ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

جمعه 30 بهمن تا يک شنبه 2 اسفند ماه 1394 ـ  19 تا 21 فوريه 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. در اين پايگاه،

به احترام «جمهوريت»،

هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد،

 واژهء «جمهوری» به

 «حکومت» تبديل می شود.

2. انتخاب تيتر مقالات وارده

با سردبير است.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

«قطبی‌سازی» و «امنیتی‌سازی» فضای کشور

عباس خسروی فارسانی

با پیش چشم داشتن تجربهء گذشته و آشکار شدن چند بارهء نیرنگ و فریب نظام بی‌بنیان، این بار ناامیدی مردم بسیار گسترده‌تر است، چیزی که می‌توان آن را آشکارا در شبکه‌های اجتماعی مجازی و فضای واقعی مشاهده کرد. پس برای ریختن مردم جان‌ به ‌لب‌‌آمده به تنور داغ و سوزان انتخابات، نظام، ترکیبی از تاکتیک‌ها و استراتژی‌های زیر را به میان آورده، که می‌توان وجه مشترک همه‌ی آنها را «قطبی‌سازی» و «امنیتی‌سازی» فضای کشور دانست؛ اهدافی که توسط تمام ارکان و بخش‌های داخلی و بین‌المللی نظام و بازوهای رسانه‌ای آنها، از ماه‌ها پیش به اجرا درآمده و هر چه به زمان انتخابات، نزدیک‌تر می‌شویم، تشدید خواهد شد.

جنبش مدنی ربطی به اصلاح طلبی اسلامی ندارد

سام قندچی

در سی و هفت سال اخیر جنبش مدنی عظیمی در ایران رشد کرده که اتفاقاً اکثریت فعالان آن نه تنها اسلامگرا نیستند، بلکه سکولارند، حال چه مسلمان باشند و چه نباشند. اما آنچه شگفت آور است تأکید بیهودهء بسیاری از آنها بر این امر است که یا خود را اسلامگرای اصلاح طلب وانمود می کنند و یا که از سکولار بودن خویش حرفی نمی زنند. چرا این خودسانسوری وجود دارد؟ آیا تنها به دلیل ترس از رژیم است یا که تصور می کنند باید چون فعال مدنی هستند حرفی از سکولار بودن خود نزنند؟

اسکی روی آب: دست آوردی از حاج آقا رفسنجانی!

حاج آقا رفسنجانی، از روحانیون شاخص رژیم، که به سبک آدم های بزرگ و سیاستمداران برجسته تا کنون چند مجلد کتاب خاطرات بیرون داده اند، در بخش هایی از خاطرات مربوط به تاسوعا و عاشورای سال هزار و سیصد و هفتاد، به عزیمت به سد لتیان در شمال شرق تهران اشاره کرده و، برای عبرت آیندگان و روشن شدن زوایای تاریک تاریخ بشریت، شرح کشافی در مورد مسافرت خانوادگی همراه منزل و فرزندان با هلی کوپتر دولتی (به هزینه بیت المال) به سد لتیان (فرحناز سابق) به منظور فراگیری فن اسکی روی آب (در تاسوعا و عاشورای حسینی) داده اند؛ بطوری که با خواندن این قبیل مطالب انسان از پیروزی انقلاب اسلامی و استقرار رژیم جمهوری اسلامی غرق شعف و شادی و حرکات موزون می شود.

روس های ارتدوکس و ايرانی های شيعه هر دو منتظر ظهورند!
الکساندر دوگین

رادیو زمانه ـ الکساندر دوگین، نظریه‌پرداز فاشیسمِ روسی جدید، موسوم به «نظزةهء چهارم»، اخيراً (نوزدهم بهمن) در تهران بود و در “فرهنگ‌سرای اندیشه”ی تهران، در مجلسی به نام “شب علوم انسانی”، در مورد اتحاد ایران و روس سخنرانی کرد. او از جمله گفت: «زمانی که به اینجا آمدم با چیزی به نام فرهنگ انتظار روبرو شدم و این همان چیزی است که در اندیشه مسیحی ارتدوکس با آن مواجه هستیم چرا که ما نیز در انتظار بازگشت موعود، مسیح(ع) هستیم. این ساختار انتظار در هر دو آئین مشترک است و البته نگاه‌مان به شیطان نیز مشترک است چرا که هر دو امپریالیسم را دشمن می‌پنداریم، این مواجهه که در سوریه با آن روبرو هستیم علاوه بر این که یک مواجهه نظامی است، یک مواجهه متافیزیکی است که اتحادی را در بین دو کشور به وجود می‌آورد. این موضوع تلاشی است که ما امپریالیسم را متافیزیک خوانده و با نگاهی دیگر به آن توجه کنیم. در اینجا باید طبیعت لیبرالیسم را بفهمیم چرا که لیبرالیسم خواستگاه مدرنیته جهان جدید است و مبارزه با مدرنیته مبارزه با امپریالیسم است... حرف مشخص این است که ما لیبرالیسم را رد می‌کنیم و این در واقع همان چیزی است که مرز اتحاد دو کشور را شکل می‌دهد. البته عدم توجه به لیبرالیسم را در روح رئیس جمهور پوتین نیز می‌بینیم، اگر به ایران نیز دقت کنیم خواهیم دید که این موضوع در روح ایران نیز جاری است. پس شما دقیقا تئوری چهارم سیاست را اجرا کرده و در یک مسیر مشترک حرکت می‌کنیم. این موضوع همان لحظه تاریخی اشتراک است».

اعتراض در «پارک ملت» با فوت کردن به سوی ابرها!

سايت تقاطع

گروهی از فعالان سیاسی و اجتماعی و خانواده‌های جان‌باختگان سیاسی که اقدام‌های اعتراضی پیشین‌شان هم‌چون جمع کردن زباله و تحصن‌ در مقابل زندان اوین و ساختمان “لاستیک دنا”، با برخورد نیروهای امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی روبه‌رو شده بود، عصر روز جمعه بيست و سوم بهمن در “پارک ملت تهران” جمع شدند و در «اقدامی نمادین»، ابرها را فوت کردند. محمد نوری‌زاد و محمد ملکی، جمعهء هفتهء گذشته در حالی که به قصد جمع کردن زباله به چهارراه پارک‌وی تهران رفته بودند، توسط ماموران امنیتی با خشونت بازداشت و پس از چند ساعت در بزرگ‌راه تهران - قم رها شدند. به دنبال آن بود که این دو فعال سیاسی مخالف حکومت اعلام کردند که اعتراض‌شان را به روش‌های دیگری ادامه می‌دهند.

جا خالی

حمیدرضا رحیمی ـ کاليفرنيا

فدوی از معرکه هائی که مؤمنین و مؤمنات، بویژه پیاده نظامی که در رکاب برادر حسین(ع) شریعتمداری - که سر بریده می دارد دوست -  شمشیر می زنند، کم تا قسمتی حیرت می کند. اینان جوری بقول عمل می کنند که پنداری اعلیحضرت العظما علی(ع) خامنه ای، خلدالله ملکه و سلطنة، که حتا مگس مکتبی هم در ایران اسلامی بی اذن معظم له نمی پرد،چرخ پنجم درشکه است، و همینطور مظلوم در گوشه ای جلوس فرموده و نان و ماست شان را میل می فرماید و از هیچ چیز، بویژه آتش هائی که شخصاً بر پا کرده است، خبر ندارد!.. این نمونه ها را می توان روزانه، و بطور کیلوئی در همهء جای جراید شریفهء دارالخرُافه، بویژه کیهان برادر حسين، ملاحظه کرد که فدوی یکی دو مستوره را برای جوریِ جنس، می آورد.

دعوتی به بی اعتباری؟

اسماعيل نوری علا - کلرادو

«دعوت»ها همواره نشان داده اند که می توانند به ضد نيات اعلام شدهء مبتکران خود عمل کرده و به نفع حکومت اسلامی تمام شوند. هنگامی که ما دعوت می کنيم که مردم بيايند و به آنچه مورد نظر ما است رأی دهند، اگر دعوت ما با بی اعتنائی مردم مواجه شود آيا نتيجه ای جز نشان دادن بی اعتباری و بی پايگی دعوت کنندگان را با خود دارد؟ آيا اصرار بر اينکه جنبش سکولار دموکراسی ايران پشتيبان طرح آقايان طبرزدی ـ اسانلو است نمی تواند مايهء بی اعتباری اين جنبش هم بشود؟ و آيا نه اينکه خود حکومت نيز همواره می تواند، با براه انداختن اينگونه بازی ها، اين بی اعتباری را بصورتی چشمگير به اطلاع همگان برساند؟

بیم و امید!

حضور در سوریه برای روسیه – جز از نظرِ داشتنِ جای پایی در مدیترانه شرقی – اهمیت چندانی ندارد و از آن تنها به عنوان پارسنگی برای معامله با غرب استفاده می کند تا در مسئلهء بلعیدن شبه جزیرهء کریمه و شرق اوکراین، که به تحریم های سنگین علیه آن منجر شده و اقتصاد تضعیف شدهء روسیه بر اثر کاهش بهای نفت را با خطر روبرو کرده است امتیاز بگیرد.  ازاین رو، به محض این که در این زمینه به توافقی دست یابد، لحظه ای برای خنجر از پشت زدن به متحدان خود، حکومت آخوندی و بشار اسد، درنگ نخواهد کرد. در این میان، پس از مردم بینوای سوریه که میهن شان سراسر ویران شده و تلفات و خسارت های جانی و مالی بسیاری متحمل شده اند، بازندهء بزرگ این "جنایت علیه بشریت" در سوریه، بانی اصلی آن، یعنی حکومت پلشت و نادان آخوندی، خواهد بود.

رویارویی نظامی محتمل حکومت اسلامی و عربستان در سوریه

رضا تقی زاده - اسکاتلند

با در نظر گرفتن سوابق اندک و تجربه محدود در عملیات زمینی، و خطر تحمل تلفات غیر قابل پیش بینی، نیروهای سعودی که نقطه قوت خود را در عملیات هوایی و نقطه ضعف خود را در عملیات زمینی، بخصوص در جنگ های مشابه با درگیری‌های داخلی سوریه می‌بینند، بعید است که این نیروها به جبهه‌های جنگ سوریه اعزام شوند. در غیر اين صورت، واقعیت یافتن حضور نیروهای زمینی سعودی در سوریه رویارویی نظامی دو کشور همسایه ایران و عربستان را اجتناب ناپذیر خواهد ساخت. رویدادی که علاوه بر قطعی ساختن شکست مذاکرات صلح به تعطیل درآمده و طولانی‌تر ساختن جنگ داخلی سوریه، روابط تهران - ریاض را نیز از وضعیت متشنج کنونی به شرایط خطرناک رویارویی مستقیم نظامی تغییر خواهد داد.

آیا مقدمات تجزیهء سوریه در حال فراهم شدن است؟

حبیب حسینی فرد

همزمان با پیشروی نیروهای ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، تحرکات در میان کشورهای جبهه مقابل همه بیشتر شده. آمریکا تدارک حمله به «رقه» و آزادسازی موصل را تشدید کرده و ترکیه و عربستان هم برای اعزام نیرو به سوریه اعلام آمادگی کرده‌اند. وضعیت در سوریه می‌رود که به آستانه تعیین تکلیف نزدیک شود.

چرا احزاب کرد انتخابات را تحريم کرده اند؟

دويچه وله (صدای آلمان)

احزاب و گروه‌های سیاسی وابسته به اقلیت‌های قومی که در خارج از کشور فعالیت دارند، با صدور بیانیه‌ای از مردم نواحی خود خواستند تا در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری شرکت نکنند. فعالیت این احزاب در ایران ممنوع است و دربارهء نفوذ سیاسی این گروه‌ها در نواحی و مناطق قومی تاکنون تحقیق و مطالعه‌​ای انجام نگرفته است... بیش از ده حزب و گروه سیاسی از جمله حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان این اطلاعیه را امضا کرده‌اند. رهبران حزب دمکرات کردستان ایران و حزب کومله کردستان دربارهء دلایل تحریم انتخابات به دویچه‌وله توضیح داده اند.

جمهوری اسلامی و انتخابات

سیامک بهاری

جمهوری اسلامی و "دردسرهای" تمام نشدنی‌اش، و این بار در تند پیچی دیگر به نام انتخابات، به مرحلهء حساس‌تری رسیده است. اگر در بسیاری از دوره‌های گذشته، حکومت برای حفظ تعادل به دو بال خودش نیاز داشت، این بار ناهماهنگی بال هایش چنان شدید است که باید با جراحی و خونریزی سیاسی، يک بال را حذف کرده و ناچارأ برای پرواز رویا پردازی کند. همهء نشانه‌های ورشکستگی سیاسی این حکومت، با تمام باندها و جناح های آن، یکجا خود را در کشمکش و جنگ و گریز به اصطلاح انتخاباتی به نمایش گذاشته است.

نه تحریم؛ نه شرکت

فرج سرکوهی - فرانکفورت

نیروهای غیرحکومتی مردم را به رای دادن به این و آن جناح حکومتی فرامی خوانند. چنین فراخوانی به معنای آن است که فراخوان دهنده؛ هویت مستقل سیاسی و برنامه مستقل نداشته، مخاطبان فرضی خود را به گرایش های حکومتی حواله داده، خود را به عنوان نیروی سیاسی نفی و به دنباله رو جناح های حکومتی تقلیل می دهد. جناح های حکومتی اما این نیروها را خودی تلقی نکرده و آنان را رای دهنده و مبلغ خود می دانند نه شریک ائتلاف سیاسی. این نیروها خود را به عنوان نیروی سیاسی نفی می کنند. فراخوان شرکت نیروهای غیرحکومتی نیز چون فراخوان تحریم بی مخاطب است چرا که این نیروها نیز، چون نیروهای فراخوان تحریم، با هیچ لایه ای از جامعه پیوند بالفعل، موثر و واقعی ندارند.

انقلاب و فرزندان اش: بازگشت به 57، از مسیر 67

امیر کیانپور

اين یادداشت تأملی است، از خلال متن‌ها، تصاویر و ایده‌ها، درباره‌ء انقلاب پنجاه و هفت؛ نه در مورد عوامل و ریشه‌ها و خاستگاه ‌های آن، بلکه درباره‌ء فاصله‌ء انقلاب پنجاه و هفت با خویش، بالقوگی‌ های محقق نشده‌ء آن، و سرنوشت فرزندان اش. آنچه می‌خوانید تلاشی است برای ملاقات دوباره با پنجاه و هفت و جستجویی برای مکان ایده‌آل چنین ملاقاتی. بدین لحاظ، یادداشت از مسیر باریکی می‌گذرد که، با گذر تابستان شصت و هفت، به زمستان پنجاه و هفت می‌رسد

«شیخ روباه»

مسعود نقره کار - فلوريدا

روباه وارگیِ آیت الله خامنه ای (شیخ روباه یا آخوند- روباه) حکایت ها دارد، اما قبل از اینکه مواردی از آنها را بخوانید این چند ضرب المثل را در ذهن داشته باشید: «روباه تا ته چاه است کرباس خیر می کند. یعنی در زمان گرفتاری و ناتوانی و بینوایی وعده های خوش و شیرین می دهد. به هنگام پیری و پایان عمر زهد و عبادت پیشه می کند»، «به روباه گفتند شاهدت کیست گفت دنب ام. یعنی این گواه مغرض و در امر ذینفع است. دم روبه گواه روباه است». آیت الله سّیدعلی خامنه ای، ولی فقیه و حاکمِ حکومت اسلامی، در گفتار و رفتار نشان داده است که "فریبکار، محیل، مکار و زیرک" است. در واقع "روباه پیر" واقعی این "شیخ روباه "ست که رهبران انگلیس می باید در مکتب وی درس روبَه صفتی تلمُّذ می کرده اند.

             

 

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000