامه و شلخته» را غرب کلاه گذاشت و سر رأی‌دهنده طرفدار «بد به جای بدتر» را حکومت کلاه گذاشت. و در این میان این «راه سوم»، (راه «نقد حکومت ایران» و «نقد غرب در حمایت از حکومت ایران») تنها راه معتبر باقی مانده در تاریخ ایران بود که آگاهانه (توسط حکومت‌ها) و ابلهانه (توسط اغلب ایرانیان داخل و خارج) به انزوا و تضعیف کشانده شد.

جامعه‌شناسی دو «نه»ی بزرگ مردم

گفتگو با سمیه توحیدلو، جامعه شناس

گزارش امیرحسین جعفری

انتخابات دور دوم ریاست جمهوری تحلیل‌های جامعه‌شناختی متفاوتی می‌طلبد؛ تحلیل‌هایی که دو «نه» بزرگ در این انتخابات را مورد بررسی قرار دهد... مسئله اساسی اینجاست که جامعه تا به اینجای کار چه مسیری را طی کرده است؟ سمیه توحیدلو، جامعه‌شناس، معتقد است که در این انتخابات دو «نه» بزرگ وجود داشت که ریشه‌های عمیق اجتماعی در آن نهفته است. توحید‌لو در این‌باره می‌گوید: «ما دو "نه"ی گسترده داشتیم. اول "نه" به امتداد وضع موجود و "نه"ی دیگر هم اعتراضی بود که با عدم حضور همراه شد. بخش زیادی از آاین وضعیت مربوط به تغییراتی است که در شرایط اجتماعی رخ داده است.

«بايکوت» نمايش اقتدار ملت است

اسماعیل نوری علا

این روزها ملت ایران یکی از موفق ترین اقدامات سیاسی خود علیه رژیم اسلامی را به نمایش گذاشته و، با بایکوت (یا تحریمِ) گستردهء شرکت در انتخابات هفتهء پیش، رژِیم را در انظار بین المللی به سوی درهء «عدم حقانیت» (یا به زیان آخوندی، عدم مشروعیت) سوق داده است. با این همه باید اذعان داشت که در میان ما در مورد هدف و میزان تأثیر بایکوت انتخابات از حانب یک ملت کمتر سخن گفته شده و چند و چون آن نیر مورد بحث اندکی قرار گرفته است، حال آنکه در نظریه های سیاسی و نیز در عمل سیاسی ملت ها مسئله بایکوت موضوع بحث های فراوانی بوده است.

ارزیابی اولیه از نتایج دور دوم انتخابات

خسرو

این تازه اول گرفتاری آقای پزشکیان و اصلاح طلبان حکومتی است و به اصطلاح تعداد جوجه ها را باید در آخر پائیز شمرد. شما تنها چند خبر روزهای اخیر را با واقعیت های نظام سیاسی کشور در کنار هم قرار دهید تا صحنه روشن تر شود: اخطار معاون فرمانده سپاه به کاندیداها، قبل از شروع رقابت ها، که تجربه بنی صدر را فراموش نکنند! / پیام خامنه ای به پوتین که تغییر دولت ها خط مشی و سیاست خارجی ج. ا. را تغییر نخواهد داد / پیام تبریک خامنه ای به پزشکیان که سعی کند ادامه دهندهء دولت رئیسی باشد / اخطار مقامات ذیربط در روزهای گذشته که رفع محدودیت های اینترنت و یا حجاب اجباری در حیطه اختیارات رئیس جمهور نیست / و این واقعیت که جناب پزشکیان، علیرغم پاکدستی و صداقت دارای، دانش و مهارت های لازم برای ریاست جمهوری کشوری مانند ایران نیست.

حلقهء برلین: تلاقی ناسیونالیسم ایرانی با ضدمدرنیته آلمانی

افشین متین عسگری

مترجم: آفاق ربیعی زاده

در میان مطالعات مدرنیته ایرانی، کمتر به پیوندهای آن با سنت‌های روشنفکری آلمان به ویژه جریان برجسته و معروف به «ضدمدرنیته» در میان دو جنگ جهانی پرداخته شده است. در این فصل ویژگی‌های اصلی ناسیونالیسم مدرن ایرانی در دوران سلطنت پهلوی و تداوم آن در جمهوری اسلامی، در مواجهه بنیادین با جریان‌های روشنفکری آلمانی در خلال دو جنگ جهانی، بررسی خواهد شد.

مشکلات ناشی از دینکاران در صد سال پیش

برگرفته از نشریهء فرنگستان - 1924

در نشریهء «نامهء فرنگستان» (1922 تا 1927) مطالبی در بارهء ضرورت سکولاریسم سیاسی آمده است: حدود صد سال پیش گردانندگان این مجله می نویسند: «ما چه می خواهیم؟ بهتر باید گفت که ایران جوان چه می خواهد: انتشار معارف و ورزش تفکیک کامل مذهب از حکومت و جلوگیری از مدخله آخوندها در مسائل اجتماعی ــ رفع حجاب ــ منع کثرت زوجات». گردانندگان مجله سخنی از رئيس جمهور فرانسه را نیز نقل کرده اند؛ سخنی که بیانگر شناخت عمیق آنها نسبت به مسئله سکولاریسم است: «آزادی عقاید بزرگترین مرام ما را تشکیل می دهد ولی همین آزادی طلبی به ما اجازه نمیدهد که دخالت مذهب را در امور سیاست تحمل کنیم.» (همان، ص. ۵۱۳). به گمان من، «نامه فرنگستان» پس از نشریهء اینترنتی «سکولاریسم نو»، یکی از مهمترین مروجان اندیشه سکولاریسم در تاریخ ایران بوده است. )م. رضایی تازیک(

چالش‌های جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین

شیدان وثیق

در این بحث، سه پرسش را مورد تأمل قرار می‌دهیم. پرسش اول این است که تغییرات بنیادین به چه معنا‌ست و به چه نوع تغییراتی بنیادین می‌گوئیم‌؟ پرسش دوم این است که جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین را به  چه نوع جنبش‌هایی‌ می‌گوئیم و این گونه جنبش‌ها چه ویژگی‌هایی دارند. سرانجام پرسش سوم، که به بطور مشخص به موضوع اصلی ما در این جا می‌پردازد، این است که جنبش‌های نوین اجتماعی برای تغییرات بنیادین امروزه با چه مسائل و مشکلات یا به بیانی دیگر با چه چالش‌ها یا پروبلماتیک‌هایی رو‌‌به‌‌رو می‌باشند.

مرداب فساد رژیم، رئیس جمهورها را می بلعد

ناخدا محمد فارسی

می توان گمانه که، زد بدلیل کاندیدای اصلاح طلبان، مسعود پزشکیان، اصلاح طلبان و تعدادی از مردم ایران که احتمال پیروزی وی در انتخابات را می‌دهند به او رأی دهند. قابل توجه اینکه پزشکیان در اولین مصاحبه خود صادقانه اعلام داشت «ما که نمی خواهیم چیزی را در جمهوری اسلامی تغییر دهیم!». ایشان خوب می داند که بهتر از محمد خاتمی، روحانی و دیگر رئیس جمهورهای پیشین رژیم نیست و هرگز قادر نخواهد بود تغییری در سیستم حاکمیت آیت الله علی خامنه ای ایجاد کند و اگر هم انتخاب شود تنها تدارکچی ای بیش نخواهد بود.