چهارشنبه 14 و پنج شنبه 15 تير 1396 ـ  5 ج و 6 جولای 2017

پيوند به سايت ها و وبلاگ های ديگر سکولار دموکرات>>>                دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران>>>

tفصل نامهء «گيتی مداری»

پيمان نامهء عصر نو

<<< سايت پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران آغاز بکار کرد >>>

توجه: شمارهء دوم «گيتی مداری»، فصلنامهء حزب سکولار دموکرات ايرانيان، منتشر شد>>>

گردهمایی سالانهء مجاهدین خلق ایران در پاریس

گزارش صدای امريکا:

سازمان مجاهدین خلق ایران، «گروه عمدهء مخالف حکومت اسلامی ایران»، روز شنبه در پاریس پایتخت فرانسه یک گردهمایی بزرگ سالانه دیگر با شعار «ایران آزاد» برگزار شد. مریم رجوی از رهبران سازمان در این مراسم سخنرانی کرد که متن آن در صفحه ویژه این رویداد در وبسایت رسمی سازمان مجاهدین خلق ایران منتشر شد. خانم رجوی در این مراسم  با بیان این که «آفتاب تغییر بر ایران تابیده است،» گفت که «رهبران اروپایی و آمریکایی» در سه دهه گذشته روش‌های مختلفی را برای تغییر رفتار آن آزموده‌اند، که نتیجه‌ای در بر نداشته است. او خواستار تغییر رژیم در ایران شد و گفت این امر برای رسیدن مردم و کشور به آزادی و بازگرداندن آرامش و ثبات به منطقه ضروری است. جان بولتون معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا و سفیر پیشین این کشور در سازمان ملل، نیوت گینگریچ رئیس پیشین مجلس نمایندگان، رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک، جوزف لیبرمن سناتور پیشین و رئیس کنونی سازمان اتحاد علیه ایران هسته ای، تد پو نماینده کنگره آمریکا، ترکی الفیصل رییس سابق سرویس اطلاعاتی عربستان سعودی، از جمله سخنرانان این گردهمایی بودند.>>>

تأسيس: 14 امرداد 1392

جستجو در سايت

تماس با سردبير

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

فهرست مقالاتی درباره مفاهيم

ويدئوهای آموزشی

ای ميل:

iranian.sdmcc@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا  

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی هيچکس را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. همچنين، از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن مطالبه ای هم نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل از غاصبان حکومت مسلط بر کشورمان حمايت می کنيم.

5. آنچه دراين سايت اختصاصی و غير خبری منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاه سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که در صدر اين صفحه آمده و نيز در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. ما به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم» مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

اعلاميهء جهانی حقوق بشر

و پيوند به يک ويدئو

 

شمارهء مخصوص سبک سنگين کردن های وزارتخارجهء ظريف

مخالفان دولت حاجی دکتر حسن روحانی تا همین چند روز قبل، که هنوز ممد جوات با دست پر از پاریس بر نگشته بود، انتقاد می کردند که دولت در برابر دور انداختن برنامه هسته ای و غرور ملی ایرانیان چیزی به دست نیاورده اند. اما اکنون، با عرضهء آزاد بطری های آب معدنی سبک فرانسوی در فروشگاه های مواد غذایی تهران و شهرستان ها، معلوم شده است که مسئولان دولت تدبیر و امید، آنطورها هم که مخالفان می گویند بی عقل و بی عرضه نیستند و در برابر بر باد دادن "آب سنگین" اراک، از فرانسه "آب سبکِ" معدنی گرفته اند!

جشن ملی تیرگان

بنياد ميراث پاساگاد

تیرگان یکی از جشن‌های بزرگ ایرانی است که هزاران سال از عمرش می گذرد. این جشن که در روز 13 تیرماه (4 جولای) برگزار می شود، در گذشته های دور، گرامیداشت تیشتر (ستاره ی باران) بود. تیرگان همچنین در استوره های ایرانی روزی است که آرش کمانگیر، قهرمان ملی ایرانیان، برای پایان دادن به جنگی چندین ساله که برای تعیین مرز ایران و توران بود، قبول می کند تا تیری را از فراز قله  البرز پرتاب کند و هر کجا که تیر او فرود آمد همانجا مرز ایران و توران باشد. آرش همه ی توان و نیرویش را برای این کمان کشی به کار گرفت و جانش را چون هدیه ای برای صلح و آرامش به مردمان سرزمین اش بخشید. زیبایی این استوره در این است که تیرو کمان آرش را «سپندارمذ» ایزد بانوی ایرانی به او می دهد. در فرهنگ ایران باستان، سپندارمذ، نگهبان سرسبزی و باروری زمین است. در این استوره عشق به صلح و حفظ زمین کاملا در فرهنگ ایرانی نمودار می شود. و چنین است که مردمان ايران، قرن هاست هر سال در سالگرد جان باختن آرش، به جای گریه و شیون به جش و پایکوبی می پردازند و بنا بر سنتی ایرانی، بر چهره و تن یکدیگر آب می پاشند تا غبار رنج و اندوه را، که فرستاده ی اهریمن است، از جان یکدیگر بشویند.

(www.savepasargad.com)

معجزهء تو

شکوه میرزادگی

امروز سالروز استقلال آمريکا است. صدای ترقه يک آن متوقف نمی شود و آسمان شهر از رنگين کمان های آتش بازی انباشته است... به آنها نگاه می کنم که با لباس های رنگی و راحت تابستانی و دست و پا و صورت هايي نقاشی شده می گذرند؛ زنی پرچم سرزمين اش را بر بازوان عزيانش نقاشی کرده، زن ديگری دست در دست مردی و هر دو با گونه هايي که کبوترها از آن پرواز می کنند، و زنی ديگر که بر پيشانی اش نقش قلبی را کشيده است و به نظرم می آيد که دارد آواز می خواند. شبيه تو است. برويش لبخند می زنم و او برايم دست تکان می دهد. چقدر سبکبال و راحت است. چرا نباشد؟ کسی که برای تقابل با او فرمان نداده است. کسی از او نمی ترسد! اصلاً کسی با او کاری ندارد؛ نه رييس جمهور، نه پاب و نه اسقف اعظم، نه روزنامه ها و نه پليس. اينها راحت و آسوده می آيند و می روند. در کوچه و خيابان دست در دست محبوب شان دارند و نگران نيستند که شلاق بخورند، عروس می شوند بی آن که لباسی چون کفن تن شان کنند، مادر می شوند بدون آن که بترسند کسی بچه شان را بگيرد، شوهر می کنند بدون آن که دومی شوند، عاشق می شوند بی آن که کسی سنگسارشان کند و...>>>

طرح «توسعهء سواحل مکران» یا «نابودی بلوچستان»؟

عبدالستار دوشوکی

اگرچه تعداد انگشت شماری از بلوچ های مورد اعتماد حکومت در جنوب بلوچستان که همکاری تنگاتنگی با نهادهای محلی امنیتی و اقتصادی نظام دارند، و در برخی از جلسات اجرایی طرح توسعه سواحل مکران  شرکت داشته و از اهداف واقعی این طرح مطلع گشته اند، آنها نيز انگشت به دهان و وحشت زده شده اند اما امکان افشاگری و جرات اعتراض ندارند. آنها به این نتیجه رسیده اند که اهداف دراز مدت این طرح منهزم نمودن مردم بومی، بلوچ زدایی و اضمحلال بلوچستان در ابعاد مختلف آن است. برای دستیابی به این اهداف ضد بلوچ و نکبت بار، پنج پروژهء موازی و همکردارگری هوشمند در راستای مکمل سازی و نیرو بخشی به یکدیگر در حیطهء عمل تعقیب می شوند...

زمينهء اخراج محمد رضا یزدان پناه رادیو فردا

برگرفته از سايت «امروز نما»

رضا یزدان پناه از رادیو فردا اخراج شد. وی در صفحه فیس بوک خود، با اعلام این خبر، علت اخراج خود را «اعتراضات فراوان به سانسور گسترده و هوشمند، و حذف مخالفان جمهوری اسلامی از پوشش خبری»، در کنار «دستکاری کردن اخبار به نفع » رژیم تهران، در این رسانه عنوان کرده و می نويسد: «اخراج من می تواند نشانه ای از عدم تغییر در ساختار رادیو فردا و صدای آمریکا باشد»... تقرییا دو هفته پیش هم، وال استریت ژورنال، روزنامهأ معتبر آمریکائی، در گزارشی با انتقاد شدید از عملکرد رادیو فردا، نوشته بود: «رادیو فردا اغلب اوقات طوطی وار اظهارات رسانه های حکومتی ایران را تکرار می کند»، پیش تر نیز روزنامه واشنگتن تایمز، در اواخر سال گذشته میلادی، خواهان تعطیلی بخش فارسی صدای آمریکا شده بود.

سازمان مجاهدین قدرت طلب مذهبی است نه سکولار

بخشی از گفتگو با شمی صلواتی

گفتگوگر: سعید صالحی نیا

برای رهبران این فرقه «قدرت»، هر چند هم که اندک باشد، قدرت است، و لذا آنها چشم به حکومت های ارتجاعی چون عرستان سعودی، و از همه مهمتر امریکا، دوخته اند. مجاهدین خود را در برابر مردم مسئول نمی بینند بلکه تحقق رویاها شان را از حکومت امریکا طلب می کنند. اینها به مبارزات مردم و اعتراضات مردم اهمیت نمی دهند چرا که نه توان سازماندهی اش را دارند و نه پایگاهی در میان مردم. به همین دلیل ساده نوکر بی چون و چرای حکومت های ارتجاعی اند. تا دیروز در رکاب صدام حسین به هر تحقیری تن می دادند و امروز برای ماندن در رکاب امریکا از هیچ کارحقیری رویگردان نیستند.

آيا تبليغات آلترناتيو می سازد؟

سيروس ملکوتیوس ملكوتی

سازمان مجاهدين يك استثنا از منظر معماري نهادسازي گروهي اپوزيسيونل و تبعيدي در تاريخ سياست ايران و جهان بشمار مي رود، چه با آن موافق باشيم و چه مخالف اين را نمي توان كتمانش نمود. آنها توانسته اند تبليغ و پروپاگاندا در مقياسي حرفه اي و جهاني را بياموزند و بكار بگيرند. به مثابه ثروتمندترين نهاد سياسي و تبعيدي جهان دانسته اند كه چگونه در جهان سرمايه و سوداگری هستي خود را عليرغم همهء فشارها رقم بزنند و، بعد از گذار از مرحلهء نافرجام عمليات نظامی، تمام هم و تلاش خود را روي موضوع لابيگري قرار داده و، بجاي سازماندهی مبارزات در ايران، محور توجه و تمركز خود را ثبت خويش نزد غرب به مثابه تنها آلترناتيو ممكن خارج از دايرهء حكومتي قرار داده اند.

روياهاى ممنوع مجاهد!

زنده ياد منصور حکمت

رهبرى مجاهدين بطرز غريبى مفتون قدرت دولتى و تشريفات و مراسم و ملحقات آن است. هر حزب سياسى جدى طبيعتا براى قدرت سياسى تلاش ميکند، ابزارى که امکان ميدهد برنامه و اهدافش را به اجرا در بياورد. اما علاقه مجاهدين به قدرت دولتى از اين جنس نيست. زمينى نيست. سياسى نيست. يک شيفتگى نيمه مذهبى نيمه کودکانه است... درست مانند کودکانى که عروسک هايشان را گرد مي چينند و روياهاشان را بازى مي کنند، اينها هم غالبا مشغول “دولت بازى” هستند... اما اگر اين صرفاً يک بازى بود، اگر صرفا کودکانه بود، شايد همه به تماشا مى نشستيم و با جست و خيز بازيگران و شيرين کارى هايشان سرگرم مي شديم. اما اين عرصهء سياست و جنگ قدرت است که در جهان امروز معانى فوق العاده دهشتناکى پيدا کرده است. مساله جدى است، حتى اگر مجاهد خود جدى نباشد. عواقب زمينى براى انسان هاى واقعى دارد، حتى اگر مجاهد خود در عالم روياهايش سير کند.

قاتلان امید دوباره به راه افتاده اند

سام قندچی

اگرچه رویداد دانشجویان خط امام، در آغاز، "آتش به اختیار" بود، ولیکن اکثر  اقدامات «قاتلان امید» در همهء سی و هشت سال گذشته با برنامهء تدوين شده در بالا صورت گرفته است. در انتخابات اخیر ریاست جمهوری نيز، با توجه به اينکه مردم ایران از تحریم انتخابات حمایت نکردند و بار دیگر با این امید به پای صندوق های رأی رفتند که از طریق جنبش مدنی به خواسته های خود دست پیدا کنند، می توان گفت که بار ديگر جنبش مردم برای کسب مطالبات خود، که در رأس آن جدایی مذهب و دولت قرار دارد، بالا گرفته است و این امر برای «قاتلان امید» ناخوشایند است.

تعمیق بحران در حاکمیت اسلامی

ناصر کاخساز

شرکت مردم در انتخابات اخیر در حال خیز برداشتن به جنبشی خود بخودی است؛ جنبشی که نفرت مردم از دین حاکم از سوئی و فساد و بی لیاقتی و شرارت های باند حاکم از سوی دیگر فراهم می آورد. متأسفانه اپوزیسیون سالمی که امکان به حرکت در آوردن و هدایت غیر ایدئولوژیک و مسالمت جویانه و فرادینی (به لحاز مضمون اجتماعی) را داشته باشد غایب است... وظیفهء اپوزیسیون سکولار این است که با تحلیل عینی و ابژکتیو، و بدون ایدآلیزه کردن هیچ شخصیتی، در شناخت درست تضادها بسود ایران کوشا باشد. خامنه ای توان رهبری بر فراز بحران کنونی را ندارد. چون نمی تواند برفراز بحران بایستد. او عمده ترین و اصلی ترین جزء مکمل بحران تعمیق یابنده کنونی است.

© 2017 ـ Iranian Secular Democracy Movement - iraniansdm@gmail.com - Fax: 509-352-9630

00000000000000000000000000