چهارشنبه 1 و پنج شنبه 2 دی 1395 ـ   21 و 22 دسامبر 2016

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

>>>>

دو ماه از بازداشت زعیم گذشت؛

ما چه کردیم؟!

(گپی با دکتر موسویان)

جمال درودی

عضو شورای مرکزی جبهه ملی

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

سردبير: اسماعيل نوری علا  

تأسيس: 14 امرداد 1392

پيمان نامهء عصر نو

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

چرا رؤسای جمهور فقط فیلسوف نمی شوند؟!

ممد جواد، یکی از برادران لاریجانی، که در دانشگاه علوم قضایی گوش مجانی گیر آورده و برای دانشجویان حرافی می کرد گفته است: «اخیراً هر کسی رئیس‌جمهور می‌شود فیلسوف هم می‌شود! [مثلاً] در دورهء اصلاحات رئیس‌جمهور مردم در خصوص جامعه مدنی صحبت می‌کرد! من مخالف فیلسوفی نیستم اما مسئولیت اجرایی مهم تر است... کسانی که در سیاست فعال هستند و در لباس روحانیت حضور دارند باید بدانند که تفکر لیبرال سکولار برای نظام خطری مهلک است. خیلی بد است کسی به این جریان‌ های طرفدار سکولار گرایش داشته باشد و دم از اهل بیت بزند!» در این صحبت ها، ايشان فقط به فيلسوف شدن افرادی که به ریاست جمهوری می رسند اشاره کرده و نگفته که این افراد پس از رسیدن به ریاست جمهوری چه چیزهای دیگری هم می شوند! به ناچار ما اين نقيصه را جبران می کنيم.

یلدا، جشنی در ستایش انسان و شادمانی او

بنیاد میراث پاسارگاد

ديگر باره در آستانه ی جشن هزاران ساله ی یلدا یکی از مهم ترین جشن های ملی ایرانیان هستيم؛ جشنی که از یک سو به استوره های تولد «ميترا» و «مهر» (اين دو نماد مهر ورزیدن و روشنایی) مربوط می شود و، از سویی دیگر، به بلندترین شب سال اشاره دارد؛ شبی که در طی آن نبرد میان تاریکی و روشنایی به اوج خود می رسد و در پی اش آن که پیروز می شود همانا روشنایی ست.

شبِ یَلدا و انقلابِ زمستانی

همنشين بهار

ظلمت نماینده اهریمن بود و چون در طولانی‌ترین شب سال، تاریکی اهریمنی بیشتر می‌پاید، نیاکان ما با برافروختن آتش و غلبه بر ظلمت نشان می‌دادند که شب های ظلمانی هر چقدر هم دیر بپاید حتماً سپری خواهد شد: صبح صادق ندمد تا شب یَلدا نرود!

مرگ جعفر والی، هنرمندی که پیش از مرگ مرده بود!

طاهره تسلیمی

خرین کاری که والی در آن بازی کرد نقش روح‌الله خالقی در معمای شاه بود؛ نقشی که والی آن طور که در آخرین حضورش در مراسمی رسمی گفت بزرگترین اشتباه در زندگی کاری‌اش به شمار می‌رفت. والی در مراسم بزرگذاشتی که برای او گرفته بودند، با عذرخواهی از مردم، گفت: «من در طول عمرم یک کار انجام دادم که خیلی پشیمانم: سریال "معمای شاه". ما در آن دوران زندگی کردیم. والله این‌طور نبود. به خدا این‌طور نبود که این سریال روایت می‌کند.»

دفاع از تصویب قطعنامه «نقض حقوق بشر در ایران»

بوسيلهء بيست و نه سازمان حقوق بشری

کمیتهء سوم مجمع عمومی سازمان ملل شامگاه سه‌شنبه پانزدهم نوامبر/ بيست و پنجم آبان، قطعنامه‌ نقض حقوق بشر در ایران را با هشتاد و پنج رأی به تصویب رسانده بود. متن قطعنامه را کانادا آماده کرده بود: افزایش اعدام‌ها، به ویژه اعدام نوجوانانی که هنوز به سن قانونی نرسیده‌اند و اعدام در ملأ عام، بازداشت و شکنجه فعالان سیاسی و مدنی و شهروندان دوتابعیتی، بی‌توجهی به حقوق زنان و کودکان و عدم‌دسترسی زندانیان به خدمات بهداشتی و درمانی از نکاتی‌ست که در قطعنامه علیه ایران لحاظ شده است.

جمعیت بیکاران ایران روزانه 5200 نفر افزایش می‌یابد

گزارشی از راديو زمانه

روند صعودی شتابناک بیکاری سبب شده است که مرکز پژوهش‌های مجلس وضعیت اشتغال ‌زایی را نگران کننده توصیف کند و از بازگشت نرخ بیکاری رسمی به پانزده تا هجده درصد در سال‌های آینده خبر بدهد. نرخ بیکاری رسمی ایران در تابستان امسال دوازده و نيم درصد اعلام شد که به نسبت مدت مشابه سال گذشته يک و هشت درصد افزایش را نشان می‌دهد. دولت در محاسبهء نرخ بیکاری همه افرادی را که در دورهء آمارگیری تنها یک ساعت در هفته کار می‌کنند را هم شاغل می‌داند!

اهل فرهنگ و کلنگ!

حمیدرضا رحیمی

* لیلی گلستان خطاب  به روحانی: ما اهل فرهنگ دل‌مرده و جان به‌لب هستیم!

* فدوی عرض می کند که فرهنگ، از نظر عملهء بیت، عبارت است از چیزهائی از قبیل فرهنگ شهادت، حجاب برتر (چادر پرکلاغی- م)، چفیه، عروسک های ارزشی برای کودکان و... فلذا شما با حضرات عمیقاً اختلاف مفاهیم دارید یعنی، به آنچه شما می گویید یاس، حضرات حتا نمی فرمایند بنفشه، می گویند کلنگ! شما در این دو آیا سنخیتی می بینید؟ اگر نه، پس صدور نامه ای به ریاست محترم آبدارخانهء بیت،(رئیس جمهور- م) برادر کلید الاسلام والمسلمین حسن(ع) روحانی،با آن همه "سلام و صلوات" دیگر چه صیغه ای ست؟

نگرانی حکومت اسلامی از تجدید «بازی بزرگ»

رضا تقی زاده

به نظر می‌رسد دولت ترامپ یک سیاست خارجی متفاوت با اوباما در پیش خواهد گرفت که غیر متعارف و تهاجمی خواهد بود و به این دلیل نتایج عملکرد آن پیش‌بینی ‌ناپذیر است.... اگرچه تعریف طبیعت مناسبات و ترسیم نقشه راه و تعیین ابعاد و نوع همکاری‌های واشنگتن- مسکو در دولت ترامپ هنوز روشن نیست، اما، امکان رسیدن دو کشور به توافق کلی برای تقسیم «مسئولیت‌های منطقه‌ای» را نمی‌توان مردود دانست؛ تجدید «بازی بزرگ» در قرن بیست و یکم و قرار گرفتن آمریکا به جای بریتانیا در مقام معاملهء سیاسی با روسیه، تحول مهمی است که می‌تواند رهبران مذهبی-  نظامی حکومت اقتدارگرای اسلامی مسلط بر ايران را به طور جدی به خود مشغول دارد.

فيلم «سکولاريسم در يک دقيقه» و تشريح آن در يک برنامه

کيوان عباسيان و اسماعيل نوری علا

در برنامه ای از دکتر پريسا ساعد در تلويزيون انديشه

چگونگی همکاری و وحدت سازمان های اپوزيسيون

سخنرانی دکتر کاظم علمداری

در سمینار پیش کنگرهء سازمان های جبهه ملی ایران در خارج کشور

(پيوند به ساير سخنرانی های اين سمينار)

(پيوند به قطعنامهء اين سمينار)

قاضی گفت: بازداشت شدگان روز کوروش محارب هستند!

شیما شهرابی

به گفته خانواده‌های دستگیر شدگان از آن‌ها خواسته شده در مرحله تجدید نظر هم وکیل نگیرند: «به بچه‌های ما گفته‌اند وکیل نگیرید تا در مرحله تجدید نظر به همه‌تان ارفاق کنیم.» اما خانواده‌ها این بار سراغ چند وکیل رفته‌اند و در حال مذاکره با آن‌ها هستند. البته بعضی از آن‌ها هم برای اعتراض به دادگاه انقلاب شیراز رفته‌اند اما آن‌جا هم با جواب غیر منتظره‌ای از قاضی ساداتی رو به رو می‌شوند: «رئیس قوه قضائیه خودش پشت این پرونده است و منتظر این احکام است، خیال تان راحت که دست تان به هیچ‌جا بند نیست.» او به یکی از خانواده‌هایی که فرزندشان حکم پنج سال زندان گرفته، گفته: «بروید خدا را شکر کنید، اینها محارب بودند.»

نكند نظرمان نسبت به سكولاريسم هم عوض شود؟

براى سكولاريست شدن آن همه زحمت و عرقريزان جسم و روح لازم نيست. اين يكى دو جمله را كه الان مى خواهم عرض كنم يا مى فهميم يا نمى فهميم، كه اگر اين را هم نفهميم احتمالاً بايد به كلاس اكابر و سواد آموزى مراجعه كنيم. به حكومت ها و مردم عزيز مى گوييم: «ما مى خواهيم كه دين و مذهب و مكتب و ايدئولوژى و غيره، در كار حكومت و دولت و اداره كنندگان مملكت و قانون گذاران و دستگاه قضايى دخالت نكند. حالا مى خواهد اين مكتبِ بودايى ها باشد، يا دين مسيحى ها، يا مذهب مسلمان ها». و چرا دخالت نكند؟ چون وقتى دخالت مى كند بلافاصله حكومت، ميان انسان ها فرق مى گذارد و پايه ى تبعيض از همين جا گذاشته مى شود!.. سكولاريسم اينجورياست و مزاياى ديگرى هم دارد و اصلاً هم براى مردم اجبار و اكراه و غيره نمى آورد: عيسى به دين خود است و موسى به دين خود!

جریان های سیاسی سکولار از «سردمداران براندازی» هستند

احمد علم‌الهدی، امام جمعهء مشهد

دیگربان: احمد علم‌الهدی٬ امام جمعه مشهد، می‌گوید طرح موضوع آزادی بیان در ایران «یک توطئه استکباری» است، چرا که در «کشور ما آزادی بیان وجود دارد اما نباید هنجار شکنی کنند.» وی هدف «ساختار شکنی تحت عنوان آزادی بیان» را «از بین بردن اسلام» دانسته و از این که «هر حرکتی در ترویج ارزش‌های دینی را به فدرال ‌سازی مشهد یا به خودمختاری مشهد» نسبت می‌دهند٬ انتقاد کرده است. امام جمعه مشهد اضافه کرده «اینکه سخنران با ژست اپوزیسیون می‌آید و افرادی که دارای اندیشهء سکولاری و ولنگاری هستند تحت عنوان گوش دادن سخنرانی جمع می‌کند و بعد این‌ها در حاشیه سخنرانی شروع به هنجارشکنی کنند، درست نیست.» وی در بخش دیگری از اظهارات اش٬ «جریان‌های سیاسی سکولار» داخلی را از «سردمداران» براندازی معرفی کرده و افزوده «مسئولان امنیتی و مقامات قضایی باید بیدار باشند و دستگاه قضا حساسیت نشان دهد».

خاموش‌ کردن صدای نویسندگان در ترکیه

الیف شفق

برگردان: امین درودگر

ما سال‌ها در حال گذر از تونل تیره و باریکی از «دموکراسی غیر لیبرالی» بوده‌ایم. نخبگان حاکم حزب عدالت و توسعه، يعنی حزب رجب طیب اردوغان، هرگز نپذیرفتند که انتخابات آزاد برای ابقای دموکراسی کافی نیست و وجود اجزای سازندهء دیگری هم برای این کار ضرورت دارد: استقلال قوا، حکمرانی قانون، آزادی بیان، حقوق زنان و اقلیت‌ها، و رسانه‌هایی متفاوت و مستقل. صندوق رأی به تنهایی و بدون حضور این سنگرها، صرفاً راه را در بهترین حالت برای «اکثریت‌ گرایی» و در بدترین حالت به سوی اقتدار گرایی می‌گشاید... این طنز تلخ بی‌پایان ترکیه است که آزادی ‌خواهان و دموکرات‌ها، همان‌ها که در میان نخستین مخالفان تلاش ‌های شوم کودتاچیان برای سرنگونی دولت برآمده از [حزب اسلامگرای] عدالت و توسعه بودند، باید نخستین کسانی باشند که به دست همان دولت مجازات و خاموش شدند.

«حقوق بشر» اسلامی و غربی ندارد!

بخش هائی از گفتگو با عمادالدین باقی

گفتگوگر: کياوش حافظی

 گفتگوهای حقوق بشری یک بحث تئوریک و تئولوژیک نیست که بخواهید به طرف مذاکره، حقوق بشر اسلامی یاد بدهید. در کشورهایی که با ایران مشکل دارند، از دو قرن پیش بحث های تئوریک به نحو گسترده و سیستماتیک مطرح بوده و کم و بیش به بلوغ رسیده و این مرحله را پشت سر گذاشته اند؛ که ماحصل آن ساختارهای حقوقی مثل اعلامیهء جهانی حقوق بشر و اسناد بعدی. بنابراین غربی ها اصلاً در مقام بحث های تئوریک نیستند. گفت و گوی آنها با ایران بر سر یک سری مصادیق و موارد عینی حقوق بشری است.

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000