جمعه 1 تا يک شنبه 3 مرداد 1395 ـ  22 تا 24 ماه ژوئيه 2016

دعوتی عام به گردهمآئی بزرگ سکولار دموکرات های ايران در هامبورگ>>>

 

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

گنجينهء «سکولاريسم نو»

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

اساسنامه

هيئت دبيران

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

به قلم حميد شوک

تحصيلات بالای مقامات حکومت اسلامی

و چند ملاحظهء ديگر

حقیقتاً باید اعتراف کرد در هیچ کجای جهان مانند حکومت اسلامی امکان رشد و ترقی شغلی وجود ندارد. در اروپا و آمریکا برای گرفتن یا مدرک دکترا از سوربون فرانسه یا آکسفورد انگلستان یا هاروارد آمریکا باید سال ها درس خواند و مشقت و مصیبت مطالعه و سرکلاس رفتن و به سختی درس خواندن و تحقیق و تفحص را به جان خرید و تحمل کرد؛ در حالی که در حکومت اسلامی شخص با کمی هزینه کردن یک بابایی را که با دانشگاه های انگلستان و یا محافل مشکوک لندنی (!) ارتباط دارد مامور اخذ دکتری می کند و آن شخص هم نیابتاً یک تز پر و پیمانی برای کارفرمای خود می نویسد و برای کسی که زبان انگلیسی بلد نیست و سابقهء اقامت بیشتر از یک هفته در انگلستان ندارد، از دانشگاه فی المثل گلاسکو دکترا می گیرد! راه ساده تری هم وجود دارد و آن هم هم اخذ دکترای فتوشاپی آکسفورد و گلاسکو و هاروارد و سوربن از کاسب های پیاده روی جلوی دانشگاه تهران است!

پيام کورش زعيم به نرگس محمدی، قبل از زندانی شدن خودش

نرگسِ عزیز ملت ایران. پایداری تو در برابر پلیدی ها و خشونت های عصر حجری افسانه ایست. ملت ایران جاودانگی فرهنگ و میهن خود را مدیون نرگس هایی چون تو هستند که برای سده ها در برابر جهالت و خشونت وارداتی پایداری کردید و اهریمن بدی ها را شکست دادید. این بار هم اهریمن از تو شکست خواهد خورد. با گرسنه نگه داشتن تن رنجورت جان خود را به اهریمنان نده و آنها را شاد و آرام نکن.  ملت به قهرمانانی چون تو نیاز دارد، کودکانت به تو نیاز دارند، دوستانت به تو نیاز دارند و جنبش بیرون راندن اهریمن از بهشت ایران به چون تو نیاز دارد. خود را تندرست و نیرومند نگه دار که برآمدن خورشید ایران را از پس ابرهای سیاه ببینی. بگذار اهریمن از پایداری تو اشتهایش را از دست بدهد. تو بمان که او رفتنی است. تهران -  22 تیر 1395

حکومت اسلامی و مجاهدین خلق؛ دشمنِ دشمنِ من، دوستِ من است؟

رضا تقی‌زاده

نمایش سیاسی اخیر مجاهدین خلق در پاریس، بیدار باش است و حجتی بر جدی بودن مخاطرات و سنگینی هزینه‌های ادامه رفتار انفعالی دیگر مخالفان غیر پادگانی حکومت اسلامی که به مصداق «بستن سنگ و رها کردن سگ» به جای انجام کار میدانی در تقابل با حکومت استبداد مذهبی، در گروه‌های کوچک و جلسات مجازی هفتگی جمع می‌شوند تا ضمن مرور کم هزینه وقایع روز و توجیه دلایل تبری از دیگر گروه‌های هم‌اندیش، بهانه‌ای برای ادامه تعویق پرداختن به تکلیف اصلی خود در مقابل مردم ایران پیدا کنند.

مسعود رجوی: انا لله و انا الیه راجعون

علی ناظر

ترکی الفیصل، وزیر اسبق اطلاعات عربستان سعودی که در پی بازسازی ساختار تصمیم گیری در عربستان به حاشیه رانده شده است، در گردهمایی هواداران مجاهدین خلق و شورای ملی مقاومت ایران طی سخنانی، به هنگام خطاب قرار دادن خانم مریم رجوی، برای اشاره به رهبر عقیدتی مجاهدین، مسعود رجوی، واژه «زوجک المرحوم» را استفاده می کند. ظاهراً، و قاعدتاً، یعنی «همسر خدا بیامرزتان». اينکه این آمرزش یعنی خدا او را در آینده بیامرزد و یا حال که «درگذشته» خدا او را بیامرزد را می سپارم به دست زبان شناسان و آنهایی که در این حیطه سواد دارند. واقعیت این است که ترکی الفیصل این حرف را زده است. واقعیت دیگر اینکه شاهین قبادی هم آن حرف را «سوء تعبیر» خوانده است. در این نوشتار می خواهم به چند نکته اشاره کنم.

گوش اگر گوش تو و ناله اگر نالهء ماست...

حمیدرضا رحیمی

* راديو فردا: همسر نرگس محمدی ابراز امیدواری کرد صدای جهانی در حمایت از این فعال حقوق بشر به گوش مسئولان جمهوری اسلامی برسد.

فدوی: خوانندگان محترم ضدانقلاب می دانند که فدوی اهل ایجاد یأس و ناامیدی نیست، لکن از سوئی خبر دارد که "مسئولان جمهوری اسلامی" بلا استثنا سال هاست که خودشان شدیداً کسالت دارند و، افزون بر آنفولانزای آخوندی، بعلت ابتلا به بیماری kebersen (همان کِبَرسن خودمان- م) به زوال عقل و نیز به ناشنوائی مطلق نیز شدیداً دچار شده اند، فلذا اینکه "صدای جهانی" به گوش شان برسد، به فتوای علمای سلف، حشره الله مع موالیة المطهرین صلوات الله علیهم اجمعین، شدیداً محل تردید است!

آیا غربی‌ها به پدیدهء «جهانی‌شدن» پشت کرده‌اند؟

فریدون خاوند

در فضای اجتماعی و فرهنگی و سیاسی شمار زیادی از کشورهای بزرگ صنعتی جهان، هم در آمریکای شمالی و هم در اروپای غربی، موج مخالفت علیه آزادسازی فعالیت‌های اقتصادی و مبادلات بازرگانی به‌گونه‌ای چشمگیر بالا گرفته و گرایش‌هایی، با تکیه ‌بر همین مخالفت اوج‌گیرنده، پیشروی خود را در افکار عمومی سرعت بخشیده‌اند. مخالفت بنیادی با گشایش مرزها و همگرایی اقتصادی، چه در سطوح منطقه‌ای و چه در مقیاس جهانی، حتی تقسیم ‌بندی سُنتی نیروهای سیاسی جوامع پیشرفته صنعتی به چپ و راست را بر هم زده است.

بلند پروازی های اردوغان تا کجا ادامه خواهد یافت؟

امین موحدی

هدف نهایی اردوغان پس از همهء این مراحل اعلام یک حکومت اسلامی بر اساس قوانین شرع خواهد بود که با داشتن قدرت سیاسی و نظامی، پشتوانهء مردمی منبعث از عنصر مذهب انجام این کار هرگز برای وي سخت نخواهد بود. اردوغان مسیر محمد مرسی را اما به شکلی‌ کاملاً سیستماتیک و حساب شده می پیمايد و مردم ترکیه اما بسیار شتاب زده تر آلودهء حرکت در اين مسير شده اند و چشم بسته تر از ملت ایران!.. اما استقرار یک نظام اسلامی دیگر در منطقه، آن هم نظام اسلامی سنی، و افزایش جو خفقان مذهبی‌ در  داخل کشور به حرکت های رادیکال اسلامی و حتا قومی در کشور و منطقه دامن خواهد زد و به این شکل ترکیه وارد یکی‌ از تاریک ترین و مبهم ترین دوران تاریخ خود خواهد شد.

دوست ارجمند ما، دکتر گلمراد مرادی، دختر شايسته و فعال خود را به هيولای مرگ باخت. ما فعالان جنبش سکوار دموکراسی اين اندوه جبران ناپذير را به يکی از دوستداران راسخ سکولار دموکراسی تسليت می گوئيم. باشد که در کنگره سکولار دموکرت ها در هامبورگ حضوراٌ دست اش را بفشاريم و برايش صبر و استقامت آرزو کنيم.

حفظ وحدت ملی در زیر سایه سکولاریسم

حمید آقایی

اگر در ترکیه، هنوز ارثیه سکولاریسم در قانون اساسی این کشور دست نخورده مانده است (که البته انتظار می رود که پس از پیروزی اردوغان در جریان کودتای ناموفق دست او بر تغییر قانون اساسی باز تر خواهد شد)، قانون اساسی جمهوری اسلامی اساسا بر سکتاریسم شیعه از طریق حاکمیت مطلق ولایت فقیه، و بنابراین تبعیض قومی و مذهبی استوار است. دو واقعه کودتای اخیر در ترکیه و درگیری های نظامی بین سپاه و بخش هایی از پیشمرگه های کرد از منظر موضوع وحدت ملی و ناسیونالیسم بیانگر این حقیقت اند که سیاست های سکتاریستی مبنتی بر یک عقیده خاص دینی یکی از پیش زمینه های اصلی تعمیق شکاف های قومی و ملی در این دو کشور و پیرو آن دست یازی به سلاح و دخالت های نظامی بوده اند.

کودتا در کودتا، یا شبه کودتا در ترکيه؟

بارش نصیریان

بعد از شکست اين کودتا، و در پی بسیج مردم هوادار و فریب خورده، حاکمیت ارتجاعی اردوغان دست به سرکوب وحشیانه خواهد زد. با عملی ساختن این «کودتا در کودتا» اردوغان و حزب حاکم ا.ک.پ براحتی همهء سدهای مخالف در جامعه و نیروهای سیاسی و ارتش را به یکباره از ميان برداشته و طرح تغییر قانون اساسی را به پیش خواهند برد. اردوغان، بعنوان قهرمان، و بسان حیدر علی اوف در آذربايجان، بعنوان رییس جمهور مادام العمر بر مسند سلطنت خواهد نشست و با این ترفند فاتحهء سکولاریزم و دموکراسی در ترکیه خوانده خواهد شد.

دربارهء انتشار دو کتاب

شکوه میرزادگی

در گفتگوی اختصاصی با سايت روشنفکر

من بر این باورم که، روشنفکر انسانی است متجدد، نوگرا، امروزی، ضد ارزش های کهنه و بازدارنده، و معترض و حساس در مقابل تبعیض ها و بی عدالتی ها، فضای روشنفکری ما در این سه دهه را فضایی روشن و کارساز نمی بینم. بیشتر روشنفکران ایران امروز منزوی و در خود فرو رفته یا ساکت و بی خیال شده اند. البته هیچ آدم عاقلی انتظار ندارد که در فضای خفقان آوری که در ایران وجود دارد روشنفکران تن به خطر و زندان و شکنجه بدهند اما حداقل باید که خط کشی مشخصی با آزادی کشی و فرهنگ ستیزی و مردم آزاری داشته باشند، نسبت به رنج های مردمان حساس باشند و در زمان هایی که ضروری است واکنشی نشان دهد. متاسفانه روشنفکران ما در هیچ یک از رویدادهای سیاسی و حتی فرهنگی پس از انقلاب نقشی برجسته یا قابل توجه نداشته اند.

با امیر طاهری؛ از «یتیم یونانی» تا «شب پارسی»

گزارش نشريهء انگلیسی زبان « انکانتر»

سرگذشت ايران در سه دههء گذشته داستان تراژيکی است که بهتر از همه می‌توان آن را از زبان کسی شنيد که اين تجربه را زيسته و آن را با گوشت و پوست خود لمس کرده است. امير طاهری در کانون مباحثی جای داشت که بر سر آينده ايران انجام می‌گرفت. مباحثی که در گرماگرم دگرگونی‌های سال انقلاب در محيط دانشگاه‌ها، در مطبوعات و در مؤسسات فرهنگی در جريان بود. امير طاهری در کتاب خود به نام « شب پارسی: ايران تحت انقلاب خمينی»، بررسی تحليلی و انتقادی زندگی مردم ايران در سه دهه گذشته پرداخته، و نکاتی برای توجه در آينده را ارائه می‌دهد. کتاب اول امير طاهری به نام «يتيم يونانی: آيا اسلام می‌تواند جايی در جهان مدرن پيدا کند؟» يکی از اولين کتاب‌هايی بود که حک خمينی در سال انقلاب فرمان به جمع آوری آن در ايران داد و حتی خواندن آشکارای آن ممنوع شد.

زمینه‌های فکری و سیاسی گفتمان اصلاحات

گفتگو با کاظم علمداری

گفتگوگر: ماندانا زندیان

اصلاحات می‌توانست به جنبشی عظیم برای کسب خواست‌های معوقهٔ انقلاب بدل شود. نطفه‌های این جنبش در دورهٔ کارزار انتخابی آقای خاتمی به‌وجود آمد. اما برای کسانی که به کسب قدرت فکر می‌کردند، پیروزی در انتخابات دوم خرداد هفتاد و شش پایانِ راه، و برای کسانی که به حقوق برابر شهروندی، آزادی، دمکراسی و جامعهٔ مدنی فکر می‌کردند، پیروزی در انتخابات آغازِ راه بود. این دوگانگی نمی‌توانست میان میلیون‌ها نفر که با عشق و هیجانِ وصف‌ناپذیر به حرکت در آمده بودند، با کسانی که اندک ‌اندک به ترمزِ حرکتِ آن‌ها بدل شدند، جدایی ایجاد نکند.

روشنفکری يعنی چه؟

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: نشريهء اينترنتی «روشنفکر»

 

کنگره سکولار دموکرات ها

   

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000

لللللل

00000000000000000000000000000000000000000