جمعه 23 تا يک شنبه 25 مهر 1395 ـ  14 تا 16 ماه اکتبر 2016

 کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل قرار نيست  نام هيچ يک از اعضاء جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده شود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غيرلخبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. در اين پايگاه، به احترام «جمهوريت»، هر کجا سخن از حکومت

 مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

نهاد هماهنگی جنبش

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

اگر ايرانيان واقعا حسينى عمل مى كردند چه مى شد؟!

ف. م. سخن

حسين و عاشورا، دين ما نيست، فيلم ماست! آيينى ست، مثل كارناوال هاى خارجى. مثل مراسم مسيحى ها در دهكده هاى دور افتاده ى ايتاليا. در اين مراسم، كه به ياد حسين برگزار مى شود، و برگزار كنندگان و سازمان دهندگان اش تقريبا تماما اراذل و اوباش محلات هستند، به همه ى ما خوش مى گذرد. رفيق كمونيست من هم پيراهن سياه به تن مى كند و با غم و اندوه فراوان، بر سر و سينه اش مى كوبد... اگر باور داريد كه شما واقعاً حسينى زندگى مى كنيد، بفرماييد! اين شمشير و اين ميدان و اين هم حكومت ظلم (همان طور كه خودتان مى گوييد!). آستين بالا بزنيد و به ساقط كردن آن همت گماريد!.. و اگر نيستيد، لطفاً چنان در نقش خود فرو نرويد كه احساسِ حسين واقعى بودن به شما دست بدهد! اين فقط يك نقش است، و روز بعد از عاشورا، لباس تان را بايد عوض كنيد و گريم تان را پاك كنيد و چهره تان را از حالت محزون، به حالت عادى باز گردانيد! لطفا زياد اعتقادات مذهبى تان را جدّى نگيريد!

تکه‌ای از یک تکه پارچه

بهزاد مهرانی

نمی‌توان دریافت که چگونه برای برخی از فعالان سیاسی و مدنی و حتا فعالان حقوق زنان ما، حجاب یک تکه پارچه است و یا اگر چنین نیست، لااقل مطالبه‌ی حجاب اختیاری، بخشی از مطالبات اصلی آن‌ها نیست. این تکه پارچه، پرچم مردسالاری و حکومت دینی ِ حکومت اسلامی است. رمز ایستادگی حکومت و کوتاه نیامدن اش سر مسأله‌ء حجاب از بی‌شعوری حکومت نیست بلکه از هوشمندی اوست. حجاب برای حکومت تنها یک تکه‌پارچه نیست و عاقلانه است که برای ما نیز تنها یک تکه پارچه نباشد. این است که می‌بینیم حکومت اسلامی که معتقد است می‌توان نماز و روزه را نیز اگر مصلحت نظام ایجاب می‌کند تعطیل کرد، قائل به تعطیلی اجبار حجاب حتا برای غیر مسلمان و زنان سال‌خورده و زنان خارجی و دیپلمات‌های زن خارجی نیز نیست.

پيوند به يک صفحه تصويری مرتبط>>>

در برابر اسلام سیاسی نباید کوتاه آمد!

همایون خرم آبادی

رفتار اروپاییان ساده دلی را که به دلیل ناآگاهی از حقیقت اسلام و اسلامیسم در دام ظاهرسازی و فریب اسلامیان می افتند و با پشتیبانی از سازمان‌ ها و جریان های اسلامی مار در آستین می پرورند، می توان فهمید، اما دربارۀ کسانی که  ظهور و برآمدن اسلام سیاسی و رادیکال را به چشم دیده اند، و می بینند که این طاعون سبز چگونه نه تنها کشورشان را بلکه بخش های مهمی از جهان به ویژه خاور میانه را به آشوب و ناامنی و ارتجاع کشانده، چه می توان گفت؟ شاید ضروری باشد اندکی درباب بعضی از مفاهیم اساسی توضیحاتی داده شود. زیرا بد فهمی این مفاهیم نیز می تواند از دیدن درست واقعیت جلوگیری کند.

نگاهی به دهه شصت و تاریخ فراموش نشده

بهمن یوسفی

دههء شصت در ایران تاریخی است که هیچگاه فراموش نخواهد شد و نباید بشود. رژیم واپسگرا و مذهبی اسلامی تولدش را با اعدام و خون ریختن آغاز کرد. از همان فردای پبروزی بیست و دو بهمن 57 خمینی دستور اعدام تعدادی از عوامل رژیم استبدادی سابق را صادر کرد و بوسیله اوباشان اش به مرحلهء اجرا در آورد. آخوند خلخالی آنها را وابسته به شیطان بزرگ آمریکا معرفی کرد و مرگ را مستحق شان. پیروان آیین بهایی را اذیت و آزارمی دادند و حتی تعدادی از آنها را هم اعدام کردند. علیه کمونیست ها تبلیغات زهرآگین می کردند و آنها را وابسته با شرق و غرب می دانستند. شعارهای مرگ بر آمریکا و نه شرقی - نه غربی گوش جهانیان را کر می کرد. در واقع مذهبیون مرتجع و حامیان جهانی آنها پیشاپیش نقشهء زهرچشم گرفتن از مردمی انفلابی را کشیده بودند.

يک پرسش «معنوی» و چند داستان ديگر!

مردم عامی برای «کسب فیض و صواب اخروی!» در برپایی مجالس عزاداری و سینه زنی شرکت می کنند. عده ای بانی خیر می شوند و تکیه می زنند، جمعی مخارج تهیه شام و ناهار و غذای نذری را می دهند، عده ای مجانی و بدون دریافت دستمزد حسینه را نظافت و آب و جارو می کنند، عده ای آشپزی می کنند (بدون دریافت مزد)، عده ای خادم می شوند و چای و شربت می دهند... خلاصه اینکه عموماً بدون دریافت دستمزد کمر خدمت به «سرور شهیدان» می بندند تا اجرش را در آن دنیا بگیرند! اما چگونه است که روضه خوان ها و مداحان و خطبا و روحانیون، که مردم را به دوری از «جیفهء دنیا»دعوت می کنند، قبل از آنکه دستمزد های چند میلیونی به حساب شان ریخته نشود حاضر به مداحی و روضه خوانی نمی شوند؟!

آدمیت و ديگر قضايا

حمیدرضا رحیمی

تا آنجا که فدوی بخاطر می آورد، یکی از دعاهای مهم حضرت امام(ل) در پایان موعظه هایش، لابد برای چارپایان، این بود که می فرمود: "خداوند انشاءالله همه ما را آدم کند"! باری بنظر می آید که برادران، کثرالله امثالهم، پیرامون تحقق دعای مذکور، به نتیجه نرسیده اند؛ فلذا از خودشان و سایر مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، نا امید شده و دارند روی آمریکا کار می کنند. این هم سند منگوله دارش:

* محسن رفیق‌ دوست: آمریکا آدم نشده که با او مذاکره کنیم! /تسنیم

سیاست ورزی ملی ‌و دموکراتیک

(به بهانه مبارزه مسلحانه حزب دموکرات کردستان ایران)

بررسی رفتار حزب دموکرات کردستان ایران و تعاریف آن از هویت و هدف‌های حزبی نشانگر عدول از چارچوب کشوری است. حوزهٔ فعالیت و جغرافیای سیاسی احزاب قومی در پهنه کشور و ملتی واحد با تنوعات مذهبی، نژادی و فرهنگی معنا می‌یابد. گروه‌ هایی که جغرافیای سیاسی خود را در حوزه‌ای ورای ایران تعریف کرده و در مسیری جدا و مستقل از از تاریخ و موجودیت ملت کهنسال ایران، هویت و پیشینه خود را تعیین می‌نمایند، ناگزیر به سمت واگرایی و تجزیه از قلمرو ایران حرکت می‌کنند. در واقع خواهان برکشیدن خود در جایگاه حکمرانی در بخشی از سرزمین ایران و استقلال از کنترل دولت مرکزی هستند.

نیاز مردم کردستان پایان دادن به خشونت است نه تشدید آن!

در نقد رویکرد جدید حزب دمکرات کردستان ایران!

بازگشت حزب دمکرات کردستان ایران به مبارزهء مسلحانه، درست در شرائطی صورت می گیرد که وضعیت منطقه بحرانی تر از همیشه است... درست در چنین وضعیتی حزب دمکرات کردستان ایران، به مبارزه مسلحانه در کردستان روی آورده است و علائمی از نزدیکی این حزب به عربستان سعودی دیده می شود. هر چند دبیرکل حزب دمکرات در مصاحبه خود رابطه با عربستان و کمک مالی از اسرائیل را انکار کرده است، ولی در عین حال خواستار دریافت کمک از آن ها شده است. روشن است که دول خارجی تا زمانی که منافعشان ایجاب می کند، چنین کمک هائی را به احزاب مخالف در کشورهای رقیب می کنند، اما با پایان این کمک ها، آن چه باقی می ماند لکه سیاه این نوع همکاری ها علیه منافع کشور خود است.

گفتگویی دربارهء مسائل روز

با خسرو سیف - دبير کل حزب ملت ايران

مبارز سیاسی بودن صرفا این نیست که شما یک سری شعار را مطرح کنید ولی در عمل بر خلاف آن حرکت کنید. وقتی ما حرف از دموکراسی خواهی و مبارزه با استبداد می زنیم این نیست که چون اینجا دموکراسی و آزادی نیست حاضر باشیم حتا با دشمنان تاریخی خودمان نیز همداستان شویم. این یک دعوای خانوادگی است و یک مبارز سیاسی مستقل که دل در گروه ملت و ارزش های ملی دارد حاضر نخواهد شد با دشمن سرزمین خودش همبسته شود. اصلاً خط قرمز ما تمامیت سرزمینی و ارزش های ملی است و نمی توانیم خارج از این چارچوب عمل کنیم.

تشکیل حزب سکولار دموکرات ایران، پیوستن جوانان به این حزب

و نقش آنان در آینده سکولار دموکراسی در ایران

اسماعیل نوری علا و آریو شهبانی

گفتگویگر: رضا گوهرزاد  در برنامه تلويزيونی «چالش»

ساختار و نحوهء عضويت در حزب سکولار دموکرات ايرانيان

منوچهر يزديان

در گفتگو با سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل تصويری         فايل صوتی

ممنوع شدن تورهای پاسارگاد،همزمان  با روز کوروش بزرگ!

اطلاعيهء بنياد ميراث پاسارگاد

صفی هوشیار و متحد، علیه قومی و مذهبی کردن جامعه

گفتگو با خالد حاج محمدی

گفتگوگر: نشريهء کمونيست

در اینکه عربستان به هزار و یک دلیل در میان مردم ایران به عنوان حاکمیتی منفور و عقب مانده شناخته می شود، حرفی نیست. اما عربستان قرار نیست به ایران لشکر کشی کند و قرار نیست جنگی مستقیم پیش ببرد. عربستان در چنین موقعیتی نیست. اما توجه دارید که تا همینجای ماجرا به چه میزان ناسیونالیسم ایرانی و نفرت از مردم عرب زبان رسما توسط خود حکومت اسلامی و کل احزاب و جریانات ناسیونالیستی باد زده شده است؟ توجه می کنید که هر حرکت عربستان علیه ایران ولو به شکل نیابتی از جانب مجاهدين یا حزب دمکرات چگونه ناسیونالیسم ایرانی را پشت حکومت اسلامی و در دفاع از آن بسیج می کند؟ و توجه دارید که پیوستن حزب دمکرات به پروژهء عربستان، حال به هر دلیلی و در هر سطحی، چگونه فضای قومی و نفاق میان مردم کرد زبان و فارس زبان و... را دامن میزند؟ اینها مسائلی است که مستقلِ از تصمیم حزب دمکرات و اراده من و شما به جامعه تحمیل می شود و نمی توان از کنار آن رد شد.

اپوزیسیون حکومت اسلامی و افق های متفاوت

گفتگو با آذر مدرسی

در راديو «نينا»

اعتراض رادیکال علیه تمام وجوه حاکمیت که امروز در ایران وجود دارد... را باید با یک مبارزه متحدانهء وسیع و سراسری پیش برد. قطعاً نکات ریز و کارهای دقیق تری هست که آنها را باید در محل و در تاکتیک های خود روشن کرد، ولی آنجایی که به ابعاد سراسری بر می گردد جنگ عقیدتی نیست. درست است که تفاوت های عقیدتی، تفاوت ها در سیاست و تفاوت در استراتژی هست، اما همهء این ها در تاکتیک ها و در پیام و سیاستی که هر نیرویی به جامعه اعلام می کند معنی پیدا می کند و می تواند جامعه را یا به طرف تمکین ببرد یا به طرف تحرکی که یک امیدواری به اینکه آینده بهتری ممکن است و می توانیم.

کین‌توزی، تکانه‌ای فعّال در جهان ما

شاهو محمودی

پدید آورندگان این صحنه‌های هولناک هر کدام به نیابت از حقایق یا ارزش‌هایی مجزا از هم، خشونت نهفته در فعالیت هایشان را توجیه می‌کنند و از این گذر موفق می‌شوند حتی بخش قابل توجهی از مخاطبان شان را قانع سازند. آنها این رویدادهای خونبار را واکنشی مستقیم به ارزش‌های مسلّط و حاکم بر جهان ما قلمداد می‌کنند و از این گذر عملاً همان ارزش‌ها را به شیوه‌ی خودشان بازتولید می‌کنند. یعنی اگر فرض را بر آن بگیریم که آنها با بی عدالتی و استعمار نوین می‌جنگند، خودْ نظام ناعادلانه و ساختار استثماری دیگری را برپا می‌کنند. به بیانی دیگر وضعیت موجود به گونه‌ای است که هر بدیلی وقتی به میدان می‌آید به سرعت به همانی بدل می‌شود که به مخالفتش درآمده بود و این عمق نیهیلیسم واکنش گرایی در جهان ماست.

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000