ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

جمعه 9 تا يک شنبه 11 بهمن ماه 1394 ـ  29 تا 31 ژانويه 2016

يک توضيح ضروری

اخيراً يک سايت اينترنتی با نام «تريبون جنبش ملی سکولار دموکراسی ايران» آغاز بکار کرده که آشکارا نام پايگاه و جنبش ما را دزديده است. بدين وسيله اعلام می شود که، در ارزيابی ما، اين سايت برای تخطئهء اپوزيسيون سکولار دمکرات ايران در خارج کشور بوجود آمده و در ارتباط با تشکيلات «همبستگی» داخل کشور که اعوان اش در انتخابات اخير متقاضی کانديداتوری شده اند، تحت لوای «ضرورت هدايت جنبش سکولار دموکراسی از داخل کشور»، می خواهد تا جنبش ما را از نفس بياندازد. به همه کسانی که اين سايت مقالات شان را تجديد چاپ می کند هشدار می دهيم که مبادا آلت دست اين ماجراجوئی شوند. بزودی هيئت دبيران نهاد هماهنگی جنبش سکولار دموکراسی ايران در اين مورد اطلاعات بيشتری را در اختيار هموظنان قرار خواهد داد.

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

2. انتخاب تيتر مقالات وارده

با سردبير است.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

چشم پوشی بر نقض گستردهء حقوق بشر درایران!

ابداً جای تعجب نیست که دولت های سوداگر و حریص اروپایی ارزش ها و اصول حقوق بشری، که مدعی دفاع از آنها هستند را نیز ماند مجسمه های هنری میکل آنژ بپوشانند تا از سهم شان از ده ها میلیارد دلار بادآورده کاسته نشود... همچنين رفتار شتاب زده شیخ حسن در پخش و پلا کردن دلارهای آزاد شده از لغو تحریم ها – حدود 30 میلیارد دلار در همین سفر چند روزه -، به رفتار کودک خردسالی می ماند که ذوق زده اسکناس های نوی عیدی گرفتهء خود را نزد بقال سر گذر می برد تا در برابرشان "قاقا لیلی" بستاند. در همین چهارچوب نیز چشم پوشی دولت های سودجوی ایتالیا و فرانسه بر نقض گستردهء حقوق بشر درایران قابل درک است!

گزارش تظاهراتِ اعتراض به مناسبت سفر روحانی به فرانسه

در پاسخ به فراخوان «کمیتهء برگزاری تظاهراتِ اعتراض به نقض حقوق بشر در ایران»، یکشنبه چهارم بهمن، بيست و چهارم ژانويه سال جاری، در میدان شاتله پاریس، یک تظاهرات برای اعتراض به نقض حقوق بشر و با شعار «دموکراسی، حقوق بشر و جدایی دین و دولت در ایران»، برگزار گردید. >>>

مسئولیت های حسن روحانی و سفر او به پاریس
(نامه به رئیس جمهور فرانسه)

بهرام سلطانی

در اين نامه ارسالی، با توجه به مسئولیت حسن روحانی در سطح عالی ترین مقام اجرایی کنونی در نظام اسلامی حاکم در ایران و نقش او در ارگان های امنیتی، سیاسی و نظامی در سی و هفت سال گذشته، از رئیس جمهور فرانسه درخواست شده تا، بر مبنای تعهدات خود در اشاعهء ارزش های معنوی و تاریخی فرانسه، از مهمان خود "حسن روحانی" بخواهد اندکی در خصوص مسئولیت ها و نقش خود در جنایات نظام حاکم، به ویژه اعدام بیش از هزار انسان در دو سال اخیر، توضیح دهد. 

التماس تفکر

مطلب وارده

لطفا به بندهء بیچاره کمک کنید تا بتوانم سوالات زیر را پاسخ دهم: 1- تفاوت "حضرت والا" و "حضرت آقا" را توضیح دهید! 2- دو کلمه "مقام عظمای ولایت" و "شاهنشاه آریا مهر" را تعریف کنید! 3- معنی عبارتهای " جانم فدای رهبر" و " جان نثار" را به طور خلاصه شرح دهید! 4- دو کلمهء "بیت" و "کاخ" چه تفاوتهایی دارند؟! 5- تفاوت دو گروه "عاشق ولایت" و "فدوی" را در چند سطر توضیح دهید! 6- "بنیاد پهلوی" و "بنیاد علوی" چه تفاوتی دارند؟ 7- جمله " سلطنت عطیه ای است الهی " چه رابطه ای با عبارت "مقام عظمای ولایت جانشین امام زمان" دارد؟ 8- تفاوت "رای ملوکانه " با "حکم حکومتی" کدام است؟ 9-فرق "شاهرود"با "امامرود" را بیان کنید. 10- "بندر امام" با "بندر شاه" چه تفاوتی دارد؟! 11- و نهايتاً فرق عمامه با تاج؟! در عين حال اگر اين مسئله را هم برايم حل بفرمائيد مادام العمر دعاگو خواهم بود: آیت اله واعظ طبسی رییس آستان قدس رضوی برای مداوای سرطان خود به آلمان سفر کرده. من موندم چرا شفای خودش رو از امام رضا طلب نکرده؛ کاری که بابت اون این همه حرم رو گسترش دادن و ایشون با پولی که مردم برای انواع حاجت هاشون توی ضریح میریزن رفتن برای شفا گرفتن به آلمان.

مراحل تأسیس یک امامزاده

مطلب وارده

ابتدا گذاشتن یک خمره آب و یا آبسردکن در محل گذر. دو سال بعد... تبدیل آبسرد کن به سقاخانه!.. سه سال بعد...  قرار دادن محلی در سقاخانه برای روشن کردن شمع!.. چهارسال بعد... درست کردن یک سکو برای روشن کردن شمع ها... پنج سال بعد...  تبدیل کردن سکوی شمع روشن کردن به شکل قبر در کنار سقاخانه... شش سال بعد... انداختن یک پارچه ی سبز روی سنگ قبر... هفت سال بعد... گذاشتن یک جانماز و یک جلد قرآن روی پارچه سبز... هشت سال بعد:  مشهور کردن صاحب قبر به هر اسمی که در آن منطقه مناسب است، مثلا شاهزاده هاشم... نه سال بعد: درست کردن یک ضریح چوبی ساده و قراردادن بر روی سنگ قبر و تعبیه سوراخی در آن برای ریختن پول توسط اهالی و مسافران در آن... ده سال بعد: درست کردن یک شجره نامه برای آن امامزاده توسط سازمان اوقاف و امور خیریه... يازده سال بعد: درخواست بودجه کافی از دولت جهت بازسازی و توسعه حرم مطهر آن حضرت... و بالاخره: شفا دادن چند فلج و کور مادر زاد همین چند ماه پیش.

توضيح 1: البته با توجه به درجه جهل افراد منطقه، این روند در برخی مناطق طی یک ماه هم به اجرا و بهره برداری رسیده است.

توضيح 2: قبل از انقلاب حدود هفتصد امامزاده در کشور شناسایی شده ولی تا بهمن  93 قریب بیست و هفت هزار امام زادهء واجب تعظیم در اداره اوقاف شناسنامه ( شجره نامه ) داشته اند.

توضيح 3. اگر وقت کرديد داستان «مرقد آقا»ی نيما يوشيج را هم بخوانيد.

حرفا میزنه «رهبر»، چشا میره مغز سر!

حمیدرضا رحیمی

* علی خامنه‌ای از همه مردم ایران درخواست کرد با توجه به وجود «جبههء وسیع دشمن» در مقابل کشور، حتی اگر نظام و رهبر آن را هم قبول ندارند، در انتخابات شرکت کنند. / ديگربان

* خامنه‌ای: گفتم کسانی که نظام را قبول ندارند رای دهند، نه ‌اینکه بروند مجلس! / بی.بی.سی

* حسن روحانی: برای ما خیلی مهم است که به دنیا، هم در زبان و هم در عمل، اعلام کنیم که تصمیم‌گیر اصلی برای مدیریت کشور آرای مردم و صندوق‌های انتخاباتی است! / انتخاب

* ايضاً روحانی: همه باید به فکر پیروزی نظام اسلامی و کشور در این انتخابات باشیم./ العربیه

هم دیکتاتوری و هم بی صا حب!

رامین کامران

خبرهایی که همۀ ما همه روزه در رسانه ها، بخصوص رسانه های مخالف یا مخالف نمای خارج، می خوانیم، بسا اوقات نشان از نوعی بی صاحب ماندن کشور ایران دارد؛ هر کس از هر گوشه اش چیزی می دزدد و البته هیچکس هم جوابگو نیست، آثار باستانی اش به حال خود رها شده و در معرض تخریب قرار دارد و دولت هم اعتنایی ندارد، محیط زیست اش که سپرده شده به دست حوادث و هر کس هر چه خواست می کند، روزگار مردم اش هم که این است که هست. به هر صورت هر کشور حالت ملک متعلق به مردمان اش را دارد و مثل هر ملکی نیاز به سرکشی و مراقبت دائم که البته بر عهدۀ حکومت است. ولی در اینجا مملکت حالت ملک بی صاحب را پیدا کرده که هر کس در آن هر کار می خواهد می کند؛ امری که، در تصور معمول، با دیکتاتوری منافات دارد.

کتاب «آزادی و جبريت»، نوشتهء پرويز دستمالچی منتشر شد

نويسنده در بخشی از مقدمهء کتاب می نويسد: «...مشکل مشترک "روشنفکران دينی" معمم و مکلا، که خواهان حکومت دينی ـ مذهبی هستند، يک واپسگرائی تاريخی، يعنی برگشت (ارتجاعی) به سه سده پيش، به پيش از جنبش روشنفکری و خردگرائی، و نفی دست آوردهای بزرگ اين دو جنبش است؛ جنبش هائی که ستون و پايهء تمدن نوين اند. آنها با ژست "روشنفکرانه" به مبارزه با خرد و دانش پرداختند و، در پندار و کردار، مبلغان قيموميت انسان و تقدس نيروی بر فراز او شدند. جنبش روشنفکری اروپا با نقد "امر مقدس" بر اساس خرد انسان خود بنياد، پايه های کليسا را لرزاند و زمينه را برای آزادی انسان از قيموميت و حاکميت کليسا فراهم نمود و "روشنفکران دينی"، سه سده پس از آن، در نيمهء دوم سدهء بيست، مبلغ برگشت به خويشتن خويش (به اسلام اصيل) و تن دادن به احکام و موازين شرع (حدود الهی) شدند... (پيوند برای اطلاعات بيشتر>>>)

روانشناسی سياسیِ نقش «ترس» و «اپوزيسيون خودی» درانتخابات

جهانشاه رشیدیان

حکومت های مستبد در گذشته نیاز به نظر زیردستان نداشتند ولی سیستم های جدید توتالیتر مشارکت مردم را می خواهند و در نتيجه به یک اوپوزیسیون بی خطر هم نیاز دارند. در دوران سیستم توتالیتر استالینی یا نازی، مخالف حتی در سطح رهبری، تصفیه فیزیکی می شد، اما رژیم توتالیتر اسلامی ترجیح می دهد از چنین مخالفی حد المقدور به عنوان یک "اپوزیسیون مفید" بهره برداری کند. برای سیستم، استفادهء حاصل از وجود چنین مخالفی می تواند بیشتر از ضررش باشد؛ چرا که هم نارضایتی مردم را قابل کنترل می کند و هم در صورت لزوم رژیم می تواند از آن علیه نفوذ و رشد اپوزیسیون سرنگون طلب استفاده کند. این "اپوزیسیون مفید" می تواند در انتخابات هم با دامن زدن به ترس از يکسو و گرم کردن تنور انتخابات، از سوی ديگر، به کمک رژیم شتافته و اقشار ناراضی را به پای صندوق رأی بکشاند.

من هنوز منتظر اتفاق های درون نظام هستم

گفتگو با کورش زعیم

گفتگوگر: سعید قائم مقامی، در رادیو صدای مردم

ما که نمی دانیم در ذهن مردم چه می گذرد، ولی با رفتاری که کرده و با آنچه از زندگی خصوصی اش می دانیم، و با آنچه از زندگی سیاسی اش پیش از این جریان ها می دانیم، من بر این باور شده ام که آقای روحانی می خواهد کارنامهء سفیدی برای خودش ایجاد و جبران گذشته را بکند. بنابراین، شخصی مثل ایشان که من نمی توانم همهء جزییات را اینجا بگویم، نیاز دارد که نام اش را در تاریخ مثبت ثبت بکند. هیچ دلیل دیگر هم ندارد و نیازی هم ندارد؛ نه نیاز به پول دارد و نه نیاز به مقام دارد که بالاترین مقام را دارد، ولی نیاز به آن شخصیت سازی برای خودش دارد که تنها می تواند با این مبارزه که آغاز کرده به آن نتیجه برسد.

پيوند به کارتون خشکه مقدسی در موزه>>>

انتخابات، رژیم و اپوزیسیون

گفتگو با حمید تقوایی و اسماعیل نوری علاء

در برنامهء «رو در رو» به مديريت محمود احمدی

لغو تحریم ها و معضل بهبود وضعیت اقتصادی مردم

گفتگو با حسن اعتمادی

در برنامهء «آوای مردم» بمديريت سوزی یاشار

طلاق عاطفی: پیش ‌نیازِ گذار از رژیمِ ایران

رضا پرچی‌زاده

برای «گذار» از نظام، ابتدا یک دوره‌ی قطعِ رابطه‌ی عاطفی و ذهنی و عملی با قدرتِ حاکم لازم است. این‌هایی که مدام مردم را به شرکت در انتخابات تحریک می‌کنند، نمی‌خواهند این «طلاقِ عاطفی» میانِ مردم و رژیم اتفاق بیفتد. پروسه‌ی مقبولِ این‌ها هم مثلِ جریانِ دعوای زن و شوهر است به سبکِ سنتی. این‌ها می‌گویند زن توی خانه با شوهرش دعوا کند، منتهی از درِ خانه بیرون نرود، که دیگر خونش مباح است. اتفاقا برعکس! زنِ عاقل آنی است که به حرفِ شوهرِ بی‌منطق و خلافکار و دستِ‌بزن‌دارش نمی‌رود؛ و عمرِ خود را در دعواهای بی‌پایانِ بیهوده تلف نمی‌کند. قالِ قضیه را می‌کند و تمام: مهرش حلال، جانش آزاد!

تهران، فرهنگی ترین پایتخت جهان !

عرض شود که ما خودمان که بچهء ناف تهران هستیم تا حالا متوجه نشده بودیم تهران شهری فرهنگی است و، بر عکس، با خواندن و شنیدن اخبار زورگیری و یقه گیری و چاقو کشی و زد و خوردهای روزانه در معابر تهران، و اخبار آدم ربایی و تجاوز به عنف و آمار بالای دزدی و جرم و جنایت و جنحه و سایر قانون شکنی های متداول در ام القرای اسلام، خیال می کردیم هرچه فساد و بی فرهنگی است در تهران مجتمع شده و این شهر بی در و پیکر که نیمی از ایرانیان را در خود جای داده است چیزی شبیه سائوپولوی غنی سازی شده می باشد... چنين بود تا اينکه چندی پیش، حاج آقا صالحی، رئیس سازمان پر ریختهء به اصطلاح انرژی هسته ای اسلامی، برادر یوکیو  آمانو بود، مدیرکل آژانس را به بازدید خزانهء جواهرات سلطنتی برد و، پس از آنکه برق جواهرات چشم آمانو را زد، در یک مصاحبهء مشترک مطبوعاتی، در توجیه نشان دادن جواهرات سلطنتی به آمانو، اظهار داشت: «من به آقای آمانو گفتم که تهران یک شهر فرهنگی است».

             

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000