تأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم

همچنين، ما که حکومت اسلامی را قانونی نمی دانيم، طبعاً، از آن مطالبه ای هم نداريم اما از همهء مطالبات داخل کشور حمايت می کنيم

پيوند به پايگاه رسمی کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

چهارشنبه 21 و پنج شنبه 22 امرداد ماه 1394 ـ  12 و 13 ماه اگوست 2015

ه

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

  شورای مشاوران جنبش 

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی

حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

با گروهی از ایرانی- آمریکایی ‌های حامی توافق هسته ای آشنا شويد

راديو فردا

در فهرست امضاء کنندگان نامهء چهره‌های سر‌شناس آمریکایی- ایرانی که قرار است به صورت تمام صفحه در روزنامهء «نیویورک تایمز» آگهی شود و سایت supportpeace.org نیز متن آن را منتشر کرده است، نام افرادی چون انوشه انصاری (مدیر و فضانورد)، رضا اصلان (نویسنده و استاد علوم دینی)، نازنین بنیادی (هنرپیشه)، حمید بیگلری (معاون پیشین سیتی گروپ)، شهره آغداشلو (هنرپیشه)، آرش فردوسی (از بنیانگذاران دراپ باکس)، ماز جبرانی (کمدین)، امید کردستانی (رییس بخش تجاری گوگل)، دارا خسرو شاهی (مدیر سایت اکسپدیا)، مهران کاردار (استاد فیزیک در دانشگاه میشیگان)، سالار کمانگر (مدیر پیشین سایت یوتیوب فیروز نادری (مدیر در سازمان فضایی آمریکا، ناسا)، شیرین نشاط (هنرمند و فیلمساز)، علی و هادی پرتویی (سرمایه‌گذار و از مدیران حوزه فناوری)، علی روغنی (مدیر پیشین دفتر اجرایی سایت توئیتر) و آیدین قاجار (مدیر بخش تولید سایت فیس بوک) به چشم می‌خورد. به نوشتهء سایت «تک کرانچ»، امضاء کنندگان نامه امیدوارند که از نفوذ خود برای ترغیب مقام های آمریکا برای کار بر روی توافق ایران استفاده کنند.

[جنبش سکولار دموکراسی ايران: آيا باز هم بايد حيرت کنيم که چرا و چگونه حکومت فاسد اسلامی ِ مسلط بر ايران پا بر جا مانده است!]

بخشی از سخنان اخير آقای اوباما

«بارها گفته‌ام که ایران کشوری است دارای مواهب فوق‌العاده زیاد. کشوری است با فرهنگی کهن و مردمی بسیار باهوش و بااستعداد، و من برای این مردم آرزوی خیر دارم... گذار بايد در داخل ایران صورت بگیرد، حتی اگر تدریجی باشد؛ گذاری که طی آن درک شود که شعار ‘مرگ بر آمریکا’ و انکار هولوکاست توسط رهبران ایران، و تهدید اسرائیل به نابودی و دادن اسلحه به حزب‌الله، گروهی که در فهرست تروریستی قرار دارد، و کارهایی از این دست، از ایران، در چشم بخش اعظم جهانیان، کشوری طردشده می‌سازد... و به شما قول می‌دهم در لحظه‌ای که رژیم ایران از این نوع گفتار و رفتار دست بردارد، ایران به خاطر وسعت، استعداد و منابعی که دارد بلافاصله در چشم جهانیان نفوذ و قدرت بیشتری پیدا خواهد کرد.و  امید من این است که چنین اتفاقی بیفتد. چنین امری نیازمند تغییر در سیاست و رهبری ایران است. تغییر طرز فکر در زمینه رویکرد ایران به بقیه جهان و رویکردشان به کشورهایی مثل ایالات متحده..>>>

[جنبش سکولار دموکراسی ايران: جای خالی حقوق بشر را دوستان خوش باور ملاحظه می کنند؟ ظلم به ملت ايران مهم نيست؛ مهم آن است که شعار مرگ بر اسرائيل کنار گذاشته شود!]

«نه شیعه، نه سنی، جامعه ای سکولار

عبدل گلپریان

"نه شیعه، نه سنی، جامعه ای سکولار، "سیستم دینی ما را غارت کرد، "مدنیت ضد ترور و ضد دیکتاتوری"، "مدنیت ضد فساد و کشتار. این ها برخی از شعارهای عصر جمعه در تجمع نیم میلیون نفره مردم بغداد بود. ساعت پنج بعد از ظهر جمعه هفتم اوت بوقت محلی حدود نیم میلیون مردم عاصی و بتنگ آمده از دست حاکمان در عراق، با شکستن سد نیروهای مسلح دولتی در میدان تحریر بغداد تجمع خود را برپا کردند. این بار علی سیستانی، سرکردهء جریان اسلامی شیعه، بیش از بقیه خطر را احساس کرد و از حیدر عبادی خواست هر چه زودتر به وضع موجود رسیدگی کند. هر کدام از احزاب شیعه و سنی و دیگر جریانات اسلامی و قومی در مجلس عراق می کوشند بر اعتراضات بر حق و انسانی مردم سوار شوند. اما خواست و توقعات سکولار، مدرن و انسانی مردم شهرهای عراق این بار قابل فریب دادن از سوی هیچ جریان مرتجع، مذهبی و قومی نیست. تعرض مردم شهرهای بغداد، ناصریه، عماره، نجف و کربلا به درستی کل بساط حاکم را نشانه رفته است. تجمع نیم میلیونی امروز مردم در بغداد زمین را زیر پای حاکمان اسلامی و قومی بمراتب داغ تر کرد.

 پيوند به يک ويدئوی کوتاه

دفاع از رهبر معظم!

حمید رضا رحیمی

* فدوی: انگیزهء فدوی از نگارش این مختصر بهیچ روی جانبداری از مقام معظم رهبری نیست و خوانندگان محترم ضد انقلاب نباید، و عادلانه هم نیست، که بابت آن فدوی خدمت گزار را بی رحمانه به ستایش از معظم له متهم کنند. آنچه که فدوی می خواهد با این زبان الکن و به اجمال و اختصار بگوید آن است که برخی از معاندین، بیخودی به معظم له گیر داده و فی الواقع به این سید مظلوم، ایرادهای بنی اسرائیلی می گیرند. در مورد آنچه مغرضانه گفته اند، به یک مستوره اشاره می کند:

* اهل سنت ایران را وادار به اطاعت از ولی فقیه می کنند./ دویچه وله- تیتر

* فدوی: آخر این هم شد ایراد؟ معاندین اگر قدری در این عبارت باریک شوند، لامحاله ملاحظه خواهند کرد  که این نه تنها عیب نیست، بلکه بر عکس، از محاسن درخشان معظم له نیز هست، زیرا نشان می دهد که آن بزرگوار شدیداً پیرو دمکراسی اسلامی ست، یعنی خودی و غریبه سرش نمی شود و اهل پارتی بازی هم نیست!؛ یعنی،  همه را بی هیچ حصر و استثنا، وادار به اطاعت از خود می فرماید!

ابعاد نیمه پنهان توافق وین و قراردادهای جانبی آن

موسسه علوم و امنیت بین‌المللی

مترجم: محسن بهزاد کریمی

در مجموع راهکار «راستی‌ آزمایی» اگر به طور کامل اجرا شود طوری طراحی شده تا از تقلب و پنهان‌ کاری رژیم ایران در زمینهء تولید سلاح هسته‌ای جلوگیری کند و هرگونه تخلف از سوی آن بلافاصله مشخص خواهد شد و زمان کافی برای تقابل با رژیم ایران را در بر دارد . بخش اعظمی از این راهکارها سازنده به نظر می‌رسد و در کل می‌تواند یک مجموعه قابل قبول برای مهار جمهوری اسلامی  باشد و با امکاناتی که شش کشور در پشتیبانی این توافق دارند امر میسری به نظر می‌رسد.

توافق اتمی در ایران به سود که تمام می شود؟

گزارش صدای امريکا

از آنجا که نبرد قدرت میان اصلاح طلبان و محافظه‌کاران تندرو در حکومت ایران دهه‌هاست ادامه دارد، با نزدیک شدن تاریخ ضرب الاجل توافق اتمی تاریخی ایران با آمریکا و دیگر قدرت های جهان، آینده خاورمیانه بستگی خواهد داشت به این که کدام یک از این نیروها از این توافق منافع بیشتری به دست آورد. آیا، حتی اگر سرکوب رژیم در داخل ادامه یابد، این توافق می تواند جناح های پراگماتیک‌تر را که خواستار عادی سازی روابط با غرب هستند تقویت کند؟ یا آن گونه که برخی از همسایگان ایران نگرانند، برخورداری از ثروت ناشی از آزاد کردن تحریم ها، دست تندروها را برای صدور انقلاب اسلامی در منطقه باز تر می‌کند؟

در صورت رای منفی سنا چه خواهد شد؟

رضا تقی زاده

به دليل کنار ماندن عمدهء آمريکا از رژيم لغو تحريم ها، شرکت های بزرگ بين المللی بخصوص شرکت های نفتی و بانک های بزرگ که با آمريکا دارای مناسبات کاری هستند از داخل شدن به بازار ايران پرهيز دارند؛ وضعيتی که در هر حال به دليل منظور شدن بند بازگشت تحريم ها بعد از شصت و پنج روز، در صورت تخلف ايران از مفاد توافق، آنها را در مورد ورود به بازار ايران با تعلل روبرو خواهد ساخت. کنگرهء آمريکا تدريجاً اعمال تحريم های يک جانبهء تازه ای را مورد تصويب قرار مي دهد تا رژيم لغو تحريم ها عليه ايران را محدود و مشروط بسازد.

کابوس مرگ ناشی از «حکومت اسلامی هسته ای»

نامه سرگشاده به جامعه پزشکی ایران

مسعود نقره کار

ما مسئولیم، وظیفۀ ماست که به خاطر شناخت مان از عوارض هولناک تشعشع های رادیو اکتیو و جنگ هسته ای، و نیز آگاهی از توان فنی و علمی حکومت اسلامی، در کنار اندیشگی و رفتار دگراندیش ستیزانه و تروریستیِ این حکومت، خطر «ایران هسته ای» را جدی بگیریم و با تلاش خود مانع بروز چنین پدیده ای بیماری زا و مرگ آفرین شویم... پیام آوری صلح و مبارزه در راه زندگی ای مسالمت آمیز و به دور از خشونت و تشنج، وطیفه مرکزی، اساسی و سترگ ماست. کوشش مقدم ما مبارزه در راه برقراری صلح و زدایشِ کابوس مرگ ناشی از «حکومت اسلامی هسته ای» است. ما نمی باید در برابر از بین رفتن تعادل پویای بیولوژیک میان مرگ و زندگی سکوت کنیم و شاهدِ خاموشِ مرگ مطلق حیات در سرزمین مان باشیم.

عباس عراقچی چه گفت که جنجال برانگیخت و تکذیب شد؟

گزارش ايران واير

انتشار سخنان عباس عراقچی، عضو ارشد هیات مذاکره کننده ایران که در یک نشست خصوصی با مدیران خبر صدا و سیمای ایران گفته شده، جنجال برانگیز شد. این سخنان دوشنبه دهم مرداد توسط خبرگزاری صداوسیمای ایران انتشار یافت. عباس عراقچی انتشار این سخنان را خلاف منافع و امنیت ملی و مغایر با اخلاق حرفه ای اعلام کرده و گفته است متن منتشر شده دارای اشتباهات محتوایی متعددی است. سایت خبرگزاری صداوسیمای ایران نیز ساعاتی پس از انتشار این خبر، با حذف آن از روی خروجی توضیح داد که این خبر محصول «خطای در برداشت» بوده است.

تأملی در روند موضع گيری های سياسی

اسماعيل نوری علا

طبيعی است اگر، به هنگام روياروئی با اعلاميه ها و بيانيه های سازمان های سياسی، که بيانگر «موضع گيری» های آنان در مورد مسائل مختلف اند، انتظار داشته باشيم که اين «مواضع» بر اساس «قرارداد بنيادين» سازمان های مزبور اتخاذ شده باشند. از منظری ديگر اما، از طريق بررسی و ژرف کاوی اين اسناد نيز می توان پی برد که سازمان صادر کنندهء هر اعلاميه و بيانيه تا چه حد به «قرارداد بنيادين» خود وفادار است و نيز تا چه ميزان بهيکی از سه گروه کلی و بسيط «محافظه کاری، اصلاح طلبی و انحلال طلبی» تعلق دارد.

فايل صوتی       تصويری     |   فايل پی.دی.اف  

مقامات غربی دچار «توهم» شده‌اند!

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی

گفتگوگر: کاوه قریشی

امضای موافقت‌نامه بین جمهوری اسلامی ایران و پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، این توهم را برای مقامات خارجی بین‌المللی، و به ویژه اتحادیهء اروپا، به وجود آورده که مشکلات مردم ایران پس از امضای این توافق، با توجه به اینکه مشکلات و موانع زیادی در راه زندگی مردم در ارتباط با تحریم‌ها وجود داشت، مرتفع خواهد شد. بر همین اساس طی دو سه هفته گذشته سیل سفر مسئولان درجه اول کشورهای بزرگ اتحادیه اروپا به طرف ایران جاری شده است. منظور از انتشار این بیانیه این بود که بگوییم متأسفانه عکس این تصور در ایران محقق شده و همچنان در جریان است.

 

کنگره سکولار دموکرات ها

   

 

   

 

© 2015 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

 

HHHH                                         99999