4 دوشنبه 7 و سه شنبه 8 تير 1395 ـ  27 تا 28 ماه ژوئن 2016

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوک

از دغدغه های رهبری

حمیدرضا رحیمی

به گزارش بی.بی.سی، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران گفته است که وضعیت اسباب ‌بازی در کشور را نگران‌ کننده است و خواهان جمع‌ آوری اسباب‌ بازی‌هایی شده که ذهنیت کودکان را به خطر می‌اندازد! فدوی ابتدا پنداشت که عبارت بالا ساخته و پرداختهء برادر مذکور است، لکن ادامهء خبر بشرح زیر، سر از بیت مقام معظم رهبری(ضپ) در آورد: «علی(ع) رضا (ع) حاجیان‌ زاده، مدیر عامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان توضيح داد که: «"مقولهء اسباب ‌بازی" یکی از دغدغه‌های آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران است!» و بدين ترتيب دیگر برای فدوی هیچ تردیدی نماند که معظم له کاملاً بیکار، و جز بازی با انگشت  بیست و یکم مبارک، مشغلهء دیگری بعنوان اسباب بازی ندارد!

هدیهء قاسم سلیمانی به سعودی‌ها

فرزانه روستایی

بیانیه اخیر قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس که در واقع به بحرین اعلان جنگ داد و متحد سعودی‌ها را به مقاومت مسلحانه و خون‌ریزی و انقلاب و سرنگونی رژیم تهدید کرد، باعث خواهد شد تا اگر شرکتی برای وارد نشدن به بازار ایران هنوز دچار تردید بود، اکنون دیگر مطمئن شود که طیفی از نظامیان ماجراجوی سپاه برای درگیری‌های نظامی در کشورهای منطقه برنامه‌ریزی می‌کنند و به احتمال زیاد ایران به این زودی‌ها روی آرامش و امنیت و قانون‌مداری را نخواهد دید و مکان امنی برای سرمایه‌گذاری بین‌المللی نخواهد بود.

اردوغان با امریکا قهر کرده و به طرف روسیه رفته است!

مکرم محمد احمد، در روزنامهء الاهرام

تلاش های اردوغان برای بهبود روابط با روسیه در حالی صورت می گیرد که روابط امریکا و ترکیه به دو دلیل به شدت تیره شده است: یکی به دلیل رد مکرر واشنگتن به تقاضای اردوغان برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در مرز ترکیه و سوریه که به دلیل حماقت های اردوغان آن منطقه به شدت متشنج شده است! دومی خشم رو به افزایش ترک ها از روابط خوب و نزدیک امریکایی ها با کردها که به مرز هم پیمانی رسیده است، به گونه ای که کرد ها در عملیات زمینی مشترک با حمایت نیروی هوایی امریکایی و پیمان مبارزه با داعش تلاش می کنند به شهر رقه که ابوبکر البغدادی آن را پایتخت خلافت خود اعلام کرده بود، برسند.

روزنامهء «قانون» توقيف شد!

اين روزنامه در گزارش « ساعت لعنتی»، به‌ نقل از یک زندانی که تنها بيست و چهار ساعت در زندان بزرگ تهران به‌ سر برده بود از وضعیت دشوار زندانیان در این زندان، برخورد بد مسئولان آن با زندانیان و سپرده‌های مالی زندانیان در بانک‌ها که نباید به آن دست بزنند، نوشته بود. در همین حال روز گذشته خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران، روزنامه «قانون» را به انتشار کاریکاتوری «هتاکانه» متهم کرد. « قانون» در شماره یکشنبه سی خرداد خود کاریکاتوری در صفحه شماره سيزده منتشر کرد که در آن منتقدان دولت در داخل کاسه توالت فرنگی قرار دارند و در حال گفت‌وگو با هم هستند و یکی از منتقدان می‌گوید: «خب دوستان… اگه با توطئه جدید علیه دولت موافقین، اعلام کنین تا سیفون رو بکشم!» در زیر کاریکاتور نیز، به‌نقل از محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت آمده است: «اتاق فکر تشکیل داده‌اند و هر هفته توطئه می‌کنند». (پيوند به کارتون)

آفرينش شادی

اِولين پيه لر

در سال های نخست پس از انقلاب اکتبر، شکوفايي بی نظيری در تمام زمينه هاي هنری، بويژه تئاتر مشاهده شد. آناتولي لوناچرسکي، مسئول سياست فرهنگي وقت، يکي از تئوريسين ها و ضامن پيشرفت در اين زمينه بود، اما رئاليسم سوسياليستي استالين در سال 1934 بر اين روند نقطه پايان نهاد. در اين مقاله با درگيری های لونا چرسکی با ديوانسالاری متصلب شوندهء استالينی آشنا می شويم. درگيری هائی که طی آن آنچه زير دست و پا له می شود «آفرينش شادی» است.

احتمال بی کاری ناگهانی بيش از دو میلیون نفر

گزارش بخش اقتصادی سايت «نگام»

آخرین گزارش ارائه شده درباره بیکاری مربوط به وضعیت بازار کار در سال نود و چهار است که طی آن مرکز آمار ایران تعداد بیکاران مطلق کشور را دو میلیون و هفتصد و بيست و نه هزار نفر اعلام کرد. به بیان دیگر، این مرکز معتقد است در هفته ای که برای آمارگیری به منازل مراجعه کرده، دو میلیون و هفتصد هزار نفر خود را بیکار معرفی کرده اند. به گزارش «افکار نیوز» طی سال های اخیر، انتقادات فراوانی به این روش آمارگیری وارد شده که از مهم ترین آنها شاغل دانستن افرادی با یک ساعت کار در هفته است. کارشناسان عقیده دارند با یک ساعت کار در هفته، امکان تامین مخارج و هزینه های زندگی وجود ندارد؛ از اینرو تعیین یک ساعت کار به عنوان مرز بیکاری و اشتغال افراد درست نیست و اینگونه بررسی برآیند غیرواقعی از واقعیت های جامعه ارائه خواهد کرد.

آغاز بکار «تالار گفتگوی سکولار دموکراسی»

https://isdforums.org/

بر اساس خواست برخی از پشتيبانان جنبش سکولار دموکراسی ايران، و به همت دوست جوان جنبش، آقای آريو شهبانی، يک تالار گفتگوی اينترنتی (فوروم)، اختصاص يافته به مباحث مربوط به سکولار دموکراسی، از اين هفته آغاز بکار کرده است. علاقمندان شراکت در اين مباحث و مناظره ها می توانند، با اسم حقيقی يا نام مستعار خود، در اين تالار ثبت نام کرده و از يکسو هر مبحث و عنوانی را که برای بحث مناسب بدانند پيشنهاد نمايند و، از سوی ديگر، در بحث های مختلفی که زير عناوين گوناگون عرضه می شوند شرکت نموده و اظهار نظر کنند. هر کدام از بحث ها که به نتيجهء روشن و مشخصی برسند بصورت مطلبی منسجم در سايت جنبش منعکس شده و در شمار اسناد توايد شده بوسيلهء کنشگران پشتيبان جنبش سکولار دموکراسی به ثبت خواهند رسيد. اميدواريم که، بخصوص نسل جوان ايرانی که سازنده و دارندهء آيندهء ايران است، با استقبال از، و شرکت در اين مباحث، به غنای نظری و عملی مبارزات آزاديخواهانه، دموکرات و سکولار مردم ايران کمک کند.

قدر فقرزدائی را بدانيم!

و چند ملاحظهء ديگر

همانطور که در حافظهء تاریخی خودتان به یاد دارید؛ اصولاً هدف اصلی «انقلاب» رفع فقر و استضعاف از فقرا و گرسنگان و محرومین و بی سوادها، و صاحب زمین کردن آنها و نشاندن مستضعفین به جای مستکبرین بود... و حالا انتشار فیش حقوقی مدیران محترم و خدا ترس و با ایمان رژیم اسلامی باعث بروز حسادت در میان برخی از امت همیشه بخیل و همیشه در صحنهء حسادت ورزی گردیده و اکثریت کارگران و کارمندان و بازنشستگان و فرهنگیان و قشر حقوق بگیر کشور، که مجدانه صورت خود را با سیلی سرخ نگه داشته اند، حکومت عدالت پرور اسلامی را زیر سئوالات زشت و ناپسند برده اند که چرا در حالی که حقوق یک کارگر هشتصد هزار تومان است، به یک مدیر وزارت کار ماهیانه پانصد - ششصد میلیون تومان پرداخت شده است؟! و اين در حالی است که دادن حقوق های نیم میلیاردی و یک میلیاردتومانی به مدیران مستضعف مملکت اصلا و ابدا جای انتقاد ندارد، و حتی جای تشکر و قدردانی دارد !

در آستانهء برگزاری چهارمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران

حسن اعتمادی، رئيس کميتهء برگزاری کنگره

در گفتگو با سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

فايل ويدئوئی           فايل صوتی

طبقه‌ء تازه به دوران رسیده:
آقازاده‌ها، «سلبریتی»‌ها و «لایف استایل» نوکیسه گان
آزاده سلیمانی

بخش مهمی از طبقه‌ء متوسط نوپای ایران در اواخر دهه‌ی پنجاه از ایران گریخت تا جا برای حکومت الله و حزب اش بازتر شود. حزب‌اللهی‌ های تازه از راه رسیده، بازاریان سنتی و قشری‌ها، حاشیه ‌نشین ‌های محرومیت کشیده، در کنار دسته‌های لات و جاهل به رهبری روحانیت شیعه آمده بودند تا گوی انقلاب را از چپ‌ها و چریک‌ها و دانشجویان بربایند و جمهوری اسلامی را مستقر کنند. آمده بودند تا آخرین جلوه‌های طاغوت و اشرافیت را معدوم کنند، مرفهان بی درد را به سزای رفاه و بی دردیشان برسانند، ثروت‌ها و اموال را به نفع مستضعفان و محرومان مصادره کنند، همه را به برابری و «مقام انسانیت» برسانند… دست کم همه‌ی اینها را شعار کرده بودند تا طبقه‌ی مرفه و طبقه‌ی متوسط غیرمذهبی و خمس و ذکات نده را خلع ید کنند و خود بر سریر قدرت مطلقه‌ی کشور بنشینند.

جای اميد يا نوميدی؟

اسماعيل نوری علا و رامين پرهام

در برنامه«ياران» به مديريت عليرضا ميبدی

خامنه ای و انقلابی شدن دانشگاه های ایران

حسن اعتمادی و لی اصغر رمضانپور

در برنامهء تفسير خبر به مديريت جمشيد چالنگی

بختیار کشته شد اما نمرد!

مهدی مظفری

پنجم ماه اوت آینده، بیست و پنجمین سال قتل بختیار است. به دست عمال جمهوری اسلامی. بختیار کشته شد اما نمرد. هرچه زمان به پیش می‌رود، حقانیّت بختیار عیان‌تر می‌شود. هوادارانش بیشتر و نامش پر آوازه‌تر. درست به عکس، با گذر زمان، روز به روزعمق نقش ویرانگر «ملی ـ مذهبی»ها در جا انداختن جمهوری اسلامی آشکارتر می‌شود. فرق است بین کسی که تجربه و آگاهی عمیق از فاشیسم و نازیسم دارد و کسی مثل مهدی بازرگان که مرشد فکری‌اش یک بیولوژیست نازی است به نام آلکسیس کارل!.. و کلام آخر آنکه روزگاری پيش وثوق‌الدوله [حسن وثوق] قراردادی با مقامات انگلستان بست. هرچند آن قرارداد عملی نشد، اما پس از گذشت حدود صد سال، عاقد آن قرارداد هنوز در ذهنیت مردم ایران، «خائن» تلقی می‌شود.

بليط بخت آزمایی تقلبی

جواد خادم

یادداشت مهدی مظفری با عنوان «بختيار كشته شد اما نمرد»، با واکنش های فراوان و گوناگونی رو به رو شد. من شاپور بختیار را سى سال میشناختم و سه سال با او همکاری نزدیک داشتم. از ابن رو، لازم و سودمند می دانم درباره این شخصیت تاریخ معاصر ایران توضیحاتی بدهم تا جوانان حال و آينده تصوير روشن تری از بختيار داشته باشند و اگر روزى شخصى با چنين مشخصات يافتند بخت خود را با او آزمايش كنند... بسیاری از مردم به برنده شدن در بخت آزمایی امید می بندند. شاید این تشبیه از واقعیت به دور نباشد که در پانزدهم دى ماه پنجاه و هفت پس از بيست و پنج سال انتظار، بلیط بخت آزمایی سیاسی آزادیخواهان، دموکرات ها و ملیون ایران برنده شد اما در جنجال و غوغای تندروانهء آن روزها، نه تنها هیچ کس براى نقد كردن بلیط برنده شتاب نكرد بلکه آن را دریدند و به بلیط دیگری امید بستند که می پنداشتند از نور الهی درخشان است. اکنون پس از سی و هفت سال، کسی نمانده است که نفهمیده باشد که بلیط برنده با بلیط تقلبی تعویض شد و جایزه‌ای در کار نیست

نبرد عقل و احساس!

در ماه ها و هفته های اخیر، نظر سنجی ها حاکی از نوسان گرایش رأی دهندگان بريتانيا به این سو و آن سو است. در حالی که در ماه های گذشته هواداران ماندن در اتحادیهء اروپا در نظرسنجی ها برتری داشتند، در هفته های گذشته نوبت به هواداران خروج رسید که بر حریف پیشی بگیرند و در روزهای گذشته نیز این پیشی گرفتن به تناوب دست به دست شده است. نتیجهء یک نظرسنجی منتشر شده در تاریخ 19 ژوئن حاکی از این بود که هواداران ماندن جلو افتاده اند و روز بعد نظرسنجی دیگری جلو افتادن حامیان خروج را نشان می داد. آیا این گرایش بازهم می تواند تا روز رأی گیری تغییرکند؟ پاسخ را باید در تصمیم نهایی حدود 10 درصد رأی دهندگان مردّدی که هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته اند جستجو کرد.

در احوالات حکومت اسلامی (4 و 5)

در این رشته نوشته های کوتاه، با زبانی ساده که برای هواداران نظام اسلامی هم زودیاب و زودفهم باشد، کوشیده ام، و خواهم کوشید، شاخصه ها و مایه های سرشت این نظام را «یک کاسه» کنم. حتی نیم نگاهی به این «کاسه» نشان می دهد که نظام اسلامی هرگز به مرحلهء «تثبیت» نخواهد رسید و با چارچوب موریانه خوردهء کنونی اش فرو خواهد پاشید؛ مگر آن که جوهرش دیگرگون شود. شاید بگویند که این نظام سی و هفت سال است پا برجا مانده و ده ها سال دیگر هم برقرار خواهد ماند و زمین نخواهد خورد. بخشی از این گفته درست است و بخش دیگرش نادرست.

ملاقات با خمینی در نوفل لوشاتو

زلمی خلیل‌زاد

ترجمه مهران شقاقی

متنی که می خوانيد ترجمهء بخشی از کتاب "نماینده: از کابل تا کاخ سفید، سفر در جهان آشفته"، نوشتهء زلمی خلیل‌زاد، دولتمرد افغانستانی‌الاصل امریکایی است. زلمی خلیل‌زاد – نمایندهء پیشین امریکا در سازمان ملل و نیز سفیر سابق امریکا در عراق و افغانستان– حوالی زمان انقلاب ایران استادیار علوم سیاسی دانشگاه کلمبیا بود و در آغاز همکاری با گروه کاری برژینسکی (مشاور امنیت ملی دولت کارتر و سیاست‌ گزار حمایت از مجاهدین افغانستان در مقابل اشغال شوروی). خلیل‌زاد در قسمتی از کتاب جدیدش، "نماینده"، جریان ملاقاتش را با آیت‌الله خمینی در فرانسه شرح داده‌است.

ولایت فقیهیان خوب و ولایت فقیهیان بد!

پرویز دستمالچی

آنها، ولایت فقیهیان خوب و بد، معمم یا مکلا، همه با هم لیست مشترک می دهند و رسمی و قانونی در ساختاری عمل می کنند که در اساس خود یکی از تبعیض گرا ترین نظام های سیاسی تاریخ است. آنها، پیروان حکومت دینی را، می شود فهمید. آنها، همگی نیروهای واپسگرایی هستند که حاکمیت نا به حق خود بر یک ملت را توجیه "الهی" می کنند و برای حفظ آن (قدرت و ثروت حاصل از آن) دست به هر جنایتی می زنند؛ تا به حال که زده اند. اشکالی اگر هست، که به شدت هست، به نیروهای سیاسی- اجتماعی است که خود را دمکرات، مترقی و بعضاً "چپ" می دانند و مدعی عدالت و مبارزه با ظلم و مبارزه برای آزادی و دمکراسی هستند. اینها چرا به پائین ترین سطح ممکن اخلاقی- سیاسی سقوط کرده اند و از مردم می طلبند به کسانی رای دهند که خود را قیم ملت "صغیر"می دانند و میزان دانش و فهم آنها از دنیای مدرن امروز در سطح همان توضیح المسائل هایی است که که در بالا به محتوای آنها اشاره ای شد؟

کنگره سکولار دموکرات ها

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000

لللللل

00000000000000000000000000000000000000000