چهارشنبه 15 و پنج شنبه 16 ارديبهشت 1395 ـ  4 و 5 ماه مه 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوکت

روز کارگر و باقی قضايا

امسال دولت اسلامی، در یک اقدام لوطی منشانه و با جوانمردی تمام، حقوق کارگران را به هشتصد و پنجاه هزار تومان افزایش داد تا کارگران و افراد خانواده و تحت تکفل ایشان با این هشتصد و پنجاه هزار تومان هم اجاره خانه بدهند، هم خورد و خوراک شان را تأمین کنند، هم کفش و لباس و پوشاک تهیه کنند، هم به بهداشت و دوا و درمان خود برسند، هم هزینهء تحصیل فرزندان خود را بپردازند، و هم بخشی از آن را برای آینده خود و فرزندان شان پس انداز نمایند و، بدين ترتيب، «کرامت انسانیِ» خود را هم حفظ کنند. اما اين ها همه در صورتی است که کاری وجود داشته و حقوقی برقرار باشد. حال آنکه، بنا بر آمار جسته و گریخته ای که گاه و بیگاه از حلقوم مسئولین و مدیران «کش ور» بیرون می زند، بیش از هشت میلیون نفر در حکومت اسلامی بیکار هستند (از جمله خود وزیر کار!)

شرط برآمدن حکومت مردمسالار در ايران!!

شاهين نژاد

پیش از آنکه عصاره آگاهی در پیکر ملت تزریق شود، برآمدن حکومتی مردمسالار در ایران را برابر با تجزیهء قطعی ایران می دانم. امیدوارم پیش از تشکیل یک دولت ملی، خودآگاهی ملی  ژرف و ریشه دار در ایرانمان پای گرفته باشد.

آمریکا چهل و هشت ساعت؛ تل آویو هشت دقیقه!

سخنان سرتیپ عظیم ابراهیم‌پور، جانشین قرارگاه خاتم الاوصیا

پایگاه تحلیلی خبری هم اندیش: عصر چهارشنبه هشتم اردیبهشت، در مراسم اختتامیهء اردوهای راهیان نور در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد، سرتیپ عظیم ابراهیم‌پور، جانشین قرارگاه خاتم الاوصیا گفت: اگر کوچک‌ترین حرکتی اتفاقی بیفتد تمام نقاط مهم آمریکا را که شامل یک هزار و دويست مکان شناسایی شده است در کمتر از چهل و هشت ساعت از بین می‌بریم. قدرت سایت‌های موشکی ایران الان به‌حدی رسیده که می‌توانند در کمتر از هشت دقیقه تل‌آویو را با خاک یکسان کنند.

افزایش بی سابقه شکاف طبقاتی در ایران

حسین راغفر، مدرس اقتصاد دانشگاه الزهرا تهران

راديو زمانه: حسین راغفر، مدرس اقتصاد، به خبرگزاری «اقتصاد ایران» گفته است: شکاف طبقاتی شکل گرفته در جامعه ایران بی‌سابقه است... دولت ماشین بزرگ بوروکراسی و دیوان‌سالاری است که وظیفهء اصلی خود را فراموش کرده. در چنین فضایی که از امکانات مادی و عمومی و منابع بین نسلی در راستای منافع افرادی در درون دولت یا در درون قدرت استفاده می‌شود شاهد گسترش شکاف طبقاتی و فاصله گرفتن دولت از تامین رفاه عمومی هستیم.. افزایش هزینهء‌ خدمات عمومی به دلیل ریخت و پاش‌های و اتلاف منابع دولتی به شدت غیرمنصفانه است؛ گویی حاکمیت پذیرفته است کسانی که می‌خواهند به این خدمات عمومی دسترسی پیدا کنند باید در قبالش مبالغی را بپردازند... افزایش نابرابری‌ها مسبب دور از دسترس ماندن خدمات آموزش و پرورش، بهداشت و سلامت و شغل برای نسل جوان است... توزیع امکانات و درآمد در جامعهء ایران بسیار نابرابر است و جمعیت بزرگی از جامعه اصلاً سهمی از این منابع عمومی ندارند. در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که عموم جامعه نسبت به این ساختار سیاسی کشور احساس همدلی و مشارکت و همزبانی داشته باشند.

اطلاعيه

هیات امنای قلعهء احمد آباد

به نام خداوند جان و خرد. هم میهنان گران قدر؛ بدینوسیله به آگاهی شما دوستداران بزرگمرد نهضت ملی ایران، دکتر محمد مصدق، می رساند از تاریخ 5/10/1394 حساب قلعه ی احمد آباد، که به نام آقایان دکتر محمود مصدق و حسین شاه حسینی در بانک ملی ایران شعبه ی نادری به شمارهء  0107999071007 بوده است به دستور مسوولان مسدود گردیده است و بدون هیچ دلیل قانونی و حقوقی صاحبان حساب را از استفاده از پول های واریز شده توسط علاقمندان قدر شناس میهن دوست برای باز سازی این مکان تاریخی که مزار یکی از مفاخر ملی تاریخ ایران زمین است محروم ساخته و پیگیری های حقوقی تا کنون نتیجه نداده است. لذا خواهشمندیم از این تاریخ به بعد هیچ گونه واریزی صورت نگیرد. با سپاس و احترام: هیات امنای قلعه ی احمد آباد.

سیاست خارجی چمدانی

رضا تقی زاده

بر اساس تعریف‌های متعارف از سیاست خارجی، رژيم اسلامی فاقد سیاست مشخص و شناخته شده و راهبردی در حوزه روابط برون‌ مرزی است و بجای آن، دارای مجموعهء رفتارهایی است ناهماهنگ، متضاد، غیر متمرکز و عکس العملی که در واکنش نسبت به تحولات منطقه‌ای و جهانی در پیش می‌گیرد. تعدد مراکز تصمیم‌ گیری نیز، که هر یک معمولاً مستقل از حوزه‌های دیگر عمل می‌کنند، بر تشتت و ابهام‌ها نزد کشور های خارجی و خنثی شدن تلاش آنها برای استقرار مناسبات با دوام با ایران می‌افزاید؛ موضوعی که بن رودز، دستیار امنیت ملی آمریکا، در اظهارات هفتهء گذشته خود مورد تأکید قرار داد.

تلفيق!

حمیدرضا رحیمی

بررسی و مرور خبرهای مرتبط با ايجاد «گشت نامحسوس» حاکی ست که عملهء بیت، بدلائلی که از آن "به برخی نگرانی ها" یاد شده، عقب نشینی کرده و مبالغی تخفیف مرحمت فرموده، و فی الواقع، مایه کاری حساب کرده اند. شما هم بنقل از برادر بی.بی.سی، ملاحظه کنید: «دولت ایران می‌گوید 'گشت نامحسوس' به طرح 'امنیت اجتماعی' محدود می‌شود و طرح 'امنیت اخلاقی'، که از جمله شامل فشار حکومت دربارهء پوشش زنان است، هم‌چنان به طور محسوس و با 'گشت ارشاد' اجرا می‌شود!.. معاون وزارت کشور گفته است تلفیق این دو طرح، "موجب برخی نگرانی‌ها" شده بود!». باری، این همان ترفند برادرانه ست که ملت را به مرگ می گیرند، تا به آنفولانزی آخوندی راضی شوند.

اصلاح طلبی ارتجاعی

سام قندچی

اگر پیش از انقلاب پنجاه و هفت بزرگترین اشتباه روشنفکران ایران برابر پنداشتن انقلاب و ترقی بود، از دوم خرداد ماه سال هفتاد و شش تصور غلط جدیدی در میان روشنفکران ایران رایج شد و آن هم برابر انگاشتن رفرم و ترقی است. در این نوشتار به موضوع دوم پرداخته شده؛ مسأله ای که می تواند این بار روشنفکران ایران را به مدافعین تحول ارتجاعی دیگری تبدیل کند. اگر اصلاحات میرزاتقی خان امیرکبیر سمبل خواست های مترقی ترین بخش های جامعهء ایران بود، مواضع اصلاح طلبان حکومتی رژيم اسلامی سمبل درخواست های ارتجاعی بخش های عقب مانده جامعه ایران است و اینها حتی از حضور امثال خلخالی در صفوف خود ابایی نداشته اند.

در حاشیهء «گشت نامحسوس»

پرویز دستمالچی

اندیشه های بنیادگرا چنان در میان اسلام گرایان رنگارنگ گسترده است که حتا (مثال) "حزب اتحاد اسلامی ملت ایران"، که خود را "اصلاح طلب" می داند، بیانیه اعلام موجودیت خود را با آیه ای از سوره آل عمران شروع می کند: «باید که از میان شما گروهی باشند که به خیر دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر کنند. اینان رستگارانند». یعنی حزب از همان ابتدا اعلام می دارد که نمایندهء حقیقت و ارزش مطلق الهی است و دیگران منحرفانی که باید به راه راست هدایت شوند؛ و نمی بیند که در سیاست موضوع بر سر ارائهء یک راه حل مشخص برای یک مشکل مشخص اجتماعی- اقتصادی و... است و نه هدایت اخلاقی- ارزشی جامعه از سوی رهبران حزبی یا یک دولت.

گذار از جمهوری اسلامی یا اصلاحات؟

فرهنگ قاسمی

هم و غم  و دل نگرانی درجه اول اپوزیسیون باید این باشد که دوران گذار هر چه بیشتر کوتاه تر شود. برای این کار چاره‌ای نیست غیر از این که اپوزیسیون خود را متشکل و همساز کرده و برای برنامهء دوران ‌گذر کار کند و خود را در برابر آن مسئولیت بزرگ، یعنی بازسازی جامعه و ترویج فرهنگ اعتدال و احترام به رقبای سیاسی و رعایت حقوق انسانی و دفاع از آزادی همه آحاد ملت، از طرفداران پادشاهی تا مدافعان کمونیسم کارگری، آماده سازد. فراموش نکنیم منظور دفاع ار خقوق و آرادی های آنان است و بدان معنا و مفهوم نیست که عوامل تشکیل ‌دهندهء «همسازی برای گذار از جمهوری اسلامی» می تواند متشکل از نیروهائی باشند که در ذات خود ناهمگون هسنتد.

سوسيال دموکراسی در امريکا

مسعود نقره کار

سوسیال دموکراسی، بر خلافِ تبلیغات بی پایه و مغرضانهء سرمایه داران بزرگ، راست گرایان و ارتجاع مذهبی و غیر مذهبی، پدیده ای غیر امریکائی و مردم ناپسند  نیست و باورمندان، طرفداران و هواخواهان بسیاری در امریکا داشته و دارد. حتی اگر دیدگاه ها، تلاش ها و مبارزات توماس پين - یکی ازبنیانگذاران ایالات متحده امریکا - نادیده گرفته شود، دستِ کم عمر فعالیت سازمان یافتۀ سوسیال دموکرات های امریکائی حدود صد و بيست سال خواهد بود. نخستین حزب سوسیال دموکرات در امریکا به طور رسمی به سال هرار و هضتص و هشتا و نه اعلام موجودیت کرد. از آن تاریخ تاکنون در امریکا جریان های متعدد سوسیال دموکراتیک شکل گرفته اند؛ جریان هائی که گاه درهم ادغام شده اند، گاه انشعاب کرده اند، و گاه به جریان های سیاسی دیگر نزدیک و دور شده اند ام،ا علیرغم اُفت و نشیب و محدودیت های فراوان، سوسیال دموکرات ها امریکائی با تبلیغ و ترویج ایده و برنامۀ سوسیال دموکراتیک به فعالیت و مبارزه تاثیرگذار خود ادامه داده اند.

کارگر ایرانی یا برده ای در قرن بیست و یکم

شکوه میرزادگی

در آستانه ی روز کارگر، اول ماه می، نوشتن مطالبی در ارتباط با کارگران در نشریات رسمی حکومت اسلامی، حتی در ارتباط با «شعر کارگری» کنجکاوی برانگیز است. براستی حکومتی که در سال های گذشته برخی از روزنامه نویس ها را به دلیل نام بردن از روز یا حق کارگر بازداشت و ممنوع القلم کرده، حکومتی که کارگران را تنها به خاطر خواستاری دستمزدِ ماه ها عقب مانده ی خود به زندان می اندازد، چگونه در نشریه ی رسمی خود از «شعر کارگری» و از شعرایی می گوید که اگر اکنون زنده بودند بیشترشان یا در زندان های جمهوری اسلامی بسر می برندند و یا به دار آویخته می شدند؟

نسبت دین و شادی در ایران معاصر

حسن محدثی گیلوایی

متأسفانه به‌جای فراهم کردن بستر مناسب برای شادی‌های جمعی و مدیریت صحیح آن، تمایل بیش‌تر معطوف به مهار و حتّا حذف این نوع شادی‌ها بوده است. مقابله با جشن‌های چهارشنبه‌سوری به‌ویژه در دهه‌ی نخست انقلاب نوعی مقاومت منفی را در مردم و به‌ویژه نوجوانان و جوانان برانگیخت و آن‌ها به پرتاب مواد آتش‌زا از پنجره‌های آپارتمان‌ها روی آوردند و با عمومی‌شدن این نوع واکنش‌ها – به‌جای آتش روشن کردن در باغ‌ها، پارک‌ها و بوستان‌ها، و حاشیه‌ی خیابان‌ها که در شهرهای بزرگ عملاً ممنوع شده بود- کوچه‌ها و خیابان‌ها در شهرهای بزرگ حالتی وحشت‌زا و چهره‌ا‌ی جنگی به خود گرفتند و شادی‌ی صلح‌آمیز جشن‌های چهارشنبه‌سوری به‌شکل خشن و غیرمدنی و آزاردهنده درآمد. در کنار این نوع مواجهه با جشن‌های مردمی عوامل دیگری هم ایفای نقش کردند تا شادی به “گم‌شده‌ای” در ایران معاصر بدل گشت.

آيندهء دموکراسی

ن. نوری زاده

سیمای دمکراسی در آینده سیمای جدید و بسیار متفاوتی از سیمای امروزی است. طبقۀ متوسط جامعه منبعد فقط به برنامه های روشن با کارکرد واقعی وعملی توجه خواهند کرد و ادعاهای دروغین دولتمردان را نمی پذیرند. در آینده همستیزی و کشاکشِ  اجتماعی، که زندگی سیاسی روی آن بنا شده، میان مردم و نخبگان سیاسی برقرار خواهد بود؛ میان فرودستان و فرا دستان؛ و نه میان جناح های راست و چپ. بنابراین، دمکراسی نوین در آینده دمکراسی ناسازگاری و ناهمسازی در برابر «دمکراسی سازگاری و همسازی» خواهد بود.

ذهنیت ترفندباز!

مقاله ای در نشريهء "کومنتِیتور" با دادن لقب "جیمی کارتر ثانی" به باراک اوباما چنين پایان می یابد: «به نظرمی رسد پایان دولت جیمی کارتر ثانی هرچه زودتر فرارسد بهتر است». به نظر نگارنده، عملکرد انفعالی فاجعه  آفرین باراک اوباما بیش از آن که ناشی از ساده لوحی و حماقت او و یا نفوذ مشاوران مزدور جمهوری اسلامی باشد، ریشه در منش رندانه و مسئولیت ناپذیر او دارد که دارای شباهت هایی انکار ناپذیر با روش و منش آخوندی است. همین شباهت ها بود که سبب شد هنگامی که نزدیک به هفت سال پیش جوانان ایران درخیابان ها فریاد "اوباما، اوباما، یا با اونا یا باما" سر دادند، اوباما "اونا" را انتخاب و به مردم ایران پشت کند.

 

کنگره سکولار دموکرات ها

 

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000