چهارشنبه 15 و پنجشنبه 16 دی 1395 ـ   4 و 5 ژانويه 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

خبری که هم امروز منتشر شد: با آزاد شدن همسرش، گلرخ،

آرش صادقی به اعتصاب غذای خود خاتمه داد

بابی سندرز ایران «آرش» نام دارد

کورش زعيم،  از زندان اوين

بابی سندرز و دوستان اش، مردان فداکاری بودند ولی بیش از 65 روز دوام نیاورند. بابی از پای درآمد. ما در ایران قهرمانی داریم به نام «آرش» که رکورد بابی سندرز را شکسته است و امیدواریم که قدرت پایداری و زنده مانی او سرمشقی برای همهء ایرانیان میهن پرست باشد که باید کماکان علیه ستم و فساد و خشونت بایستند تا ایران ما ایرانی باشد برای هر ایرانی که نه دروغ می گوید نه فریب می دهد و نه فساد می کند.

ردیاب ماهواره ای بر گردن مدیران دزد!

به گزارش پایگاه خبری "دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران"، گورخرهای منطقهء حفاظت شده بهرام گور به گردنبند ردیاب ماهواره‌ای مجهز شدند و منبعد "گورخر" های هموطن هر کجا باشند، با فرستادن سیگنال، محل چرای خود را به مدیران و مسئولان کشور اطلاع داده و همنوعان خود را از نگرانی بیرون می آورند. انتظار می رود از این تکنولوژی برای مبارزه با فساد اقتصادی و مالی و اختلاس و حرامخوری و خالی کردن خزانه بانک ها و بیت المال و غارت اموال عمومی توسط مسئولان و مدیران مومن و با تقوا و فرزندان و وابستگان و افراد فامیل و فرزندان آنها نیز استفاده شدود تا به محض آنکه مسئولین و مدیران با تقوا و پاک دست وارد خزانهء بانک ها و بیت المال شدند، گردنبند شروع به فرستادن سیگنال کرده و محل وقوع اختلاس را به مقامات بالاتر اطلاع دهد، تا آنها نيز خود را به محل وقوع دزدی رسانده و با قاطعیت از تنها خوری فرد خاطی جلوگیری کنند.

نقش دشمن تراشی در ماندگاری جمهوری اسلامی

رضا وضعی

هيتلر می گفت: «حتی اگر دشمن هم نداری، وانمود کن که کشور در خطر است. زیرا وقتی مردم بترسند، برای برده شدن آماده می شوند و برای رهائی از ترس از سیاستمداران پیروی و اطلاعت خواهند کرد». اینطور بنظر می رسد که جمهوری اسلامی در کپی برداری از حکومت فاشیستی آدولف هیتلر بصورتی موفق عمل کرده است. جوزف گوبلز، وزير تبلیغات و روشنگری ملی حکومت آدولف هیتلر بود؛ او معتقد بود زمانی که حکومتی نتواند نیازهای ابتدایی مردم اش - از قبیل نان، کار، رفاه، امنیت و اعتبار و آسایش - را تأمین کند، ضروری است گخ اذهان عمومی را به سوی یک موضوع فرعی اما بزرگ منحرف کند و دائما از توطئه و دشمن بگوید. البته این دشمن می تواند خارجی و داخلی  باشد.

پایین کشیدن مجسمه آتاتورک در ترکیه!

در پی ساخت یک مجسمه جدید برای یادبود شهدای کودتای نافرجام پانزده ژوئیه ترکیه، مجسمه آتاتورک از یکی از میادین اصلی شهر ریزه جابجا شد. در جریان این جابجایی اعتراض هایی از سوی فعالان کمالیست و هواداران حزب اپوزیسیون " جمهوریخواه خلق" صورت گرفت، اما شهرداری و فرمانداری شهر ریزه به این اعتراضات توجه نکردند و در نهایت مجسمه آتاتورک با اسکورت واحدهایی از پلیس با جرثقیل از محل جابجا شد. خداحافظ ترکيه!

چرا جمهوری آینده نگر مطرح شد؟

اصلاح طلبان بیشتر ضد سکولار هستند

دو مقاله از سام قندچی

تنها مبارزه برای حقوق بشر ما را به حکومتی که ساختار آن بتواند شانس موفقیت برای تضمین حقوق بشر را داشته باشد، ایجاد نخواهد کرد و دقیقاً باید برای ایجاد چنان دولتی تلاش کرد که برای توصیف اش از عبارت «جمهوری آینده نگر» استفاده شده و این حقیقتی است که ضرورت دارد به مردم بگوییم تا برای سراب فعالیت نکنیم. فقط جانبازی برای حقوق بشر ما را به چنان هدفی که اساساً دموکراسی های غربی به آن دست یافته اند، نخواهد رساند. در نتیجه جمهوری آینده نگر گرچه ساختاری است که در آن می توان برای حقوق بشر فعالیت کرد و شانس رعایت حقوق بشر در آن بیشتر است اما رمز موفقیت در این است که آن دولت، سکولار، و اهرم های دموکراسی را برای قضاوت مردم بطور ساختاری پذیرفته باشد.

برخی نمودارهای رشد در سالی که گذشت

حمیدرضا رحیمی

فدوی بنا ندارد که در پشتیبانی از حکومت مظلوم موجود در این مختصر به حالت، چگونگی، ایجاد و گسترش تأسیسات اجتماعی و البته اقتصادیِ جامعهء پسا شکوهمند اسلامی به وجهی مبسوط بپردازد چرا که مثنوی هفتاد من کاغذ، آن هم بقیمت بازار آزاد می شود. فلذا فدوی از تعارف کم کرده، بر مبلغ افزوده، و به اجمال و اختصار، بلکه فهرست وار، به برخی شاخص های توسعهء اقتصادی، تازه از نوع غیر مقاومتی آن، بشرح زیر اشاره می کند: 1- افتتاح فروشگاه های زنجيره ای لوازم یدکی بدن؛ 2 - رسيدن به خودکفائی در زمینهء تولید «اسپرم»؛ 3 - تأسیس سازمان تقریب اسلامی گدایان؛ 4 – اعلام موجودیت طبقهء جدید کارتن خوابان اسلامی؛ 5- تشکیل طبقهء کارگر جنسی با مدرک بهداشتی؛ 6 – تشکيل طبقهء جديدالتأسيس «گور خواب ها» [نخیر منظور گورخر نیست! بلکه مراد،اهل قبور زنده و فی الواقع، طبقه ای از طبقات نوبنیاد پسا شکوهمند اسلامی ست که زنده به گوری را تمرین و اطلاعات مربوط به شب اول قبر، نکیر و منکر و متعلقات را به مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، بقول عوام «فوروارد» می کنند!

دوگانه‌ء داخل ‌نشین - خارج‌ نشین

بهزاد مهرانی

داخل جایی است که دیکتاتوری بر آن حکم‌فرما است و بر همه‌ی ارکان زندگی فردی و جمعی انسان‌ها در حد توانش سیطره انداخته است. داخل جایی است که بیشتر وب‌سایت ‌های ناوابسته به ارکان قدرت فیلتر هستند. داخل آن‌جایی است که روزنامه‌نگاران با کوچک‌ترین انتقادی و ابراز عقیده‌ای به زندان می‌افتند لذا نمی‌توانند آزادانه سخن بگویند. پس این‌ که بگوییم صدای داخل در هر صورت منطقی‌تر و مدلل‌تر از صداهایی است که بیرون از این مرزها به گوش می‌رسد به آن معنا است که معتقد هستیم که انسان‌ها در ظل نظام‌های دیکتاتوری بهتر می‌توانند اندیشه‌ ورزی و شرایط را تجزیه و تحلیل کنند؛ که این مدعا نیز نمی‌تواند درست باشد چرا که اگر چنین باشد چرا ما تا این اندازه اصرار داریم که نظام‌های دیکتاتوری را بر بیاندازیم و یا اصلاح کنیم؟

آغاز فصلی تازه در اقتصاد جهانی؟

فريدون خاوند

در سال 2016 میلادی، نظام بین المللی اقتصادی بر آمده از جنگ جهانی دوم با چالش‌هایی بی‌سابقه روبرو شد و قوانین بنیادی آن، از سوی مهم‌ترین معمارانش، زیر پرسش رفت. در این شرایط، اگر بدبین باشیم، خواهیم گفت که یک دوره هفتاد ساله در تاریخ اقتصادی جهان برای همیشه به سر آمده است. در عوض اگر با خوشبینی به آنچه می‌گذرد نگاه کنیم، می‌توانیم بگوییم که سخن بر سر دشواری ‌هایی است گذرا و، دیر یا زود،‌‌ همان نظام به گونه‌ای تازه و یا حتی با شکل و شمایل پیشین به راه خود ادامه خواهد داد. برای درک آنچه سال گذشته در روابط بین المللی اقتصادی اتفاق افتاد، نگاهی سریع به ویژگی‌های نظام بعد از جنگ دوم ضرورت دارد.

چرا مراجع تقلید را به مناظره طلبیدم و چرا آنها نیامدند؟

محمد مجتهد شبستری

صاحب این قلم که پس از پیروزی انقلاب، چه در آن سال ها که شخصاً کار سیاسی می‌کرد و چه پس از آن که به دانشگاه رخت کشید، همواره از قرائت خشونت آمیز و زیان ‌بار از کتاب و سنت انتقادهای صریح و جدی و گاهی گزنده به عمل آورده و برای رسیدن به قرائتی انسانی و معقول و اخلاقی از کتاب و سنت کوشیده است، فکر می‌کند هنگام آن رسیده که آن مراجع والامقام از برج عاج خود فروتنانه بیرون آیند، القاب توهم‌آور را از خود بتکانند و خود را بالاتر از دیگران به حساب نیاورند و به شیوه همه دانشمندان راستین در محیط ‌هایی که از هاله‌های آفت آمیز قداست های موهوم پاک است مانند دانشگاه ‌های بزرگ کشور حاضر شوند و روی در روی پرسش‌کنندگان بنشینند و شخصاً این مسئولیت اخلاقی را بپذیرند که به نقدهای عقلانی و اخلاقی جدی که به آراء و افکار و مشی آنها وارد است پاسخ گویند.

این همه شادی از آزادی ست!

شکوه ميرزادگی

این روزها، در این جا که زندگی می کنم، وقتی می بینم که شادمانی بر بال آزادی نشسته و بر فراز خانه ها و خیابان ها پرواز می کند، وقتی می بینم که مردمان، بی آن که کسی به آن ها بگوید و یا از کسی اجازه بگیرند و یا از چیزی بترسند، می رقصند و آواز می خوانند و بر سر و روی هم بوسه می زنند و به يکديگر گل و شیرینی و هدیه می دهند، بیش از همیشه به یاد گمشده ای هستم که نبودش مردمان ما را از ساده ترین و طبیعی ترین شادمانی ها محروم کرده است.

شادی را فراموش کرده‌ایم و با گورخواب‌ها فرقی نداریم!

پیام تسلیت داریوش مهرجویی به مردم ایران

امروز باید پیام تسلیتی به رسانه‌ها بدهم... چرا اخیراً مدام خبر مرگ می‌شنوم؟ تسلیت برای مرگ جعفر والی، نیما طباطبایی، دنیا فنی‌زاده و پوران فرخ‌زاد،که در فاصله‌ای کوتاه، یک به یک ما را ترک کردند... هنوز از داغ مرگ عباس کیارستمی عزیز فارغ نشده‌ام که این‌چنین شاهد مرگ پی در پی فرهیختگان کشورم هستم. تسلیت برای همه‌ء اخبار ناگوار. برای ایرانیان گورخواب... برای فرهنگیان و کارگران زحمت‌کش که حقوق مسلم خود را همواره با تاخیر و منت دریافت می‌کنند. تسلیت به هوای‌ آلوده و سمی تهران و شهرستان‌ها... به سیستم بهداشت و تغذیه‌ء ناسالم و زهرآلودی که همگان را به‌مرور به اغوش مرگ می‌کشاند. کشور من روی ذخایر طلای سیاه نفت نشسته ولی هر روز به‌خاطر بی‌کفایتی‌ها و بی‌خیالی‌های مسئولان، و رشد روز افزون مردان اختلاسی، باید منتظر اخبار تلخ و ناامیدکننده باشیم. مردم من شادی را به‌مرور فراموش می‌کنند و حس می‌کنم تک تک ما فرقی با گورخواب‌ها نداریم و به‌نوعی در گور خود به انتظار مرگ نشسته‌ایم. افسوس بر ما و بر نمودار نشانه‌ شناسی شکست روحانیت مان در رسالت الهی خویش.

داریوش مهرجویی. نهم دی ماه نود و پنج.

زنده به گورها، راه حّل روحانی، اعتماد ظریف، و ادامهء تحریم‌ها

حسن اعتمادی (دبير کل حزب سکولار دموکرات ایرانیان - استکهلم)

رضا پیرزاده (عضو شورای ملی ایران - پاریس)

امید برین (گزارشگر آژانس خبری موکریان - کلن)

در برنامهء «تفسیر خبر» بمديريت جمشید چالنگی

نگاهی به پشت سر

بخشی از گزارش راديو زمانه

سالی به سر می‌آید و فرصتی است برای بازنگری به آنچه رخ داده است. این بازنگری تنها تجدید خاطره نیست، رسیدن به یک ارزیابی از روندهای عمومی است. رسانه ‌های فارسی ‌زبان در بازنگری سالانه با دو گردش سال مواجه هستند، یکی بر پایهء تقویم جلالی است و دیگری میلادی. در گردش سال جلالی مسائل داخلی برجسته هستند، اما در تقویم میلادی مسائل مربوط به سیاست خارجی ایران، مسائل منطقه‌ای و جهانی... در مطلبی که می خوانيد برای بازنگری سال 2016 از هر یک از بخش‌های سیاست، اقتصاد، جامعه و حقوق، فرهنگ، زنان، دگرباشان، محیط زیست، زندگی، و دانش در سايت راديو زمانه چند مطلب برگزیده شده که به صورت مشتِ نمونهء خروار  فضای سالی که گذشت را بازتاب می‌دهند.

© 2016 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000