ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

tتأسيس: 14 امرداد 1392                                                             سردبير: اسماعيل نوری علا  

چهارشنبه 18 و پنج شنبه 19 فروردين 1395 ـ  6 و 7 آوريل 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. آنچه در در اين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

2. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

3. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

از سرطان هنری تا ديپلماسی گاوی

اخیراً صفت جدیدی برای گاوها مطرح شده و نمایندگان پارلمان و وزرا و سیاست پیشگان برای موفقیت در اهداف سیاسی خود با گاوها مشورت می کنند و معتقدند گاوها بهتر مسائل سیاسی را می فهمند. به اين ترتيب که هر سیاست باز و سیاست پیشه ای برنامهء سیاسی خود را روی کاغذ می نویسد و جلوی دهان گاو می گیرد تا عکس العمل گاو را مشاهده کند. اگر گاو عصبانی شد و روی خود را برگرداند به این معنا است که آن برنامه و پروژه باید کنار گذاشته شده و یا تصحیح گردد، ولی اگر کاغذ را ببلعد به معنای آن است که با آن برنامه و اهداف سیاسی موافق است.

از حمله خارجی نمی‌ترسیم، نگرانی ما از داخل است

فرمانده هوافضای سپاه

بی.بی.سی: سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران ایران می‌گوید که این نیروی نظامی از حمله خارجی نمی‌ترسد و نگرانی‌اش از داخل است. آقای حاجی‌زاده در مصاحبه با شبکهء یک تلویزیون ایران گفته است: "غربی ها، مسئولان را می ترسانند، مسئولان را از تهاجم نظامی و تحریم می‌ترسانند و این ترس، بزرگترین تهدید برای ما است. توصیهء ما به مسئولان این است که نترسید و نگران نباشید... فرزندان ملت در نیروهای مسلح هستند که مقابل هرگونه تهاجم با قدرت می ایستند و ما از این موضوع نگرانی نداریم." فرمانده نیروی هوافضای سپاه گفته است: "نگرانی ما از درون کشور، از داخل، از آقازاده‌ها، از برادرزاده‌ها و خواهرزاده‌ها و از کسانی است که روی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان اثر می‌گذارند." فرماندهان سپاه در ماه‌های اخیر تاکید کرده‌اند که توافق هسته‌ای نباید به عقب‌نشینی در موارد دیگر منجر شود. از جمله سپاه آزمایش‌های موشکی خود را ادامه داده است و می‌گوید که قطعنامه‌های سازمان ملل متحد در این باره را نمی‌پذیرد. سرتیپ امیرعلی حاجی‌زاده، که برنامه موشکی سپاه زیر نظر او اداره می‌شود، با بی اثر دانستن تحریم‌های مرتبط با برنامه موشکی گفته است: "ما قبلاً هم اعلام کرده‌ایم که اگر دور تا دور کشور ما را حصار بکشند تولید موشک در ایران متوقف نخواهد شد." او گفته است در دو سال اخیر "اشتباهی" در ایران رخ داده که برخی از مانورهای نظامی پوشش رسانه‌ای نداشته‌اند. او گفته است این اشتباه به گستاخی آمریکا منجر شده است.  

پیرامون پس رفت دمکراسی

ن. نوری زاده

محققین و پژوهشگران علوم سیاسی و اجتماعی پیرامون این پرسش که چرا دمکراسی در حال پس رفت و منحرف شدن از مسیر خود است، دقت کافی مبذول داشته، اما در مورد چگونکی انحراف، گرایش به فساد، عدول از خواسته های مردم و سرانجام بی نتیجه ماندن اصل و مبانی دمکراسی کمتر توجه نموده اند. همچنین پژوهشگران بیشتر بر روی موضوع روابط اقتصادی و اصول بنیادین دمکراسی تمرکز کرده اند و به موضوع انتخاب شده ها (مُنتَخبان) و انتخاب کننده ها (مَنتِخبان) به اندازۀ کافی نپرداخته اند. در اینجا این سئوال مطرح میگردد که چه نوع عملکردی موجب تغییر یک رژیم به رژیم دیگر می شود؟ چه نوع روش هائی جهت تغییر شکل رژیم ها عمومیت دارد؟ تحلیل و بررسی آنچه که این قلم آن را پس رفت و یا انحرافات دموکراتیک نام نهاده است ممکن است ما را بسوی پاسخِ پرسش های مذکور یاری رساند.

دربارهء يک تشکل جديد سکولار

توضيح جنبش سکولار دموکراسی ايران

اخيراً مطلع شديم که برخی از اعضاء «شورای ملی ايران» دست به تأسيس حزبی به نام «حزب سکولار ايران» زده و استقرار سکولاريسم در ايران را وجههء همت خود قرار داده اند. جنبش سکولار دموکراسی ايران که در ده سال گذشته در بر گيرندهء هرگونه کوشش سياسی و اجتماعی ناظر بر گسترش سکولاريسم و دموکراسی بوده است همواره از هرگونه تلاش در راستای تشکيل سارمان های مختلف سکولار دموکرات استقبال کرده و می کند و اميدوار است که اقدامات و فعاليت های اين حزب نيز، که اغلب گردانندگان اش را هنوز به درستی شناخته نيستند، براستی در راستای تقويت موازين سکولار دموکراسی در ايران و انحلال قطعی حکومت فاشيستی - مذهبی کنونی عمل کنند.

سيفون!

حمیدرضا رحیمی

درد دلی از معینی در کيهان دارالخرافه: در کشور مان حقیقتا به اصلاحات نیاز داریم اما نه از نوع آمریکایی آن که ما را  از چاله به چاه بیندازند بلکه اصلاحاتی که در آن افراد خائن، فرصت‌ طلب، تشنهء قدرت، منحرف، ناکارآمد، غیر انقلابی، فاسد، ضعیف النفس، غرب‌ زده، اشرافی و خلاصه افرادی که با تفکر امام‌خمینی(ره) بیگانه هستند، از تمام ارکان نظام بیرون ریخته شوند.

فدوی: آخر این چه فرمایشی ست؟ خب یک دفعه بی تعارف، سیفون را بکش که همه برادران ریز و درشت را آب ببرد، برادر معینی!

پاسخ به «انتقاد دوستانه‌ای از مردم ایران»

فاضل غيبی

دوست عزیز، این را کاملاً درست متوجه شده اید که اکثر ایرانیان دچار "الگوهای ذهنی مخرب" هستند. آنان زیر نفوذ "الگوی ذهنی چپ" تصور می کنند عقب ماندگی ایران نتیجۀ دخالت قدرت های خارجی است و از راه قطع رابطه با "غرب" می‌توان به آینده‌ای بهتر رسید. در حالی که عقب ماندگی ایران در درجۀ اول نتیجۀ مقاومت همین ملایانی است که در دو سدۀ گذشته از رسوخ ارزشهای مدنیت نوین به ایران جلوگیری کردند. حق با شماست، هنوز هم اکثر ایرانیان باور دارند که بدون همکاری و نزدیکی با کشورهای پیشرفتۀ دنیا می توان به نوسازی کشور دست یافت. آنان باور کرده اند که حکومت‌های گذشتۀ ایران گوش به فرمان خارجی بوده اند و مخالف منافع ملی عمل می کردند، بدین سبب آنان هنوز هم مجذوب ژست های ضد امپریالیستی حکومت تهران هستند. 

دورنمای اقتصاد ایران در سال نو

محمد حسین یحیایی

رکود در ایران ساختاری است، بخش مهمی از اقتصاد مانند آستان قدس و دیگر نهاد ها و بنیاد ها از پرداخت مالیات معاف هستند و فرار مالیاتی هم به شیوه های گوناگون ادامه دارد، بر اساس داده های مرکز آمار کشور، کسری بودجهء خانواده، که عامل مهمی در کاهش تقاضا است، رو به افزایش است. در نتیجه سهم پس اندازها کاهش می یابد، بالاترین هزینهء خانواده را مسکن، سوخت، خوراک و حمل و نقل تشکیل می دهد که نشانگر گسترش فقر در جامعه و افزایش فاصلهء طبقاتی است، بنابرین با تزریق پول به جامعه نمی توان از رکود خارج شد، باید ساختار دگرگون شود که رژیم تاریک اندیش و ارتجاعی با همه توان از آن پیشگیری می کند.

نظر سنجی «سفارشیِ» دانشگاه مریلند و شبکهء تبلیغاتی پنهان تهران

رضا تقی زاده

پس از هزینه کردن میلیون‌ها دلار به منظور «لابی» کردن رقابتی با اسرائیل در واشنگتن و نزد اعضای کنگره آمریکا، حکومت اسلامی به منظور اصلاح چهره خود نزد کشورهای غربی اخیراً به شیوهء تبلیغاتی تازه‌ای روی آورده است: تدارک نظر سنجی ‌های ساختگی در خارج و تبلیغ غیر مستقیم مشروعیت رژیم از زبان مردم ایران و با استفاده از مؤسسات دانشگاهی و سازمان‌های ظاهراً مستقل. در این «نظرسنجی» اکثریت مردم ایران از حکومت راضی‌اند! شیوه کار شبکهء تبلیغاتی تازهء حکومت تهران، که بی تردید با تدارک عوامل اطلاعاتی و امنیتی رژیم انجام می‌گیرد، به این صورت است که ابتدا در یک مرکز علمی و دانشگاهی نسبتاً شناخته شده خارجی (به منظور داشتن وجاهت تبلیغاتی بیشتر)، ظاهراً مطالعات مقدماتی برای آگاهی یافتن از نظر مردم ایران پیرامون موضوعات تعیین شده صورت می‌گیرد، سپس مجموعه‌ای از پرسش‌های هدفدار به عنوان طرح مطالعاتی تدوین و بخش اجرایی آن در قالب کار میدانی (فیلد وورک) به موسسهء نظرسنجی (خارجی) واگذار می‌شود.

ایدئولوگ «روسیهء بزرگ» در قم

محمدرضا یزدان پناه

«بی‌نهایت خوشحالم که به مقر اصلی مبارزه با مدرنیته آمده‌ام. من زندگی خودم را وقف این مبارزه کرده‌ام زیرا برای من مدرنیته یعنی شیطان». این را الکساندر دوگین گفته؛ کسی که او را برخی در سال‌های گذشته «ایدئولوگ» و «مغز متفکر» ولادیمیر پوتین توصیف کرده‌اند؛ در دیدار با آیت‌الله محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در قم. دوگین اگرچه در شهر مذهبی قم در ایران، از مدرنیته به عنوان «شیطان» نام برده اما خود او کسی است که برخی از رسانه‌ها و صاحبنظران جهان غرب، دیدگاه‌هایش را «شیطانی» و «فاشیستی» توصیف می‌کنند.

چه اقدامی برای همبستگی اپوزسیون باید صورت پذیرد؟

حسن اعتمادی ـ رضا پيرزاده

در برنامهء «آوای مردم» بمديريت سوزی ياشار

ایران در آستانهء انقلاب سوم

مهران اميراحمدی

تمام شرایط و مواد شکل دهندهء یک انقلاب کبیر، دموکراتیک و انسان محور هم اکنون در بستر جامعه ایران موجود می باشد. مهمترین مواد تشکیل دهندهء یک چنين انقلابی عبارتند از: نارضایتی عمومی- نابرابری اجتماعی و اقتصادی- تبعیض- شکل گیری گفتمان جایگزین- گرایش به آزادی در سطح افکار عمومی- هرج و مرج سیاسی و اجتماعی- انزوای ایدئولوژیک و سیاسی در سطح جهانی... و رهبری. اگر دقت کرده باشید تمام شرایط نام برده برای شکل گیری یک انقلاب در بطن جامعه ایران وجود دارد به جز یک «مجموعهء رهبری منسجم».

روزگار عبرت!

رفسنجانی و خامنه ای می توانند تا دل شان می خواهد جدل و مناقشه کنند و باکی هم نداشته باشند که چه بر سر مردم درمانده و پریشانی می آید که باید چوب ندانم کاری و جزم اندیشی های آنان را بخورند. اما، چه "روزگار گفتگو" باشد و چه "روزگار موشک" – یا هر دو-، در یک چیز تردید نمی توان کرد و آن این است که، به شهادت سیلی ها و تودهنی هایی که مردم ایران در هر فرصت و مناسبت به سید علی خامنه ای زده اند، و با درس گیری از سرنوشت خودکامگانی چون صدام حسین، معمر قذافی و بشار اسد، روزگار بیش از آن که روزگار "گفتمان" یا "موشک" باشد، روزگار عبرت است!

نقد پذیری کلید اتحاد اپوزیسیون و پایان دعوای بیهوده است

باران بهاری

یکی از آشکارترین تفاوت های ایرانیان و کلیه کشورهای خاورمیانه با کشورهای اروپایی فرهنگ نقد پذیری است. در اروپا کسی از نقد و حتی تخریب نمی ترسد. حتی می توان زشت ترین کاریکاتور را برای پاپ و یک رئیس جمهور کشید و کسی هم بخاطر این نقد و مسخره کردن به زندان نمی افتد. زمانی که از یک مقام بلندپایه نقدی انجام بگیرد، یک پاسخ مستدل به آن نقد “پایان” ماجراست.

کنگره سکولار دموکرات ها

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000