دوشنبه 15 و سه شنبه 16 خرداد 1396 ـ  5 و 6 ژوئن 2017

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                       دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. ما به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم» مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

 

وزرای خارجهء شخصی و نظامیِ حکومت اسلامی!

حسادت انتخاباتی!

حمیدرضا رحیمی

خبر: دولت محلی ایالت گجرات در غرب هند قانونی را تصویب کرده که بر اساس آن هر فردی که گاوی را ذبح کند به حبس ابد محکوم خواهد شد! طبق اصلاحیهء قانون ایالتی حفظ حیوانات کسانی که ثابت شود در حمل و نقل گوشت گاو دست داشته‌اند نیز به تحمل ده سال زندان محکوم خواهند شد.

نظر: این روزها  هنوز بحث شیرین انتصابات است و فدوی داشت چفیه و عمامه می کرد (شال و کلاه سابق- م) که سری به کاندیداهای گرامی بزند که از آن میان به شعاری مرتبط با این مختصر، برخورد. يكي از داوطلبان رياست جمهوري گفته است: "ما که هنوز حقوق حیوانات را رعایت نکرده ایم، چطور از حقوق بشر حمایت کنیم؟».

آیا ملت نباید از کسانی که شر منافقین را کم کردند ممنون باشد؟

حداد عادل

به گزارش خبرنگار ایلنا، حداد عادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، مراسم ضیافت افطاری جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه روحانی صحبت ‌های ساختار شکنانه‌ای در انتخابات بیان کرده، گفت: آیا این سخن خردمندانه‌ای بود که بگویند مردم به کسی که سی و هشت سال حکم قتل و زندان امضا کرده رای نمی‌دهند؟ اتفاقاً آقای رییسی در همه عمر قضایی خود یک حکم قتل هم صادر نکرده است. بر فرض اینکه کسی قاضی بود هم بايد ديد حکم قتل چه کسی را صادر کرده؟ مگر غیر این است که شما در زیر پوست مردم قصهء «منافقین» را مطرح کردید؟ آیا نباید ملت از همه کسانی که شر اینها را از سر مردم کم کردند ممنون باشند. و اگر فردا در جامعهء جهانی به ما بگویند سی و هشت سال قاتل بودید و حکم قتل صادر کردید و رییس‌ جمهورتان این را بیان کرده چه باید بگوییم؟ این نکته را فراموش نکنیم که متعهد به انقلاب هستیم و خواهان تضعیف هیچ دولتی طبق گفته امام و رهبری نستیم. اما باید ظرفیت رای به دست آمده با ترارزوی انقلاب مورد قضاوت قرار می‌دهیم.

دربارهء سه سفر به ایران

تنی چند از افرادی که به دلائل گوناگون با حزب سکولار دموکرات ایرانیان مخالف هستند، موضوع سفرهای این قلم را به ایران، و حمایتم را از شرکت در برخی انتخابات های جمهوری اسلامی، بهانه ای برای حمله به حزب سکولار دموکرات ایرانیان کرده اند. همچنین، گویا، چون اینجانب، این افراد را، در فیسبوک خود بلوک کرده ام، این امر هم باعث ناراحتی بیشتر این افراد، شده است. تا آنجا که به بلوک کردن در فیسبوک مربوط است، افراد آزاد هستند که نخواهند وقت خود را در بحث با کسی صرف کنند، و بلوک کنند، این کار توهین به کسی نیست، متمدنانه است، و ترجیح افراد در صرف وقتشان در شبکه های اجتماعی است. این دوستان هم، اگر مطالب این قلم، یا هر کس دیگری را، نمی خواهند مطالعه کنند، می توانند بجای حملات شخصی، همین کار را بکنند. به هر حال آزادند و بخودشان مربوط است.

کاری که اپوزيسيون نتوانسته انجام دهد!

در سی و هفت هشت سال گذشته، کل اپوزیسیون حکومت اسلامی و دشمنان نظام نتوانسته بودند سوابقی چنين شرم آور را از کله گنده های مملکت را رو کنند، و نشان دهند که کار قدرت طلبی آخوندها به جایی رسید که بعضی از کاندیداهای ملبس به لباس روحانی، که از نظر عقیدتی و شرعی مخالف کنسرت های لهو و لهب هستند، طرفدار مطرب های درپیتی شدند و حتی تا جایی پیش رفتند که سیاست های کلی نظام را که خودشان به عنوان عضو شورای امنیت ملی در تصویب آنها نقش داشته اند مورد انتقاد قرار دادند! مجموعهء این شو ها و نمایشات تلویزیونی (معروف به منا ظر ظر ظر ظره!) بسیار مورد توجه امت تشنهء دانستن اسرارمگوی مدیران عالیرتبه نظام قرار گرفته و همانطور که رئیس رسانه میلی گفته است باعث افزایش مخاطبان تله وزوزون شده است!

 

ربّنای شجریان، ضامن صبر مردم ماست!

بابک داد

آقایان! بترسید از روزی که این آخرین رشته‌های الفت و پیوند جوان امروزی با دین پاره شود. ربّنای شجریان، ضامن صبر مردم ماست. خاتمی، ضامن آرامش جوان امروزی است. اینها اگر نباشند، جوان امروزی حوصله نمی‌کند یک روز دیگر بمانید و دین‌فروشی کنید! جوان امروزی را بیشتر از این، از دین دلزده نکنید! که اگر طناب ربّنایش پاره شود، جهنم را برایتان مهیا می‌کند. به همان اندازه که جوان‌امروزی به "لبخند‌ خاتمی و ربّنای ‌شجریان و مظلومیت محصوران" عشق می‌ورزدهمزمان کینه‌ای از تحجّر شما در دلش دارد که اگر بهانه دستش بدهید، "قوز بزرگی بالای قوزتان" می‌کارد!

ضرورت علم کردن «المیادین فارسی»!

حسین درخشان

واقعیت آن است که جمهوری اسلامی عملاً دسترسیِ رسمی خود را به قشر متوسط شهری ایران از دست داده است، چه رسد به توان تأثیرگذاری بر آن را. شایعات حاکی از قتل بجای مرگ، خرابکاری بجای حادثه و امثال آن به سرعت می‌پیچند و صدای تکذیب و روشنگری‌های رسمی به جایی نمی‌رسد. هر اتفاقی در ماشین رسانه‌ایِ براندازی تبدیل به توطئه‌ی اقلیت بر اکثریت و هر اعتراضی به‌عنوان شورش اکثریت بر اقلیت تفسیر می‌شود و روز به روز زمینه برای به راه انداختن ناامنی، آشوب و خشونت خیابانی آماده‌تر می‌گردد. راه‌حل کجاست؟.. در اوضاع کنونی باید به راه‌حل‌های مشهور به «بیرون از جعبه» اندیشید. پیشنهاد مشخص من اجازه‌‌ء تأسیس بخش فارسی به شبکه‌ء تلویزیونی «المیادین» است.

انتخابات – ملاحظات و تأملات

محمدرضا نیکفر

هر رخدادی امکانی عرضه می‌کند برای مشاهده چیزهایی که پیش از آن چندان آشکار نیستند. انتخابات − که استخوانی است لای زخم نظام ولایی − از آن رخدادهایی است که چیزهای بسیاری را برملا می‌کند، هم در مورد حکومت و جناح ‌های آن، هم در مورد منتقدان و مخالفان نظام و هم در مورد جامعه. با نظر به این موضوع، من از ابتدای رقابت‌های انتخاباتی در دور اخیر شروع به دقت بر کنش‌ها و واکنش‌ها کردم و بنابر عادت مشاهدات و تأملاتم را برنگاشتم تا بعداً یادداشت‌ها را بازخوانی کنم برای اینکه دریابم چه چیزهایی را ندیده‌ام و به چه چیزهایی کمتر یا بیشتر از وزن واقعی‌شان بها داده‌ام. نوشتهء زیر مبتنی بر یادداشت‌های دورهء انتخابات است، با سه تکه اصلی: جامعه، حکومت، موضع و تئوری سیاسی.

روايت ابراهيم يزدی از ديدار با برژينسکی

فريار نيکبخت

اخيراً ابراهيم يزدی، يک اسلاميست ايرانی - امريکائی، که يکی از بنيان گزاران اصلی حکومت اسلامی در ايران محسوب می شود، در مصاحبه ای، برژينسکی را يک مذاکره کنندهء کارآمد دانسته، از او به نيکی ياد کرده و خاطر نشان ساخته است که کابينهء جيمی کارتر، تا زمانی که رژيم اسلامی می توانست شوروی ها را از ايران دور نگاه دارد، دوست اين رژيم بوده است. يزدی، در اين مصاحبه، به دروغ می گويد که ديدار برژينسکی (همراه با رابرت گيتز و ديگران) با نخست وزير رژيم اسلامی، مهندس بازرگان، همراه با وزير خارجه اش، ابراهيم يزدی، و چند تن ديگر از مقامات حکومت اسلامی «تصادفی» انجام گرفته است.

هم «چرخ سانتریفوژ» و هم «چرخ کشور » را

از کار انداختند!

برای چند روز ماندن بر سریر قدرت، با فرمان «نرمش قهرمانانه»، یا به گفته‌ی مردمِ کوچه و بازار «تسلیم بدون جنگ»، نه تنها صنایع پرتوان هسته‌ای کشور را، به هزینه‌ی ملت و مردم ایران، به نابودی کشاندند، بلکه معیشت مردم نیز روز به روز بدتر شد و اکنون اقتصاد کشور در آستانه‌ی «ایست قلبی» است .با اعلام رسمی «خزانه خالی است»، پای میز برای تسلیم بلاشرط ملت و مردم ایران نشستند؛ همه‌ی خواسته‌های دشمن را برآورده کردند و برای توجیه آن از قول وزير خارجه شان گفتند که: «در رعایت برخی خطوط قرمز، زورمان نرسید!» (نقل به مضمون).

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000

 

طططططططططططط