چهارشنبه  26 و پنج شنبه 27 آبان 1395 ـ   16 و 17 نوامبر  2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

چه کسی از شاعران مرده می ترسد؟

گزارشی از ماهرخ غلامحسین‌پور

حميدرضا می گويد: «چند مامور بودند با لباس نظامی که یکی از آن ها بسیار هم چاق و غضبناک بود. یعنی همگی آن ها کلا عصبانی بودند. بدون این که یک کلمه گفت و گو رد و بدل بشود، یک نفرشان شروع کرد با پوتین به خاموش کردن و له کردن شمع ها. من گفتم برادر! روشنایی که خوب است. چرا این جور می کنید؟  اماهنوز جمله ام به انتها نرسیده بود که دو سه نفره ریختند سرم و کشان کشان مرا بردند سمت پارکینگی که احتمالا ماشین شان آن جا پارک بود.»

نامهء تبریک احمدی نژاد به ترامپ  و باقی قضايا

چند روزی بیشتر از انتخاب دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا نگذشته است ولی سیل نامه های عاشقانه و «ما هستيم» و اظهار نظرها و واکنش ها نسبت به انتخاب رئیس جمهور جدید آمریکا جاری شده و رهبران جهان، همراه با منتظر الوکاله ها، با ارسال نامه و پیام های مختلف انتخاب او را تبریک می گویند .الساعه هم خبر رسید که چرخ پنجم گاری، محمود احمدی نژاد، سوارکار سابقی که هشت سال سوار امت همیشه در حال سواری دادن بود، نيز انشای خود را نوشته و برای دونالد ترامپ فرستاده و در این نامه توصیه هایی به رئیس جمهور جدید آمریکا کرده است. متن نامه که بصورت محرمانه برای «ما» هم فرستاده شده را در اين شماره بخوانيد.

او با اونا، بای بای!

نامه ای از سعيد، ساکن حومهء تهران، خطاب به صدای امريکا

من دیگه راجع به اوباما حرفی نمی زنم. همین باخت براش کافی بود. همین که ملت امریکا پیام محکم رو بهش فرستادن؛ در حالی که من رو یاد پیامبر اسلام می انداخت که دست علی رو برده بود بالا و می گفت هر کی با منه بايد با علی باشه. اوباما هم همین کارو برای هیلاری عزیزش کرد و البته زود معلوم شد که اشتباه کرده. بهرحال، نوبتی هم باشه نوبت یه رئیس جمهور جمهوری خواهه. البته ممکنه بیاد و معامله کنه و ده برابر بدتر از اوباما بشه. اما مطمئنم از موضع ضعف نخواهد بود بلکه با قدرت میاد؛ و حکومت آخوندی هم موش میشه و قلاف ش می کنه  و می شینه عقب، سر جاش. >>>

کوروش آزاده ‌کیش و چپ کُهنه ‌اندیش

مزدک بامدادان

من اگرچه ناسیونالیسم انسانگرا و بازگشت به ریشه‌های راستین کیستی ایرانی را تنها پادزهر کارآمد بنیادگرائی اسلامی میدانم، برآنم که هنوز برای داوری دربارهM گردهمائی ایرانیان در آرامگاه کوروش هخامنشی زود است و باید دست نگاه‌داشت و دید بر پیشانی این جنبش خودجوش و ناهماهنگ و بی‌رهبر، کدام گرایش مُهر خود را خواهد کوفت و کدام گفتمان سویه و راه آن را از آن خود خواهد کرد. آنچه که می‌خواهم در این جُستار بدان بپردازم، واکنش آن بخش از چپ ایرانی است که هنوز در کوچه‌های پُر گَردوغُبار انترناسیونالیسم پرولتری گام برمی‌دارد و در هوای خانه دائی‌یوسف دم می‌زند.

ما و کوروش

بهزاد کریمی

گردهمایی چند هزار نفرهء جمعه 7 آبان در پاسارگارد شیراز و با شعار محوری "ایران وطن ماست، کوروش پدر ماست"، بدرستی و بجا اذهان کنجکاو سیاسی را وادار به فهم چند و چون این پدیده کرده است. چرا که این اقدام، بیان از یک گفتمان عمومی دارد. ترکیب جمعیت گرد آمده و نیز سر داده شدن برخی شعارهای گروهی در کنار شعار عمومی، نشانه‌هایی‌ بودند از تنوع جمعیت و خودجوش بودن حرکت.

آیا کشتی «جهانی شدن» به گل نشسته است؟

فریدون خاوند

موج «ملی گرایی اقتصادی» در کشور‌های پیشرفته صنعتی جهان بالا گرفته و مخالفت با گشایش مرز‌ها بر جا به جایی کالا‌ها و خدمات و سرمایه ها، با تشویق و تهییج شماری از سیاستمداران این کشور ها، رو به اوجگیری است. در اين مقاله به بعضی از تازه‌ترین نشانه‌های این موج، که «جهانی زدایی» لقب گرفته، اشاره می کنیم...

ملت با هوش؟!

حمیدرضا رحیمی

معروف است که ملت ایران سابق، ملت با هوشی ست؛ لکن فدوی علائمی را در این راستا رصد و ثبت کرده که، شوربختانه، خلاف این را نشان می دهد: مع الأسف، این ملت باهوش، حتا با گذشت چهار دهه از درگذشت انقلاب شکوهمند، هنوز در نیافته که در حکومت داعش درونمرزی بین ضارب و مضروب، قاتل و مقتول، ظالم و مظلوم، و... آنکه مجازات می شود، به ترتیب قد، مضروب، مظلوم و مقتول است!.. و جرم اش نیز آن "که اسرار هویدا می کرده"! بر این پایه، چه معنا دارد که وکلای مدافع جاپای رأفت اسلامی بر پیکر قربانیان (ضرب و جرح، شکنجه- م) را آشکار و این فعل قبیح را تکرار، و بعنوان جایزه، به سلول های آن نگون بختان ملحق شوند؟!..

پیروزی دانالد ترامپ و پی آمد های آن در جهان

از ديد «حزب سکولار دموکرات ايرانيان»

گفتگو با اسماعيل نوری علا، رئيس شورای مرکزی حزب

گفتگوگر: پريسا ساعد در برنامهء دنيای امروز، شبکهء انديشه

گفتگو با حسن اعتمادی

دبير کل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

گفتگوگر: جمشيد چالنگی در برنامهء تفسیر خبر، شبکهء ایران فردا

«ترامپ» و آينده ای ناشناخته

رضا تقی زاده

در سیاهه نام کسانی که از پیروزی ترامپ شادمان‌اند، نام روسیه و پوتین در صدر است، و حکومت اسلامی در ایران نیز، با وجود تظاهر آنها به بی تفاوتی، به شدت از انتخاب غیر منتظره ترامپ ترسیده. دل‌خوشی حاکمان تهران این است که در سایه‌ی کرملین بخوابند به این امید که  آسیب زیاد از به روی کار آمدن ترامپ و تجدید اکثریت جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا نبینند؛ کنگره‌ای که مشتاق افزایش تحریم‌ها علیه ایران و فشار علیه ملایان است.

نگاهی به دوران آغاز نشدهء ترامپ!

پ. مهرکوهی

دوران دیگری آغاز شده است. دیگر سال ها در میدان سیاست ورزی بودن و همآورد جستن یک برتری برای برگزیده شدن به شمار نمی آید. این گروه های اجتماعیِ فرودستان بوی ناخوشآیند سیاست پیشه گان کهنه کار را از راه تنگدستی و بی کاری ای که از سوی همین سیاست بازان به آن ها تحمیل شده احساس می کنند. درست به همانسان، در کشور ما هم سی سد (صد) هزار ایرانیء آزاده با گردآمدن در کنار آرامگاه کوروش فریاد برآوردند که از دو رنگی و بی خردیء مردان دین که به ناروا بر کشورما فرمان می رانند، خسته شده اند.

چرا با تشکيل فراکسیون اقوام در مجلس اسلامی مخالفت می شود؟

عبدالستار دوشوکی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از فیلترهای متعدد محلی، منطقه ای و سراسری رد شده و بعنوان «کبریت بی خطر» مورد تائید نهایی شورای نگهبان قرار گرفته اند. در نتیجه اینان کسانی نیستند که بخواهند مطالبات قومی را در تخالف با مطالبات "ملی ـ اسلامی"ی مورد نظر نظام مطرح کنند و یا «حس همگرایی ملی» را تضعیف نمايند و یا «انسجام ملی» را نشانه بروند. بنا بر اين می توان پرسيد که براستی چرا بسیاری از به اصطلاح فرهیختگان، محققان، تاریخدانان، اساتید دانشگاه ها، نمایندگان مجلس و دیگر شخصیت ها و نهادهای مختلف جمهوری اسلامی در برابر تشکیل فراکسیون های حتی صوری اینگونه واکنش هیستریک و عصبی از خود نشان می دهند و سیل اخطارها و هشدارها بر علیه تشکیل "فراکسیون های اقوام" بسوی مجلس سرازیر شده است؟

از مجلس ملی به مجلس قومی

رامین کامران

تشکیل فراکسیون زبانی در مجلس، در حکم اضافه شدن چاشنی زبانی یا فرهنگی به این مجمع نیست، وجه دیگری از تقلیل آن است از حد ملی به سطح مجلس قومی. این یکی از پیامدهای سیاستی است که در ابتدای انقلاب در جهت اسلامی کردن مجلس عمل کرد. تبدیل نام مجلس شورا از «ملی» به «اسلامی» دعوای لغوی نبود، نقطۀ شروع روندی بود در جهت سست کردن پیوند ملی. اگر از هم پاشاندن ملت در نظر اسلام گرایان اهمیتی را که برای باقی مردم ایران دارد، ندارد، به این دلیل است که اصلاً در مرجع فکری آنها که مذهب باشد، جایی برای ملت پیشبینی نشده است.

خواست پشتیبانی های سیاسی و مینوی از ملت ایران

در نامهء رضا پهلوی به دونالد ترامپ

جناب دونالد ترامپ، رییس جمهور منتخب ایالات متحده آمریکا. انتخاب جنابعالی به عنوان چهل و پنجمین رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا را به شما تبریک می گویم و برایتان در سمت ریاست جمهوری برای تحقق صلح، شادمانی و رفاه برای مردم آمریکا آرزوی موفقیت دارم. از این فرصت استفاده می کنم تا توجه شما را به مسائلی که اهمیت حیاتی و مهم برای آینده ملت ایران و ارتباط آنها با جهان آزاد و به ویژه ایالات متحده آمریکا دارد را جلب کنم.... تنها راهکار کارساز برای هرگونه تغییر سیاسی در ایران، فرایندی است که می بایست تنها به دست مردم ایران صورت پذیرد. پشتیبانی های سیاسی و مینوی جهان آزاد از ملت ایران می تواند سهم بزرگ، مثبت و موثری در گذار به دور از خشونت به یک حکومت و دولت سکولار- دمکرات از طریق برگزاری انتخابات آزاد، سالم و عادلانه در ایران باشد.

بین المللی شدن جنگ های خاورنزدیک

و قمار همه یا هیچ روسیه در حلب

ژاک لوسک، در «لو موند ديپلماتيک»

ترچمهء شهباز نخعی

جنگ های ویرانگر درعراق و سوریه، هر روز بیشتر قدرت های خارجی را درگیر می کند. جنگی که در موصل درگرفته ایالات متحده را نگران نموده و ناگزیر می سازد که رقابت های منطقه ای، به ویژه بین ترکیه، ایران و عربستان سعودی، را در نظر گیرد. ازسوی دیگر، باز پس گیری خونین حلب می تواند تحرک دیپلوماتیکی را که در پی مداخله مستقیم روسیه درکنار رژیم سوریه پدید آمده بود از بین ببرد.

معرفی حزب سکولار دموکرات ايرانيان

سخنرانان: حسن اعتمادی، دبیر کل،

و منوچهر یزدیان، مسئول دفتر عضويت های حزب

از اعضای حزب سکولار دموکرات ایرانیان

در جلسهء دفتر پژوهش حزب مشروطه ایران (لیبرال دموکرات)

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000