tتأسيس: 14 امرداد 1392،  در نخستين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران  (همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه)    |   ناشر: نهاد هماهنگی جنبش       سردبير: اسماعيل نوری علا  

ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم

دوشنبه 14 و سه شنبه 15 دی ماه 1394 ـ  4 و 5 ژانويه 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

  شورای مشاوران جنبش

برگ تقاضای عضويت

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

باشگاه لوس آنجلس

باشگاه هلسينکی

کنگره سکولار دموکراتهای ايران

در فروردين ماه 1392 چند تن از معتقدان سکولار دموکراسی بر آن شدند تا، در 14 مرداد آن سال، که صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران بود، با کمک مالی عده ای از هواداران، امکان گرد همائی ساليانهء گسترده ای را با نام «کنگرهء سکولار دموکرات ايران» فراهم آورند. بدين منظور سندی به نام«پيمان نامهء عصر نو» تهيه و بوسيلهء بيش از 150 تن از فعالان سياسی به امضاء رسيد و بر بنياد آن نسبت به به تشکيل کنگره های ساليانهء سکولار دموکرات های ايران اقدام شد.

پيوند به پايگاه رسمی کنگره

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

آقای اميرانتظام گرامی، شما چرا در انتخابات مجلس شرکت نمی کنيد؟

پاداش ايثار

حمیدرضا رحیمی

يک شهروند: قرار بود به ایثارگران بابت حضورشان در جبهه‌ های جنگ تحمیلی حقوق و پاداش بدهند ولی خبری نشد. از مطبوعات تقاضا داریم پیگیر موضوع باشند.

فدوی: مراتب با قید چندین فوریت و در شرایطی که بعلت ابتلا به لرزش قهرمانانه بحال ترّقص در آمده بودند، به شرف عرض خاک نعلین ملک پاسبان سپهر اقتدارشان رسید؛ بعدالتحیه والسلام در پاسخ و همینطور که قهوهء قجَرخاج پرستان (جام زهر- م) را مزمزه  می کردند، فرمودند که شما با خدا، عز اسمه، معامله کرده اید فلذا حقوق و پاداشی در کار نیست لکن در نهایت می توانید که غرامت را، از ائمهء معصومین، رضوان الله علیهم اجمعین، توقع نمائید، برادر ایثارگر!

آیا اين آخرین سال اجرای «برجام» خواهد بود؟

رضا تقی زاده

با وجود علاقهء بسیار نزد دو سوی اصلی توافق (آمریکا و جمهوری اسلامی) برای ادامهء پایبندی بر تعهدات مندرج در «برجام»، و همچنین همکاری جامع جهانی برای فراهم آوردن تسهیلات لازم و کافی به منظور هموار ساختن مسیر اجرای آن بعد از پذیرفتن و اعلام روز آغاز کار، که به نظر می‌رسد در سه ماه آینده صورت گیرد، تحولات سیاست داخلی در ایران و آمریکا بیش از هر عامل دیگری می‌توانند این توافق را در خطر توقف قرار دهد.

جهان در سالی که گذشت به روایت «گوگل ترندز»

سال گذشته نيز، همچون سال‌های قبل از آن، با رویدادهای تلخ و شیرین فراوانی همراه بود. زمین، در اين سال نیز شاهد خشونت‌ های فراوانی بود. در گوشه‌ای از آن آتش جنگ برافروخته شده و خون بی‌گناهان ریخته می‌شد؛ اما همین جا، روی این کره و در گوشه‌ای دیگر، شاهد تلاش‌هایی فراوان برای نجات بازماندگان فجایع طبیعی بودیم. مرزهای علم باز هم گسترده‌تر شده و شاهد اختراعات و اکتشافاتی جدید بودیم. اما به نظر شما مهم‌ترین اخبار سال جاری چه بودند؟ گوگل ترندز به این سؤال پاسخ می‌دهد.

لاف زنی های ریاکارانه روباه بنفش!

شیخ حسن، بدون آن که تقابل و تضاد این حرف ها با عملکرد حکومت ولایت مطلقه فقیه را به روی مبارک بیاورد، در کنفرانس وحدت اسلامی چنین می گويد: «در دنیای اسلام و در کشورهای اسلامی، همهء مذاهب باید در حکومت شریک باشند و توصیهء "امرهم شوری بینهم" اختصاص به مذهبی خاص ندارد بلکه به معنی مشورت بین همهء مسلمین است»! برای پی بردن به میزان دورویی، ریاکاری، دروغگویی و وقاحت شیخ حسن لازم نیست که کشورهای اسلامی دنیا را درنوردیم و سهم و نقش تفرقه افکنانهء حکومت آخوندی را بررسی کنیم، بلکه کافی است نگاهی کوتاه به رفتار حکومت با مسلمان های سنی کشورمان بیاندازیم تا روشن شود که شیخ حسن چگونه همهء مرزهای وقاحت، دروغگویی و تضاد بین حرف و عمل را پشت سر می گذارد 

چارهء بی کاری با رونق بخشی به انتخابات

بیکاری مفرط در شهرستان ها و روستاها سبب مهاجرت وسیع و گسترده به تهران شده است و خیل بیکاران به امید رفتگری و اسپند دودکنی، یا دست فروشی و فعلگی، و عضویت در احزاب و گروه های سیاسی، و یا نمایندهء مجلس شدن به تهران مهاجرت می کنند به عبارت ديگر، هر چهار سال یک بار دویست و نود نفر از کسانی که در سال های پس از انقلاب کشاورزی، دامداری، باغداری، صیفی کاری، چاه کنی را کنار گذاشته و از پشت کوه های سر به فلک کشیده به تهران مهاجرت کرده اند، به منظور رهایی از فقر و زدودن آثار سوء تغذیه از چهرهء خود، در انتخابات مجلس ثبت نام کرده و به سلک رجال سیاسی در می آیند و به جای کارهای سخت سابق به قانونگذاری می پردازند!

آلزايمر ملی!

رضا بابایی

بيماری آلزایمر، «حافظۀ کوتاه ‌مدتِ» بیمار را نابود می‌کند اما به بخشی از خاطرات او از سال‌های دور، دست نمی‌زند. اگر از او بپرسی که امروز ناهار چه خورده‌ای، ممكن است نام غذایی را به زبان آورد که سی یا چهل سال پیش در یک ظهر دل‌انگیز خورده است... اما اگر آشنایی با تاریخ دور، سرمایۀ علمی است، آگاهی از تاریخ نزدیک، سرمایۀ ملی است. آلزایمر ملی، این سرمایۀ سرنوشت ‌ساز را بر باد داده‌ است. کتاب ‌های درسی و رسانه‌ها، به‌ویژه‌ صدا و سیما، سهم بسیاری در گسترش این بیماری خطرناک داشته‌اند.

دربارهء انتخابات دهمين دورهء مجلس شوراى اسلامى

اعلاميهء حزب مشروطه ايران ( لیبرال دمکرات)

انتخابات در نظام ولائى جمهورى اسلامى هرگز در طول اين سال‌ها نه آزاد و دمكراتيك بوده و نه بى تقلب و دست‌کاری دست‌اندرکاران نظام ولائى برگزارشده است. از این ‌روی حزب مشروطه ايران (ليبرال دمكرات) كه در خارج از كشور از توان ابراز خواسته‌ای واقعى خود برخوردار است دليلى براى شركت و يا تشويق ايرانيان به شركت در اين انتخابات نمايشى و غير دمكراتيك جمهورى اسلامى نمی‌بیند.

هیچگونه تصمیمی برای کاندیدا کردن اعضاء خود اتخاذ نکرده ايم

اطلاعيهء جبههء ملی ايران

اگر فردی برای ثبت نام جهت کاندیدا شدن مراجعه نماید، ناگزیر است با پر کردن فرم ثبت نام، آنچه را حاکمیت جمهوری اسلامی می اندیشد بپذیرد و تایید نماید و نسبت به قبول کردن باورهای حاکمیت متعهد شود. و تازه پس از تقبل این تعهدات، این شورای نگهبان خواهد بود که کاندیداها را مورد ممیزی قرار میدهد و حواریون حکومت را می پذیرد و هر آنکس را که غیر خودی و دگراندیش دانست، رد صلاحیت نموده و به صحنه انتخابات راه نمی دهد. و مسلما اعضای جبهه ملی جزو غیر خودی هائی هستند که صلاحیت آنها هرگز توسط شورای نگهبان تایید نخواهد شد. در چنین شرایطی چه جائی برای ثبت نام و کاندیداتوری اعضای جبهه ملی باقی میماند؟

مدعيان سکولار دموکراسی چرا آبروی خود را به خطر انداخته اند؟

اسماعيل نوری علا

در گفتگو با تلويزيون «ميهن» به مديريت سعيد بهبهانی

فايل صوتی       فايل ويدئوئی

دربارهء شرکت اعضای جبههء ملی ایران در انتخابات مجلس

حسن اعتمادی ـ داريوش مجلسی

در برنامهء آوای مردم به مديريت سوزی یاشار

در چند و چون مطالبات داخل کشور

اسماعيل نوری علا

هر آنگاه که گروهی مطالبه ای را مطرح می کند، و از اين طريق شعلهء اميدی را بر می افروزد، لازم است چگونگی کارش، و نتيجهء محتمل آن را، با معيارهائی دقيق ارزيابی کرد؛ بخصوص که تجربه های مکرر سال های پس از انقلاب نشان داده است که مرز ميان «مطالبه محوران خواستار اجرائی شدن مواد مغفولهء قانون اساسی شريعت مدار» با «مطالبه محوران فارغ از اشاره به قانون اساسی شريعت مدار» بسيار ناپايدار و شکننده است و گروه دوم می توانند به آسانی، و بر اثر اشتباهاتی ساده لوحانه، تبديل به گروه اول شده و حاصل کارشان به تقويت مبانی حقوقی و قانونی رژيم بيانجامد.

تعريضی ضروری بر امر مطالبه محوری

(در پاسخ به يادداشت سام قندچی)

اسماعيل نوری علا

در حکومت اسلامی مسلط بر ايران، که حتی «اهانت به قوهء قضائيه» را مستوجب زندان می داند، روشن است که صحبت از «تغيير رژيم» (و نه حتی اقدام برای آن) حکم خيانت و جنايت دارد و می تواند گوينده و خواهنده را تا پای مرگ بکشاند. به عبارت ديگر، يقيناً اگر حکومت اسلامی مسلط بر ايران و قانون اساسی متبوعهء آن اجازه می دادند که احزاب و شخصيت های خواهان «تغيير رژيم» در انتخابات شرکت کرده و به مقام رياست جمهوری رسيده و تغيير رژيم را به همه پرسی بگذارند، مشکلی وجود نداشت.

تاکتيک ضروری اصلاح طلبان در انتخابات پيش رو!

مصطفی تاج‌زاده

در هفتم اسفندماه نیز جناح «اصلاح طلب» باید ائتلافی نانوشته با «اصول گرایان معتدل»، علیه «جبههء پایداری» و مؤتلفان اش شکل دهند و از ایرانیان نیز انتظار می رود که با حضور گسترده خود در انتخابات مانع پیروزی نامزدهای جنگ طلبی شوند که قصد دارند به محض به قدرت رسیدن «برجام» را لغو کنند و با استمرار و حتی شدت بخشیدن به فضای امنیتی - پلیسی به مصاف حقوق و آزادی های اساسی هموطنان خود بروند. بر این اساس، در حوزه‌هایی که احتمال رأی آوری نامزد «تکفیری» بالاست، لازم است یکی از نامزدهای اصلاح طلب یا اصول‌گرای معتدل به نفع دیگری کنار رود. ترجیح در صحنه ماندن کاندیدایی است که احتمال رأی آوری بیشتری دارد. به هر رو در هر حوزه ای که یک «خوارج مسلک» رأی بیاورد بعد از انتخابات باید به ترتیب اصلاح طلبان، اصولگرایان معتدل و سایر نامزدها و نیروهای فعال در آن حوزه به ملت دربارهء کوتاهی خود توضیح دهند. ما نباید این انتخابات مهم و سرنوشت ساز را به «داعش مزاجان شیعی» واگذار کنیم. در این کارزار باید «حامیان صلح و دموکراسی» با پشتوانه رأی قاطع ملت بر مدافعان جنگ و تحریم و استبداد دینی غلبه کنند. (برگرفته از سايت کلمه)

             
y y

کنگره سکولار دموکرات ها

y y

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630