جمعه 12 تا يک شنبه 14 آذر 1395 ـ   2 تا 34 دسامبر 2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

کاری از مانا نيستانی

چرخه‌ء معیوب کتاب و کتابخوانی در ایران

رضا نجفی

حتی در هفته‌ی کتاب و کتابخوانی نیز نمی‌توان بحران موجود در این حوزه را از یاد برد. دشواری‌های کتاب و کتابخوانی در ایران امر پوشیده‌ای نیست که نیازمند به اثبات باشد، اما آن‌چه می‌توان به آن پرداخت ریشه‌های این دشواری‌هاست و این‌که چرا وضعیت کتاب و کتابخوانی در ایران چنین نابسامان است و مقصر کیست؟ چهار ضلع دخیل در چیستی و پیدایش کتاب عبارت هستند از اهل قلم (اعم از نویسنده، مترجم، منتقد و ویراستار)، ناشران، خوانندگان و سرانجام نهادهای دولتی و یا حکومتی. نگارنده‌ی این سطور بر این باور است که نمی‌توان تنها یک یا دو عامل، برای نمونه نهادهای دولتی یا مردم بی میل به کتابخوانی را مقصر شمرد، بلکه هر چهار ضلع یاد شده به سهم خود در معضلات مربوط به پدیده‌ی کتاب و کتابخوانی نقش دارند.

چرا فوکو، درحمایت ازاسلامگرایان، جنبش فمینیستی رانادیده گرفت؟

بررسی کتاب «ژانت آفاری» و «کوین اندرسون»:

«فوکو و انقلاب ایرانیان: جنسیت و اغواگری اسلام گرایی»

خاویر ستنس

“آفاری” و “اندرسون” در کتاب خود به این موضوع می پردازند که اگرچه نیروهای مترفی و چپگرا در ایران و سایر کشورهای دنیا همدل با انقلاب علیه رژیم شاه بودند اما نمی توانستند از مفهوم جمهوری اسلامی به عنوان بدیلی برای آن نظام حمایت کنند این در حالی بود که فوکو کمترین رویکرد انتقادی را در قبال بنیانگذار حکومت تازه تاسیس در ایران و احتمال بالای زمامداری روحانیت در آن کشور در پیش گرفت. نویسندگان این کتاب استدلال می کنند که رویکرد فوکو در این باره فارغ از آن که نشانه‌ای از اشتباه در قضاوت او بوده باشد متاثر از نظریه پردازی سیاسی پساساختارگرایانه او بوده است.

یادداشتی بر تازه ترین کتاب شکوه میرزادگی

ميراث فرهنگی و طبيعیِ ايران در دورانِ جمهوری اسلامی

ابراهیم هرندی

هر مقاله از کتابِ ميراث فرهنگی و طبيعیِ ايران، داستانی پر آبِ چشم است. از داستان فروشِ بناهای ميراث فرهنگی برای ساختن هتل و کارخانه تا ساختنِ، "قدمگاهِ مقام معظم رهبری، مدظله العالی" در يزد بنام گسترشِ ميراث فرهنگی و با بودجه ی آن سازمان! با آن که برخی از مقالات اين کتاب را پيش تر در نشريات فارسی زبان خوانده بودم، اما خواندنِ کتاب را بسيار آموزنده و خواندنی يافتم... و کتاب را که می بندم، به نيمه ی روشن ماه نگاه می کنم که در دور دستی آنسوی پنجره، سر از توده ابرِ سياهی بيرون آورده است و آرام و رام و روشن، در خُنَکای آسمانِ شب، بسوی فردا روان است. به نيمه ی روشنِ ماه خيره می شوم و از آن می آموزم و با خودم بی واژه می گويم، تا درآسمان فرهنگِ ايران، کسانی ماننده شکوه هستند، که با کوشش ها و پیگيری های بی پايان نما و بی مزد و بی منتِ خود، خاری در چشمانِ واپسگرايانِ ويرانگر ايران اند، می توان و بايد اميدوار بود.

دو نکته در منقبت «پرايد» و باقی نکات

بنا به گفتهء مسئولان کشور، حوادث رانندگی در ایران هر سال جان نزدیک به چهل هزار نفر را می گیرد و تلفات رانندگی با اتومبیل های سرهم بندی شده ایرانی بیشتر از میدان جنگ است! خوشبختانه خود مدیران کارخانهء سایپا به خطر استفاده از اتومبیل پراید، معروف به ماشین یکبار مصرف، که بعضاً از آن به عنوان سلاح کشتار جمعی هم نام برده می شود، پی برده و برای حفظ ایمنی خود و خانواده از برندهای ایمن و ممتاز صنعت اتومبیل سازی جهان نظیر پورشه، بنز و BMW استفاده می نمایند تا خدای ناکرده چشم زخمی به آنها نرسد و امت پراید سوار از نبوغ و استعداد صنعتی آنها محروم نگردد! همچنين گفته می شود که، با توجه به قابلیت های اتومبیل پراید ایرانی در کاهش تعداد جمعیت، کشورهایی نظیر چین و هندوستان، که با اعمال سیاست های مختلف نظیر قانون تک فرزندی نتوانسته اند رشد جمعیت را مهار کنند، خواستار خرید اتومبیل های ساخت حکومت اسلامی شده اند تا از آنها بجای وسایل سنتی کنترل موالید نظیر کاندوم و قرص ضد بارداری استفاده کرده و جمعیت خود را کاهش دهند!

تغيير عقيدهء جوانان فرنگ!

حمیدرضا رحیمی

فدوی با آنکه نمی خواهد در امور برادران دخالت کند، نمی شود لکن!.. زیرا با خبرهایی از این دست رو برو می شود که: * سردار محمد(ص) جعفر (ع)اسدی گفت: «نگران کسانی هستیم که در انگلیس پرورش یافته‌اند! جوان ما وقتی در کشور انگلستان درس می‌خواند، می‌گوید عجب کشور آباد و زیبایی است»! فدوی پیرامون این نکته به استحضار می رساند که جوان شما خلاف بعرض رسانده زیرا از زمانی که مقام معظم رهبری(ضپ) به جوانان خاج پرست نامه نوشته است، کلیهء جوانان تغییر عقیده داده و می گویند که کشورشان بغایت ویران و بسیار بی ریخت است! و در حاشیه نیز عاجزانه استدعا کرده اند که اگر معظم له ممنوع الورود هستند، دست کم با اعزام حضرات آیات الله جنتی و گرگعلی (احمد خاتمی- م) و اگر زحمت نیست، برادر محمد(ص) رضا(ع) نقدی، ریاست محترم چماقداران، به مقر روباه پیر و نیز ممالک محروسهء امریک، در اسرع وقت موافقت فرمایند.

شراکت خود را در تدوين اين قطعنامه تکذيب می کنم!

نامهء حسن اعتمادی به سايت ايران گلوبال

از اينجانب برای سخنرانی در «سمينار لورالیسم سیاسی و نقش ملیت ها در ایران» دعوت کردند اما هرگز گفته نشد که اگر سمينار دارای قطعنامه ای باشد اين سند با امضای «سخنرانان و شرکت کنندگان سمینار» منتشر خواهد شد. و علی الاصول، اينجانب در روز دوم سمينار، که گويا به تدوين اين قطعنامه اختصاص داشته، در محل حضور نداشته و روحم نيز از مفاد و محتوای آن بی خبر بوده است. لذا بدينوسيله شراکت خود را در تدوين قطعنامه ای که منتشر شده تکذيب می نمايم...

ترامپ، و اپوزیسیون: زمان گفتگو با مخالفین؟

رضا تقی زاده

نمایندگان اپوزیسیون داخلی، از یک سو به دلیل فضای امنیتی در ایران و از سوی دیگر، داشتن تعلق خاطر به چپ میانه، از ابراز هر گونه نظر در مورد رییس حکومت محافظه‌ کار آمریکا و همکاران دست راستی او تا کنون پرهیز کرده و، مانند حکومت، به انتظار نشسته‌اند. اپوزیسیون خارجی، برخلاف حکومت و اپوزیسیون داخلی، از ماه‌ هایی که نامزدی ترامپ از سوی حزب حکومت‌خواه  قطعیت یافت، پویا عمل کرد. بعد از هشت نوامبر و پیروزی غیر منتظره ترامپ، تحرک اپوزیسیون سرعت بیش از پیش یافت به طوری که حتی نمایندگان چند گروه سیاسی همسو، ظاهراً بنا بر ابراز تمایل و توصییهء ژنرال مایکل فلین، نامزد تصدی پست مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت ترامپ و نویسنده کتاب «عرصهء نبرد: چگونه می‌توانیم در نبرد جهانی علیه اسلام رادیکال و متحدان آن پیروز شویم»، تلاش‌هایی را برای ایجاد هماهنگی در صفوف خود آغاز کرده‌اند.

»فیدل کاسترو»ی دیکتاتور در بن بست اندیشهء چپ نماها

م. رضایی تازیک

البته، در کنار چپ نما‌هایی‌ که منافع ‌ مردمان ایران را، دیروز در شوروی و امروز در کوبا‌ی «کاسترو»، به حراج ‌‌گذاشته اند و ایران ستیزند و «ملت مداری» را «فاشیسم» می‌‌دانند، چپ‌هائی هم هستند که به آزادی، عدالت اجتماعی و منافع مردمان ایران پایبند اند. اما جای شگفتی است که برخی‌ از همین عزیزان نيز در روزهای اخیر به تعریف و تمجید از کاسترو پرداخته و دقت نکرده اند که او «آزادی» را در قبال «عدالت اجتماعی» -- که می توان در تحقق ‌و عدم تحقق اش در کوبا هم بحث کرد -- سلاخی کرده است.

بهشتى كه فيدل ساخت!

ف. م. سخن

جهان عوض شده است. دوران ما دوران داس و چكش و كلاشنيكف نيست؛ دوران ربات و هوش مصنوعى و تسليحات نامرئى ست. از فيدل و «ال چه» همان نقش و تصويرى باقى خواهد ماند كه بر تى شرت جوانان امروز و در قلب ميان سالان ديروز مى بينيم. يادى از حماسه اى زيبا كه وقتى تبديل به واقعيت شد، زشت و كريه المنظر بود. و حال كه اسطوره ها از جهان واقعيت مى روند، شايد كه دوباره در ذهن ها تبديل به همان اسطوره هاى زيباى گذشته شوند كه اين بار تصاوير و شعارهاى شان تبديل به صفر و يك هاى اينترنتى شده و خاصيتى بيش از اين ندارند.

اعلام نشانی محل دفترهای تسليت در مرگ فيدل کاسترو

ارسالی گروه گوگلی موسوم به «سکولار دموکراسی برای ايران!»

به ما پول بدهید تا حکومت اسلامی را نگاهداریم!

مضمون نامهء ديگری از سازمان لابی گری «ناياک»

ما مشغول ایجاد همبستگی هستیم. در طول مذاکرات برجام ما با گروه ها و سازمان های مختلفی همکاری داشته ایم و این همکاری بر نیروی ما افزوده است و همچنان که این نامه را می خوانید نيز ما مشغول گسترش این پیوندها و تقویت روابط مان با گروه هایی همچون اتحادیه آزادی های مدنی امریکا (ACLU )، انستیتوی اعراب آمریکایی، کمیتهء ضد تبعیض اعراب امریکایی، کنشگران مسلمان، و سازمان جی استریت، و گروه های متعدد دیگر هستیم. تنها راه پیروزی بر تعصب کار کردن با یکدیگر و افکندن نوری بر راه بهتری است که به نفع کشورمان است.>>>

آخرين نفس های رژيم؟

دکتر محمد ملکی

دکتر محمد ملکی در مصاحبه اختصاصی با شبکه جهانی «دُرّ تیی.وی»، با اشاره به حسابهای شخصی صادق لاریجانی، گفت در طول چند ماه گذشته موضاعاتی در حال افشا شدن است که من فکر می کنم همهء اینها به یکدیگر متصل است، افشای حقوق های کلان نجومی، فایل صوتی آیت الله منتظری، ماجرای سعید مرتضوی، فساد اخلاقی سعید طوسی و آخری هم که حساب های صادق لاریجانی و فساد قوه قضائیه، تمام اینها تداعی کننده سال های آخر حکومت پهلوی است... اگر ملاحظه بفرمایید در تمامی این افشاگری ها پای رهبر نظام گیر است، حمله ها به رهبری شدت بیشتری گرفته و از سوی دیگر اعتصابات و تجمعات هر روزء اقشار مختلف جامعه نشان دهندهء این است که این نظام نفس های آخرش را می کشد و به آخر خط رسیده... به نظر می آید که مجلس هم تغییر کرده و نمایندگان هم احساس کرده اند که تغییرات بنیادی مهمی در راه است.

گزارشی از سمینار  «پلوراليسم سياسی و نقش مليت ها در ايران»

بدعوت مرکز مطالعات تبریز، در روز 26 نوامبر 2016 در استکهلم

همراه با متن و ويدئوی سخنرانی حسن اعتمادی

دبيرکل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

با وجود اينکه معلوم نبود چرا از آقای دکتر اسماعيل نوری علا، رئيس شورای مرکزی حزب سکولار دموکرات ايرانيان، برای انجام سخنرانی در اين سمينار دعوت شده بود، و اگرچه از حضور آقای حسن اعتمادی، دبيرکل اين حزب، با گرمی استقبال شد، اما از همان ابتدا معلوم بود که آنچه از جانب سخنرانان ديگر مطرح می شود در تضاد کامل با مواضع حزب سکولار دموکرات ايران است. مسلماً متن کليهء سخنرانی ها بوسيله گردانندگان سمينار در سايت های مختلف منتشر خواهد شد اما در اينجا از شما دعوت می کنيم تا سخنرانی آقای حسن اعتمادی را،  هم بصورت کتبی و هم به شکل ويدئوئی ملاحظه کنيد.

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000